Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Skolimowska, 2012-05-14
Bielsko-Biała

Język polski, Sprawdziany i testy

Sprawdzian[zakres: frazeologizmy, analiza: fleksyjna, fonetyczna, składniowa, słowotwórcza, multiwerbizmy, wyraz – treść, zakres]

- n +

PRACA KLASOWA dla III klasy gimnazjum

CZĘŚĆ 1 - GRAMATYCZNA

[zakres: frazeologizmy, analiza: fleksyjna, fonetyczna, składniowa, słowotwórcza, multiwerbizmy, wyraz – treść, zakres]

1. Dopisz wyraz pochodny będący częścią mowy określoną w nawiasie: [5pkt]
wesołe..............................................[przymiotnik]
mądry...............................................[przysłówek]
kraść.................................................[czasownik]
wesoły..............................................[rzeczownik]
drzewo.............................................[przymiotnik]

2. Podane związki frazeologicznie zastosuj poprawnie w zdaniach złożonych, a następnie napisz jaki jest rodowód każdego z nich (mitologiczny, literacki, biblijny, historyczny, potoczny): [5 pkt]
- otworzyć puszkę Pandory
- przenieść się na łono Abrahama
- walczyć z wiatrakami
- rzucić rękawicę
- słomiany zapał












3. Dokonaj pełnej analizy fleksyjne wyrazu WIARA. Opisz dokładnie wszystkie elementy, które są ważne w analizie fleksyjnej! [3 pkt]










4. Ponumeruj podane wyrazy od najbogatszej treści do najuboższej: [3pkt]

· lekarz, pediatra, lek.med. Anna Kowalska, człowiek
· gramatyka, fonetyka, językoznawstwo
· człowiek, urzędnik, wojewoda, pracownik
5. Napisz czym są multiwerbizmy, następnie przeredaguj poniższe zdanie tak, aby uniknąć multiwerbizmu. [2pkt]
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Dzisiaj omówię obowiązki każdego jednego pracownika.
.................................................................................................................................................

6. Zaznacz i nazwij procesy fonetyczne w wyrażeniu: HERMES ZATRZYMAŁ [4pkt]



7. Dokonaj pełnej analizy składniowej poniższego zdania: [6pkt]

Policjant zatrzymał napastnika, który szarpał się do Maćka, ale chłopak, który był niezwykle silny, wyrwał się i zdołał uciec.












8. Dokończ wypowiedzenie tak, aby powstało zdanie złożone podrzędnie przydawkowe:
[1pkt]
Policjant zatrzymał napastnika................................................................................................

9. Połącz wyrazy z ich prawidłową nazwą częścią mowy: [2pkt]

płynący bezokolicznik
tłuc imiesłów przymiotnikowy
wróciwszy imiesłów przysłówkowy
letni rzeczownik
którykolwiek liczebnik
trójka przymiotnik
dwujęzyczny zaimek


10. Podane zdanie przekształć złożone przekształć na wypowiedzenie z imiesłowowym równoważnikiem zdania: [1pkt]

Kiedy Stefan Żeromski przeniósł się do Warszawy, otrzymał
w dowód uznania mieszkanie na Zamku Królewskim.
............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

11. Dokonaj pełnej analizy słowotwórczej wyrazu BEZRĘKAWNIK. [3pkt]





12. Narysuj wykres podziału głosek (z przykładami) [2pkt]







CZĘŚĆ II – ROZPRAWKA [min 1 ½ strony A4]

Czy istnieją jakieś granice wolności? Czy ograniczona wolność nadal jest wolnością? Jak rozumiesz słowa K.Jaspersa Mogę być wolny tylko w tym stopniu, w jakim inni są wolni. W swoich rozważaniach odnieś się do „Niemców” Leona Kruczkowskiego.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1482
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014