Katalog

Iwona Najduch, 2012-04-18
Nowy Sącz

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego w roku szkolnym 2006/2007

- n +

Czas odbywania stażu: 9 miesięcy

1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w której odbywany jest staż.

1.1 Zaplanowanie własnego rozwoju:

Głównym celem mych działań podczas planowania swego rozwoju było zdobycie możliwie jak najwięcej informacji dotyczących zasad przebiegu rozwoju zawodowego, poszerzenie znajomości podstaw prawnych w sprawie awansu zawodowego, oraz zasad funkcjonowania szkoły, prowadzenia dokumentacji i zasad oceniania obowiązujących w placówce.
W trakcie trwania stażu starałam się na bieżąco śledzić treści aktów prawnych, które ulegały modyfikacji.

1.2 Zgromadzenie dokumentów potwierdzających znajomość dokumentacji

W celu dokładnego i wnikliwego zaplanowania swego rozwoju poznałam procedury awansu zawodowego oraz obowiązującej w szkole dokumentacji i sposobu jej prowadzenia. W celu osiągnięcia tego zadania przeanalizowałam przepisy prawa obowiązującego w tym zakresie: Karta Nauczyciela z dnia 15.07.2004 roku rozporządzenie MEN z dnia 01.12.2004. (dz.Ust. Nr 179, poz1845)
Następnie przeanalizowałam obowiązującą w szkole dokumentację oraz zawarłam kontrakt z opiekunem stażu.
Zaznajomienie się z zasadami awansu zawodowego oraz wymaganymi przepisami prawa oświatowego pozwoliło mi na zredagowanie i przedłożenie Pani Dyrektor, mgr XYZ wniosku o rozpoczęcie stażu oraz planu rozwoju zawodowego i sprawozdania z jego realizacji i przebiegu.
Oświadczam, iż znam obowiązującą w szkole dokumentację, statut szkoły, plan pracy, program wychowawczy szkoły, roczny plan pracy szkoły, program działań profilaktycznych, program rozwoju szkoły, wizję szkoły, misję szkoły. Zaznajomienie się z powyższymi dokumentami i planami pozwoliło mi na prowadzenie prawidłowej dokumentacji i realizowanie zadań szkoły.
Kontynuując współpracę z Opiekunem stażu Panią mgr XYZ wspólnie ustalałyśmy zasady współpracy, kalendarz hospitacji i obserwacji oraz omawiania lekcji hospitowanych i obserwowanych. Tę współpracę zainicjowałyśmy zawarciem ustnego kontraktu, który obejmował zakres, cel i sposób realizacji określonych zadań.

Na początku stażu założyłam teczkę z dokumentami zawierającymi zaświadczenia o ukończeniu poszczególnych form doskonalenia, dodatkowe materiały i scenariusze wybranych zajęć.
Zgromadzona dokumentacja ułatwiła mi sporządzanie sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań i przedsięwzięć oraz wprowadzanie w życie punktów planu rozwoju zawodowego.

Podczas wykonywania poszczególnych działań kierowałam się wszechstronnym rozwojem osobowości ucznia, który świadomy swej wartości, ale też praw i obowiązków pogłębia swą wiedzę w zakresie językowym, kulturowym oraz poszerza swe horyzonty tak iż nie uważa się tylko za Polaka ale też i Europejczyka. Podczas swej pracy kierowałam się chęcią rozwoju nie tylko intelektualnego, ale przede wszystkim osobowości ucznia oraz udoskonalaniem własnego warsztatu pracy i wzbogacaniem i pogłębianiem swego warsztatu językowego.

1.3. Uczestnictwo w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu.

Mając na uwadze powyższe zadania priorytetowe, poszerzałam swą wiedzę i umiejętności, uczestnicząc aktywnie w wewnątrzszkolnych i zewnątrzszkolnych warsztatach doskonalenia zawodowego. Brałam udział we wszystkich konferencjach i spotkaniach Rady Pedagogicznej. Dzięki temu miałam możliwość wnikliwej obserwacji pracy pedagogicznej i wychowawczej. Ponadto dzięki tym spotkaniom zdobyłam niezbędne umiejętności analizy własnych działań, ulepszania ich oraz wyciągania wniosków z podejmowanych działań.
Podnosząc swoją wiedzę i umiejętności pedagogiczne uczestniczyłam w zajęciach prowadzonych przez Opiekuna stażu, co pozwoliło mi na odświeżenie metod nauczania w szkole podstawowej i gimnazjum.

W ramach doskonalenia wewnątrzszkolnego uczestniczyłam w następujących szkoleniach:
 „Planowanie pracy wychowawcy klasy” – przeprowadzone przez Panią XYZ
 „ Innowacje pedagogiczne” – Pani XYZ
 „Dysleksja rozwojowa przyczyną trudności szkolnych” – Pani XYZ
 Szkolenie związane z egzaminem gimnazjalnym – przeprowadzone przez Panię XYZ

W ramach doskonalenia zewnątrzszkolnego uczestniczyłam w warsztatach zorganizowanych przez ODN w Nowym Sączu zatytułowanych „Uczymy się bawiąc”. Warsztaty te skierowane były do nauczycieli języka angielskiego w klasach 1-3 SP. W czasie zajęć poznałam nowe zabawy, formy aktywnego nauczania oraz formy różnych interakcji w klasie poza tą podstawową, uczeń - nauczyciel. Uczestniczyłam również w konferencjach metodycznych przeznaczonych dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów, organizowanych przez wydawnictwa edukacyjne ( Macmillan i Cambridge University Press).
Uważam, iż udział w tych szkoleniach zaowocował w mojej pracy dydaktyczno- wychowawczej nowymi pomysłami oraz rozwiązaniami metodycznymi, przyczynił się do poszerzenia mej wiedzy merytorycznej oraz pozwolił, na przełożenie mej wiedzy teoretycznej, na praktyczne zastosowanie.

Swą wiedzę starałam się wykorzystywać w trakcie własnych zajęć, rozbudzając w uczniach aktywność, podczas której mogli swobodnie wypowiadać choćby proste zdania w języku angielskim, a przynajmniej reagować na polecenia wydawane w języku angielskim. Ponadto w trakcie zajęć każdy z uczniów miał możliwość kooperacji z rówieśnikami oraz wykorzystania poznanych form w sposób praktyczny, tworząc prace pisemne, dialogi oraz plakaty lub scenki.

W swojej pracy dydaktycznej jako nauczyciel języka angielskiego, starałam się przekazać wiedzę i umiejętności uczniom klasy 1 SP zawarte, zgodnie z podstawą programową, w programie nauczania języka angielskiego DKW-4014-8/00, uczniom klas 4-6 treści zawarte w programie DKW- 4014-59/99 i uczniom gimnazjum (DKW-4014- 113/99).

Zwracałam szczególną uwagę na dostosowanie swych wymagań do poziomu jaki reprezentowali uczniowie, by nie zniechęcić ich do nauki języka obcego. Podczas prowadzenia lekcji koncentrowałam się na rozwijaniu kluczowych umiejętności takich jak: czytanie ze zrozumieniem, logiczne myślenie, dedukcja oraz czytanie, pisanie, korzystanie ze źródeł (np. słowniki), wykorzystanie wiedzy w praktyce oraz analiza i samoocena już zdobytych umiejętności.

Na zajęciach starałam się wprowadzać dodatkowe materiały, które przyczyniły się do świeżego spojrzenia na zagadnienia, poza ćwiczeniami zawartymi w książce oraz zeszycie ćwiczeń. Korzystałam także z Internetu podczas tworzenia lekcji opartych na kulturze oraz tradycjach krajów anglojęzycznych. (Święta Bożego Narodzenia, Święta Wielkanocne, Halloween) Używałam także dodatkowych materiałów, które uzyskałam na szkoleniach prowadzonych przez wydawnictwa oraz tych, w które osobiście się zaopatrzyłam. Zgromadziłam również pomoce do nauki języka angielskiego, które opracowałam i wykonałam własnoręcznie.

