Katalog

Dorota Friedmann, 2012-05-28
Czepielowice

Ogólne, Różne

Program „RAZEM Z MOIM DZIECKIEM”

- n +

"Mamo, tato zagraj ze mną, poznaj mnie"


1. INFORMACJA O REALIZATORACH PROGRAMU

Zajęcia prowadzić będą nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej w Czepielowicach Pani Dorota Friedmann - nauczyciel wychowania fizycznego oraz Pani Katarzyna Łuczków – pedagog szkolny.

2. ZAŁOŻENIA PROGRAMU.

Niewątpliwie jednym z ważniejszych czynników wpływających na prawidłowy i wszechstronny rozwój dziecka jest silna wieź emocjonalna z rodzicami.
Dobre relacje między rodzicem a dzieckiem w decydując sposób wpływają na kształtowanie umiejętności nawiązywania właściwych kontaktów z rówieśnikami oraz innymi ludźmi. Są również najlepszym czynnikiem chroniącym dziecko przed wszelkimi zagrożeniami współczesnego świata jak choćby narkotyki, sekty itp.
Diagnoza
Budowanie więzi między rodzicami i dziećmi następuje poprzez częste i konstruktywne spędzanie wspólnie czasu. Tymczasem z licznych obserwacji oraz po zapoznaniu się z wynikami ankiety, jaką przeprowadzono w trakcie jednej z pedagogizacji dla rodziców dotyczącej bliskości ze swoim dzieckiem, okazało się iż rodzice bardzo mało czasu spędzają ze swoimi dziećmi. Z analizy ankiety wynika również, iż najczęstszą formą spędzania wspólnie czasu jest oglądanie telewizji. Niewielka ilość rodziców deklarowała jakakolwiek aktywną formę wypoczynku ze swoim dzieckiem, jak choćby gra w piłkę czy wspólne wycieczki rowerowe. Dodatkowe obserwacje zachowania dzieci w szkole i poza nią utwierdziły nas w przekonaniu, że mają one problemy z nawiązywaniem i utrzymaniem pozytywnych kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.
Dostrzegając powagę problemu opracowałyśmy program mający na celu wzmacnianie więzi rodziców ze swoimi dziećmi poprzez wspólny udział w różnych formach aktywnego spędzania czasu. Mamy, nadzieje iż poprzez współdziałanie rodzica z dzieckiem w różnych sytuacjach zadaniowych jakie zaplanowano w programie nie tylko uświadomimy rodzicom jak ważne jest być blisko swego dziecka, ale dostarczymy wiele pozytywnych emocji ze wspólnego przebywania.

Hasła programowe:
Twoje dziecko:
„Mamo tato pobądź ze mną , przytul mnie!”
„Mamo, tato zagraj ze mną – poznaj mnie!”

3. CELE PROGRAMU.

Głównym celem programu jest wzmacnianie więzi uczuciowej rodzica ze swoim dzieckiem poprzez wspólny udział w programie.
Cele szczegółowe:
1.Podwyższenie jakości i częstotliwości kontaktu ze swoim dzieckiem.
2. Dostarczanie wiedzy jak efektywnie spędzać czas ze swoim dzieckiem , oraz jak nawiązywać właściwe relacje .
3. Dostarczanie radości ze wspólnej rywalizacji dziecka z rodzicem.
4. Wdrażanie do dokonywania wyborów między bezczynnością i nudą , a dobra zabawą.
5. Wdrażanie do aktywnego wypoczynku oraz dbania o swoje zdrowie.
6. Rozwijanie integracji w grupie rówieśniczej, towarzyskiej, społecznej.
7. Promowanie terenów turystyczno – rekreacyjnych najbliższej okolicy.

4. ZADANIA I HARMONOGRAM ICH REALIZACJI
1. Prowadzenie warsztatów i wykładów na których odbywają się ćwiczenia i zabawy psychologiczne wzmacniające więź uczuciową rodzica z dzieckiem .
2. Organizacja wykładów prowadzonych przez psychologa.
3. Organizacja spotkania z policjantem
3.Prowadzenie zajęć sportowo- rekreacyjnych
4.Organizowanie wycieczek rodzica z dzieckiem
5. Prowadzenie gimnastyki przy muzyce
6. Prowadzenie relaksacji
Zajęcia będą odbywać się na sali i boisku szkolnym w PSP w Czepielowicach oraz na świetlicy wiejskiej, w formie spotkań popołudniowych 1 raz w tygodniu po 2 godziny zegarowe przez okres od maja do listopada. Ze względu na organizację zajęć i zachowanie bezpieczeństwa uczestników programu, każde z zajęć odbywa się przy udziale dwóch osób prowadzących.
Zajęcia będą składały się z zajęć warsztatowych, wykładów prowadzonych przez psychologa, zajęć sportowych, zajęć relaksacyjnych oraz zajęć z policjantem. Ponadto w każdym miesiącu będą odbywać się wycieczki jako forma terapii rodzinnej. Zajęcia odbywać się będą w grupach 30 osobowych .
5.SZCZEGOŁOWY OPIS FORM REALIZACJI
1. Zajęcia warsztatowe wzmacniające więź rodzica z dzieckiem
- „Co wiem o swoim dziecku”– rodzic i dziecko otrzymują miniankietę zał. nr 1 Rodzice próbują opisać, scharakteryzować swoje dziecko. W tym czasie dzieci odpowiadają na te same pytania. Następnie rodzice wspólnie z dziećmi porównują wyniki i dzielą się refleksjami .
- „ Niedokończone zdania „ – rodzice wypełniają kartę niedokończonych zdań o swoim dziecku a dzieci o swoich rodzicach. Po chwili następuje wymienienie się odpowiedziami między dziećmi a ich rodzicami oraz wspólna dyskusja .
- „Pięćdziesiąt sposobów zapewnienia kogoś o swojej miłości „- rodzice wspólnie z dziećmi wypisują jak największą liczbę sposobów zapewnienia kogoś o swojej miłości np. przytulenie, zdobycie dobrej oceny, powiedzenie „kocham Cię „itd.
- „Mocne strony mojego dziecka”- rodzice otrzymują kartki i kredki i mają za zadanie odrysowanie swojej dłoni i wpisanie na konturze 5 pozytywnych cech swojego dziecka. W tym czasie dzieci odrysowują swoje dłonie i wpisują 5 pozytywnych swoich cech. Po chwili następuje wymiana informacji między dziećmi i rodzicami.
- „ Sukcesy mojego dziecka „ – dzieci wypisują na dużym arkuszu papieru swoje sukcesy odnoszone w domu i w szkole, a rodzice mają za zadanie wypisać sukcesy swojego dziecka w domu i w szkole. Następuje konfrontacja i wspólna dyskusja.
- „ Nasz wspólny czas” – dzieci za pomocą rysunku przedstawiają jak najlepiej lubią spędzać czas ze swoimi rodzicami. Rodzice w tym czasie podzieleni są na II grupy i odpowiadają na wylosowane pytanie „Jak Państwo spędzają czas wolny z dziećmi? „ i „ Jak państwo chcieliby spędzać czas wolny ze swoimi dziećmi” . Liderzy grup przedstawiają i omawiają odpowiedzi.
Dzieci po zakończeniu rysunku, prezentują swoje prace układając je na ziemi, następnie rodzice mają za zadanie odgadnąć, który rysunek namalowało ich dziecko.

2. Zajęcia rekreacyjno-sportowe
- - „Rób przysiady i podskoki będziesz skakał pod obłoki”. Aerobik dziecka z rodzicem - ćwiczenia kształtujące w rytm muzyki, układy aerobiku, ćwiczenia rozciągające.
- „Dużo wrażeń, dużo mocy baw się z nami bez przemocy”. Zajęcia sportowe na sali gimnastycznej oraz zabawy rozładowujące stres i agresje.
- „Sport i zabawa to fajna sprawa”. Zajęcia sportowe – wyścigi rzędów na wesoło, przeplatane zadaniami z zakresu rozrywki umysłowej (krzyżówki, rebusy itp.)
- „Baw się ze mną, przy mnie bądź – razem raźniej będzie nam”. Ogólnorozwojowy tor przeszkód
3. Wycieczki
- Wycieczki rowerowe po najbliższej okolicy.
„Daje wycisk swoim nogom i rowerem gnam po drogach” – wycieczka rowerowa do gospodarstwa agroturystycznego w Starych Kolniach. Poznanie dawnego życia na wsi (wypiek chleba, wyrabianie serów starymi metodami przekazywanych z pokolenia na pokolenie), przejażdżka bryczką po najbliżej okolicy – zwiedzanie Rezerwatu Stobrawskiego, ognisko i pieczenie kiełbasek.
- Wycieczki piesze.
„Wędrujemy, z przyrodą się spotkamy- o nudzie zapominamy” – Święto pieczonego ziemniaka – wyprawa na „Babi Loch” zakończona ogniskiem, pieczenie kiełbasek oraz turniejem gry w ringo.
- Wycieczki turystyczno - krajoznawcze.
Wycieczka na basen do Brzegu i Oleśnicy
Wycieczka do Jaskini Niedźwiedziej w Kletnie i na Śnieżnik
Wycieczka na lodowisko do Opola.
Wycieczka do zoo we Wrocławiu
Wycieczka w Błędne skały i do Wambierzyc


4. Zajęcia promujące zdrowy styl życia
„ W zdrowym ciele zdrowy duch, jedz warzywa będziesz zdrów” – zajęcia poświecone zdrowemu odżywianiu oraz higienie ciała w formie zagadek, krzyżówek, rebusów. Wykorzystanie piłek edubal.
5. Konkursy i rozgrywki
- „Jestem sprawny, jestem zuch, mamo tato baw się tu” konkursy i zabawy na obwodzie stacyjnym (zdobywanie punktów)
- „Nie straszne nam słoty i chłody, tkamy dywan zgody” – wykonywanie „jesiennych dywanów” – naklejanie zebranych darów jesieni, ozdabianie farbami, wystawa wykonanych prac.
- zabawy i konkursy na miasteczku ruchu drogowego
- quiz rodzinny „Wiemy o sobie wszystko”
- turniej piłki nożnej między rodzicami
- turniej unihokeja
6. Relaksacja dla uczestników programu
- relaksacja wg Schulza –(trening autogenny) ćwiczenie odczuwania ciężaru ciała, ciepła, rozluźniania narządów jamy brzusznej, zwalniania pracy serca, spowolnienia oddechu i odczuwania chłodu w obrębie czoła,
- relaksacja metodą Jacobsona – nauka rozpoznawania napięcia w mięśniach i ich rozluźniania.
- relaksacja z twórczą wizualizacją przy muzyce.
- relaks z wizualizacja pozytywnego myślenia o sobie
- masaż relaksacyjny rodzica z dzieckiem
7. Spotkania edukacyjne z psychologiem i policjantem
- Jak budować zdrowe relacje z dzieckiem.
- Jak pomóc dziecku efektywnie uczyć się.
- Bezpieczne poruszanie się po drogach.



6. OPIS PLANOWANYCH METOD
Zadaniowa
Aktywizująca (ćwiczenia w parach)
Zabawowa
Problemowa
Wykład
Gry i zabawy psychologiczne
Ekspresja emocji
Pokaz z objaśnieniem
„burza mózgów” , „pajęczynka” (kłębek wełny)
bezpośredniej celowości ruchu
pogadanka
metody relaksacyjno-wyciszające
(relaksacja metodą Jacobsona, Schulza , metoda twórczej wizualizacji)
7. PRZEWIDYWANE EFEKTY
Poprawa relacji rodzicielskiej
Rodzice znają sposoby na konstruktywne spędzanie czasu ze swoim dzieckiem.
Wzrost świadomości rodziców i dzieci dotyczący potrzeby wspólnego aktywnego wypoczynku oraz dbania o własne zdrowie.
Rodzice i dzieci nabywają umiejętności właściwego komunikowania się , pozytywnego odreagowania złych emocji.
8. CHARAKTERYSTYKA UCZESTNIKÓW PROGRAMU.
Program adresowany jest do rodziców i ich dzieci z naszego gminnego środowiska. Wielu z nich często nie stać na wyjazdy i krótkie wycieczki ze swoimi dziećmi, czy nawet na uczestnictwo w jakichkolwiek płatnych zajęciach sportowych. Nasz program daje możliwość bezpłatnego korzystania z różnorodnych form spędzania czasu ze swoim dzieckiem.

9. EWALUACJA
Realizując założenia programowe ewaluacji podlegać będzie atrakcyjność zajęć,
praktyczność i użyteczność programu – czy wyposaża dzieci i ich rodziców w wiadomości i umiejętności, które można stosować w życiu.
Narzędziami do zbierania informacji będą:
- anonimowe ankiety
- arkusze ewaluacji zajęć z pedagogiem, zajęć rekreacyjnych i wypraw turystycznych.
- wywiady uczestników.
- obserwacje aktywności uczniów i rodziców na zajęciach, oraz ich frekwencja.
- sprawozdanie z realizacji programu.
Ewaluacja pozwoli nam autorom programu zorientować się, czy pracujemy
zgodnie z założonymi celami. Umożliwi nam to ocenę doboru metod i form pracy z dziećmi. Wyniki ewaluacji pozwolą zmodyfikować program i podniosą jego efektywność w kolejnej jego edycji.
Autorzy programu wspólnie z rodzicami wypracują propozycje działań na przyszłość .
10. FORMY DOKUMENTACJI PROGRAMU
Program będzie dokumentowany poprzez:
- sprawozdanie z realizacji programu
- listy obecności uczestników programu
- przedstawienie materiałów w formie multimedialnej (zdjęcia)
- ankiety ewaluacyjne
12. DODATKOWE UWAGI AUTORÓW
W realizacji programu przewiduje się udział organizacji pozarządowej tj. Uczniowski Klub Sportowy w Kościerzynach , którego rolą będzie wspólny udział w turnieju piłki nożnej wraz z rodzicami.
Publiczna Szkoła Podstawowa w Czepielowicach jako baza użyczy nieodpłatnie pomieszczeń na realizacje zajęć.
Zakończenie programu zaplanowano w świetlicy wiejskiej użyczonej przez Gminny Ośrodek Kultury i Sportu, na której odbędzie się dla mieszkańców wsi wystawa prac jakie zostały wykonane podczas warsztatów wraz z relacjami rodziców z udziału w programie, oraz uroczyste wręczenie dyplomów pamiątkowych dla uczestników programu.
Po zakończeniu realizacji programu, zwiększy się świadomość rodziców dotycząca aktywnego spędzania wolnego czasu, będą przestrzegać zasad zdrowego trybu życia. Rodzice bardziej zaangażują się w życie szkoły, będą uczestniczyli w imprezach szkolnych takich jak: festyny, apele okolicznościowe, zawody sportowe, na których będą mogli wspierać, podziwiać, doceniać pracę ich dzieci oraz kibicować im. Ponadto będą mogli kształtować swoją sprawność , kondycję fizyczną i estetykę ruchu na zajęciach aerobiku, które będą odbywały się w naszej szkole a także w zawodach z udziałem rodziców..
Uważamy, iż różnorodność tematyki zajęć i sposobów ich realizacji powinna zachęcić rodziców i ich dzieci do wzięcia udziału w programie. Ponadto program dostarczy wiele radości i zadowolenia ze wspólnej zabawy .
Wyświetleń: 862


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.