AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Kinga Puda, 2012-05-10
Koszarawa

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji z języka polskiego

- n +

Konspekt lekcji z języka polskiego
Temat lekcji: Ten i tamten wrzesień- na podstawie felietonu Andrzeja Kalinina pt. „Wrzesień”.
Klasa: VI
Cele: Rozwijanie umiejętności odbioru dzieł literackich, a przez nie przybliżanie rozumienia człowieka i świata.
Uczeń:
• Przedstawia zebrane informacje.
• Redaguje notatkę.
• Czyta cicho ze zrozumieniem.
• Określa temat wypowiedzi oraz jej nadawcę.
• Posługuje się cytatem.
• Planuje pracę, współpracuje w grupie.
• Dostrzega kontrast w tekście i określa jego funkcję (bez nazewnictwa).
• Odczytuje sensy naddane utworu.
Cele ścieżki edukacyjnej: Wychowanie patriotyczne i obywatelskie. Budzenie zainteresowań przeszłością.
Metody i techniki pracy: heureza, dyskusja, tekst przewodni, ekspozycja.
Formy pracy: indywidualna i grupowa.
Pomoce dydaktyczne: zdjęcia związane z wrześniem 1939 roku, flamastry, duże arkusze szarego papieru.
Czas: 2 x 45 min.
Przebieg lekcji
1. Zapoznanie uczniów z celami lekcji. Zaprezentowanie im zdjęć dotyczących wydarzeń z września 1939 roku.

2. Sprawdzenie pracy domowej. Zadaniem uczniów było zebranie informacji na temat wydarzeń dotyczących września 1939 roku.
Co wydarzyło się we września 1939 roku?
Zapisanie wniosku z rozmowy w zeszytach przedmiotowych.
1 września 1939 roku hitlerowskie Niemcy dokonały ataku zbrojnego na Polskę, co było początkiem II wojny światowej. Zaatakowano naszą zachodnią i południową granicę, a także uderzono na polską składnicę wojskową Westerplatte w Wolnym Mieście Gdańsku. 17 września Polska została zaatakowana przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich bez wcześniejszego wypowiedzenia wojny.
3. Uczniowie cicho czytają tekst pt. Wrzesień” Andrzeja Kalinina.

4. Określenie tematyki tekstu oraz jego nadawcy.

Co jest tematem tekstu? Uzasadnijcie swoje zdanie, posługując się odpowiednimi cytatami.
Tekst jest wspomnieniami dotyczącymi „wojennego września” 1939 roku.
Kto wspomina wydarzenia z września 1939 roku? Wskażcie fragmenty, które o tym mówią.
O wydarzeniach z września1939 roku opowiada mężczyzna, który był świadkiem tych zdarzeń. Pisze on: „Ile ja wtedy miałem lat? Niespełna siedem chyba i tamtego właśnie roku miałem pierwszy raz pójść do szkoły.”
Jakiego miejsca dotyczą wspomnienia?
Świadek II wojny światowej pisze, że „byliśmy jeszcze wtedy z rodziną w leśniczówce naszego Stryja w okolicach Małogoszczy”.

5. Klasa zostaje podzielona na dwie grupy. Każdy uczeń otrzymuje instrukcję.
GRUPA I
Instrukcja:
1. Wyszukaj samodzielnie w tekście informacje dotyczące wspomnień związanych z wrześniem 1939 roku.
2. Następnie podziel się zebranymi wiadomościami z pozostałymi członkami grupy.
3. Wspólnie zapiszcie zgromadzone wspomnienia na plakacie. Zatytułujcie go „Wrzesień 1939 roku”. Pamiętajcie o poprawnym zapisie cytatów. Wspomnienia zapisujcie od pauz.

GRUPA II
Instrukcja:
1. Wyszukaj samodzielnie w tekście informacje dotyczące współczesnego września.
2. Następnie podziel się zebranymi wiadomościami z pozostałymi członkami grupy.
3. Wspólnie zapiszecie zgromadzone informacje na plakacie. Zatytułujcie go „Wrzesień 1989 roku”. Pamiętajcie o poprawnym zapisie cytatów. Informacje zapisujcie od pauz.

6. Zaprezentowanie wyników pracy przez poszczególne grupy. Komentarz nauczyciela. Ocena pracy.

Przykładowe wyniki pracy uczniów:

Wrzesień 1939 Wrzesień 1989
- Rozpoczęcie roku szkolnego.
- „świat nagle zwariował”
- „na niebie pojawiły się niemieckie samoloty, od których co chwilę odrywały się wybuchające na ziemi bomby”
- „z okien naszego pokoju widać było las i pobliskie łąki, na których szykowały się do odlotu bociany. Tego jednak dnia zwlekały coś z odlotem, jakby bały się tamtych wielkich ptaków na niebie, z czarnymi krzyżami na skrzydłach. Dopiero kiedy ustał nalot, zebrały się do lotu.”
- „polscy kawalerzyści poili przy nim konie”
- „obok kapliczki przy rozstaju dróg Niemcy rozstrzelali dwóch polskich leśników”
- „pamiętam tamtych Niemców uzbrojonych po zęby”
- „Tej samej jesieni, gdzieś na początku października, jakiś polski żołnierz wracający z frontu do domu przyniósł nam wiadomość, że oddział Wojska Polskiego, w którym służył mój ojciec, został pod Stanisławowem, na dawnych Kresach Rzeczypospolitej, rozbity i wzięty do niewoli przez napadającą na Polskę Armię Czerwoną.” - „Dom stryjostwa(…) zmalał jakby, na frontowej ścianie brakowało mu dawnego ganka z dzikim winem…”
- Roślinność się rozrosła.
- W domu stryjostwa mieszkają obcy ludzie.
- Asfaltowa droga.
- Garaże.
- Na podwórzu zaparkowane są samochody.
- Dzwonią telefony, jest faks.
- „Wszystko jest inne niż tamtego września 1939 roku.”


7. Uczniowie odpowiadają na pytania zadane przez nauczyciela.

W jaki sposób mężczyzna wraca do wspomnień z września 1939 roku?
Mężczyzna odwiedza miejsce, w którym zastał go wybuch wojny. Dopiero u schyłku tego lata postanowiłem sobie, że tym razem pojadę, i pojechałem.” Odwiedza to miejsce dopiero po „pół wieku”. Ogląda je. Porównuje swoje wspomnienia z teraźniejszością.

Zapisanie tematu lekcji.

Z czym narratorowi kojarzy się wrzesień 1939 roku?
Co czuje teraz?
Dlaczego w miejsce, gdzie zastała go wojna, wrócił dopiero po 50 latach?
Jakie różnice zauważa?
Z czego one wynikają?
Jaką zasadę konstrukcji tekstu zastosował autor?
Co dzięki takiemu zabiegowi uzyskał?
Dlaczego wspomina tamte dni?
Redagowanie notatki na podstawie pytań.
Tekst Andrzeja Kalinina pt. „Wrzesień” to wspomnienia o pierwszym miesiącu II wojny światowej. Przedstawia je dorosły mężczyzna, który jako dziecko był świadkiem tych wydarzeń. Przywołuje te chwile, odwiedzając po pół wieku miejsce, w którym przebywał w tym czasie.
Wspomnienia związane z wrześniem 1939 roku dotyczą śmierci, przemocy, okrucieństwa, złych wiadomości, których źródłem była wojna. Narrator pisze, że „świat nagle zwariował”. Dotychczasowy spokój został zakłócony. Ten negatywny obraz września 1939 roku zostaje wzmocniony przez zestawienie wspomnień o pierwszych dniach wojny ze współczesnością, gdzie panuje spokój, ludzie zajęci są pracą, świat korzysta z osiągnięć techniki, „wszystko jest inne niż tamtego września 1939 roku.” Takich dat „pominąć ani zapomnieć nie sposób”, bo dotyczą bardzo ważnego fragmentu polskiej historii i uczą, by nie popełniać błędów przeszłości.

8. Podsumowanie lekcji: Czego nauczyłem się na lekcji? Co przeżywałem?

9. Zadanie domowe: Tamten wrzesień- zredaguj kartkę z pamiętnika, w której opiszesz Twoje wspomnienia dotyczące minionego września.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1882


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.