Katalog Mariola Chmiel, 2012-05-04 Michałki Różne, Scenariusze scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych ucznia z głębokim upośledzeniem umysłowymZespół Szkół Specjalnych ul. Orzechowa 58 21 - 500 Biała Podlaska SCENARIUSZ indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim Prowadząca: Mariola Chmiel Jednostka lekcyjna: 2 godz. Temat: Wyczuwanie całego ciała i poszczególnych jego części. CELE: - stymulacja wzrokowo - słuchowa - kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała - pobudzanie OUN - stymulacja czuciowa całego ciała - pobudzanie czucia głębokiego - stymulacja ośrodków równowagi w mózgu - obniżenie napięcia mięśniowego - rozwijanie więzi emocjonalnej miedzy uczniem a jego mamą METODY: - stymulacja dotykowa - stymulacja słuchowa - stymulacja wzrokowa FORMY: - nauczanie indywidualne ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - magnetofon - piłka rehabilitacyjna - dzwonek - duże lustro - koc - oliwka - balon - materac miękki - zabawka wibrująco-świecąco-grająca (różdżka) - suszarka - kaseta z programem SPH Knillów (Część wstępna) 1. Dzwonek komunikujący rozpoczęcie zajęć. Dzwonienie blisko/daleko ucznia, wzdłuż ciała ucznia wyciszanie dzwonka dotykając różnych części ciała. Nauczyciel opisuje co robi. 2. Przywitanie się z dzieckiem: Nauczyciel śpiewa znaną uczniowi piosenkę, w której pojawia się jego imię: „Witaj, Przemek Jak się masz? Wszyscy cię witamy, bądź wśród nas”. Uczeń, siedząc na kolanach nauczycielki jest kołysany w rytm piosenki. 3. Masaż ciała z wykorzystaniem metody Shantali przy relaksacyjnej muzyce: Nauczycielka wykonuje masaż całego ciała. Masaż wykonywany jest wolno i lekko z zachowaniem stałego rytmu ruchu. Masaż rozpoczyna się od klatki piersiowej, następnie ręce, brzuch, kończyny dolne, grzbiet i kończy się masażem twarzy. Do masowania nauczycielka wykorzystuje następujące techniki: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie. 4. Uciskanie stawów. (Część właściwa) 1. W leżeniu na brzuchu, potem na plecach przyciskanie ciała balonem, piłką rehabilitacyjną do różnego podłoża (miękkiego- materac, twardego- podłoga). Nauczycielka nazywa każdą przyciskaną część ciała. W tle gra muzyka relaksacyjna. Przy zmianie podłoża n-lka komunikuje: „Kładę Cie na materac/podłogę” jednocześnie uderza ręką o określone podłoże. 2. Turlanie w rytm muzyki wolno/szybko na miękkim podłożu. 3. Zabawy z kocem: - zawijanie w koc, - zabawa w „robienie ciasta”: uciskanie całego ciała-ugniatanie, przewracanie raz na jedną raz na drugi bok- rolowanie. - huśtanie na kocu w różne strony i w różnym rytmie. Pomoc mamy dziecka, która bierze koc z jednej strony a n-lka z drugiej. Wypowiadanie podczas kołysania przez n-lkę i mamę „aaa….”. 4. Ćwiczenia na piłce gimnastycznej: Uczeń leży na brzuchu na piłce. Dociskanie każdej części ciała do piłki, jednoczesne jej nazywanie. Masaż wibracyjny całego ciała. Następnie nauczycielka balansuje piłką (prawa-lewa, przód-tył, krążenie w jedną, potem w drugą stronę). W tle gra relaksacyjna muzyka. 5. Zajęcia z żywiołem-wiatr. Wykorzystując ciepły podmuch powietrza suszarki dmuchamy na poszczególne części ciała nazywając je. Dziecko rozebrane do pieluszki. (Część końcowa) 1. Program SPH Knillów: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, głaskanie policzków, brzucha, ud, ruchy stup/nóg, przewracanie się, relaksacja. Zajęcia są wykonywane przed lustrem. Nauczycielka kieruje ruchami ucznia. 2. Zakończenie zajęć poprzez sygnał wzrokowo-słuchowo- dotykowy: nauczycielka masując ucznia zabawką świecąco-wibrującą żegna się z uczniem wypowiadając słowa: pa pa pa Opracowała: mgr Mariola Chmiel Wyświetleń: 3614
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |