Katalog

Katarzyna Kilipiuk, 2012-05-28
Konstantynów

Język polski, Plany pracy

"Cudze chwalicie, swego nie znacie". PROGRAM KOŁA REGIONALNEGO DLA KLAS IV-VI

- n +

„Cudze chwalicie, swego nie znacie”


PROGRAM KOŁA REGIONALNEGO
DLA KLAS IV-VI
Opracowany przez Katarzynę Filipiuk



I. Wstęp

Przed edukacją stawia się wiele nowych i ważnych zadań. Jednym z nich jest zadanie związane z kształceniem i wychowaniem regionalnym. Edukacja regionalna sprzyja kształtowaniu wartości etycznych, humanistycznych
i patriotycznych. Pozwala podnieść poziom edukacji, daje możliwość poznania własnego dziedzictwa kulturowego. Jest ono źródłem wiedzy o najbliższej okolicy, jej krajobrazie, zabytkach, folklorze, walorach turystycznych oraz ludziach tu żyjących. Daje poczucie wartości i dumy z przynależności do określonego regionu, a także możliwość zrozumienia ludzi o odmiennej kulturze, sprzyja tolerancji i otwartości wobec innych.
Poznawaniu historii regionu towarzyszy najczęściej emocjonalne podejście, które jest podstawą rozwijania zainteresowań historycznych oraz aktywności poznawczej uczniów. Głównym źródłem wiedzy są ich osobiste doświadczenia zdobywane w trakcie obserwacji otaczającej ich rzeczywistości. Kształcenie więc opiera się na aktywności dziecka oraz na jego naturalnej ciekawości. Stosując odpowiednie metody i formy pracy można skutecznie kształtować człowieka, który stopniowo wrasta w świat wartości i potrafi weryfikować własne poglądy, postawy i budować swoją tożsamość.

II. Charakterystyka programu

Informacje ogólne:
Prezentowany program dotyczy II etapu edukacyjnego szkoły podstawowej bez podziału na poziomy klasowe. Przeznaczony jest do realizacji na zajęciach pozalekcyjnych.
Podstawę do opracowania założeń programu stanowiły:
• Podstawa programowa kształcenia ogólnego (Dz. U. Nr 51 z 26 lutego 2002r.)
• Program wychowawczy szkoły.
Zawarte w nim treści opierają się głównie na doświadczeniach dzieci, obserwacji i związkach emocjonalnych ze szkołą, bliższą i dalszą okolicą, wreszcie naszą miejscowością- jej historią, przyrodą i innymi osobliwościami. Zajęcia będą urozmaicone wycieczkami, lekcjami muzealnymi, spotkaniami z ciekawymi ludźmi.

Organizacja zajęć:

• Zajęcia w szkole: zapoznanie z programem i przebiegiem zajęć, przygotowywanie merytoryczne wycieczek, analiza materiałów ( zdjęcia, foldery, notatki prasowe, mapy itp.), wykonywanie prac plastyczno-technicznych, układanie legend i opowiadań.
• Zajęcia w terenie: wycieczki piesze i rowerowe po najbliższej okolicy, wizyty w bibliotece publicznej, na plebanii, w urzędzie gminy, w izbie pamięci narodowej usytuowanej w pałacu Platerów, spotkania
z ciekawymi ludźmi.
• Ilość spotkań: na zajęcia przewidziano 4 godziny lekcyjne w miesiącu.
Wycieczki – 3- godzinne, jeden raz w miesiącu. Czas realizacji uzależniony od celu wycieczki i godzin otwarcia odwiedzanych obiektów.
Zajęcia w szkole – 1- godzinne.


III. Cele edukacyjne programu

Cele ogólne:
- uczestniczenie w świecie kultury,
- pielęgnowanie i kultywowanie tradycji narodowych,
- poznawanie środowiska lokalnego,
- pogłębianie wiedzy o historii Konstantynowa ,
- kształcenie postaw patriotycznych,
- umacnianie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej,
- kształcenie aktywności twórczej.

Zamierzone osiągnięcia:
- uczeń interesuje się przeszłością i teraźniejszością swojego regionu,
- jest dumny ze swojej „małej ojczyzny” oraz ma poczucie wspólnoty narodowej,
- przejawia szacunek do symboli swojej szkoły i miejscowości, miejsc pamięci i dziedzictwa kulturowego,
- jest tolerancyjny wobec innych ludzi, kultur i języka,
- potrafi planować i organizować różnorodne działania, radzi sobie
w nietypowych sytuacjach w środowisku pozaszkolnym,
- poszukuje, porządkuje i wykorzystuje różne źródła informacji o swoim regionie,
- dba o środowisko naturalne,
- dostrzega walory środowiska naturalnego swojego regionu.

Szczegółowe osiągnięcia uczniów zamieściłam przy każdym bloku tematycznym.


IV. Program zajęć koła regionalnego – treści edukacyjne
z uwzględnieniem osiągnięć ucznia.

Blok tematyczny Treści edukacji regionalnej Przewidywane osiągnięcia uczniów
Moja szkoła. -Umiejscowienie
i podstawowe dane
o szkole
-Postać patrona szkoły.
- Sztandar i hymn szkoły. - Zna i podaje adres i nazwę szkoły.
- Wie, kim jest patron szkoły.
- Rozumie symbolikę
i znaczenie sztandaru.
Przewodnik po Konstantynowie - Analiza dostępnych źródeł informacji (przewodników, informatorów, folderów).
- Układanie tekstu przewodnika.
- Wybór zdjęć.

- Zabawa w przewodnika.
- Nagranie wypowiedzi uczniów. - Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji.
- Analizuje przeczytany tekst i wybiera interesujące fragmenty.
- Wciela się w rolę przewodnika.
- W atrakcyjny sposób opowiada o swojej miejscowości.
Izba Pamięci Narodowej - Układ zbiorów.
- Pamiątki po dawnych mieszkańcach pałacu.
- Inne przedmioty (dawne narzędzia rolnicze, przedmioty codziennego użytku). - Poznaje podstawowe pojęcia związane z muzeum.
- Zdobywa wiedzę o przeszłości regionu.
- Poszerza wiedzę o ostatnich właścicielach pałacu.
Miejsca pamięci, groby zasłużonych mieszkańców - Pomniki upamiętniające ważne wydarzenia lub postacie.
- Nagrobki dawnych proboszczów parafii pw. Św. Elżbiety - Zna pomniki znajdujące się na terenie miejscowości i gminy.
- Dba o miejsca pamięci narodowej
Władze samorządowe naszej gminy - Podział administracyjny gminy.
- Skład rady gminy i jej struktura.
- Zadania urzędu gminy. - Wymienia nazwy sołectw występujących na terenie gminy.
- Wie, kto pełni funkcję wójta, sekretarza, przewodniczącego rady gminy.
- Zna zadania urzędu gminy.
- Wskazuje na mapie położenie gminy, powiatu, województwa.
Piękno nadbużańskiej przyrody - Poznanie Parku Krajobrazowego „Podlaski Przełom Bugu”.
- Krajobraz nadbużański, atrakcje przyrodniczo-turystyczne.
- Pomniki przyrody
i osobliwości architektury. - Wie, że na terenie naszej gminy położony jest Park Krajobrazowy „Podlaski Przełom Bugu”.
- Zna ukształtowanie terenu gminy, pomniki przyrody, osobliwości architektoniczne.
- Porządkuje zebrany materiał zdjęciowy.
Kwiecień miesiącem pamięci narodowej - Spotkanie z mieszkańcami gminy, którzy przeżyli II wojnę światową.
- Wiersze i piosenki
o tematyce patriotycznej.
- Wspomnienia z lat okupacji. - Zna historię miejscowości
i jej mieszkańców
w czasach II wojny światowej.
- Zna wiersze i piosenki patriotyczne.
Muzeum Południowego Podlasia - Zarys dziejów pałacu Radziwiłłów w Białej Podl.
- Ekspozycje stałe
i czasowe.
- Zbiory sztuki ludowej. - Poznaje dzieje pałacu Radziwiłłów.
- Ogląda aktualne ekspozycje i wystawy stałe.
- Poznaje zabytki sztuki ludowej Południowego Podlasia.
Zbiory Biblioteki Publicznej
im. Kajetana Sawczuka w Konstantynowie - Sylwetka patrona biblioteki – K. Sawczuka.
- dział regionalizmów.
- zdjęcia, broszury, wystawy dotyczące naszej gminy. - Zna wybrane zagadnienia
z życia patrona biblioteki – miejscowego poety.
- Potrafi korzystać z działu regionalizmów.
- Umie wyszukiwać potrzebne informacje
na wybrany temat.
Konstantynów dawniej i dziś - Zakłady pracy
i przedsiębiorstwa istniejące dawniej na terenie naszej gminy.
- Struktura zatrudnienia
i mapa obecnie istniejących zakładów pracy i punktów usługowych. - Opowiada o gospodarce gminy dawniej i dziś.
- Potrafi wymienić najważniejsze przedsiębiorstwa i punkty usługowo-handlowe znajdujące się w gminie Konstantynów.
Księgi parafialne źródłem wiedzy o historii parafii i naszych przodkach - Bogactwo informacji drzemiące w zbiorach parafialnych.
- Przegląd dokumentów gromadzonych na plebanii.
- Proboszczowie parafii. - Wie, gdzie można szukać informacji o swoich przodkach.
- Zna najważniejsze wydarzenia z dziejów parafii.
- Wymienia nazwiska najbardziej zasłużonych proboszczy parafii.
Mieszkańcy naszej gminy - Spotkanie z członkami zespołu „Pogodna jesień”.
- Pieśni i piosenki lokalnych artystów.
- Tradycje i zwyczaje kultywowane w naszych domach.
- Wspomnienia
z dzieciństwa dotyczące obchodzenia świąt religijnych (charakterystyczne potrawy, zdobnictwo, sztuka użytkowa). - Zna miejscowe zespoły kultywujące regionalne tradycje.
- Opowiada o zanikających zwyczajach jeszcze niedawno obecnych
w domach dziadków
i pradziadków.
- Potrafi przeprowadzić rozmowę z członkami zespołu na temat ich działalności.
Zabytki architektury na terenie gminy Konstantynów - Kościoły – w Konstantynowie, Komarnie, Gnojnie.
- Kapliczki – ich rozmieszczenie i historia powstania.
- Inne budowle – pałac, pomniki, cmentarze. - Zna style architektoniczne, w jakich zostały pobudowane budowle sakralne.
- Zna kapliczki umiejscowione na terenie gminy.
- Umie opowiadać o historii pałacu Platerów, miejscowych pomnikach
i cmentarzach.
Historia mojej rodziny - Rzadko spotykane imiona.
- Zanikające zwody.
- Udział w ważnych wydarzeniach historycznych.
- Pamiątki rodzinne. - Zdobywa wiedzę
o członkach swojej rodziny.
- Potrafi wymienić zanikające zawody wykonywane przez swoich przodków.
- Poszerza wiedzę historyczną dotyczącą członków rodziny.
- gromadzi pamiątki rodzinne i zdobywa wiedzę o nich.


V. Procedury osiągania celów.

Założone cele będą realizowane głownie za pomocą metod aktywizujących dostosowanych do potrzeb, zaangażowania i możliwości poznawczych uczniów. Metody te umożliwią dzieciom:

• samodzielność myślenia i działania
• formułowanie i rozwiązywanie problemów
• rozwijanie zainteresowań i zdolności.

Zaplanowane metody i formy pracy:
• wycieczki,
• spotkania z ciekawymi ludźmi,
• działania praktyczno-techniczne,
• zajęcia muzealne,
• udział w pokazach i wystawach,
• burza mózgów,
• praca z tekstem,
• konkursy i turnieje.

Do osiągania założonych celów zostaną wykorzystane również metody słowne, takie jak pogadanki, swobodne rozmowy, opowiadania czy opisy.

VI. Ewaluacja.


Realizując program edukacji regionalnej zakładam jego ewaluację. Posłuży ona do refleksji nad pracą własną i do doskonalenia programu.
Przewiduję ewaluację:

wewnętrzną poprzez:
- analizę wytworów uczniów,
- gromadzenie materiałów,
- analizę zebranych materiałów,
- obserwację zachowań i zaangażowania podczas zajęć w terenie.



Zewnętrzną poprzez:
- konkursy klasowe i szkolne.

Ewaluacja pozwoli mi sprawdzić, czy program rozwija zainteresowania, wyposaża uczniów w zaplanowane wiadomości i umiejętności, czy wyzwala spontaniczność i ich aktywność.
Analiza uzyskanych wyników pozwoli mi sprawdzić stopień realizacji założonych celów, wprowadzenie zmian i modyfikacji do programu.
Wyświetleń: 1679


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.