Katalog

Agnieszka Pęksa, 2012-05-09
Żary

Informatyka, Program nauczania

Program autorski - kółko informatyczne kl. 1-3 SP

- n +

PROGRAM AUTORSKI
KÓŁKO INFORMATYCZNE DLA KLAS I-III
Szkoła Podstawowa nr 2 w Żarach
rok szkolny 2011/2012


1. Wstęp.

Program skierowany jest do wszystkich uczniów klas I-III.
Zajęcia warsztatowe prowadzone są raz w tygodniu po 1 godzinie w grupie 14 osobowej. Łączna ilość godzin – około 30. Czas poświęcony na daną jednostkę tematyczną będzie zależał od potrzeb oraz możliwości ucznia.
Zajęcia koła informatycznego należy traktować jako uzupełnienie i poszerzenie wiadomości z zakresu informatyki i technologii informacyjnej.

Celem prowadzenia zajęć kółka informatycznego jest sprzyjanie ogólnemu wykształceniu oraz rozwojowi osobowości ucznia, kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia, wyciągania logicznych wniosków oraz rozwiązywania postawionych problemów.

2. Cele szczegółowe:
 umiejętność posługiwania się technikami informatycznymi;
 rozwiązywanie problemów przy użyciu technik informatycznych;
 poszukiwanie informacji za pomocą komputera;
 samodzielność w rozwiązywaniu trudnych problemów;
 dążenie do samodoskonalenia się w związku z szybko rozwijającą się techniką;
 przyswojenie pojęć i umiejętności dzięki którym praca z oprogramowaniem i sprzętem nowej generacji będzie wymagała mniejszego wysiłku;
 umiejętność posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym i oprogramowaniem;
 posługiwanie się podstawowymi pojęciami informatyki;
 dostrzeganie potrzeby ewaluacji własnych osiągnięć i potrzeb;
 współpraca w grupie i rozwój odpowiedzialności;
 poszanowanie własności intelektualnej i materialnej;
 planowanie dalszego samokształcenia się;
 umiejętność tworzenia prezentacji multimedialnych w programie PowerPoint;
 umiejętność posługiwania się edytorem tekstu Word oraz arkuszem kalkulacyjnym Excel;
 umiejętność posługiwania się podstawowymi pojęciami związanymi z Internetem, korzystanie z jego zasobów sieciowych oraz wykorzystywanie i przedstawianie tych informacji;
 umiejętność posługiwania się pocztą elektroniczną.


3. Tematyka zajęć:


A. Budowa komputera oraz zasady korzystania z pracowni komputerowej(1 h).
Uczeń:
 Wie jak należy zachować się w pracowni komputerowej i jak bezpiecznie korzystać z komputera;
 Poznaje w przystępny i prosty sposób zawartość jednostki centralnej oraz urządzenia peryferyjne.
B. Poczta elektroniczna (około 3 h).
Uczeń:
 Wie, do czego służy poczta elektroniczna;
 Potrafi, korzystając z instrukcji, założyć własne konto pocztowe;
 Loguje się do własnej skrzynki e-mailowej;
 Zapoznaje się z budową skrzynki e-mail;
 Redaguje i wysyła wiadomość e-mail;
 Redaguje i dodaje załącznik do wiadomości.

C. Bezpieczeństwo w sieci (około 2 h).
Uczeń:
 Zostaje zapoznany z programem 3…2…1…Internet!, którego ideą jest propagowanie bezpiecznego korzystania z Sieci;
 Poznaje zachowania ryzykowne tj. cyberprzemoc, spotkania z osobami znanymi wyłącznie z Internetu, upublicznianie danych osobowych, piractwo w Sieci, nadmierne korzystanie z Internetu, związane z korzystaniem z Sieci oraz dowiaduje się jak należy się zachować w określonych sytuacjach;
 Potrafi na koniec zajęć określić jakie zagrożenia niesie za sobą korzystanie z Sieci oraz wymienić zasady bezpiecznego i kulturalnego zachowania w danej sytuacji ryzykownej.
D. Tworzenie prezentacji przy użyciu Microsoft PowerPoint (około 5 h).
Uczeń:
 Uruchamia program PowerPoint służący do tworzenia prezentacji multimedialnych;
 Dodaje slajd do prezentacji multimedialnej;
 Wie, jak umieścić w prezentacji teksty oraz grafikę;
 Potrafi dodać animację do wybranych elementów slajdu;
 Umie uruchomić pokaz slajdów.
E. Korzystanie z zasobów Internetu (około 3 h).
Uczeń:
 Wie co to jest wyszukiwarka internetowa i potrafi z niej korzystać;
 Potrafi wyszukać grafikę oraz tekst na określony temat;
 Potrafi zapisać lub skopiować potrzebny tekst oraz grafikę do edytora tekstu Word lub prezentacji multimedialnej.
F. Edytor tekstu Word (około 6 h).
Uczeń:
 Wykorzystuje poznane narzędzia do wykonania dyplomu, zaproszenia, plakatu, wizytówki, planu dnia, planu lekcji, prognozy pogody;
 Potrafi zmienić kolor strony, wstawić obramowanie strony, wstawiać obrazy WordArt, ClipArt, Autokształty, Symbole, obrazy z pliku;
 Potrafi wstawić tabelę, wpisać dane do tabeli, wstawić grafikę do tabeli, wstawiać wiersze, kolumny do tabeli lub je usunąć;
 Potrafi formatować tekst i tabelę;
 Potrafi zapisać efekty swojej pracy.
G. Arkusz kalkulacyjny Excel (około 3 h).
Uczeń:
 Potrafi zamalowywać komórki wg określonego kodu (wie co to jest komórka i jaki jest jej adres);
 Potrafi stworzyć prostą tabelę z danymi;
 Potrafi wykonać proste obliczenia rachunkowe (Autosumowanie);
 Potrafi z własnych danych stworzyć wykresy.
H. Gry edukacyjne ( około 5 h).
 Literki;
 Supermózg (domino, logogryf, przeprawa, sudoku, bystre oko, zagadki literowe;
 Gry logiczne online.


4. Zakładane osiągnięcia uczniów:

Kompetencje uzyskane przez uczniów:
 sprawne i bezpieczne posługiwanie się zestawem komputerowym i jego oprogramowaniem;
 samodzielne rozwiązywanie problemów przy pomocy komputera;
 posługiwanie się programem PowerPoint, edytorem tekstu Word oraz arkuszem kalkulacyjnym Excel;
 korzystanie z zasobów internetowych oraz multimedialnych jako źródeł informacji;
 wyszukiwanie, selekcjonowanie oraz pozyskiwanie informacji;
 wykorzystanie komputera na potrzeby własne, klasy i szkoły;
 wykorzystanie komputera jako źródła wiedzy i rozrywki.


Opracowała: Agnieszka Pęksa
Wyświetleń: 2771


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.