AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Grzegorczyk, 2012-05-02
Ludwikowice Kłodzkie

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Odprężenie ruchem i wyobraźnią

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH
Nazwisko prowadzącego: Marzena Grzegorczyk
Temat: Odprężenie ruchem i wyobraźnią.
Cele:
1. Uczeń rozwija w sobie umiejętność słuchania.
2. Uczeń poznaje muzykę relaksacyjną, jako sposób pomocny w wyciszeniu się i odprężeniu.
3. Uczeń rozwija swoje zdolności ruchowe.
4. Uczeń ćwiczy swoją wyobraźnię.
5. Uczeń kształtuje swoją wytrwałość pracy w ciszy.
6. Uczeń ćwiczy zmysł smaku, wzroku i węchu.
Metody:
• Podająca – instrukcja
• Eksponująca – ruch ciała
• Wizualizacja
Formy: Indywidualna i zbiorowa
Pomoce: odtwarzacz CD, płyta z muzyką relaksacyjną, napój, ciastka, kubeczki jednorazowe
Parametry grupy: dzieci klas 0, I, II, III
Czas trwania: około 45 minut
Miejsce zajęć: świetlica szkolna

Przebieg zajęć:

I. Część wstępna
1. Zaproszenie dzieci do zgromadzenia się w sali.
2. Wspólne przywitanie się nauczyciela i dzieci w ustalony sposób.
Ustawiamy się w kręgu. Każde z dzieci będzie po nim chodzić i witać się z innymi:
Cześć – podanie prawych rąk
Hej – przybicie tzw. piątki
O.K. – klaśnięcie w ręce partnera

3. Rozpoczęcie zajęć piosenką.
Dzień dobry – machamy prawą ręką
Witam Was – machamy lewą ręką
Zaczynamy – wysuwamy do przodu prawą nogę
Bo już czas – wysuwamy lewą nogę
Jestem Ja – wskazanie na siebie
Jesteś Ty – wskazanie na innych
Razem to jesteśmy My – łapiemy się wspólnie za ręce i zbliżamy do środka koła
4. Zapoznanie dzieci z tematyką zajęć, ustalenie zasad pracy i zachęcanie do działania.

II. Część zasadnicza
1. Wykorzystanie Programu 2 z „Programu Aktywności – Świadomość ciała, Kontakt i Komunikacja” M.Ch. Knill’ów.
Dzieci siedzą na dywanie i wykonują polecenia:
• Kołysanie
• Klaskanie
• Głaskanie brzucha
• Głaskanie ud
• Głaskanie kolan
• Głaskanie palców u nóg
• Wiosłowanie
• Pocieranie stóp
• Poruszanie placami u stóp
• Poruszanie nogami
Zmieniamy pozycję, dzieci kładą się na plecy.
• Obracanie się z pleców na bok
• Obracanie się z pleców na brzuch
2. Bajka o Pszczole Słoduszce (adaptacja treningu W.Schulza). (Zaczerpnięte z: Program autorski z edukacji czytelniczej pt. "Bajka, która leczy… Milena Neugebauer)

Dzieci leżą wygodnie na dywanie i wysłuchują krótkiej bajki starając się wyobrazić to, co usłyszą.
„Było lato, słońce mocna grzało. Pachniały kwiaty. Słoduszka od rana zbierała z kwiatów słodki nektar. Musiała bardzo szybko poruszać skrzydełkami. Poczuła zmęczenie. Ile to jeszcze kwiatków muszę odwiedzić? Zaczęła liczyć: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. Słoduszce zaczął się plątać język, położyła się wygodnie na dużym liściu, rozluźniła zmęczone nóżki i łapki, zamknęła oczy. Jej brzuszek zaczął spokojnie oddychać. Jak mi dobrze. Moja prawa łapka staje się coraz cięższa, nie chce mi się jej podnieść. Moja lewa łapka staje się leniwa, nie chce mi się jej podnieść. Tylko mój brzuszek równiutko, spokojnie oddycha. Prawa noga z przyczepionym woreczkiem nektaru staje się ciężka, coraz cięższa i cięższa. Lewa noga też staje się ciężka. Nie chce mi się jej podnieść. Głowa jest wygodnie ułożona. Jestem spokojna, słyszę spokojną muzykę. Czuję jak słońce ogrzewa moje nogi i łapki. Jest mi coraz cieplej. Jestem spokojna, czuję się bezpiecznie. Ach ja przyjemnie. Chwileczkę tak poleżę i odpocznę, a potem się do pracy...:
3. Ćwiczenia z wykorzystaniem ciastka i soku.
Ciastko
Nauczyciel rozdaje dzieciom po jednym ciastku. Dzieci siedzą na dywanie „po turecku” i wykonują polecenia:
• W wyciągniętej prawej ręce trzymaj ciastko i powoli przełóż je do drugiej ręki, wolna rękę daj za siebie. /x4
• Trzymaj ciastko w obu rękach przed sobą (ręce wyprostowane), zamknij oczy, powoli zbliżaj ręce z ciastkiem w stronę buzi aż dotkniesz nim ust i oddal znów tak, by ręce były wyprostowane. /x4
• Zrób głęboki wdech nosem trzymając ciastko przy nosie by poczuć jego zapach, wstrzymaj oddech, wydech ustami.
• Za chwilę będziemy ciastko gryźć i połykać, ale pamiętaj, słuchaj uważnie poleceń, ponieważ ciastko musi nam wystarczyć na 4 ugryzienia:
1. Gryziemy powolutku i przeżuwamy jakby to było coś najwspanialszego, delektujemy się nim. /x2
2. Gryziemy, ale trzymamy ciastko w buzi tak długo, aż się zrobi miękkie i możliwe do połknięcie. /x2
Sok
Nauczyciel rozdaje dzieciom kubeczki jednorazowe z sokiem, dzieci siedzą na dywanie i wykonują polecenia:
• Trzymaj kubek w wyprostowanej ręce z boku, powoli przełóż go do drugiej ręki, ale moment przejęcia kubeczka ma nastąpić przed Tobą. /X3
• Trzymaj kubeczek obiema rękami przed sobą (ręce wyprostowane), oczy zamknij, powoli zbliżaj kubek do buzi, aż dotkniesz nim ust i oddal by ręce mieć wyprostowane. /x3
• Zrób głęboki wdech trzymając kubek z sokiem przy nosie tak, by poczuć jego zapach, przytrzymaj wdech i wydech ustami. /x3
• Za chwilkę będziemy pić, robimy małe łyki, słuchaj uważnie.
1. Zrób mały łyczek, nie połykaj, trzymaj sok w buzi, teraz połknij. /x2
2. Zrób mały łyczek, trzymaj sok w buzi, językiem spróbuj przejechać po wszystkich zębach na górze i na dole, połknij . /x2


III. Część końcowa
1. Odłożenie kubeczków.
2. Na stojąco: przeciągamy się i ziewamy.
3. Ustawienie w kręgu: Nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zajęciach i ich wytrwałość; złapanie się za ręce i przekazanie dobrej energii poprzez ściskanie rąk.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1260


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.