Katalog

Alicja Wieczorek, 2012-05-21
opole

Edukacja czytelnicza, Sprawozdania

"Komputer uczy, komputer bawi- kształtowanie umiejętności kreatywnego wykorzystania komputera i zasobów Internetu do nauki, zabawy i w rozwoju kompetencji informacyjno- czytelniczych- sprawozdanie z innowacji pedagogicznej.

- n +

W roku szkolnym 2010/2011 w ICIM w bibliotece szkolnej realizowałam innowację pedagogiczną pt. „ Komputer uczy, komputer bawi- kształtowanie umiejętności kreatywnego wykorzystania komputera i zasobów Internetu do nauki, zabawy i w rozwoju kompetencji informacyjno- czytelniczych”. Innowacją objęci byli uczniowie klas II-III uczęszczający na zajęcia pozalekcyjne oraz spędzający wolny czas w ICIM w bibliotece szkolnej.
Pomysł napisania przez mnie innowacji zrodził się na podstawie systematycznych obserwacji uczniów. Dzieci bardzo chętnie korzystały z komputera, ale większość uczniów, szczególnie klas młodszych wybierało jedynie gry internetowe, nie znając zarazem innych możliwości, jakie daje komputer i Internet. Nawet podczas gier edukacyjnych dzieci szybko się zniechęcały, ponieważ nie czytały instrukcji i nie umiały poradzić sobie z zadaniem.
Głównymi celami innowacji było przygotowanie uczniów do optymalnego wykorzystania zasobów multimedialnych i właściwe korzystanie z pracowni ICIM w bibliotece szkolnej. Oprócz tych aspektów bardzo ważną sprawą było wykorzystanie komputera do kształtowania umiejętności czytelniczych i informacyjnych uczniów, takich jak podnoszenie tempa czytania, czytanie ze zrozumieniem, umiejętność wyszukania potrzebnej informacji i skorzystania z niej.
Na uwagę zasługuje fakt, że podczas zajęć, które odbywały się przecież w bibliotece szkolnej, nie pomijaliśmy tradycyjnych źródeł, takich jak książki, encyklopedie, czasopisma.

Innowacja była wdrażana podczas realizacji następujących zagadnień:
•W szkolnej pracowni ICIM (dzieci zapoznały się z regulaminem i wyposażeniem pracowni, z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze oraz z podstawowymi zasadami obsługi komputera) ;
•Mistrzowie klawiatury (dzieci ćwiczyły posługiwanie się myszką i klawiaturą z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych dostępnych w Internecie).
•Pierwsze kroki w wirtualnym świecie (poznawaliśmy podstawowe zasady korzystania z Internetu: wpisywaliśmy adresy internetowe, przeglądaliśmy wybranych strony z Katalogu Bezpiecznych Stron , dzieci uczyły się otwierania i zamykania stron internetowych, otwierania linków na stronach internetowych)
•Jesteśmy bezpieczni w sieci – podkreślanie znaczenia zasad bezpiecznego korzystania z Internetu (wykorzystanie serwisu www.sieciaki.pl);
•Rysowaliśmy i pisaliśmy przy użyciu komputera (uczniowie poznali program Paint i Word, rysowali ilustrację do wiersza „Jesień”, tworzyli gazetkę ścienną -”Nasze hobby”- pisali krótkie informacje na podstawie wzorca, wklejali cliparty );
•Nadchodzą Święta Bożego Narodzenia (uczniowie pisali listy do Mikołaja, oglądali prezentacje multimedialne umieszczone w Internecie o tematyce świątecznej, świąteczne gry i krzyżówki, przygotowywali kartki świąteczne z wykorzystaniem gotowych szablonów) ;
•W krainie bajek i baśni (dzieci poznały strony internetowe o bajkach i baśniach, słuchały i czytały bajki zamieszczone w Internecie, porównywały ich treści z bajkami w książkach, wyszukiwały i samodzielne drukowały kolorowanki z postaciami z bajek, rysowały bohaterów swoich ulubionych książek, rozwiązywały krzyżówki i quizy związanych z tematyką zajęć)
•Uczyliśmy się korzystać z encyklopedii multimedialnych („Encyklopedia dzikich zwierząt”);
•Tworzyliśmy album o zwierzętach na podstawie wierszy Jana Brzechwy „Zoo” (wklejanie obrazków i tekstów, nauka skanowania zdjęć);
•Odbyliśmy wirtualne podróże po ogrodach zoologicznych;
•Odkrywaliśmy ślady wiosny metodą WebQuest;
•Rysowaliśmy wiosenną łąkę w programie TuxPaint (według podanej instrukcji);
•Poznawaliśmy strony związane z naszą ojczyzną (poznawaliśmy ciekawe miejsca w Polsce, symbole narodowe, słuchaliśmy Hymnu Polski, czytaliśmy i słuchaliśmy legend);
•Poznawaliśmy książkowy i wirtualny świat bajek Walta Disneya- oglądaliśmy bajki w czytelni a następnie zamieszczone w Internecie, projektowaliśmy i drukowaliśmy własne kolorowanki według gotowych szablonów;
•Czytaliśmy komiksy zamieszczone w Internecie ;
•Wykorzystywaliśmy komputer do nauki: ćwiczenia interaktywne i programy edukacyjne z zakresu edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej, języka angielskiego, ćwiczenia doskonalące czytanie ze zrozumieniem;
•Wykorzystywaliśmy komputer do zabawy: dzieci poznawały gry komputerowe ćwiczące percepcję wzrokową, słuchową, sprawdzające stopień rozumienia poleceń oraz instrukcji, ćwiczące pamięć i spostrzegawczość;

Ewaluacja:
Dzięki działaniom podejmowanym w trakcie innowacji biblioteka skutecznie wspomagała proces edukacji. Na uwagę zasługuje fakt, że działania te miały charakter interdyscyplinarny. Dzieci doskonaliły sprawność manualną, syntezę wzrokową i słuchową. Uczniowie wykonując różne ćwiczenia i zadania rozwijali swoją samodzielność, inwencję twórczą cierpliwość, wytrwałość i koncentrację uwagi- umiejętności niezbędne w procesie kształcenia.
Dzięki wdrożonej przez mnie innowacji dzieci nauczyły się właściwie korzystać z pracowni ICIM w bibliotece szkolnej oraz nauczyły się posługiwać komputerem i współpracującymi z nim urządzeniami (drukarka, skaner). Uczniowie stali się bardziej świadomymi użytkownikami komputera i Internetu. Wykorzystują jego zasoby nie tylko do zabawy i rozrywki, ale także do nauki i poszerzania wiedzy o świecie. Nauka języka angielskiego, ortografii, matematyki na komputerze stanowi dla nich miłą rozrywkę i często korzystają z zasobów edukacyjnych (w Internecie oraz z programów edukacyjnych na płytach CD-ROM). ICIM stał się miejscem, gdzie uczniowie pożytecznie i twórczo spędzają wolny czas.
ICIM jest integralną częścią biblioteki szkolnej, dlatego bardzo ważnym elementem było połączenie zajęć komputerowych i czytelniczych. Kompetencje czytelnicze pełnią bowiem bardzo ważną rolę podczas korzystania z zasobów internetowych. Podczas zajęć dzieci doskonaliły technikę czytania, w tym czytania ze zrozumieniem. Uczyły się rozumienia treści poleceń, co jest istotne podczas rozwiązywania zadań i testów. Dzięki wdrożeniu innowacji przekonałam się, że można skutecznie zachęcić dzieci do przychodzenia do biblioteki oraz sięgania po książki, uatrakcyjniając zajęcia czytelnicze ćwiczeniami na komputerze (rysowanie ilustracji do wierszy i fragmentów przeczytanych książek).
Reasumując stwierdzam, że wdrożona przeze mnie innowacja spełniła swoje zadanie. Działania podejmowane w trakcie wdrażania innowacji będę kontynuować podczas swojej pracy
z dziećmi w ICIM w bibliotece szkolnej.
Wyświetleń: 1840


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.