Katalog Agata Pawłowska, 2012-05-10 Słupsk Lekcja wychowawcza, Scenariusze Tematyka lekcji wychowawczych w szkole ponadgimnazjalnejNa początku każdego roku szkolnego przed wychowawcami klas stoi zadanie ułożenia rocznego planu pracy z klasą. Aby spełnił on swoje zadanie powinien: • wynikać z autentycznych potrzeb młodzieży • być kontynuacją działań podjętych w poprzedniej klasie • uwzględniać cele i zadania zawarte w Programie Wychowawczym i Szkolnym Programie Profilaktyki • uczniowie i rodzice winni uczestniczyć w jego tworzeniu • uwzględniać możliwości i zasoby szkoły ( w tym potencjał ludzki). Część składową w/w planu stanowi wykaz lekcji wychowawczych realizowanych w danym roku szkolnym. Zadanie to nierzadko sprawia wychowawcom kłopot (np. młodszym stażem), ponieważ nie zawsze mają wystarczającą wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz doświadczenie, aby właściwie ująć i zaplanować dane zagadnienia. W celu „uporządkowania” działań wychowawczych w tym zakresie, połączenia ich w jednolity system, postanowiliśmy w szkole, w której pracuję, stworzyć wykaz tematów realizowanych w ramach godzin wychowawczych uwzględniający poszczególne poziomy klas. Podjęłam się tego zadania wspólnie z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielką, języka polskiego . Efektem tego jest wykaz obowiązkowych godzin do realizacji przez wychowawcę w danej klasie oraz tzw. nieobowiązkowych, do wyboru przez nauczyciela. Tematyka lekcji (modyfikowana raz w roku) obejmuje następujące zagadnienia: samopoznanie, sens życia, zdrowie fizyczne i psychiczne, seksualność, miłość, przyjaźń, relacje międzyludzkie, duchowość, planowanie przyszłości, zarządzanie czasem, zagadnienia ogólnospołeczne. Tematykę lekcji dostosowano do specyfiki szkoły, w której pracuję. Tworzy ją liceum ogólnokształcące, technikum i zasadnicza szkoła zawodowa. Poniżej podaję wykaz tematów lekcji. Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie I: Obowiązkowe: 1. Zapoznanie uczniów z najważniejszymi aktami prawnymi szkoły. 2. Poznajemy się i ustalamy zasady „bycia ze sobą”. 3. Style uczenia się. 4. Konflikt – jego negatywne i pozytywne aspekty. 5. Umiejętność porozumiewania się. Co to jest komunikat „ja”? 6. Złość, agresja, przemoc. 7. Co to znaczy być asertywnym? 8. Przyczyny i skutki wagarów. Dlaczego warto się uczyć? 9. Kultura na co dzień – słowo, gest, ubiór. 10. Wartości, które cenię w życiu najbardziej. 11. Dobre i złe sposoby radzenia sobie ze stresem. 12. Spotkania towarzyskie w wirtualnym świecie – konsekwencje działania w sieci. 13. Cyberprzemoc, skutki prawne. 14. Jak nie stać się ofiarą i sprawcą przestępstwa. Wybrane zagadnienia prawa. 15. Miłość, seks – odpowiedzialność za siebie i partnera. 16. Mechanizm uzależnień . Alkohol, narkotyki, palenie papierosów i co dalej? 17. Znam siebie – lubię siebie. 18. Świat naszych emocji. Wyrażanie uczuć. 19. Umiejętne radzenie sobie w sytuacjach trudnych. 20. Zarządzanie własnym czasem. 21. Zdrowy styl życia – moda czy potrzeba? 22. Wyjście do kina / teatru. Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie II: Obowiązkowe: 1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły. 2. Pełnoletniość – co to dla mnie oznacza? 3. Moje prawa, a odpowiedzialność. 4. Radzenie sobie z krytyką. 5. Moje marzenia – co robię, by je zrealizować? 6. Cyberprzemoc – jak sobie z nią radzić? 7. Bariery komunikacyjne. 8. Na kogo mogę liczyć? 9. Silny ma rację? Przyczyny powstawania zachowań agresywnych i przemocy. 10. Wybierz dobrze – rzuć palenie. 11. O mądrej diecie – jak zadbać o siebie? 12. Co nas motywuje do działania? 13. Niewłaściwe motywy podejmowania życia seksualnego. 14. Koniec szkoły – i co dalej? (w klasach II Zasadniczej Szkoły Zawodowej). 15. Wyjście do kina / teatru. Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie III: Obowiązkowe: 1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły. 2. Moje prawa, a odpowiedzialność. 3. Partner na całe życie. Moja przyszła rodzina. 4. Radzenie sobie z krytyką. 5. Kłamstwo, a szczerość. 6. Jak skutecznie dyskutować i współpracować? 7. Co znaczy dla mnie fakt, że jestem Polakiem? 8. Pułapka współuzależnienia. 9. Skuteczna kontrola stresu. 10. Sukces – porażka. Czynniki motywujące do działania. 11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych. 12. Agresja słowna – przyczyny i skutki. 13. Portale społecznościowe w naszym życiu – plusy i minusy. 14. O problemach natury psychicznej: depresja, nerwice, fobie. 15. Wyjście do kina / teatru. Tematy godzin wychowawczych do realizacji w klasie IV: Obowiązkowe: 1. Przypomnienie uczniom treści zawartych w najważniejszych aktach prawnych szkoły. 2. Konformizm i jego skutki. 3. Jednostka , a społeczeństwo – czy pojedynczy człowiek ma wpływ na to, co dzieje się na świecie? 4. Koniec szkoły – i co dalej? 5. Zajęcia z doradcą zawodowym dotyczące określenia predyspozycji i zainteresowań zawodowych, planowania kariery zawodowej. 6. Zmieniający się rynek pracy, a kształcenie ustawiczne. 7. Stres w życiu człowieka i sposoby radzenia sobie z nim. 8. Mam wpływ na swoje życie. 9. Fazy miłości i małżeństwa. 10. Warunki sukcesu życiowego. 11. Moda na „dopalacze” – o groźnych skutkach zażywania substancji psychoaktywnych. 12. Uległość, asertywność, agresja – analiza postaw. 13. Nasza prywatność a wirtualny świat. 14. Gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych. 15. Wyjście do kina / teatru. Tematy „nieobowiązkowe”, do wyboru we wszystkich klasach: 1. Każdy inny, wszyscy równi. Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym? 2. Sens życia – jak żyć, by być spełnionym? 3. Empatia – zrozumieć innych. 4. Konflikt pokoleń, różnice międzypokoleniowe. 5. Życie z pasją - jak żyć ciekawie? 6. Inteligencja emocjonalna – do czego jest mi potrzebna. 7. Techniki efektywnego uczenia się. 8. Nasze miasto i region. 9. Komunikacja w rodzinie. 10. Muzyka, której słuchamy. 11. Nasi idole – czym nas zachwycają? 12. Co warto przeczytać? Co warto obejrzeć? Autor: Agata Pawłowska Wyświetleń: 26051
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |