AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Iwona Kowalczuk, 2012-05-07
Białystok

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Muzyczny bukiet dla babci i dziadka ” – zabawy muzyczne.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ UMUZYKALNIAJĄCYCH
Grupa 4-5 latki
Opracowała: Iwona Kowalczuk

Temat : „Muzyczny bukiet dla babci i dziadka ” – zabawy muzyczne.

Cele ogólne:
•zapoznanie ze sposobem gry na instrumentach niekonwencjonalnych
•rozwijanie wrażliwości słuchowej i umiejętności odbierania muzyki
•kształcenie umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych
•rozwijanie poczucia rytmu
•rozbudzanie zainteresowania grą na instrumentach muzycznych
•mobilizowanie do koncentracji uwagi na zajęciach


Cele operacyjne:
•zna sposób gry i wydobywa dźwięki na instrumentach niekonwencjonalnych
•ilustruje muzykę ruchem według własnego pomysłu
•rozpoznaje instrumenty perkusyjne po wydawanym dźwięku
•potrafi grać na instrumentach perkusyjnych
•określa co wydaje dźwięki ciche, głośne, przyjemne oraz nieprzyjemnedla ucha
•potrafi skoncentrować uwagę na zajęciach

Metody:
•aktywne słuchanie muzyki Batii Strauss
•koncepcja Carla Orffa
•pedagogika zabawy
•słowne: objaśnienie
•oglądowe: pokaz

Formy pracy:
•indywidualna
•grupowa
•zbiorowa

Środki dydaktyczne:
•kubki po jogurcie
•gumki recepturki
•kolorowa bibuła
•płyta CD
•gazety
•elementy kwiatów z kolorowego papieru
•instrumenty perkusyjne Orffa: klawesy, grzechotki, trójkąty, tamburyn

PRZEBIEG:

I CZĘŚĆ WSTĘPNA
•Powitanie „TANIEC NA DZIEŃ DOBRY”
Ustawienie : parami po obwodzie koła, twarzami do siebie .
Dzieci śpiewają tekst piosenki:


Dzień dobry, witam was! - machamy prawymi rękami
Zaczynamy, bo już czas. - wysuwamy do przodu raz prawą, raz lewą nogę
Jestem ja, jesteś ty, - podajemy partnerowi najpierw prawą, potem lewą rękę Razem to jesteśmy my -3 klaśnięcia oburącz w dłonie partnera i przesunięcie się o
jedną osobę w prawo


•„Instrumenty”- rozwiązanie zagadki słownej.

Dęty, strunowy,
mały i duży,
do wytwarzania
dźwięków służy.

II CZĘŚĆ ZASADNICZA
•Dzieci siadają w dwóch rzędach, odwrócone do siebie plecami. Każdy otrzymuje Instrument perkusyjny. Nauczyciel wskazuje przez dotknięcie ramienia dziecko, które ma zagrać na swoim instrumencie. Kto z drugiego rzędu usłyszy swój instrument – gra na nim.

•„Taniec z gazetami”- ilustracja utworu A. Mozarta „ Eine kleine nacht musik” Każde dziecko otrzymuje gazetę , którą porusza dowolnie w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce dzieci wykonują kolejne polecenia:
- wystukaj na gazecie ten rytm(nauczyciel podaje rytm)
- usiądź na gazecie
- chwyć gazetę bez użycia rąk
- zamień się gazetą z kolegą
- rozerwij gazetę na pół
- zrób z gazety kulkę i wrzuć do kosza

•„Pizzicato”- D. Delibes – gra na instrumentach smyczkowych poprzez szarpnięcie struny palcem oraz taniec kubkiem z wirującą wstążką.

•„Kwiaty dla babci”- Dzieci siadają przy stolikach według koloru swoich plakietek i symboli ( kolorowe instrumenty: trójkąt, grzechotka, tamburyn, klawesyn )Na stole przygotowane płatki i środek stokrotki oraz koperty z poleceniami:
Czerwoni – Narysuj przedmioty, które wydają przyjemne dla ucha dźwięki, czego słuchanie sprawia ci przyjemność
Niebiescy – Narysuj, gdzie słyszysz ciche dźwięki i co może je wydawać?
Zieloni – Narysuj, gdzie słyszysz głośne dźwięki i co może je wydawać?
Żółci – Narysuj przedmioty, które wydają nieprzyjemne dźwięki , czego słuchanie przeszkadza? Po wykonaniu zadania każda grupa przedstawia i omawia swoje rysunki. Układają kwiatki.


•„Wyjazd do babci i dziadka” – animacja muzyczno-ruchowa bajki.

Zbliża się Dzień Babci i Dziadka. Zosia zrobiła kwiatki ( dz. naśladują kichnięcie) z kolorowej bibuły( dzieci szeleszczą bibułą) i namówiła rodziców, żeby pojechali pociągiem na wieś ( dz. naśladują głosem stukot pociągu - fu-fu-fu, pach-pach).
Wszyscy wsadzili bardzo ciężkie torby do wagonu (dzieci sapią z coraz większym natężeniem) i ruszyli w drogę. Pociąg rozpędzał się (grają na grzechotkach) i gnał coraz szybciej (dzieci w coraz szybszym tempie potrząsają grzechotkami). Zosia obserwowała wszystko co działo się za oknem (dzieci ruszają głową i rozglądają się po różnych miejscach sali). Długie patrzenie znużyło ją , zaczęła ziewać (dzieci ziewają) i zasnęła (dzieci imitują zasypianie). Kiedy się obudziła pociąg wjeżdżał powoli (dzieci miarowo uderzają dłońmi o podłogę) na stację w Bajkowicach, gdzie mieszkała babcia z dziadkiem. Na miejscu dziadkowie powitali ich z radością (dzieci podskakują z radości). Zaprosili, aby weszli do domu (dzieci miarowo tupią nóżkami ). Zosia złożyła życzenia babci i dziadkowi ( dz. naśladują cmoknięcie) i wręczyła kwiatki ( kichnięcie).,napiła się soku pomarańczowego i wyszła z domu. Na podwórku panował wielki hałas (dzieci grają głośno na różnych instrumentach). Wracając do domu usłyszała jeszcze szczekanie psa
( dzieci naśladują szczekanie ).

•„Taniec zwierzątek” – zabawa taneczna do utworu „Pizzicato” – D. Delibes.

•„Droga babciu, drogi dziadku”- piosenka.
III CZĘŚĆ KOŃCOWA
•Podsumowanie zajęcia. Ocena pracy dzieci.
- Jak możemy okazać wdzięczność babci i dziadkowi ?
- Na jakich instrumentach graliśmy?
- Co wykorzystaliśmy do zrobienia ich?
- Co wydaje cichy dźwięk?, przyjemny dla ucha?

Podziękowanie za udział i nagrodzenie dzieci za pracę na zajęciu.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2785


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.