Katalog Ewa Sitek, 2012-05-14 Rybnik Przyroda, Konspekty Scenariusz lekcji - "Co to jest dźwięk?" kl. 6 czas: 45 minut Temat: Co to jest dźwięk? HASŁO PROGRAMOWE: Kontynenty i oceany. ZAKRES TREŚCI: Źródła dźwięku, fala dźwiękowa, echo, budowa i działanie ucha. CELE LEKCJI: Uczeń: - wyjaśnia, co jest źródłem dźwięku - wymienia kilka źródeł dźwięku - wyjaśnia, w jaki sposób rozchodzi się dźwięk - wskazuje ośrodki, w których rozchodzi się dźwięk - wyjaśnia, gdzie nie rozchodzi się dźwięk i dlaczego - wyjaśnia, dlaczego w różnych ośrodkach dźwięk rozchodzi się z różną prędkością - opisuje budowę i działanie ucha ludzkiego - zaznacza elementy budowy ucha na rysunku METODY: pogadanka, doświadczenia, opowiadanie ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik, gitara, głośnik, makaron, pudełka, gumki recepturki,linijka, kamerton, model ucha ludzkiego, rysunek ucha - kserokopie dla dzieci (do opisu), mapa świata Przebieg lekcji: 1.) Sprawy organizacyjno – porządkowe 2.) Kontrola wiadomości: - odpytanie 1 ucznia z mapy świata 3.) Cel lekcji Nawiązanie do tematu lekcji: Na lekcjach przyrody począwszy od klasy czwartej mówiliśmy o różnych zjawiskach zachodzących w przyrodzie, które jako istoty żywe rejestrujemy za pomocą ………… Pytanie do uczniów: - kto wymieni zmysły człowieka? Zmysły są naszym łącznikiem ze światem. W klasie szóstej niedawno omawialiśmy zjawiska świetlne, które rejestrowane są przez nasze ……………. Pytanie do uczniów: Kto przypomni, dlaczego widzimy otaczający nas świat? Na dzisiejszej lekcji zastanowimy się, dlaczego słyszymy dźwięki? Temat lekcji brzmi: Co to jest dźwięk? 4.) Temat lekcji – zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszycie. 5.) DOŚWIADCZENIA: Aby dowiedzieć się, co to jest dźwięk i dlaczego słyszymy postaramy się odpowiedzieć na 3 kluczowe pytania oraz powiedzieć kilka słów o działaniu ludzkiego ucha (co będzie zresztą tematem waszej pracy domowej). W celu znalezienia odpowiedzi na pytania, wykonamy kilka doświadczeń. A oto nasze pytania: I. Co jest źródłem dźwięku? Doświadczenia: • z gumką recepturką i pudełkiem • z gitarą • z linijką • z wydawaniem głosu • z kamertonem Wniosek: uczniowie zapisują odpowiedź na pytanie I w zeszycie, sprawdzają z tablicą. II. Jak rozchodzi się dźwięk? Doświadczenia: omówienie sposobu docierania dźwięku • z głośnikiem i ryżem do naszego ucha oraz sposobu jego działania • z wodą – na modelu ucha ludzkiego Wniosek: uczniowie zapisują odpowiedź na pytanie II w zeszycie, sprawdzają z tablicą III. Gdzie rozchodzi się dźwięk, a gdzie nie i dlaczego? Pogadanka Wniosek: uczniowie zapisują odpowiedź na pytanie III w zeszycie, sprawdzają z tablicą Notatka: 3 wnioski z doświadczeń zapisane przez uczniów w zeszycie. 1. Źródłem dźwięku są drgania obiektów. 2. Dźwięk rozchodzi się w postaci fali dźwiękowej. 3. Dźwięk rozchodzi się w różnych ośrodkach: powietrzu (v = 340 m/s), wodzie, stali, a nie rozchodzi się w próżni, ponieważ nie ma tam cząsteczek, które mogłyby przenosić drgania. 6.) Podsumowanie lekcji: Przypomnienie najważniejszych informacji z lekcji. Odpowiedź na pytanie, dlaczego słyszymy. Zadanie domowe: 1.) Przeczytaj tekst o dźwięku z podręcznika 2.) Na podstawie rysunku w podręczniku opisz otrzymany rysunek ucha. Wyświetleń: 1671
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |