Katalog Marzena Sołowij, 2012-05-31 Roźwienica Język polski, Konspekty Konspekt lekcji z języka polskiego - Na własną prośbę - podanie i list motywacyjny.Temat zajęć: Na własną prośbę – podanie i list motywacyjny. Czas zajęć: 45 min. Prowadziła: Marzena Sołowij Cele lekcji: Uczeń: - określa sytuacje, w których składa się podanie i list motywacyjny - rozpoznaje słownictwo charakterystyczne dla stylu urzędowego - wyjaśnia znaczenie pojęcia podanie - wymienia główne elementy podania - zna zasady obowiązujące przy tworzeniu tego rodzaju pisma - formułuje argumenty odpowiednie do poszczególnych sytuacji - uzupełnia tekst podania brakującymi informacjami - wyjaśnia znaczenie pojęcia list motywacyjny - wymienia główne elementy listu motywacyjnego - zna zasady obowiązujące przy tworzeniu tej formy wypowiedzi - podkreśla nazwy zalet i wymienia swoje atuty - uzupełnia tekst listu motywacyjnego brakującymi informacjami - redaguje podanie i list motywacyjny Metody: praca z tekstem, praca z materiałem ilustracyjnym, ćwiczenia redakcyjne, asocjogram Formy pracy: zbiorowa, indywidualna Materiały: Podręcznik do kształcenia językowego z ćwiczeniami „Słowa na czasie” dla kl. III gimnazjum, Rozdział 3: O przyrządzaniu tekstów – Na własną prośbę – podanie i list motywacyjny, s. 120-127, arkusze papieru, kartki samoprzylepne, flamastry, kartki formatu A4. Przebieg lekcji: 1. Faza wprowadzająca: - sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji - uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie: W jakich sytuacjach składamy podanie i list motywacyjny? metodą asocjogramu (nauczyciel zapisuje kwestię do rozważenia na dużym arkuszu papieru, który zawiesza na tablicy, rozdaje również kartki samoprzylepne i flamastry, uczniowie notują swoje propozycje na kartkach i umieszczają je wokół postawionego problemu, osoba chętna odczytuje zgromadzone pomysły 2. Faza realizacyjna: - uczniowie skreślają nieprawdziwe informacje związane ze zwrotami i z wyrażeniami wykorzystywanymi w pismach oficjalnych – ćw. 1, ze s. 120 podręcznika - zapoznają się z informacjami zawartymi w „Ważnej wiadomości” (s. 120-121 podręcznika) na temat podania, dotyczącymi głównych elementów tej formy wypowiedzi, a także najważniejszych zasad obowiązujących w czasie tworzenia tego rodzaju pisma - odczytują zgromadzone słownictwo używane podczas redagowania podania („Magazyn słów”, s. 120) - formułują po dwa argumenty odpowiednie do poszczególnych sytuacji – ćw. 3, ze s. 122 podręcznika - uzupełniają podanie brakującymi informacjami – umieszczenie w odpowiednim miejscu nazwy miejscowości i daty, danych nadawcy, stosowanej argumentacji oraz podpisu – ćw. 5, ze s. 123 podręcznika - uczniowie odczytują „Ważną wiadomość” ze s. 124-125 zawierającej informacje o liście motywacyjnym, głównych elementach jego budowy i charakterystyczne słownictwo - podkreślają nazwy zalet i proponują, gdzie mogłaby szukać pracy osoba mająca takie atuty oraz wymieniają swoje cztery największe zalety – ćw. 8, ze s. 124 podręcznika - uzupełniają list motywacyjny brakującymi informacjami 3. Faza podsumowująca: - zadanie domowe: 1. Zredaguj na kartce formatu A4 podanie o przyjęcie do liceum, wykorzystując wymienione zwroty i wyrażenia – ćw. 7, ze s. 123 podręcznika 2. Wykonaj ćw. 12, ze s. 126 podręcznika – napisz na kartkach formatu A4 dwa listy motywacyjne. Zastosuj podane wyrazy, zwroty i wyrażenia Wyświetleń: 3106
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |