Katalog

Mariola Chmiel, 2012-05-04
Michałki

Różne, Scenariusze

scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych ucznia z głębokim upośledzeniem umysłowym

- n +

Zespół Szkół Specjalnych
ul. Orzechowa 58
21 - 500 Biała Podlaska


SCENARIUSZ
indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych
ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim


Prowadząca: Mariola Chmiel
Jednostka lekcyjna: 2 godz.
Temat: Wyczuwanie całego ciała i poszczególnych jego części.


CELE:
- stymulacja wzrokowo - słuchowa
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała
- pobudzanie OUN
- stymulacja czuciowa całego ciała
- pobudzanie czucia głębokiego
- stymulacja ośrodków równowagi w mózgu
- obniżenie napięcia mięśniowego
- rozwijanie więzi emocjonalnej miedzy uczniem a jego mamą

METODY:
- stymulacja dotykowa
- stymulacja słuchowa
- stymulacja wzrokowa

FORMY:
- nauczanie indywidualne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- magnetofon
- piłka rehabilitacyjna
- dzwonek
- duże lustro
- koc
- oliwka
- balon
- materac miękki
- zabawka wibrująco-świecąco-grająca (różdżka)
- suszarka
- kaseta z programem SPH Knillów

(Część wstępna)
1. Dzwonek komunikujący rozpoczęcie zajęć. Dzwonienie blisko/daleko ucznia, wzdłuż ciała ucznia wyciszanie dzwonka dotykając różnych części ciała. Nauczyciel opisuje co robi.
2. Przywitanie się z dzieckiem:
Nauczyciel śpiewa znaną uczniowi piosenkę, w której pojawia się jego imię: „Witaj, Przemek Jak się masz? Wszyscy cię witamy, bądź wśród nas”. Uczeń, siedząc na kolanach nauczycielki jest kołysany w rytm piosenki.
3. Masaż ciała z wykorzystaniem metody Shantali przy relaksacyjnej muzyce:
Nauczycielka wykonuje masaż całego ciała. Masaż wykonywany jest wolno i lekko
z zachowaniem stałego rytmu ruchu. Masaż rozpoczyna się od klatki piersiowej, następnie ręce, brzuch, kończyny dolne, grzbiet i kończy się masażem twarzy. Do masowania nauczycielka wykorzystuje następujące techniki: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie.
4. Uciskanie stawów.

(Część właściwa)
1. W leżeniu na brzuchu, potem na plecach przyciskanie ciała balonem, piłką rehabilitacyjną do różnego podłoża (miękkiego- materac, twardego- podłoga). Nauczycielka nazywa każdą przyciskaną część ciała. W tle gra muzyka relaksacyjna. Przy zmianie podłoża n-lka komunikuje: „Kładę Cie na materac/podłogę” jednocześnie uderza ręką o określone podłoże.
2. Turlanie w rytm muzyki wolno/szybko na miękkim podłożu.
3. Zabawy z kocem:
- zawijanie w koc,
- zabawa w „robienie ciasta”: uciskanie całego ciała-ugniatanie, przewracanie raz na jedną raz na drugi bok- rolowanie.
- huśtanie na kocu w różne strony i w różnym rytmie. Pomoc mamy dziecka, która bierze koc z jednej strony a n-lka z drugiej. Wypowiadanie podczas kołysania przez n-lkę i mamę „aaa….”.
4. Ćwiczenia na piłce gimnastycznej:
Uczeń leży na brzuchu na piłce. Dociskanie każdej części ciała do piłki, jednoczesne jej nazywanie. Masaż wibracyjny całego ciała. Następnie nauczycielka balansuje piłką (prawa-lewa, przód-tył, krążenie w jedną, potem w drugą stronę). W tle gra relaksacyjna muzyka.
5. Zajęcia z żywiołem-wiatr. Wykorzystując ciepły podmuch powietrza suszarki dmuchamy na poszczególne części ciała nazywając je. Dziecko rozebrane do pieluszki.
(Część końcowa)
1. Program SPH Knillów: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, głaskanie policzków, brzucha, ud, ruchy stup/nóg, przewracanie się, relaksacja. Zajęcia są wykonywane przed lustrem. Nauczycielka kieruje ruchami ucznia.
2. Zakończenie zajęć poprzez sygnał wzrokowo-słuchowo- dotykowy: nauczycielka masując ucznia zabawką świecąco-wibrującą żegna się z uczniem wypowiadając słowa: pa pa pa


Opracowała:
mgr Mariola Chmiel
Wyświetleń: 3614


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.