Katalog

Kamila Bera, 2012-05-21
Pajęczno

Język angielski, Program nauczania

PROGRAM KÓŁKA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

- n +


1 Założenia programu
Nauka języka jest nierozerwalnie związana z nauką kultury danego obszaru językowego, gdyż oba elementy przenikają się wzajemnie. Niniejszy program nauczania opiera się właśnie na założeniu, iż odpowiednio dobrane wiadomości z zakresu kultury i historii krajów anglojęzycznych powinny stanowić niezbędny element wzbogacający i urozmaicający tok nauczania. Uczniowie ucząc się języka angielskiego, często nie rozumieją norm kulturowych rządzących komunikowaniem się w tym języku.
Zapoznanie się z kulturą Wielkiej Brytanii spełnia funkcję motywującą , zwiększając efektywność nauki , służy rozwijaniu wyobraźni oraz procesowi rozumienia uwarunkowań społecznych, politycznych, historycznych danego kraju.
Niniejszy program kładzie duży nacisk na przybliżenie uczniom kultury, geografii i historii Wielkiej Brytanii, poznanie i zrozumienie norm kulturowych rządzących komunikacją w tym kraju oraz rozwijaniu i wspomaganiu umiejętności językowych.
1.1 Adresaci programu.
Program skierowany jest dla uczniów szkoły podstawowej z klasy szóstej i przeznaczony jest do realizacji w ciągu 2 semestrów w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
2 Cele ogólne programu:
 zapoznanie uczniów z geografią, kulturą oraz ważniejszymi wydarzeniami, historycznymi Wielkiej Brytanii,
 rozwijanie sprawności mówienia, czytania, pisania oraz rozumienia ze słuchu,
 zwiększenie zasobu słownictwa,
 rozwijanie w uczniach tolerancji, otwartości i ciekawości wobec innych kultur,
 rozwijanie umiejętności współpracy z innymi uczniami,
 motywowanie do nauki języka angielskiego,
 zwiększenie zasobu słownictwa.
2.1 Cele szczegółowe programu:
a) w zakresie języka
 efektywne i twórcze używanie języka angielskiego w sytuacjach życia codziennego,
 znajomość wymowy, ortografii, interpunkcji
b) w zakresie kultury
 wykorzystywanie materiałów źródłowych,
 wzbogacenie wiadomości na temat historii, geografii, zwyczajów i życia w wybranych krajach
c) w zakresie samodzielnego uczenia się,
 organizowanie własnego uczenia się,
 poszukiwanie informacji w różnorodnych źródłach na temat Wielkiej Brytanii (Internet, prasa, książki, telewizja, encyklopedie, programy komputerowe),
 nauka samodzielnego i twórczego rozwiązywania problemów

Uczeń zna:
 fakty historyczne, święta, tradycje i obrzędy obu krajów, a przez to również
 normy kulturowe rządzące komunikacją w danym języku,
 słownictwo, związane z tematyką zawartą w treściach nauczania programu
 zasady gramatyczne
 zasady korzystania z Internetu i reguły korzystania z materiałów objętych prawami autorskimi

Uczeń potrafi:
 porównać realia życia w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i w Polsce
 dostrzec związki i różnice pomiędzy treściami nauczania a realnymi sytuacjami życiowymi
 opisać przejawy tradycji w poszczególnych krajach
 odpowiednio zachować się w kontakcie z obywatelami Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych
 dobrać odpowiednio środki językowe do danego typu sytuacji społecznej
 samodzielnie napisać list, pocztówkę, email, notatkę ,
 słuchać i czytać ze zrozumieniem
 rozumieć różnice znaczeń niesione przez różne struktury gramatyczne i odpowiednio je stosować w wypowiedziach pisemnych i ustnych
 tworzyć spójne i logiczne wypowiedzi
 skutecznie komunikować się
 wyrażać opinie i pogląd
 stosować poprawną wymowę i intonację,
 korzystać ze stron WWW
2.2 Cele wychowawcze:
 kształtowanie w uczniach otwartości i ciekawości wobec innych kultur,
 rozwijanie poczucia wartości własnego narodu na tle innych kultur,
 wspomaganie rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego,
 rozwijanie umiejętności pracy w grupie lub zespole,
 rozwijanie poczucia odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań,
 kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy uczniów,
 kształtowanie umiejętności poszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji,
 umacnianie w uczniach motywacji do nauki języków obcych,
 rozwijanie uzdolnień,
 rozwijanie twórczego myślenia
3 Treści nauczania.
Słownictwo i tematyka wprowadzana w czasie zajęć dotyczy historii, geografii, zjawisk społecznych, zwyczajów, tradycji, życia codziennego, sposobów zachowania.

3.1 Geografia i przyroda Wielkiej Brytanii

Położenie Wysp Brytyjskich
Uczeń:
 umie wskazać Wielką Brytanię na mapie świata i Europy
 potrafi wymienić wyspy przynależne i wody opływające Wielką Brytanię
 wyliczy krainy geograficzne Wielkiej Brytanii z najważniejszymi miastami
 umie wskazać stolicę państwa na mapie

Ukształtowanie terenu
Uczeń:
 potrafi krótko scharakteryzować poszczególne krainy geograficzne Wielkiej Brytanii
 wymieni najwyższe góry i najważniejsze rzeki
 ma ogólną orientację co do klimatu
 porówna krajobraz z polskim

3.2 Symbole narodowe Wielkiej Brytanii

Flaga i godło
Uczeń:
 rozpoznaje flagę i godło Wielkiej Brytanii
 zna pochodzenie wyglądu flagi
 zna znaczenie poszczególnych elementów godła

Hymn państwowy
Uczeń:
 zna znaczenie słów hymnu
 rozpoznaje melodię
 odśpiewuje jedną zwrotkę

Symbole krain geograficznych
Uczeń:
 potrafi wymienić symbole: Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii Północnej
 zna legendy z nimi związane
 potrafi dostrzec te symbole

Patroni krain geograficznych
Uczeń:
 potrafi wymienić patronów: Anglii, Szkocji, Walii, Irlandii Północnej
 zna daty ich świąt
 zna legendy związane z patronami

3.3 Londyn – stolica Wielkiej Brytanii

Ogólna charakterystyka miasta
Uczeń:
 potrafi wskazać Londyn na mapie
 umie orientacyjnie podać liczbę ludności Londynu (porównuje z innymi stolicami)
 wie jaka rzeka przepływa przez Londyn
 orientuje się w nacjach zamieszkujących miasto

Główne zabytki Londynu
Uczeń:
 potrafi wymienić kilka najważniejszych zabytków miasta
 zna legendy związane z zabytkami

Atrakcje turystyczne
Uczeń:
 umie wskazać współczesne obiekty ciekawe turystycznie
 ułoży reklamę zachęcającą do zwiedzania

3.4 Kalendarz brytyjski

Święta narodowe
Uczeń:
 wymieni kilka najważniejszych świąt narodowych Wielkiej Brytanii,
 zna ich daty
 opowie o wybranych: z jakimi wydarzeniami historycznymi są związane, jak się je współcześnie obchodzi
 wie co to jest Bonfire Night,
 zna inną nazwę oraz historię Bonfire Night,
 wie kiedy i jak Brytyjczycy świętują Bonfire Night.
 Wie jak się obchodzi Valentine's Day!
 wie kim był Św. Walenty,
 wie od kiedy i jak obchodzony jest dzień Św. Walentego,
 wie gdzie się obchodzi St Patrick’s Day

Tradycje
Uczeń:
 zna sposób obchodzenia przez Brytyjczyków Święta Dziękczynienia, Bożego, Narodzenia, Wielkanocy i innych świąt związanych z religią,
 zna święta o korzeniach przedchrześcijańskich,
 wyliczy potrawy typowe dla obchodzenia różnych świąt,
 przyswoi sobie słownictwo związane z danym świętem i jego tradycjami

3.5 Historia Wielkiej Brytanii

Najważniejsze wydarzenia historyczne
Uczeń:
 zna najważniejsze wydarzenia z przeszłości Brytyjczyków,
 potrafi je umiejscowić w czasie

Dynastie angielskie
Uczeń:
 potrafi wymienić najważniejszych władców brytyjskich,
 potrafi krótko scharakteryzować czasy, w których dany monarcha panował (czasy wiktoriańskie, elżbietańskie)

3.6 Polityka

Uczeń:
 wie jaki system polityczny panuje w Anglii i jaką funkcję pełni Elżbieta II’
 wie kto jest premierem,
 dostrzega różnicę pomiędzy Izbą Lordów i Izbą Gmin
 potrafi wymienić najważniejsze partie polityczne

3.7 Edukacja w Wielkiej Brytanii

Uczeń:
 zna system edukacji w Wielkiej Brytanii,
 potrafi wydobyć z tekstu potrzebne informacje i odpowiedzieć na pytania dotyczące edukacji w Wielkiej Brytanii.

3.8 Jednostki miar i wag

Uczeń:
 potrafi wymienić angielskie jednostki: długości, powierzchni, wagi, pojemności
 potrafi przeliczyć angielskie jednostki na te, którymi posługują się na codzień i odwrotnie

3.9 Czas wolny Brytyjczyków

Uczeń:
 zna ulubione rozrywki Brytyjczyków,
 wie, jakie programy telewizyjne oglądają,
 potrafi wymienić najbardziej popularne dyscypliny sportowe
 wie jakiej muzyki słuchają Brytyjczycy,
 zna nazwy znanych brytyjskich zespołów muzycznych

3.10 Ulubione potrawy

Uczeń:
 zna nazwy artykułów spożywczych i potraw,
 wie kiedy i jakie potrawy jedzą Brytyjczycy.

3.11 Literatura angielska

William Szekspir
Uczeń:
 potrafi umiejscowić w czasie okres życia słynnego dramaturga
 umie wymienić kilka tytułów jego sztuk
 jest świadomy istnienia teatru „Pod Kulą Ziemską” (The Globe)



Charles Dickens
Uczeń:
 potrafi wymienić najbardziej popularne powieści pisarza’
 zna tematykę „ Opowieści wigilijnej”’
 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem fragmentów powieści „David Copperfield” i wykonać ćwiczenia mające na celu pogłębienie wiedzy na temat tej powieści

Daniel Defoe
Uczeń:
 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem fragmentów powieści „Robinson Crusoe”,
 umie wykonać ćwiczenia sprawdzające znajomość powieści

Historia Robin Hooda
Uczeń:
 zna legendę o średniowiecznym bohaterze
 potrafi wysłuchać ze zrozumieniem fragmentów audiobooka i wykonać dane ćwiczenia

3.12 Wielkie postaci Wielkiej Brytanii

Odkrywcy i wynalazcy
Uczeń:
 potrafi wymienić nazwiska kilku odkrywców i wynalazców brytyjskich i kojarzy je z ich osiągnięciami
3.13 Język angielski na świecie

.Kraje anglojęzyczne
Uczeń:
 potrafi wymienić i wskazać na mapie najważniejsze kraje anglojęzyczne
 potrafi odczytać dane statystyczne mówiące o zasięgu języka angielskiego na świecie


Kulturowe i językowe różnice pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Wielką Brytanią.
Uczeń:
 zna niektóre kulturowe różnice pomiędzy Wielką Brytanią i Stanami Zjednoczonymi,
 jest świadomy różnic językowych i potrafi podać przykłady

Język angielski wokół nas
Uczeń:
- dostrzega i potrafi podać przykłady wpływu języka angielskiego na współczesną polszczyznę – umie podać przykłady zastosowania słów angielskich w swoim najbliższym otoczeniu
4 Procedury osiągania celów

Metody zastosowane w projekcie pozwalają uczniom zdobywać wiedzę i umiejętności w aktywny sposób poprzez:
 samodzielne dochodzenie do wiedzy
 poszukiwanie, gromadzenie, selekcję oraz wykorzystywanie informacji
 planowanie i organizowanie pracy
 opracowywanie materiałów własnych
 organizowanie działań zespołowych
 samoocenę
4.1 Metody pracy:
 Metoda komunikacyjna - pozwala na przygotowanie uczniów do skutecznej komunikacji w języku obcym.
 Scanning - czytanie tekstu w celu uzyskania określonych informacji.
 Elicitation - uzyskiwanie odpowiedzi od słuchacza.
 Uzupełnianie luk informacyjnych.

4.2 Techniki pracy:
 czytanie i słuchanie:
 ćwiczenia typu prawda-fałsz
 uzupełnianie luk
 test wielokrotnego wyboru
 uzupełnianie tabelek
 odpowiadanie na pytania
 układanie fragmentów tekstu we właściwej kolejności
 dopasowywanie poszczególnych elementów tekstu wg podanego klucza

4.3 Formy pracy:
 praca z cała grupą,
 praca w parach,
 praca indywidualna.
 praca indywidualna w domu

4.4 Materiały dydaktyczne:
 teksty
 mapy, plansze , zdjęcia
 filmy
 płyty CD
 programy komputerowe
 strony internetowe

4.5 Uwagi metodyczne na temat realizacji programu.
 Realizacja programu wymaga od realizatora dużego zaangażowania, przygotowania odpowiednich materiałów.
 Warunkiem osiągnięcia zamierzonych celów jest zadbanie o pełen zaufania klimat w grupie, przygotowania ciekawych zajęć, przestrzegania zasad: dobrowolności udziału w zajęciach oraz nie oceniania.
 Podczas zajęć należy odwoływać się zarówno do aktywności grupowej, jak i indywidualnej.
 Należy zadbać o miłą atmosferę, zachęcając do aktywności i dzielenia się swoimi pomysłami, stworzyć klimat badania i poszukiwania.


5 Oczekiwany poziom osiągnięć

Osiągnięcia uczniów.
1. Rozwijanie zainteresowań językowych i poszerzanie wiedzy językowej.
2. Umiejętność analogicznego myślenia i wyciągania wniosków.
3. Dostrzeganie języka angielskiego w życiu codziennym, prasie, mediach.
4. Dostrzeganie możliwości jakie daje znajomość języka obcego.
5. Stosowanie zintegrowanej wiedzy jako podstawy do poznawania nowej.

Po ukończeniu kursu uczeń przede wszystkim:
 rozumie sens ogólny krótkich tekstów autentycznych
 potrafi czytać teksty dla przyjemności
 umie pracować ze słownikiem
 umie opisywać ludzi, miejsca, wydarzenia
 zna najważniejsze fakty dotyczące Wielkiej Brytanii – stolica, geografia, podział na kraje
 zna patronów Szkocji, Anglii, Walii, Irlandii, potrafi podać najważniejsze informacje o tych krajach
 zna najważniejsze daty z historii Wielkiej Brytanii, fakty dotyczące monarchii, nazwiska sławnych Brytyjczyków
 zna geografię i najważniejsze informacje dotyczące Wielkiej Brytanii,
 zna najważniejsze święta, tradycje z nimi związane
 umie krótko opisać system edukacyjny, sporty , życie codzienne
 widzi różnice w obyczajach polskich i krajów anglojęzycznych


Ocena osiągnięć uczniów.

1. Obserwacja uczniów, ocena zachowań, umiejętności współpracy.
2. Motywacja, pochwała, określanie kompetencji.
3. Uznanie osiągnięć wobec grupy.
4. Samoocena uczniów, informacja zwrotna.
5. Pochwała dla uczniów zaangażowanych i wyróżniających się.

6 Ewaluacja celów:

Ewaluacja odbywać się będzie przez:
 widoczne dokonania edukacyjne (osiągnięcia, sukcesy, porażki podczas lekcji oraz w konkursach językowych),
 obserwacje,
 rozmowy z uczniami,
 sprawozdania.

BIBLIOGRAFIA:

1. Introducing Great Britain, Francis Hallawell, Paul Giggins, Longman, 1990.
2. Oxford Guide to British and American Culture, Jonathan Crowther, Oxford University Press2004,
3. Britain, James O'Driscoll, Oxford University Press, 2000
4. An Illustrated History of Britain, David McDowell, Longman2004,
5. Metodyka nauczania języków obcych, Hanna Komorowska, Fraszka Edukacyjna 2005.
6. The Penguin Guide to Literature, Ronald Carter and John McRae, Penguin English Guides 2004
7. Window on Britain 1 & 2, Richard MacAndrew, Oxford University Press, 1998
8. Oxford Bookworms Factfiles: London, James Escott, Oxford University Press, 1995
9. Oxford Bookworms Factfiles: England, James Escott, Oxford University Press, 2001


Strony WWW przydatne w trakcie realizowania programu:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Wielka_Brytania
http://www.wielkabrytania.info/index.php/home
http://www.slideboom.com/presentations/63672/Wielka-Brytania-(United-Kingdom)
www.great.-britain.co.uk/history/history.htm
www.britannia.com/history/
http://www.bbc.co.uk/history/british/
www.ukokey.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=109&Itemid=234
www.bugbog.com/festivals/festivals.html
www.halloweenonlinemagazine.com/
www.patriotic-flags.com
www.theholidayspot.com
www.yahooligans.yahoo.com/around_the_world/holidays
http://www.classic-literature.co.uk/british-authors/
Wyświetleń: 3855


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.