Mając na uwadze dążenie do nowych rozwiązań metodycznych w inspirowaniu twórczej aktywności dzieci, prowadziłam współpracę z innymi nauczycielami placówki oraz wychowawcami. Ponadto starałam się aktywizować dzieci w działania szkoły i pokazywanie swych umiejętności językowych i wiedzy o innych krajach oraz elementów kulturowych. W celu realizacji tych działań zachęciłam młodzież z gimnazjum do wzięcia udziału w IV Małopolskim Konkursie Języka Angielskiego, który odbył się 4 grudnia 2006r. W konkursie wzięli udział przedstawiciele wszystkich klas gimnazjum. W celu przygotowania uczniów do konkursu zorganizowałam pozalekcyjne kółko przedmiotowe.
Uczniowie naszej szkoły wzięli również udział w IV Gminnym Konkursie Piosenki Angielskiej, zajmując I i III miejsca.


1.4 Uczestnictwo w formach doskonalenia, podnoszenia poziomu pracy, dbałość o własny rozwój.

W celu uzyskania pełnych kwalifikacji kontynuowałam studia magisterskie, uzupełniające o specjalności nauczanie języka angielskiego w Wyższej Szkole Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach. Ponadto uczestniczyłam w konferencjach i prelekcjach, które odbywały się w ODN w Nowym Sączu. Podejmowane były następujące tematy:
 The Roaming Tiger – A fresh look at primary English Language Teaching – Cambridge University Press
 Two sides of every story - CUP
 Teaching an integrated world – Macmillan
 Drilling through thrilling? - Macmillan


2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.


2.1 Uaktualnianie swojej wiedzy metodycznej, wdrożenie programu dotyczącego działalności edukacyjnej.

Wspólnie z Radą Pedagogiczną staraliśmy się radzić z problemami wychowawczymi niektórych uczniów oraz omawialiśmy ewentualne sposoby ich wyeliminowania. Uczęszczałam na wywiadówki, rozmawiałam z rodzicami na tematy nie tylko dotyczące zachowania ucznia, lecz również rozwoju intelektualnego.

W ramach współpracy międzyszkolnej, zachęciłam uczniów klas 4-6 do nawiązania przyjaźni z uczniami szkoły w Siedlcach, poprzez wymianę korespondencji w języku angielskim.
Ponadto, w drugim półroczu prowadziłam Kółko Przedmiotowe dla uczniów klas 4-6 SP. Podczas tych spotkań próbowałam wzbudzić w nich zainteresowanie swoim przedmiotem i przekonać o jego przydatności w życiu codziennym.

W kolejnym roku pragnę nawiązać kontakt z innymi szkołami, w celu udoskonalenia warsztatu pracy.

2.2 Udoskonalenie umiejętności wykorzystania nowoczesnych metod pracy oraz zapoznanie dzieci z kulturą krajów anglojęzycznych.

Aby urozmaicić lekcje korzystałam z materiałów dostępnych w Internecie oraz z wcześniej zgromadzonych przez siebie zbiorów (gry językowe, testy z ćwiczeniami dotyczącymi różnego rodzaju informacji kulturowych, świąt oraz dodatkowe materiały związane z tematami lekcji).

Wykorzystałam technologię komputerową do tworzenia materiałów na lekcje oraz testów. Starałam się dobierać różne formy w procesie uczenia (praca w parach, grupowa, indywidualna, zbiorowa), sprawdzania (ćwiczenia pisemne, ustne, ćwiczenia ze słuchu, czytanie, flashcards, itp. ....) i oceniania ucznia.


3. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

3.1. Współpraca w zespole nauczycielskim oraz udoskonalenie własnych umiejętności wraz ze zdobyciem niezbędnego doświadczenia.

Podczas stażu opanowałam również umiejętności prowadzenia dokumentacji nauczyciela czyli wypełniania dzienników lekcyjnych i innych dokumentów, np. arkuszy ocen. Doskonaliłam również umiejętność pisania planów wynikowych i protokołów. Co więcej, zapoznałam się z programem wychowawczym szkoły oraz podczas spotkań na konferencjach nawiązałam kontakty z gronem nauczycielskim, a na spotkaniach wywiadówkowych - z rodzicami, co wpłynęło pozytywnie na charakter mojej pracy z uczniami. Poprzez relację z uczniami pogłębiałam wiedzę dotyczącą metod wychowawczych, to znaczy obserwowałam wychowanków, wyciągając wnioski na przyszłość.

