AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Andrzej Borzym, 2012-05-22
Drohiczyn

Matematyka, Konspekty

Bryły wpisane i opisane – powtórzenie wiadomości

- n +


Temat lekcji: Bryły wpisane i opisane – powtórzenie wiadomości

Imię i nazwisko nauczyciela: Andrzej Borzym
Klasa: 3 Liceum Ogólnokształcące
Potrzebne pomoce: Matematyka – podręcznik dla liceum ogólnokształcącego. W. Babiański L. Chańko, J. Czarnowska, J. Wesołowska,
Modele brył.
Cele:
- kształcenie umiejętności rysowania brył w przestrzeni;
- uporządkowanie i uzupełnienie wiadomości i umiejętności dotyczących obliczania pola powierzchni i objętości brył wpisanych i opisanych na innych bryłach.
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia i rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- kształcenie intuicji matematycznej
Uczeń musi umieć:
1. narysować bryły w przestrzeni;
2. zaznaczyć na rysunku przekrój bryły płaszczyzną;
4. znać pojęcia: bryła wpisana w wielościan, bryła opisana na wielościanie pole powierzchni i objętość wielościanu;
5. podstawowe wzory na pola figur płaskich;
6. podstawowe wzory na pole powierzchni i objętość wielościanów;
Uczeń powinien :
1. stosować wiadomości do obliczania pól powierzchni i objętości wielościanów wpisanych i opisanych na wielościanach;
2. rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania pól powierzchni i objętości wielościanów;
3. obliczać pola danych przekrojów;
4. określać rzeczywiste kształty przekrojów.

Czas trwania lekcji: jedna jednostka lekcyjna (45 minut).
Forma pracy: praca z całą klasą
Metoda pracy: praktyczna, rozwiązywanie zadań




Lp. Zagadnienia Czynności nauczyciela Czynności ucznia Czas
1 Sprawy organizacyjno-porządkowe Sprawdzenie obecności, sprawdzenie i omówienie pracy domowej Przywitanie nauczyciela i przygotowanie się do lekcji, zgłoszenie obecności. 5 min.
2 Uświadomienie celów i zadań lekcji Podaje temat lekcji: Bryły wpisane i opisane – powtórzenie wiadomości.
Zapisanie tematów w zeszytach 2 min.
3 Powtórzenie wiadomości potrzebnych do lekcji 1.Co to jest bryła obrotowa?

2.Jakie bryły zaliczamy do brył obrotowych?
3.Jaką figurę płaską musimy obrócić aby powstał: walec, stożek, kula.






4. Kula wpisana w wielościan

5. Kula opisana na wielościanie


6. Walec, stożek wpisane w graniastosłup 1.Bryły obrotowe to figury powstałe z obrotu wielokątów, kół.
2. Walec, stożek, kula.

3.-walec powstaje przez obrót prostokąta dookoła prostej w której zawarty jest jeden z jego boków
-stożek otrzymujemy przez obrót trójkąta prostokątnego dookoła prostej zawierającej jedna z przyprostokątnych
-kula utworzona jest przez obrót półkola dookoła prostej w której zawarta jest średnica tego półkola.
4. Kula wpisana w wielościan jest styczna do wszystkich ścian wielościanu.
5. Kula jest opisana na wielościanie, jeżeli wszystkie wierzchołki tego wielościanu leżą na powierzchni kuli.
6. Walec lub stożek wpisane są w graniastosłup gdy podstawy gdy podstawy graniastosłupa są opisane na podstawach walca lub stożka. 3 min.
4 Poznanie prawidłowości i systematyzowanie wiedzy, nabywanie odpowiednich umiejętności Rozwiązywanie zadań z podręcznika
Zadanie1.
Ćw. 3 str. 205
Zadanie2.
Ćw. 5 str. 209
Zadanie 3.
Zad. 4 str. 209
Zadanie 4.
Zad. 21 str. 315 Wspólne rozwiązywanie zadań na tablicy
30 min.
5 Podsumowanie Pytam uczniów co zapamiętali z dzisiejszych zajęć. Uczniowie odpowiadają na pytanie. 3 min.
6 Zakończenie Zadaję prace domową;
Zad 19, 22 str 315 podr Uczniowie notują pracę domową i wychodzą z Sali. 2 min.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1949


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.