AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Martyna Olejnik, 2012-04-18
tuchola

Język polski, Scenariusze

Człowiek i Bóg w poezji baroku. Mikołaj Sęp-Szarzyński "Sonet IV"

- n +

1. Temat:
Człowiek wobec świata i Boga w poezji baroku
2. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą:
 sonet
 barok – podstawowe informacje na temat filozofii baroku
3. Cele lekcji:
 zapoznanie się z pojęciem poezji metafizycznej
 analiza i interpretacja sonetu Sępa-Szarzyńskiego
4. Cele sformułowane w języku ucznia (zapisane na tablicy):
 jaki był wizerunek Boga w poezji barokowej i dlaczego tak pozytywny?
 czy człowiek faktycznie jest do niczego?
5. Na Co Bezu:
 środki stylistyczne (odnajdywanie i interpretacja + funckja)
 kreacja podmiotu lirycznego i adresata w kontekście filozofii epoki
6. Przebieg lekcji:
a) Pola semantyczne kluczowych słów: wojna, świat, szatan, Bóg, ciało. Uczniowie pracują w grupach. Na kartkach zapisują słowo kluczowe i dopisują kojarzące się z nimi wyrażenia; po minucie podają kartkę dalej; każda grupa zapisuje swoje skojarzenia na każdej kartce.
b) W zeszycie podczas odczytywania i omawiania zagadnień przy tablicy pilnujemy, by odwoływać się do doświadczeń uczniów, którzy robią w zeszycie notatkę w formie schematu.
c) Po tej części prosimy o odczytanie wiersza i scharakteryzowanie pokrótce kreacji podmiotu lirycznego i adresata. Zapisujemy w zeszycie.
d) Wprowadzamy pojęcie poezji metafizycznej i intelektualnej. Zwracamy uwagę na środki stylistyczne i ich funkcję w tym drugim przypadku.
e) Funkcje środków stylistycznych w kontekście światopoglądu epoki; elipsa (tajemnica i skrótowość), antytezy (przeciwstawienie nieba i ziemi), peryfrazy (cechy szatana); przerzutnia i inwersja (dynamizm, zachwianie równowagi, harmonii), oksymoron (zmysłowość świata, pokusa, której zaspokojenie nie przynosi trwałego szczęścia)
f) Zadanie dla uczniów – wyszukać inne przykłady tych samych środków stylistycznych w sonecie. Może znajdą inne wskazujące na wątłą kondycje człowieka i konflikt wewnętrzny?
g) Notatka:
Sep-Szarzyński był rówieśnikiem Jana Kochanowskiego, mimo to jest prekursorem poezji barokowej, w której przeciwstawia się pojmowaniu ludzkiego szczęścia w kategoriach spokoju i równowagi ducha. Życie człowieka baroku to ustawiczny ruch. Istotą ludzkiego istnienia jest bowiem „bojowanie” o nadrzędne wartości, bo nie są one dane mu raz na zawsze. W tej walce może mu pomóc jedynie wiara w Boga i on sam.

7. Kluczowe pytania dla uczniów:
a) jak wygrać walkę z sobą samym?





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2922


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0