AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Pawłowska, 2012-05-10
Słupsk

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Tematyka lekcji wychowawczych w szkole ponadgimnazjalnej

- n +

Na początku każdego roku szkolnego przed wychowawcami klas stoi zadanie ułożenia rocznego planu pracy z klasą. Aby spełnił on swoje zadanie powinien:
• wynikać z autentycznych potrzeb młodzieży
• być kontynuacją działań podjętych w poprzedniej klasie
• uwzględniać cele i zadania zawarte w Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki
• uczniowie i rodzice winni uczestniczyć w jego tworzeniu
• uwzględniać możliwości i zasoby szkoły ( w tym potencjał ludzki).
Część składową w/w planu stanowi wykaz lekcji wychowawczych realizowanych w danym roku szkolnym. Zadanie to nierzadko sprawia wychowawcom kłopot (np. młodszym stażem), ponieważ nie zawsze mają wystarczającą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz doświadczenie, aby właściwie ująć i zaplanować dane zagadnienia.
W celu „uporządkowania” działań wychowawczych w tym zakresie, połączenia ich
w jednolity system, postanowiliśmy w szkole, w której pracuję, stworzyć wykaz tematów realizowanych w ramach godzin wychowawczych uwzględniający poszczególne poziomy klas. Podjęłam się tego zadania wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielką, języka polskiego . Efektem tego jest wykaz obowiązkowych godzin do realizacji przez wychowawcę w danej klasie oraz tzw. nieobowiązkowych, do wyboru przez nauczyciela.
Tematyka lekcji (modyfikowana raz w roku) obejmuje następujące zagadnienia: samopoznanie, sens życia, zdrowie fizyczne i psychiczne, seksualność, miłość, przyjaźń, relacje międzyludzkie, duchowość, planowanie przyszłości, zarządzanie czasem, zagadnienia ogólnospołeczne.
Tematykę lekcji dostosowano do specyfiki szkoły, w której pracuję. Tworzy ją liceum ogólnokształcące, technikum i zasadnicza szkoła zawodowa.
Poniżej podaję wykaz tematów lekcji.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie I:
Obowiązkowe:
1. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi szkoły.
2. Poznajemy się i ustalamy zasady „bycia ze sobą”.
3. Style uczenia się.
4. Konflikt – jego negatywne i pozytywne aspekty.
5. Umiejętność porozumiewania się. Co to jest komunikat „ja”?
6. Złość, agresja, przemoc.
7. Co to znaczy być asertywnym?
8. Przyczyny i skutki wagarów. Dlaczego warto się uczyć?
9. Kultura na co dzień – słowo, gest, ubiór.
10. Wartości, które cenię w życiu najbardziej.
11. Dobre i złe sposoby radzenia sobie ze stresem.
12. Spotkania towarzyskie w wirtualnym świecie – konsekwencje działania w sieci.
13. Cyberprzemoc, skutki prawne.
14. Jak nie stać się ofiarą i sprawcą przestępstwa. Wybrane zagadnienia prawa.
15. Miłość, seks – odpowiedzialność za siebie i partnera.
16. Mechanizm uzależnień . Alkohol, narkotyki, palenie papierosów i co dalej?
17. Znam siebie – lubię siebie.
18. Świat naszych emocji. Wyrażanie uczuć.
19. Umiejętne radzenie sobie w sytuacjach trudnych.
20. Zarządzanie własnym czasem.
21. Zdrowy styl życia – moda czy potrzeba?
22. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie II:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Pełnoletniość – co to dla mnie oznacza?
3. Moje prawa, a odpowiedzialność.
4. Radzenie sobie z krytyką.
5. Moje marzenia – co robię, by je zrealizować?
6. Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić?
7. Bariery komunikacyjne.
8. Na kogo mogę liczyć?
9. Silny ma rację? Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy.
10. Wybierz dobrze – rzuć palenie.
11. O mądrej diecie – jak zadbać o siebie?
12. Co nas motywuje do działania?
13. Niewłaściwe motywy podejmowania życia seksualnego.
14. Koniec szkoły – i co dalej? (w klasach II Zasadniczej Szkoły Zawodowej).
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie III:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Moje prawa, a odpowiedzialność.
3. Partner na całe życie. Moja przyszła rodzina.
4. Radzenie sobie z krytyką.
5. Kłamstwo, a szczerość.
6. Jak skutecznie dyskutować i współpracować?
7. Co znaczy dla mnie fakt, że jestem Polakiem?
8. Pułapka współuzależnienia.
9. Skuteczna kontrola stresu.
10. Sukces – porażka. Czynniki motywujące do działania.
11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
12. Agresja słowna – przyczyny i skutki.
13. Portale społecznościowe w naszym życiu – plusy i minusy.
14. O problemach natury psychicznej: depresja, nerwice, fobie.
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie IV:
Obowiązkowe:
1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły.
2. Konformizm i jego skutki.
3. Jednostka , a społeczeństwo – czy pojedynczy człowiek ma wpływ na to, co dzieje się na świecie?
4. Koniec szkoły – i co dalej?
5. Zajęcia z doradcą zawodowym dotyczące określenia predyspozycji i zainteresowań zawodowych, planowania kariery zawodowej.
6. Zmieniający się rynek pracy, a kształcenie ustawiczne.
7. Stres w życiu człowieka i sposoby radzenia sobie z nim.
8. Mam wpływ na swoje życie.
9. Fazy miłości i małżeństwa.
10. Warunki sukcesu życiowego.
11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych.
12. Uległość, asertywność, agresja – analiza postaw.
13. Nasza prywatność a wirtualny świat.
14. Gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych.
15. Wyjście do kina / teatru.

Tematy „nieobowiązkowe”, do wyboru we wszystkich klasach:
1. Każdy inny, wszyscy równi. Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym?
2. Sens życia – jak żyć, by być spełnionym?
3. Empatia – zrozumieć innych.
4. Konflikt pokoleń, różnice międzypokoleniowe.
5. Życie z pasją - jak żyć ciekawie?
6. Inteligencja emocjonalna – do czego jest mi potrzebna.
7. Techniki efektywnego uczenia się.
8. Nasze miasto i region.
9. Komunikacja w rodzinie.
10. Muzyka, której słuchamy.
11. Nasi idole – czym nas zachwycają?
12. Co warto przeczytać? Co warto obejrzeć?


Autor: Agata Pawłowska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 26051


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.67



Ilość głosów: 3