Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Martyna Olejnik, 2012-04-18
tuchola

Język polski, Scenariusze

Człowiek i Bóg w poezji baroku. Mikołaj Sęp-Szarzyński "Sonet IV"

- n +

1. Temat:
Człowiek wobec świata i Boga w poezji baroku
2. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
 sonet
 barok – podstawowe informacje na temat filozofii baroku
3. Cele lekcji:
 zapoznanie się z pojęciem poezji metafizycznej
 analiza i interpretacja sonetu Sępa-Szarzyńskiego
4. Cele sformułowane w języku ucznia (zapisane na tablicy):
 jaki był wizerunek Boga w poezji barokowej i dlaczego tak pozytywny?
 czy człowiek faktycznie jest do niczego?
5. Na Co Bezu:
 środki stylistyczne (odnajdywanie i interpretacja + funckja)
 kreacja podmiotu lirycznego i adresata w kontekście filozofii epoki
6. Przebieg lekcji:
a) Pola semantyczne kluczowych słów: wojna, świat, szatan, Bóg, ciało. Uczniowie pracują w grupach. Na kartkach zapisują słowo kluczowe i dopisują kojarzące się z nimi wyrażenia; po minucie podają kartkę dalej; każda grupa zapisuje swoje skojarzenia na każdej kartce.
b) W zeszycie podczas odczytywania i omawiania zagadnień przy tablicy pilnujemy, by odwoływać się do doświadczeń uczniów, którzy robią w zeszycie notatkę w formie schematu.
c) Po tej części prosimy o odczytanie wiersza i scharakteryzowanie pokrótce kreacji podmiotu lirycznego i adresata. Zapisujemy w zeszycie.
d) Wprowadzamy pojęcie poezji metafizycznej i intelektualnej. Zwracamy uwagę na środki stylistyczne i ich funkcję w tym drugim przypadku.
e) Funkcje środków stylistycznych w kontekście światopoglądu epoki; elipsa (tajemnica i skrótowość), antytezy (przeciwstawienie nieba i ziemi), peryfrazy (cechy szatana); przerzutnia i inwersja (dynamizm, zachwianie równowagi, harmonii), oksymoron (zmysłowość świata, pokusa, której zaspokojenie nie przynosi trwałego szczęścia)
f) Zadanie dla uczniów – wyszukać inne przykłady tych samych środków stylistycznych w sonecie. Może znajdą inne wskazujące na wątłą kondycje człowieka i konflikt wewnętrzny?
g) Notatka:
Sep-Szarzyński był rówieśnikiem Jana Kochanowskiego, mimo to jest prekursorem poezji barokowej, w której przeciwstawia się pojmowaniu ludzkiego szczęścia w kategoriach spokoju i równowagi ducha. Życie człowieka baroku to ustawiczny ruch. Istotą ludzkiego istnienia jest bowiem „bojowanie” o nadrzędne wartości, bo nie są one dane mu raz na zawsze. W tej walce może mu pomóc jedynie wiara w Boga i on sam.

7. Kluczowe pytania dla uczniów:
a) jak wygrać walkę z sobą samym?





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1485
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014