Katalog Karolina Łysiak, 2012-05-14 Zakrzew Matematyka, Konspekty Powtórzenie wiadomości o ułamkach zwykłych”Konspekt lekcji matematyki dla klasy IV Czas realizacji: 1 godz. 1. TEMAT LEKCJI „Powtórzenie wiadomości o ułamkach zwykłych” 2. CELE LEKCJI: ogólne: powtórzenie wiadomości i doskonalenie umiejętności poznanych w dziale „Ułamki zwykłe” operacyjne: uczeń umie: zdefiniować pojęcie ułamka zwykłego, podawać przykłady ułamków właściwych, niewłaściwych, licz mieszanych, zamieniać liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy i odwrotnie, porównywać ułamki o jednakowych licznikach lub jednakowych mianownikach, skracać i rozszerzać ułamki, dodawać i odejmować ułamki i liczby mieszane o jednakowych mianownikach, zaznaczać i odczytywać ułamki na osi liczbowej uczeń rozumie: pojęcie ułamka zwykłego, pojęcie ułamka właściwego, niewłaściwego, liczby mieszanej, pojęcie skracania i rozszerzania ułamków, sposób porównywania ułamków, sposób dodawania i odejmowania ułamków o jednakowych mianownikach, Wychowawczy: Wdrażanie logicznego myślenia i aktywności. Współpraca z innymi. 3. METODY NAUCZANIA: Ćwiczeń Pogadanka Gra dydaktyczna 4. FORMY PRACY: Praca grupowa Praca indywidualna oraz z całą klasą 5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karty pracy, Plansza do gry, karty zadań różne dla każdej grupy, koperty z kartkami w różnych kolorach. 6. PRZEBIEG LEKCJI Etap Czas Przebieg realizacji Uwagi do realizacji Czynności organizacyjne 5 minut sprawdzenie listy obecności; podanie tematu lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji; Część wstępna 5-10 minut Rozdanie przez nauczyciela lub opiekuna krzyżówki mającej na celu przypomnienie wiadomości i umiejętności dotyczących ułamków. Podczas wspólnego rozwiązywania nauczyciel prowadzi dyskusję z uczniami nad poszczególnymi zagadnieniami. Uczniowie muszą w między czasie rozwiązywać pojawiające się zadania, problemy, których rozwiązanie wymaga wykorzystania poznanych wiadomości. Zał. nr 1 Zał. nr 2 – zadania dołączone do krzyżówki Za każdą poprawną odpowiedź uczeń dostaje plusa. Część właściwa 25 - 30 minut Nauczyciel: losowo dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa otrzymuje komplet oraz koperty z przykrywkami różniącymi się kolorami. przedstawia reguły gry, demonstrując jednocześnie jej kolejne etapy. Po rozwiązaniu każdego przykładu uczniowie odnajdują wynik na planszy i magnesem lub szpilką przyczepiają przykrywkę. Wyniki zadań pozwalają ułożyć pięć dróg niekolidujących ze sobą Ta grupa, która pierwsza znajdzie skarb wygrywa. zapyta, czy zasady gry są zrozumiałe, wyjaśnia wątpliwości. poprosi o zorganizowanie w ciągu trzech minut pracy grupy: wybranie lidera, opracowanie planu działania. Uczniowie: przez 20 minut będą pracowali nad zadaniami, zaznaczając odpowiedzi na planszy. w czasie pracy, zapiszą cząstkowe wyniki pracy grup w zeszycie. Zał. nr 3 – zestawy zadań dla poszczególnych grup wraz z regułami gry. Podsumowanie 5 minut Podsumowanie pracy w grupach i wyłonienie zwycięzcy. Zadanie pracy domowej „Sprawdź czy umiesz” str. 37 ćwiczenie. Zaproponowanie ocen za aktywność uczniów. Załącznik nr 1 1. Wynik dodawania. 2. Ułamek którego licznik jest mniejszy od mianownika. 3. Liczba, która składa się z całości i ułamka. 4. Liczba od której odejmujemy. 5. Jaki znak zastępuje kreska ułamkowa? 6. Nad kreską ułamkową. 7. Mnożenie licznika i mianownika przez tę samą liczbę różną od zera. 8. Pod kreską ułamkową. 9. Zamianę ułamka na liczbę mieszaną lub liczbę naturalną nazywamy ……………… całości z ułamka. 10. Dzielenie licznika i mianownika przez te sama liczbę różną od zera. 11. Ułamek, którego licznik jest większy od mianownika. 12. Jeśli dwa ułamki mają jednakowe mianowniki to ten jest mniejszy który ma …………….licznik. Załącznik nr 2 Zestaw pytań do krzyżówki: Pyt. 1: Jak dodajemy ułamki o tych samych mianownikach, np. ? Pyt. 4: Jak odejmujemy ułamki o tych samych mianownikach, np. ? Pyt. 5: Jak inaczej możemy zapisać działanie 2:3 ? Pyt. 7: Rozszerz ułamek przez 3. Pyt. 9: Wyłącz całości Pyt. 10: Skróć ułamek Pyt. 12: Porównaj ułamki oraz Załącznik nr 3 Reguły gry Pomóż piratowi odnaleźć ukryty skarb. Każda grupa otrzymała komplet zadań oraz koperty z przykrywkami różniącymi się kolorami. Po rozwiązaniu każdego przykładu musicie odnaleźć wynik na planszy i magnesem przyczepić przykrywkę. Ta grupa, która pierwsza znajdzie skarb wygrywa. Wyniki zadań pozwalają ułożyć pięć dróg nie kolidujących ze sobą. Pamiętajcie o współpracy z członkami waszej grupy, każdy musi mieć przypisane zadanie do wykonania. Wykonane obliczenia zapiszcie w zeszycie. ZESTAW I 1. 2 dni - jaka to część tygodnia? 2. Skróć ułamek 3. Wyłącz całości z ułamka 4. Który z ułamków jest większy 5. Jaki ułamek zaznaczono na osi liczbowej, 6. Oblicz 7. Znajdź liczbę o większą od 8. Oblicz 9. Zamień na ułamek niewłaściwe 10. Oblicz 11. W torebce było kg cukierków, dosypano kg cukierków. Ile cukierków jest teraz w torebce? 12. Zapisz liczbami: trzy i dwie trzydzieste. 13. Wskaż największy ułamek ZESTAW III 1. 3 miesiące - jaka to część roku? 2. Skróć ułamek 3. Wyłącz całości z ułamka 4. Który z ułamków jest większy 5. Jaki ułamek zaznaczono na osi liczbowej, 6. Oblicz 7. Znajdź liczbę o większą od . 8. Oblicz 9. Zamień na ułamek niewłaściwe 10. Oblicz 11. Mama podzieliła równo czekoladę między 6 swoich dzieci. Ile czekolady otrzymało każde z rodzeństwa? 12. Zapisz liczbami: dwadzieścia i pięć czterdziestych. 13. Wskaż największy ułamek ZESTAW II 1. Kwadrans - jaka to część godziny? 2. Rozszerz ułamek przez 4. 3. Wyłącz całości z ułamka 4. Który z ułamków jest większy 5. Jaki ułamek zaznaczono na osi liczbowej, 6. Oblicz 7. O ile liczba jest większą od liczby ? 8. Oblicz 9. Zamień na ułamek niewłaściwe 10. Oblicz 11. Kasia kupiła kg jabłek i kg gruszek. Ile owoców kupiła Kasia? 12. Zapisz liczbami: pięć i trzy szesnaste. 13. Wskaż najmniejszy ułamek ZESTAW IV 1. 1 centymetr - jaka to część metra? 2. Rozszerz ułamek przez 5. 3. Wyłącz całości z ułamka 4. Który z ułamków jest większy 5. Jaki ułamek zaznaczono na osi liczbowej, 6. Oblicz 7. Jaką liczbę należy dodać do , aby otrzymać ? 8. Oblicz 9. Zamień na ułamek niewłaściwe 10. Oblicz 11. W dzbanku jest 1 litr mleka. Mleko przelewamy do 5 kubków (do każdego tyle samo). Ile mleka jest w każdym kubku? 12. Zapisz liczbami: trzysta i siedem dziesiątych. 13. Wskaż najmniejszy ułamek Wyświetleń: 2805
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |