Katalog Iwona Kowalczuk, 2012-05-04 Białystok Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć z rozwoju pojęć matematycznychSCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ROZWOJU POJĘĆ MATEMATYCZNYCH Grupa: 5-6 latki Prowadząca : Iwona Kowalczuk Temat: „Wiosenne rachunki”- zabawy matematyczne. Cele ogólne: •rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt zamieszkujących łąki; •kształcenie umiejętności dodawania w zakresie 10 z zastosowaniem cyfr i znaków matematycznych; •rozwijanie umiejętności matematycznych zgodnie z indywidualnym potencjałem i możliwościami ; •rozwijanie umiejętności udzielania odpowiedzi na zadane pytanie nauczyciela; •uświadomienie potrzeby znajomości pojęć matematycznych w codziennych sytuacjach życiowych; •kształtowanie poczucia własnej wartości przez prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań; Cele szczegółowe: •rozpoznaje i nazywa rośliny i zwierzęta zamieszkujące łąki; •dodaje w zakresie 10 z zastosowaniem cyfr i znaków matematycznych; •zna swoje możliwości i prawidłowo wykonuje powierzone zadanie; •potrafi udzielić odpowiedzi na pytanie nauczyciela; •wie, że znajomość pojęć matematycznych jest potrzebna w życiu codziennym; •nabiera pewności siebie przez prawidłowe wykonanie powierzonych zadań; Metody: •czynna •słowna •oglądowa Formy: •indywidualna •zespołowa •grupowa Pomoce dydaktyczne: •emblematy dla każdego dziecka, •obrazki: kwiaty, bocian, biedronka, motyl, staw, działania, •obrazki, napisy, •cyfry, znaki +- =, •liczmany: motylki, kwiatki, karty pracy, • CD z muzyką do zabaw; PRZEBIEG: I CZĘŚĆ WSTĘPNA 1•Wysłuchanie wiersza pt „Łąka” I. Salach; Łąka tylu ma mieszkańców Zwierząt, roślin kolorowych Tu motylek, a tam pszczółka, Tutaj kwiatek-O! Różowy! Z kopca wyszedł krecik Obok niego idzie mrówka, Na rumianku w krasnej sukni Przycupnęła Boża Krówka Nad tą łąką kolorową Bal wydały dziś motyle, Zapraszają wszystkie dzieci Więc zatańczmy z nimi chwilę. 2•Rozmowa nt. treści wiersza, mieszkańców łąki, wyglądu łąki, roślin i kwiatów na łące, wyjaśnienie trudnych słów z wiersza(Boża Krówka, krasna suknia), wyjaśnianie przez dzieci, dlaczego nie wolno niszczyć i zabijać małych zwierzątek i owadów(np. mrówki, pająki) 3•Zaproszenie dzieci do „Tańca motyli”- dzieci otrzymują kolorowe apaszki i tańczą do utworu J. S. Bacha – II Suita orkiestrowa h – moll, cz. Badinerie. II CZĘŚĆ GŁÓWNA 1•Porządkowanie kartoników z liczbami od najmniejszej do największej. 2•Odwrócenie kartoników z liczbami i odczytanie wyrazów: wiosna na łące 3•„Wiosna na łące”- układanie dużej ilustracji łąki z wyciętych sylwet. Dzieci wraz z N. komponują wiosenny obrazek . Na każdej postaci napisane jest działanie matematyczne. Prawidłowe rozwiązanie pozwoli dzieciom na właściwe umieszczenie postaci na łące; - bocian z działaniem 5+5 ma znaleźć się w stawie z cyfrą 10 - żabka 5+2 na trawie oznaczonej cyfrą 7 - motyl z działaniem 3+2 ma siedzieć na kwiatku z cyfrą 5 - biedronka wg. ilości kropek na skrzydełku np. 6 na kwiatku z cyfra 6. 4•„Znajdź swój znak”- zabawa orientacyjno – porządkowa przy muzyce. Na sali rozmieszczone są obrazki: czerwony i żółty tulipan, biała i różowa stokrotka. Dzieci maja emblematy z takimi samymi znakami. Spacerują przy muzyce. Na przerwę w muzyce każde dziecko szuka swojego znaczka w sali i ustawia się pod nim. Po zabawie dzieci siadają w czterech grupach zgodnie ze znaczkami. 5•Każda grupa otrzymuje swoją kopertę. Dopasowanie zapisów działań matematycznych do podpisów obrazków(liczenie samogłosek i spółgłosek w wyrazach): mak, motyl, bocian, stokrotka. – Który zapis matematyczny pasuje do napisu: mak a który do napisu motyl, bocian, stokrotka? 1gr.2gr. -napisy z zaznaczonymi kolorem czerwonym samogłoski 3gr.- napisy bez zaznaczonych samogłosek 4gr.- układają samodzielnie działania do napisów Omówienie wykonania zadania. – Ile liter jest w wyrazie stokrotka? – Ile jest samogłosek w wyrazie mak, motyl, bocian, stokrotka? – Dlaczego do wyrazu stokrotka pasuje zapis: 3+6=9? – Dlaczego do wyrazu bocian pasuje zapis: 3+3=6? – Dlaczego do wyrazu mak pasuje zapis: 1+2=3? – Dlaczego do wyrazu motyl pasuje zapis: 2+3=5 Nauczyciel zwraca uwagę na wykonanie pracy w każdym zespole. 6•Rozwiązywanie prostych zadań z treścią: -Nad łąką fruwało 7 motyli niebieskich i 3 motyle żółte. Ile wszystkich motyli było nad łąką? -Na łące rosło 5 niezapominajek i 3 maki. Ile kwiatów rosło na łące? -W prawej ręce mam 5 palców i w lewej ręce mam 5 palców. Ile mam wszystkich palców razem? Dzieci po usłyszeniu każdego zadania układają liczmany zgodnie z ilością elementów podanych w zadaniu, np. odliczają motyli dokładają do nich 1 motyl, przeliczają, ustalając w ten sposób wynik dodawania •7„Razcwietajut” - zabawa taneczna przy muzyce. 8•Praca indywidualna przy stolikach. 1poziom- policz i otocz właściwą cyfrę pętlą 2poziom- policz i narysuj odpowiednią ilość płatków na kwiatku 3poziom- policz wyniki działań i połącz z odpowiednią liczbą III CZĘŚĆ KOŃCOWA •Podsumowanie zajęć. - Co robiliśmy na dzisiejszych zajęciach? - Do ilu liczyliśmy? - W jakich sytuacjach potrzebna nam jest umiejętność liczenia? Na zakończenie nauczyciel podsumowuje pracę w zespołach- prawidłowe wykonanie zadania i wręcza nagrody dzieciom. Wyświetleń: 4237
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |