AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Macuga, 2012-05-30
Raba Niżna

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Czysty świat wokół nas

- n +

SCENARIUSZ ZABAW, ZAJĘĆ ORGANIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU

Grupa wiekowa: 4- latki
Temat zajęć: Czysty świat wokół nas

Cele ogólne:
- rozwijanie umiejętności dostrzegania prawidłowego zachowania proekologicznego
- wdrażanie do estetyki i czystości w najbliższym otoczeniu

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- porusza się, sprawnie omijając przeszkody,
– uważnie słucha i powtarza piosenkę;
– zgodnie bawi się z koleżankami i kolegami,
– z uwagą słucha wiersza,
– wie, jakie niebezpieczeństwa zagrażają środowisku przyrodniczemu.
- dowiaduje się, co należy zrobić ze śmieciami w miejscach publicznych,

Metody pracy:
- rozmowa kierowana;
- zajęć praktycznych;
- metoda oglądowa;
- burza mózgów
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa

Pomoce dydaktyczne:
- różne zabawki jako przeszkody,
-
- I. Salach, „Obietnica”, [w:] I. Salach, „Wiersze dla przedszkolaka”, ZWiR „Iwanowski”, Płock 1995, s. 43;
- plansze, tablice, ilustracje przedstawiające miejsca zniszczone, ilustracje przedstawiające las zaśmiecony i czysty
- igły sosnowe, drucik, patyczki laryngologiczne, patyczki do szaszłyków, karton, wstążka, klej, nożyczki

Literatura:
- I. Salach, „Wiersze dla przedszkolaka”, ZWiR „Iwanowski”, Płock 1995,


Przebieg lekcji:
I. Zajęcia poranne
„Omiń śmieci” – zabawa równoważna. Nauczyciel rozkłada na podłodze zabawki, między którymi będą poruszały się dzieci. Zadaniem dzieci jest maszerowanie po sali, i omijanie przeszkód w ustalony sposób (skok obunóż, przeskok na jednej nodze, slalom)

„Przynieś butelkę” – zabawa bieżna. Na jednym końcu sali leżą dwa stosy butelek, a na drugim dwie drużyny. Zadaniem każdej z nich jest jak najszybsze dobiegnięcie do stosu, zabranie jednej butelki i powrót na koniec rzędu. Wygrywa drużyna, która pierwsza przyniesie wszystkie butelki.

II. Zajęcia główne
„Czysto- brudno”- porównywanie obrazków przedstawiających to samo miejsce zanieczyszczone i czyste. Dzieci oglądają plansze i ilustracje: rzeki, plaże, dzikie wysypiska w lesie itp. Każde dziecko wymienia i omawia jedną różnicę między obrazkami. Wspólnie zastanawiamy się, w jaki sposób można temu zaradzić.

„Duszki leśne”- zabawa przy piosence

„Miotełka i szufelka” – praca plastyczna. Dzieci wykonują przyrządy do robienia porządków wykorzystując do tego materiały naturalne (igły z sosny) oraz patyczki laryngologiczne, karton papieru i patyczki do szaszłyków i wstążkę. Zadaniem dzieci jest złożenie z kartonu po przerywanych liniach szufelki i zaklejenie boków. Następnie dzieci doklejają do niego patyczek laryngologiczny. Następnie z igieł sosnowych wykonujemy miotełkę. Z wysypanych na środek stolika igieł dzieci mają wyselekcjonować takie, które będą długością pasować do pozostałych. Następnie układają je koniuszkmi- kuleczkami do siebie tworząc w ten sposób miotełkę. Gdy dziecko uzna, że jego miotełka jest już wystarczająca, z pomocą nauczyciela przymocowuje miękkim drucikiem igły do patyczka. Po skończonej pracy nauczycielka przywiązuje zieloną wstążką (kolorem ekologów) miotełkę do szufelki. Będzie to znak, że odtąd przedszkolaki będą dbać o czystość.


„Obietnica” – wysłuchanie wiersza I. Salach; rozmowa o niebezpieczeństwach zagrażających środowisku ze strony człowieka, oglądanie plansz, obrazków, fotografii miejsc zniszczonych ekologicznie, w wyniku pożarów itp. Nauczyciel czyta wiersz. Następnie prosi dzieci, aby zapamiętały, jaką obietnicę składają dzieci w wierszu i czyta utwór po raz drugi.
Dzieci wymieniają zobowiązania: nie śmiecimy, nie płoszymy zwierząt, nie brudzimy rzeki, dbamy o czystość, chronimy przyrodę.
Nauczyciel uświadamia dzieciom, że zanieczyszczenia są wynikiem działalności człowieka, ale można ich uniknąć, sprzątając, budując oczyszczalnie ścieków i spalin, bezpiecznie obchodząc się z ogniem, aby nie stać się sprawcą pożaru. Na zakończenie dzieci wstają i składają uroczystą obietnicę, że będą utrzymywać czystość wokół siebie.


III Zajęcia popołudniowe
„Rytm naszych butelek” – zabawa rytmiczna. Każde dziecko otrzymuje dwie małe plastikowe butelki po napojach. Nauczyciel na swoich butelkach wystukuje rytmy – dzieci je powtarzają. Następnie dzieci proponują kolejno swoje rytmy, a reszta powtarza.

„Czyste morze” – ćwiczenia grafomotoryczne. Nauczycielka rozdaje dzieciom pocięte kawałki włóczki. Zadaniem dzieci jest ułożenie jej w różne fale: spokojne, wzburzone, małe, duże.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2591


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.