AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Grzegorczyk, 2012-05-02
Ludwikowice Kłodzkie

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Zachowanie Kasi

- n +

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych
Prowadzący zajęcia: Marzena Grzegorczyk
Miejsce zajęć: świetlica szkolna
Odbiorca: dzieci klas I,II,III Szkoły Podstawowej
Diagnoza: częste kłótnie i szarpaniny, brak umiejętności rozwiązywania problemów, arogancja
Cele:
• Uczeń potrafi dostrzec negatywne zachowania innych dzieci.
• Uczeń uświadamia sobie, że pomaganie innym to nie branie udziału w konfliktowej sytuacji.
• Uczeń podejmuje próby radzenia sobie w niektórych sytuacjach, gdy ktoś się na niego gniewa, krzyczy lub szarpie.
• Uczeń podejmuje próby opanowywania negatywnych emocji.

Pomoce:
• Fragment tekstu p.t. „Oto jest Kasia” M. Jaworczakowej (rozdział p.t. „Dostałam dwóję!”), kartki, kredki


Przebieg zajęć:
1. Wspólne powitanie podczas zabawy: „Witam wszystkich, którzy….”
2. Zabawa „Kalambury”.
Nauczyciel przygotował kartki, na których zapisał różne sytuacje ( dziewczynki kłócą się o kredkę, chłopcy dokuczają koledze, dziewczynka popycha kolegę, chłopcy biją się, dzieci przezywają i wyśmiewają kolegę). Dzieci podzielone zostały na 5 grup, każda z nich ma przedstawić sytuację, reszta odgaduje, co się wydarzyło.
3. Nauczyciel prosi dzieci, aby wygodnie usiadły na dywanie i posłuchały fragmentu pewnego opowiadania o Kasi, która też jest w drugiej klasie.
„(…) Stało się. Pierwszy raz, odkąd Kasia chodzi do szkoły, przy jej nazwisku w dzienniku został wpisany zły stopień… (Nauczyciel wyjaśnia, że kiedy ś to była najgorsza ocena). … Kasia czuła doskonale, że teraz wszystkie dziewczynki i wszyscy chłopcy w klasie patrzą teraz na nią….. Obejrzała się na kolegów, a Magdzi pokazała ukradkiem język. Magdzia zupełnie osłupiała na ten widok. Już do końca lekcji Kasia nie miała pojęcia, o czym pani mówi, nie słyszała ani jednego słowa, nawet nie zapamiętała, co zadane na jutro.
Ledwie dzwonek zadźwięczał, w klasie zrobił się ruch.
- To niesprawiedliwe, niesprawiedliwe! – krzyczała rozogniona Ewka. – Kasia ma same Pątki, pani nie powinna stawiać jej dwói.
- Dlaczego niesprawiedliwe? – zdziwiła się głośno jedna z dziewczynek – Nie umiała przecież.
- Nieprawda, na pewno umiała. – przekonywała Ewka – Kasiu, prawda, że umiałaś? Powiedz, że umiałaś.
- Gdyby umiała, toby odpowiedziała – wmieszał się jeden z chłopców – Nie umiała, nie nauczyła się.
Kasia tupnęła nogą.
-A właśnie, że umiałam!
Teraz już nic nie rozumieli z tego wszyscy.
- No to dlaczego…?
- Dlaczego, dlaczego – przedrzeźniała Kasia potrząsając gniewnie głową – Dlatego, że nie chciałam odpowiadać i już. Nie chciało mi się. – powtórzyła jeszcze raz.
- To ci kawał – gwizdnął Jędrek. – Jak mamę kocham.
…. Kasi wcale nie obchodziło jak to wyglądało, dostała zły stopień , bo tak się jej podobało, a im wszystkim nic do tego.
- Czego się czepiacie? – oburzyła się i odwróciwszy się tyłem zaczęła coś przekładać w swojej teczce (….) aby pokazać dzieciom, że nic, ale to zupełnie nic sobie z nich nie robi.
Nawet Ewce, która chciała objąć ją ze współczuciem, burknęła ostro:
- Odczep się, słyszysz?
Najgorsza Była Antolka, która spytała po prostu:
- Czego się na nas złościsz? Przecież nie zrobiliśmy Ci nic złego!
Tego było już Kasi za dużo. Podskoczyła do Antolki i szarpnęła ją za fartuch.
- A ty ile dwój oberwałaś co? Patrzcie ją!
Ale ja już teraz nie mam wcale dwój! – hardo odpowiedziała Antolka, usiłując wyszarpać swój fartuszek z zaciśniętych palców Kasi.
Niespodziewanie wmieszał się w to wszystko jeden z chłopców.
- Zostaw Antolkę! – zawołał.
Kilkoro dzieci zaraz mu zawtórowało:
- Zostaw Antolkę!
Ale ta obrona odniosła wręcz przeciwny skutek. Kasię ogarnęła taka złość, że aż jej w oczach pociemniało. Sama nie wiedziała jak to się stało, że z całej siły pchnęła Antolkę w tył.
- Aaaaaaaa! – Antolka wywracając się uderzyła głową o kant ławki.
W tej chwili weszła pani. (Antolka powiedziała, że tylko upadła, a pani kazała wszystkim biec na podwórko.)
Na podwórku niby próbowali się bawić, ale zabawa jakoś nie szła.
Kasia, stojąca z boku doskonale wiedziała, że wciąż na nią popatrują.
Przybiega Ewka, aż ręce składa, prosząc:
- Kasiu, przeproś Antolkę. Przecież naprawdę to ona się uderzyła, jak ty ją pchnęłaś!
- Nie, nie chcę, nie przeproszę! Niech się nie czepia. – odparła Kasia zdecydowanie.
Za nic w świecie nie przeprosi Antolki.(…)”

4. Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.
• Czy podobało się Wam zachowanie Kasi?
• Co złego dostrzegacie w jej zachowaniu? (obrażanie się, kłócenie, wystawianie języka, kłamstwo, szarpanie, popchnięcie koleżanki, upartość i nie chciała przeprosić)
• Czy słusznie Kasia gniewała się na dzieci?
• Jak zareagowała na próbę pocieszenia przez Ewkę?
• Co zrobiła, jak Antolka spytała, dlaczego się złości?
• Jak zareagowały dzieci na takie zachowanie Kasi?
• Czy Kasia żałowała tego, co zrobiła?

5. Nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły do stolików w takich grupach, jak przy zabawie w Kalambury. Rozdaje kartki i kredki oraz wyjaśnia, że zadaniem dzieci jest narysowanie kilku rozwiązań, jak należałoby się zachować wobec takiej koleżanki, jak się zachować na miejscu Kasi i jak rozwiązać sytuacje z zabawy w Kalambury. (Burza mózgów w rysunku). Następnie wraz z dziećmi omawia przedstawione propozycje, dodaje np.: ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia rozluźniające np. „Śmiechy” – naśladowanie śmiechu różnych postaci, ćwiczenia relaksacyjne np. „Ślimak” – maksymalne skulenie ciała – ślimak w skorupie, maksymalne rozciągnięcie ciała – ślimak wyszedł ze skorupki.

6. Wspólna zabawa, która pozwoli rozluźnić emocje: „Ludzie do ludzi”.
7. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach, zwrócenie uwagi na sposoby rozwiązywania konfliktów i przekazanie sobie iskierki dobrej energii.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1418


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.