Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Agata Pawłowska, 2012-05-10
Słupsk

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Tematyka lekcji wychowawczych w szkole ponadgimnazjalnej

- n +

Na początku każdego roku szkolnego przed wychowawcami klas stoi zadanie ułożenia rocznego planu pracy z klasą. Aby spełnił on swoje zadanie powinien:
• wynikać z autentycznych potrzeb młodzieży
• być kontynuacją działań podjętych w poprzedniej klasie
• uwzględniać cele i zadania zawarte w Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki
• uczniowie i rodzice winni uczestniczyć w jego tworzeniu
• uwzględniać możliwości i zasoby szkoły ( w tym potencjał ludzki).
Część składową w/w planu stanowi wykaz lekcji wychowawczych realizowanych w danym roku szkolnym. Zadanie to nierzadko sprawia wychowawcom kłopot (np. młodszym stażem), ponieważ nie zawsze mają wystarczającą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz doświadczenie, aby właściwie ująć i zaplanować dane zagadnienia.
W celu „uporządkowania” działań wychowawczych w tym zakresie, połączenia ich
w jednolity system, postanowiliśmy w szkole, w której pracuję, stworzyć wykaz tematów realizowanych w ramach godzin wychowawczych uwzględniający poszczególne poziomy klas. Podjęłam się tego zadania wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielką, języka polskiego . Efektem tego jest wykaz obowiązkowych godzin do realizacji przez wychowawcę w danej klasie oraz tzw. nieobowiązkowych, do wyboru przez nauczyciela.
Tematyka lekcji (modyfikowana raz w roku) obejmuje następujące zagadnienia: samopoznanie, sens życia, zdrowie fizyczne i psychiczne, seksualność, miłość, przyjaźń, relacje międzyludzkie, duchowość, planowanie przyszłości, zarządzanie czasem, zagadnienia ogólnospołeczne.
Tematykę lekcji dostosowano do specyfiki szkoły, w której pracuję. Tworzy ją liceum ogólnokształcące, technikum i zasadnicza szkoła zawodowa.
Poniżej podaję wykaz tematów lekcji.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie I:
Obowiązkowe:
1. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi szkoły.
2. Poznajemy się i ustalamy zasady „bycia ze sobą”.
3. Style uczenia się.
4. Konflikt – jego negatywne i pozytywne aspekty.
5. Umiejętność porozumiewania się. Co to jest komunikat „ja”?
6. Złość, agresja, przemoc.
7. Co to znaczy być asertywnym?
8. Przyczyny i skutki wagarów. Dlaczego warto się uczyć?
9. Kultura na co dzień – słowo, gest, ubiór.
10. Wartości, które cenię w życiu najbardziej.
11. Dobre i złe sposoby radzenia sobie ze stresem.
12. Spotkania towarzyskie w wirtualnym świecie – konsekwencje działania w sieci.
13. Cyberprzemoc, skutki prawne.
14. Jak nie stać się ofiarą i sprawcą przestępstwa. Wybrane zagadnienia prawa.
15. Miłość, seks – odpowiedzialność za siebie i partnera.
16. Mechanizm uzależnień . Alkohol, narkotyki, palenie papierosów i co dalej?
17. Znam siebie – lubię siebie.
18. Świat naszych emocji. Wyrażanie uczuć.
19. Umiejętne radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
20. Zarządzanie własnym czasem.
21. Zdrowy styl życia – moda czy potrzeba?
22. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie II:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Pełnoletniość – co to dla mnie oznacza?
3. Moje prawa, a odpowiedzialność.
4. Radzenie sobie z krytyką.
5. Moje marzenia – co robię, by je zrealizować?
6. Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić?
7. Bariery komunikacyjne.
8. Na kogo mogę liczyć?
9. Silny ma rację? Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy.
10. Wybierz dobrze – rzuć palenie.
11. O mądrej diecie – jak zadbać o siebie?
12. Co nas motywuje do działania?
13. Niewłaściwe motywy podejmowania życia seksualnego.
14. Koniec szkoły – i co dalej? (w klasach II Zasadniczej Szkoły Zawodowej).
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie III:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Moje prawa, a odpowiedzialność.
3. Partner na całe życie. Moja przyszła rodzina.
4. Radzenie sobie z krytyką.
5. Kłamstwo, a szczerość.
6. Jak skutecznie dyskutować i współpracować?
7. Co znaczy dla mnie fakt, że jestem Polakiem?
8. Pułapka współuzależnienia.
9. Skuteczna kontrola stresu.
10. Sukces – porażka. Czynniki motywujące do działania.
11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
12. Agresja słowna – przyczyny i skutki.
13. Portale społecznościowe w naszym życiu – plusy i minusy.
14. O problemach natury psychicznej: depresja, nerwice, fobie.
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie IV:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Konformizm i jego skutki.
3. Jednostka , a społeczeństwo – czy pojedynczy człowiek ma wpływ na to, co dzieje się na świecie?
4. Koniec szkoły – i co dalej?
5. Zajęcia z doradcą zawodowym dotyczące określenia predyspozycji i zainteresowań zawodowych, planowania kariery zawodowej.
6. Zmieniający się rynek pracy, a kształcenie ustawiczne.
7. Stres w życiu człowieka i sposoby radzenia sobie z nim.
8. Mam wpływ na swoje życie.
9. Fazy miłości i małżeństwa.
10. Warunki sukcesu życiowego.
11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
12. Uległość, asertywność, agresja – analiza postaw.
13. Nasza prywatność a wirtualny świat.
14. Gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych.
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy „nieobowiązkowe”, do wyboru we wszystkich klasach:
1. Każdy inny, wszyscy równi. Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym?
2. Sens życia – jak żyć, by być spełnionym?
3. Empatia – zrozumieć innych.
4. Konflikt pokoleń, różnice międzypokoleniowe.
5. Życie z pasją - jak żyć ciekawie?
6. Inteligencja emocjonalna – do czego jest mi potrzebna.
7. Techniki efektywnego uczenia się.
8. Nasze miasto i region.
9. Komunikacja w rodzinie.
10. Muzyka, której słuchamy.
11. Nasi idole – czym nas zachwycają?
12. Co warto przeczytać? Co warto obejrzeć?


Autor: Agata Pawłowska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 15698
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014