Katalog Ewa Ancerowicz, 2012-05-14 Ząbkowice Śląskie Zawodowe, Program nauczania Program nauczania - dietetykaPROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOT SPECJALIZACYJNY W KLASACH Technikum żywienia i gospodarstwa domowego D I E T E T Y K A Szczegółowe cele kształcenia: W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć: • Wymieniać podstawowe akty prawne regulujące zagadnienia higieniczno-sanitarne w żywieniu • Omawiać i stosować zasady systemu HACCP • Przechowywać próbki żywności • Charakteryzować wymagania higieniczno-sanitarne dla zakładów produkcyjnych • Scharakteryzować grupy produktów spożywczych • Sporządzać potrawy stosując techniki zalecane w żywieniu dietetycznym • Omawiać budowę i funkcje układu pokarmowego • Charakteryzować grupy środków dietetycznych specjalnego przeznaczenia i znać ich zastosowanie • Klasyfikować diety lecznicze • Omawiać sposoby modyfikacji diet • Charakteryzować zasady żywienia podstawowego • Dostosować poszczególne diety do schorzenia • Wymieniać produkty dozwolone i zabronione w dietach • Ułożyć prosty jadłospis dla wybranej diety • Wymienić i omówić funkcje wszystkich składników pokarmowych • Wymienić źródła składników pokarmowych • Omówić ogólne objawy wybranych schorzeń (np. alergie, zatrucia, cukrzyca, wychudzenie, otyłość, nadciśnienie, niedokrwistość, choroba wrzodowa, zapalenie wątroby, kamica nerkowa, celiakia) • Wymienić przyczyny i skutki wybranych schorzeń • Potrafi wymienić potrawy dozwolone i zabronione przy danym schorzeniu • Zaplanować jadłospis dla osób z wybranym schorzeniem PROPONOWANY PODZIAŁ MATERIALU NAUCZANIA Lp. Dział Liczba godzin I Planowanie i organizacja żywienia dietetycznego. 20 II Klasyfikacja i charakterystyka diet. 30 III Żywienie w chorobach wynikających z niedobory składników pokarmowych. 20 IV Żywienie w alergiach pokarmowych. 15 V Żywienie w zatruciach oraz chorobach przewodu pokarmowego. 30 VI Żywienie w chorobach przemiany materii. 17 VII Żywienie w chorobach układu krążenia i krwiotwórczego. 17 VIII Żywienie w chorobach układu moczowego. 15 IX Żywienie dzieci chorych. 17 Do dyspozycji nauczyciela. 17 Razem 198 Materiał nauczania I. Planowanie i organizacja żywienia dietetycznego Pojęcie diety. Rola diety w żywieniu ludzi chorych. Dobór surowców. Dobór technik sporządzania potraw. Środki dietetyczne specjalnego przeznaczenia. Planowanie diet leczniczych na podstawie dziennej racji pokarmowej człowieka. Budowa i funkcja układu pokarmowego. Przepisy higieniczno-sanitarne w żywieniu dietetycznym. System HACCP. Ćwiczenia: • Dobieranie surowców w żywieniu dietetycznym • Rozkład wartości energetycznej całodziennej racji pokarmowej na poszczególne posiłki • Wykorzystywanie zamienników produktów II. Klasyfikacja i charakterystyka diet. Klasyfikacja diet. Sposoby modyfikacji diet. Żywienie podstawowe. Charakterystyka diet: bogatoresztkowa, łatwo strawna, z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego, z ograniczeniem tłuszczu, o zmienionej konsystencji, ubogo energetyczna, bogatobiałkowa, niskobiałkowa, o kontrolowanej zawartości kwasów tłuszczowych, z ograniczeniem łatwo przyswajalnych węglowodanów. Produkty dozwolone i przeciwwskazane. Zalecane techniki sporządzania potraw. Ćwiczenia: • Obliczanie zawartości białka, tłuszczu i węglowodanów w diecie niskokalorycznej • Układanie prostych jadłospisów dla wybranych diet III. Żywienie w chorobach wynikających z niedoboru składników pokarmowych Witaminy i ich rola w żywieniu. Źródła witamin. Składniki mineralne i ich rola w żywieniu. Źródła składników mineralnych. Błonnik pokarmowy i jego rola w żywieniu. Źródła błonnika. Ćwiczenia: • Dobieranie produktów spożywczych zawierających określone składniki pokarmowe, wskazywanie źródeł składników pokarmowych IV. Żywienie w alergiach pokarmowych Nietolerancja pokarmowa. Alergia pokarmowa. Alergeny - pojęcie. Alergeny pokarmowe. Alergia krzyżowa. Profilaktyka i leczenie alergii pokarmowej. Ćwiczenia: • Układanie jadłospisów dla osób z wybraną alergią pokarmową. V Żywienie w zatruciach oraz chorobach przewodu pokarmowego Choroby wywołane zakażeniem bakteryjnym. Rodzaje zatruć pokarmowych. Zatrucia grzybami. Zatrucia chemiczne. Zatrucia enterotoksynami bakteryjnymi. Żywienie w zatruciach. Żywienie w chorobie refleksowej. Żywienie w przepuklinie rozworu przełykowego. Żywienia w zapaleniu przełyku. Żywienie w zapaleniu żołądka. Żywienie w chorobach wrzodowych. Żywienie w biegunkach. Żywienie w zaparciach. Żywienie w chorobach trzustki. Żywienie w chorobach wątroby. Ćwiczenia: • Układanie jadłospisów dla osób z wybranym schorzeniem. VI. Żywienie w chorobach przemiany materii. Żywienie w cukrzycy. Indeks glikemiczny. Wymienniki węglowodanowe i tłuszczowe. Żywienie w dnie moczanowej. Żywienie w otyłości. Żywienie osób wychudzonych. Ćwiczenia: • Planowanie diety cukrzycowej z wykorzystaniem wymienników • Ustalanie wartości energetycznej diety w cukrzycy • Obliczanie BMI • Układanie przykładowych jadłospisów dla ludzi z wybranym schorzeniem. VII. Żywienie w chorobach układu krążenia i układu krwiotwórczego. Żywienie w niewydolności krążenia. Dieta w profilaktyce i leczeniu miażdżycy. Dobry i zły cholesterol. Żywienie w nadciśnieniu. Żywienie w niedokrwistości niedobarwliwej i nadbarwliwej. Ćwiczenia: • Formułowanie zasad profilaktyki cholesterolowej • Układanie jadłospisów dla osób z wybranym schorzeniem VIII. Żywienie w chorobach układu moczowego. Żywienie w przewlekłej niewydolności nerek. Żywienie w zespole nerczycowym. Żywienie w kamicy nerkowej. Ćwiczenia: Układanie jadłospisów dla osób z wybranym schorzeniem. IX. Żywienie dzieci chorych. Żywienie dzieci w chorobach przebiegających z gorączką. Żywienie dzieci w biegunkach. Profilaktyka celiakii. Żywienie w celiakii. Profilaktyka otyłości. Żywienie w otyłości. Żywienie w fenyloketonurii. Ćwiczenia: • Formułowanie zasad profilaktyki otyłości. • Układanie jadłospisów dla dzieci chorych Środki dydaktyczne Foliogramy, filmy, prezentacje multimedialne, tabele składu i wartości odżywczej produktów spożywczych, tabele racji pokarmowych, tabele zamiany produktów żywnościowych, tabele indeksów glikemicznych, siatki centylowe masy ciała dzieci Proponowane metody nauczania Wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna, metoda tekstu przewodniego, metoda projektów, ćwiczenia praktyczne. Metody nauczania powinny zapewniać wdrażanie do samodzielnego i logicznego myślenia oraz aktywny udział ucznia w rozwiązywanie problemów, stosowania zdobytej wiedzy w praktyce. Literatura Dietetyka, D. Włodarek, FORMAT-AB 2005r Dietetyka, B. Cybulska, T. Łukaszewska, WSiP 1990r Technologia gastronomiczna z obsługą konsumenta cz. 3, D. Górecka, E. Supreczyńska, M. Żylińska-Kaczmarek, FORMAT-AB, 2006r Podstawy żywienia człowieka. D. Czerwińska i inn., FORMAT –AB, 2004r Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, H. Ciborowska A.Rudnicka, PZWL, 2007r Wyświetleń: 2493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |