AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Klimas, 2012-05-31
Kroczyce

Przyroda, Konspekty

Konspekt lekcji przyrody dla klasy VI Temat: Poznajemy strefę przybrzeżną morza.

- n +


Treści z podstawy programowej:
Złożoność świata żywego, znaczenie różnych sposobów tego porządkowania.
Przykłady różnych roślin, grzybów i zwierząt oraz środowisk ich życia.
Wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze.
Cele lekcji:
Wiadomości- uczeń:
- klasyfikuje zwierzęta na kręgowce i bezkręgowce,
- wymienia cechy budowy zewnętrznej polipa i meduzy,
- wymienia cechy budowy zewnętrznej koralowców,
- podaje przykłady zwierząt bezkręgowych strefy przybrzeżnej.
Umiejętności- uczeń:
- opisuje wygląd ciała chełbi modrej,
- wykonuje schematyczny rysunek chełbi modrej,
- opisuje przystosowania chełbi w budowie do warunków życia,
- wyjaśnia, na czym polega symbioza ukwiała z pustelnikiem.
Postawa- uczeń:
- wie, że działalność człowieka przyczynia się do zamierania raf koralowych,
- potrafi dobrze się komunikować,
- aktywnie uczestniczy w lekcji.
Metody :burza mózgów , definiowanie pojęć, mapa mentalna, analiza przypadku, drama, praca z tekstem, poker kryterialny, pogadanka.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa.
Środki dydaktyczne: karty pracy, fragmenty tekstu, plansze, ilustracje, szary papier, flamastry, krzyżówka.
Przebieg lekcji:
I Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjne.
2. Podanie tematu lekcji .
3. Przypomnienie pojęcia „morze” za pomocą burzy mózgów oraz definiowania pojęć- załącznik 1.
II Faza realizacji:
1. Nauczyciel dokonuje podziału świata zwierząt na kręgowce i bezkręgowce.
2. Wspólne ustalanie czynników mających wpływ na życie w morzu oraz klasyfikowanie ich według stopnia ważności za pomocą pokera kryterialnego - załącznik 2.
3. Podział klasy na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje instrukcję oraz niezbędne pomoce.

Instrukcje dla grup:
GRUPA I
Na podstawie tekstu, dostępnych ilustracji, zgromadzonych wiadomości przedstaw organizmy zamieszkujące strefę przybrzeżną morza. Zwróć uwagę na szkielety koralowców. Zebrane informacje przedstaw w formie plakatu.
GRUPA II
Korzystając z podanego tekstu , przygotuj informację na temat budowy chełbi, zwracając uwagę na te cechy budowy, które umożliwiają jej życie w wodzie morskiej. Odpowiedz również na pytania: Jak odżywia się chełbia? W jaki sposób rozmnaża się chełbia? Zebrane informacje przedstaw na szarym papierze.
GRUPA III
Wyjaśnij, co to są ukwiały i na czym polega symbioza ukwiała z pustelnikiem. Informacje na ten temat znajdziesz w przygotowanej koszulce. Swoje spostrzeżenia zapisz na arkuszu szarego papieru.
4. Prezentacja prac przez liderów grup.
5. Zapisanie tematu oraz notatki z lekcji.
6. Zanieczyszczanie mórz – niszczenie rafy koralowej- analiza przypadku, drama- załącznik 3.

III Faza podsumowująca:
1. Podsumowanie zdobytych wiadomości poprzez uzupełnienie krzyżówki.
2. Zadanie pracy domowej- zeszyt ćwiczeń ćw.2,3, 4 str.46 i 47.
3. Samoocena lekcji.
4. Ocena pracy uczniów .






















Załącznik 1

I Uczniowie za pomocą „burzy mózgów” wypisują na tablicy określenia , które kojarzą im się z pojęciem „morze”.
II Na podstawie podanych propozycji definiują pojęcie odpowiadając na 3 pytania:
Co to jest? Jakie to jest? ( właściwości) Jakie są tego przykłady?


Co to jest? Jakie to jest?
( Właściwości )











Jakie są tego przykłady?



Załącznik 3

Drama
Scenka ma miejsce w mieszkaniu państwa Kowalskich. Jest piękne sierpniowe popołudnie. Pani Kowalska krząta się niestrudzenie po domu. Natomiast pan Kowalski zmęczony po ciężkiej pracy w biurze odpoczywa w przemiłym towarzystwie swojej żony pijąc kawę i czytając gazetę. Nagle słychać pukanie do drzwi.

Mama - Stasiu kto to może być?
Tata- Nie wiem kochanie. Najlepiej otwórz drzwi ,to się przekonamy.
Mama– Toż to nasza kochana Amelka wróciła z wakacji.
Tata– Witaj córeczko .Jak ty pięknie wyglądasz. Jaka opalenizna. Nasza Amelka to prawdziwa księżniczka.
Mama – Tylko tak jakoś wymarniałaś.
Amelka– E tam mami. Nie wymarniałam.
Tata – No dobrze .Lepiej opowiadaj jak tam było.
Amelka– No cóż, było świetnie. Niezapomniane przeżycia i wrażenia. Cudowna pogoda , piękne plaże, ciepła woda i te kąpiele u boku raf koralowych.
Och! Przecież ja mam dla was prezenty. To dla ciebie tatku, a to dla Ciebie mami.
Mama– A co to jest kochanie?
Amelka – Jak to co – rafa koralowa.
Tata – Co? Rafa! ?Jak to! Skąd ją masz?
Amelka – Z morza.
Tata – Chyba żartujesz.
Amelka – Ależ nie tatusiu.
Tata – Czy Cię w szkole nie uczono , że raf nie można niszczyć?
Właśnie przed chwilą przeczytałem bardzo interesujący artykuł. Gdzie on się podział? O już go mam . Posłuchaj.
Tata czyta tekst zamieszczony w gazecie.
A – Tak mi przykro.
Następnie uczniowie odpowiadają na następujące pytania zadane przez nauczycielkę:
- Jaka jest przyczyna niszczenia raf?
Odpowiedz:
® ocieplenie klimatu ( dwutlenek węgla),
® statki,
® wycieki ropy naftowej, paliw,
® platformy wiertnicze,
® zanieczyszczenia ...
- Kto ponosi odpowiedzialność za taki stan rzeczy?
Odpowiedz:
Wszyscy ludzie, całe społeczeństwo.
- Co można zrobić w takiej sytuacji?
Odp. Zacząć od siebie.
- Jak myślicie , co zrobiła Amelka?
Po odpowiedzi na ostatnie pytanie kontynuowana jest scena w domu Kowalskich, gdzie dowiadujemy się jak zareagowała Amelka, co zrobiła z istniejącym problemem.
Jest już wrzesień a u Kowalskich jak sprzed miesiąca. Mama krząta się po kuchni, tata odpoczywa czytając gazetę .Amelka wraca ze szkoły.
Amelka – Witajcie rodzice!
Tata – Witaj córeczko.
Amelka– Wiecie. Dzisiaj na lekcji z wychowawcą kiedy mówiliśmy o wakacjach ja również dzieliłam się swoimi wrażeniami. I jestem z siebie dumna.
Mama – A czemu to?
Amelka – Opowiedziałam wszystkim, że byłam na Karaibach.
Mama – I dlatego jesteś taka dumna?
Amelka – No nie zupełnie. Opowiedziałam o tym co zrobiłam i zagrożonej rafie koralowej.
Wspólnie z klasą i naszą panią postanowiliśmy coś zrobić, aby zagrożenie to zmniejszyć.
Tata– Wy, tu w Kroczycach?
Amelka – Ależ oczywiście tatusiu. Postanowiliśmy zacząć od siebie. Jeżeli my tutaj wyprodukujemy mniej dwutlenku, to inni tez to odczują. Ja częściej będę jeździła na rowerze lub chodziła pieszo, nie będę używała aerozolów, będę oszczędzała papier, kupowała ekologicznie, będę świadomą szanująca przyrodę turystką.
Tata – Córeczko – jestem z Ciebie dumny.
Amelka – Wiesz tatku Basia i Jola za rok tez wybierają się nad ciepłe morza. Myślę, że nie popełnią mojego błędu.
Tata – Mam taką nadzieję.

Załącznik 2
Poker kryterialnyI Uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają ,jakie czynniki mają wpływ na życie w morzu. Po zgłoszeniu propozycji tj. światło, tlen, temperatur, dwutlenek węgla, dostępność pokarmu, zasolenie, sole mineralne, przezroczystość wody zanieczyszczenie wody, uczniowie za pomocą kart przygotowanych przez nauczyciela klasyfikują te czynniki.
II Poker składa się z planszy z 3 współśrodkowymi polami oraz z 9 kart z napisami. Na polach planszy wpisane są liczby, które oznaczają ile kart można położyć na każdej z nich. Centralne pole ma największe znaczenie( tam powinny się znaleźć najważniejsze czynniki decydujące o życiu).Jeżeli propozycje osoby przy tablicy różnią się od innych następuje dyskusja. Mocniejsze argumenty decydują o jej racji.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3073


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.