W celu rozwinięcia myślenia krytycznego brałam udział w lekcjach swego opiekuna, Pani mgr XYZ. Podczas tych obserwacji sporządzałam notatki oraz bacznie śledziłam kontakt nauczyciela z uczniem. Każda z lekcji została omówiona pod kątem metodycznym, jak również pod względem relacji uczeń- nauczyciel, interakcji oraz efektywności pracy w parach, grupach.

Ponadto mój opiekun, Pani mgr XYZ obserwowała zajęcia prowadzone przeze mnie. One również zostały przeanalizowane i omówione, pod względem metodycznym i merytorycznym. Podczas tych spotkań wymieniałyśmy się wspólnymi doświadczeniami oraz sposobami nauczania. Nasza współpraca układała się bez zarzutu, co przyczyniło się do efektywnej pracy nad doskonaleniem metod pracy oraz umiejętności wychowawczych.

W trakcie roku szkolnego odbyły się lekcje hospitowane przez Panią Dyrektor mgr Jolantę Oleksy i Panią Wicedyrektor mgr XYZ. Po każdej z lekcji starałam się dokonywać autorefleksji, na temat sposobu i efektywności zajęć oraz dokonywałam własnej samooceny.
Przeprowadziłam również lekcję koleżeńską w klasie 1 SP, na którą została zaproszona dyrekcja, opiekun stażu oraz nauczyciele nauczania zintegrowanego. Tematem lekcji było Boże Narodzenie, a jej treść została pozytywnie odebrana przez wszystkich zaproszonych, a przede wszystkim przez uczniów.

Jeśli chodzi o zadania związane z organizacją stażu zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, czyli ze znowelizowaną Kartą Nauczyciela, rozporządzeniem o awansie zawodowym. Przeprowadziłam rozmowę z opiekunem stażu na temat powyższych dokumentów. Ponadto gromadziłam systematycznie konspekty lekcji oraz zaświadczenia. Ostatecznie złożyłam wniosek o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.


4. Samoocena dorobku zawodowego za okres stażu

Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty realizowałam przez dziewięć miesięcy - od 1 września 2006 roku do dnia 31 maja 2007 roku.
Przez ten okres przygotowywałam się na ewentualne sukcesy, ale również i porażki związane z wykonywanym zawodem. Starałam się prowadzić lekcje jak najbardziej rzetelnie, zwracać szczególną uwagę na proces wychowania oraz wpajanie podstawowych wartości, które powinny kształtować charakter i osobowość każdego z uczniów.
Przez cały ten okres moja współpraca z Gronem Pedagogicznym, Dyrektorem placówki, Opiekunem Stażu, rodzicami oraz uczniami odbywała się bardzo życzliwie, bez większych problemów. Zarówno rodzice jak i całe grono okazywali chęć współpracy ze mną w procesie nauczania. Pragnę podkreślić iż problemy, które napotykałam w trakcie pracy, były rozwiązywane wspólnie. To przyczyniło się do stworzenia miłej oraz owocnej współpracy w trakcie całego roku szkolnego.
Bez tej kooperacji realizacja zamierzonych zadań nie byłaby możliwa. Praca w tej placówce przyczyniła się do podwyższenia mych kwalifikacji oraz wzbogacenia o doświadczenia wychowawczo- dydaktyczne w pracy nauczyciela.
Pragnę podkreślić, iż po okresie stażu nadal będę podejmować działania na rzecz szkoły, społeczności lokalnej oraz zobowiązuję się do ciągłego doskonalenia swego rozwoju osobistego, umiejętności nauczania i wychowania.
Mam nadzieję, że moje dotychczasowe osiągnięcia i wysiłki przyniosą korzyści w kolejnych latach pracy oraz zaowocują awansem na nauczyciela kontraktowego.
Iwona Najduch
Wyświetleń: 756


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.