Katalog

Alicja Marcinkowska, 2012-05-31
Rydzyna

Zawodowe, Ciekawostki

Procedura sprzątania pokoi hotelowych

- n +

PROCEDURA SPRZĄTANIA
1) Przed sprzątaniem codziennym (bieżącym):
 rano każdego dnia Kierownik Służby Pięter odbiera raport o statusie pokoi od recepcjonisty, Kierownik Służby Pięter przydziela pokoje,
 pokojowa zapoznaje się z grafikiem pokoi do posprzątania i kładzie grafik na wózku serwisowym w niewidocznym dla gości miejscu,
2) W pierwszej kolejności sprzątamy pokoje na czysto,
3) Następnie pokoje z wywieszkami z prośbą o posprzątanie,
4) Na końcu sprzątamy pokoje wynajmowane przez gości,
5) Nie należy wchodzić do pokoju z wywieszką „NIE PRZESZKADZAĆ”, taki pokój należy odnotować w wykazie pokoi do sprzątania i po pewnym czasie ponownie sprawdzić czy pokój można posprzątać. Jeżeli gość nie zdejmie wywieszki przed zakończeniem dyżuru pokojowej należy o tym powiadomić Kierownictwo Służby Pięter,
6) O rzeczach zapomnianych lub znalezionych powiadamiamy Kierownika Służby Pięter lub recepcję,
7) Zdarzenia typu: kradzież, choroba czy śmierć gościa pokojowa zgłasza natychmiast recepcji,














Procedura sprzątania pokoju opuszczonego przez gości:
1) Przed wejściem do pokoju należy:
 przestrzegać zasady trzykrotnego pukania,
 ustawić wózek w pobliżu pokoju,
 umieścić na klamce wywieszkę/piktogram o treści „Pokój w trakcie sprzątania” („Maid in room”),
 drzwi pozostawić otwarte przez cały czas sprzątania,
 włączyć światło,
2) Po wejściu do pokoju odsłaniamy rolety/żaluzje/firany/zasłony; otwieramy okno,
3) Sprawdzamy pokój, czy nie ma w nim pozostawionych przez gości rzeczy (jeżeli są, powiadamiamy Kierownika Służby Pięter lub recepcję),
4) Sprawdzamy stan techniczny i funkcjonalne wyposażenie, ustalamy ewentualne uszkodzenia, które zgłaszamy Kierownikowi Służby Pięter; dokonujemy wpisu w „księdze usterek” i powiadamiamy Kierownika Działu Technicznego,
5) Opróżniamy popielniczki i kosze na śmieci, zbieramy brudną zastawę stołową,
6) Przygotowujemy łóżko:
 zdejmujemy brudną pościel i wkładamy do worka zawieszonego na wózku (nigdy nie kładziemy jej na podłodze),
 sprawdzamy czystość materaca i moltonu – wymieniamy go lub poprawiamy,
 zakładamy czystą pościel,
 łóżko przykrywamy narzutą i wygładzamy,
7) Myjemy ramy okien i szyby, płynem czyścimy szyby, wycieramy parapety,
8) Wycieramy biurko na mokro i sucho,
9) Wycieramy lekko wilgotną szmatką kurz z kinkietów, lamp, TV, szafki pod TV, telefonu, szuflad, półek, mebli, drzwi, gniazdek elektrycznych, listew podłogowych,
10) Przechodzimy do łazienki; należy w odpowiedniej kolejności:
 Pozbierać brudne ręczniki i włożyć je do worka,
 Usunąć resztki kosmetyków,
 Opróżnić kosz, sprawdzając czy nie ma w nim rzeczy stanowiących własność gościa, przetrzeć go i założyć nowy worek foliowy,
 Spłukać muszlę klozetową,
 Wypompować wodę z muszli szczotką,
 Wymyć glazurę od góry do dołu,
 Wymyć, wypolerować szklanki lub kubeczki na szczoteczki do mycia zębów,
 Wymyć umywalkę, wannę/prysznic, bidet, mydelniczki, popielniczki, armaturę,
 Wymyć lustro,
 Wymienić ręczniki,
 Uzupełnić: mydło, papier, kosmetyki, torby higieniczne,
 Zmyć podłogę,
11) Jeżeli jest w pokoju balkon wówczas należy:
 oberwać zeschnięte liście, kwiaty roślin balkonowych i je podlać,
 wytrzeć meble balkonowe, balustradę, sprawdzić popielniczki na balkonie,
 przygotować leżaki i parasol przeciwsłoneczny,
 zamieść i zmyć na mokro podłogę,
 zamknąć drzwi i wrócić do pokoju,
12) Odkurzamy dywan (zaczynając od wejścia i kończąc na wejściu), myjemy podłogi,
13) Odnosimy środki czyszczące i pielęgnacyjne do wózka serwisowego,
14) Uzupełniamy mini-barek,
15) Uzupełniamy materiały reklamowe,
16) Zamykamy okno,
17) Układamy rolety/żaluzje/firany/zasłony,
18) Sprawdzamy czy wszystko zostało należycie posprzątane, zgodnie z kartą kontrolną,
19) Gasimy światło,
20) Dokładnie zamykamy drzwi, sprawdzamy zamknięcie,
21) Informujemy recepcję o przygotowaniu pokoju,
22) Po zakończeniu sprzątania należy:
 opróżnić i oczyścić odkurzacz oraz sprzęty,
 oddać ścierki do prania,
 wyrzucić posegregowane śmieci,
 uzupełnić wózek i przygotować do następnej zmiany,
 oddać klucz generalny Kierownikowi Działu,













Procedura sprzątania pokoju zajętego przez gości:
1)Przed wejściem do pokoju należy:
 przestrzegać zasady trzykrotnego pukania,
 ustawić wózek w pobliżu pokoju,
 umieścić na klamce wywieszkę/piktogram o treści „Pokój w trakcie sprzątania” („Maid in room”),
 drzwi pozostawić otwarte przez cały czas sprzątania,
 włączyć światło,
 pokój zajęty przez gościa należy posprzątać najszybciej jak to możliwe,
2) Po wejściu do pokoju odsłaniamy rolety/żaluzje/firany/zasłony; otwieramy okno,
3) Sprawdzamy stan techniczny i funkcjonalne wyposażenie, ustalamy ewentualne uszkodzenia, które zgłaszamy Kierownikowi Służby Pięter; dokonujemy wpisu w „księdze usterek” i powiadamiamy Kierownika Działu Technicznego,
4) Opróżniamy popielniczki i kosze na śmieci, zbieramy brudną zastawę stołową,
5) Przygotowujemy łóżko:
 zdejmujemy brudną pościel i wkładamy do worka zawieszonego na wózku (nigdy nie kładziemy jej na podłodze),
 sprawdzamy czystość materaca i moltonu – wymieniamy go lub poprawiamy,
 zakładamy czystą pościel,
 łóżko przykrywamy narzutą i wygładzamy.
6) Składamy piżamę gościa i wkładamy ją pod poduszkę,
7) Zebrać, poukładać lub powiesić rozrzucone części ubrania,
8) Wycieramy lekko wilgotną szmatką parapet, kurz z kinkietów, lamp, TV, szafki pod TV, telefonu, szuflad, półek, mebli, biurka,
9) Wszystkie rzeczy i przedmioty prywatne odłożyć na tym samym miejscu,
10) Przechodzimy do łazienki; należy w odpowiedniej kolejności:
 Pozbierać brudne ręczniki i włożyć je do worka,
 Usunąć resztki kosmetyków,
 Opróżnić kosz, sprawdzając czy nie ma w nim rzeczy stanowiących własność gościa, przetrzeć go i założyć nowy worek foliowy,
 Spłukać muszlę klozetową,
 Wypompować wodę z muszli szczotką,
 Wymyć glazurę od góry do dołu,
 Wymyć, wypolerować szklanki lub kubeczki na szczoteczki do mycia zębów,
 Wymyć umywalkę, wannę/prysznic, bidet, mydelniczki, popielniczki, armaturę,
 Wymyć lustro,
 Wymienić ręczniki,
 Przedmioty gościa ustawić na poprzednim miejscu,
 Uzupełnić: mydło, papier, kosmetyki, torby higieniczne,
 Zmyć podłogę,
11) Jeżeli jest w pokoju balkon wówczas należy:
 oberwać zeschnięte liście, kwiaty roślin balkonowych i je podlać,
 wytrzeć meble balkonowe, balustradę, sprawdzić popielniczki na balkonie,
 przygotować leżaki i parasol przeciwsłoneczny,
 zamieść i zmyć na mokro podłogę,
 zamknąć drzwi i wrócić do pokoju,
12) Odkurzamy dywan (zaczynając od wejścia i kończąc na wejściu), myjemy podłogi,
13) Odnosimy środki czyszczące i pielęgnacyjne do wózka serwisowego,
14) Uzupełniamy mini-barek,
15) Uzupełniamy materiały reklamowe,
16) Zamykamy okno,
17) Układamy rolety/żaluzje/firany/zasłony,
18) Sprawdzamy czy wszystko zostało należycie posprzątane, zgodnie z kartą kontrolną,
19) Gasimy światło,
20) Dokładnie zamykamy drzwi, sprawdzamy zamknięcie,
21) Informujemy recepcję o przygotowaniu pokoju,
22) Po zakończeniu sprzątania należy:
 opróżnić i oczyścić odkurzacz oraz sprzęty,
 oddać ścierki do prania,
 wyrzucić posegregowane śmieci,
 uzupełnić wózek i przygotować do następnej zmiany,
 oddać klucz generalny Kierownikowi działu.
Wyświetleń: 24376


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.