Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Irena Zając
Matematyka, Scenariusze

Własności figur płaskich

- n +

Własności figur płaskich

Temat: Własności figur płaskich.
Poziom nauczania: Własności figur płaskich.
Czas: 45 minut.
Cele: uczeń:
- czyta ze zrozumieniem instrukcję,
- odpowiada na proste pytania związane z przeczytanym tekstem,
- podaje własności figur płaskich: kwadratu, trójkąta, trapezu, równoległoboku,
- układa figury o podanych własnościach.
Środki dydaktyczne: tablica, czyste kartki, plansze, magnesy, kartki z instrukcją i pytaniami.
Metody pracy: metoda 66, rozwiązywanie problemów, dywanik pomysłów.
Formy: praca z całą klasą, indywidualna i w parach.

Przebieg lekcji

1. Przypomnienie pojęć: oś symetrii, środek symetrii, kąty wewnętrzne wielokąta, przyprostokątne, przeciwprostokątna.
2. Uczniowie rysują w zeszytach i na tablicy tabelkę:

nazwa figury boki kąty osie symetrii środek symetrii przekątne
           
           
           
           
           

3. Uczniowie otrzymują instrukcję i po każdym kroku wypełniają tabelkę odpowiadając na pytania:
  1. Jaką figury otrzymałeś?
  2. Co możesz powiedzieć o bokach tej figury?
  3. Co możesz powiedzieć o kątach tej figury?
  4. Czy figura ma osie symetrii, jeśli tak, to ile?
  5. Czy figura ma środek symetrii?
  6. Jakie własności mają przekątne figury?
4. Instrukcja:
  1. krok: zegnij kartkę papieru tak, aby otrzymać model kwadratu (resztę odciąć),
  2. krok: zegnij kwadrat wzdłuż drugiej przekątnej, a następnie przetnij go wzdłuż tej linii,
  3. krok: jeden z otrzymanych trójkątów przetnij wzdłuż pierwszego zgięcia,
  4. krok: zegnij narożnik dużego trójkąta tak, aby wierzchołek nałożył się na środek przeciwprostokątnej i przetnij wzdłuż załamania,
  5. krok: musisz przepołowić krótszą przekątną wycinając kwadrat,
  6. krok: zegnij model trapezu prostokątnego tak, aby wierzchołek kąta prostego pokrył się z wierzchołkiem kąta rozwartego i wykonaj cięcie wzdłuż zgięcia
5. Uczeń wcześniej wyznaczony przekazuje wiadomości o tangramie.
6. Uczniowie odtwarzają pocięty kwadrat.
7. Z elementów tangramu uczniowie w parach budują różne figury, przy pomocy magnesów prezentują je na tablicy i omawiają niektóre ich własności...

Praca domowa

Z elementów kwadratu zbuduj figurę mającą jedną lub dwie osie symetrii i naklej ją na kolorowy papier.
(instrukcję otrzymują uczniowie do domu)

Opracowanie: Irena Zając

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4715
 
   Komentarze
  • ania, 2005-11-12

    robię lekcję z tangramem w klasie III gimnazjum i powolę sobie
    wykorzystać instrukcję. Dzięki.



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4



    Ilość głosów: 3
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014