Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Mariola Chmiel, 2012-05-04
Michałki

Różne, Scenariusze

scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych ucznia z głębokim upośledzeniem umysłowym

- n +

Zespół Szkół Specjalnych
ul. Orzechowa 58
21 - 500 Biała Podlaska


SCENARIUSZ
indywidualnych zajęć rewalidacyjno -wychowawczych
ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim


Prowadząca: Mariola Chmiel
Jednostka lekcyjna: 2 godz.
Temat: Wyczuwanie całego ciała i poszczególnych jego części.


CELE:
- stymulacja wzrokowo - słuchowa
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała
- pobudzanie OUN
- stymulacja czuciowa całego ciała
- pobudzanie czucia głębokiego
- stymulacja ośrodków równowagi w mózgu
- obniżenie napięcia mięśniowego
- rozwijanie więzi emocjonalnej miedzy uczniem a jego mamą

METODY:
- stymulacja dotykowa
- stymulacja słuchowa
- stymulacja wzrokowa

FORMY:
- nauczanie indywidualne

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- magnetofon
- piłka rehabilitacyjna
- dzwonek
- duże lustro
- koc
- oliwka
- balon
- materac miękki
- zabawka wibrująco-świecąco-grająca (różdżka)
- suszarka
- kaseta z programem SPH Knillów

(Część wstępna)
1. Dzwonek komunikujący rozpoczęcie zajęć. Dzwonienie blisko/daleko ucznia, wzdłuż ciała ucznia wyciszanie dzwonka dotykając różnych części ciała. Nauczyciel opisuje co robi.
2. Przywitanie się z dzieckiem:
Nauczyciel śpiewa znaną uczniowi piosenkę, w której pojawia się jego imię: „Witaj, Przemek Jak się masz? Wszyscy cię witamy, bądź wśród nas”. Uczeń, siedząc na kolanach nauczycielki jest kołysany w rytm piosenki.
3. Masaż ciała z wykorzystaniem metody Shantali przy relaksacyjnej muzyce:
Nauczycielka wykonuje masaż całego ciała. Masaż wykonywany jest wolno i lekko
z zachowaniem stałego rytmu ruchu. Masaż rozpoczyna się od klatki piersiowej, następnie ręce, brzuch, kończyny dolne, grzbiet i kończy się masażem twarzy. Do masowania nauczycielka wykorzystuje następujące techniki: głaskanie, rozcieranie, ugniatanie, oklepywanie.
4. Uciskanie stawów.

(Część właściwa)
1. W leżeniu na brzuchu, potem na plecach przyciskanie ciała balonem, piłką rehabilitacyjną do różnego podłoża (miękkiego- materac, twardego- podłoga). Nauczycielka nazywa każdą przyciskaną część ciała. W tle gra muzyka relaksacyjna. Przy zmianie podłoża n-lka komunikuje: „Kładę Cie na materac/podłogę” jednocześnie uderza ręką o określone podłoże.
2. Turlanie w rytm muzyki wolno/szybko na miękkim podłożu.
3. Zabawy z kocem:
- zawijanie w koc,
- zabawa w „robienie ciasta”: uciskanie całego ciała-ugniatanie, przewracanie raz na jedną raz na drugi bok- rolowanie.
- huśtanie na kocu w różne strony i w różnym rytmie. Pomoc mamy dziecka, która bierze koc z jednej strony a n-lka z drugiej. Wypowiadanie podczas kołysania przez n-lkę i mamę „aaa….”.
4. Ćwiczenia na piłce gimnastycznej:
Uczeń leży na brzuchu na piłce. Dociskanie każdej części ciała do piłki, jednoczesne jej nazywanie. Masaż wibracyjny całego ciała. Następnie nauczycielka balansuje piłką (prawa-lewa, przód-tył, krążenie w jedną, potem w drugą stronę). W tle gra relaksacyjna muzyka.
5. Zajęcia z żywiołem-wiatr. Wykorzystując ciepły podmuch powietrza suszarki dmuchamy na poszczególne części ciała nazywając je. Dziecko rozebrane do pieluszki.
(Część końcowa)
1. Program SPH Knillów: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, zaciskanie i otwieranie dłoni, głaskanie policzków, brzucha, ud, ruchy stup/nóg, przewracanie się, relaksacja. Zajęcia są wykonywane przed lustrem. Nauczycielka kieruje ruchami ucznia.
2. Zakończenie zajęć poprzez sygnał wzrokowo-słuchowo- dotykowy: nauczycielka masując ucznia zabawką świecąco-wibrującą żegna się z uczniem wypowiadając słowa: pa pa pa


Opracowała:
mgr Mariola Chmiel
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2092
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014