Katalog Justyna Wójcik, 2012-03-30 Płock Biologia, Konspekty konspekt lekcji biologiiKONSPEKT LEKCJI BIOLOGII W KLASIE I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM TEMAT LEKCJI: Grupy krwi. Cele kształcenia: Wiadomości: uczeń :-definiuje terminy ERYTROCYT, SEROLOGIA, AGLUTYNACJA. DAWCA, BIORCA, -podaje skład krwi, -wie na czym polega transfuzja krwi, - wymienia grupy krwi, - wie, co to jest antygen, przeciwciało, - zna historię odkrycia grup krwi Umiejętności: - dokonuje analizy grup krwi, -potrafi wskazać kto dla kogo może być dawcą i biorcą, - wyjaśnia na czym polega konflikt serologiczny, - umiejętność analizowania schematów, samodzielnego wyciągania wniosków, - uczeń określa zależność między antygenem a przeciwciałem, - wyjaśnia, dlaczego podczas przetaczania krwi niezbędna jest znajomość grupy krwi pacjenta Postawy: - uświadomienie znaczenia honorowego krwiodawstwa, - budzenie zainteresowań naukami medycznymi poprzez wskazanie możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy, - uświadomienie, jak wielkie znaczenie dla zdrowia i życia człowieka ma zabieg transfuzji krwi, - uczeń zdaje sobie sprawę, jak ważna jest znajomość własnej grupy krwi METODY PRACY: - pogadanka, ćwiczenia, rozsypanka, prezentacja multimedialna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Podręcznik, techniki multimedialne: zdjęcia Karla Landsteinera i Ludwika Hirszfelda, obrazki pokazujące aglutynację krwi, tabelka antygenów i przeciwciał, rozsypanka TOK LEKCJI: Część wprowadzająca: Nauczyciel sprawdza listę obecności. Przypomnienie składu krwi i funkcji poszczególnych krwinek. Podanie tematu lekcji. Część realizacyjna: Nauczyciel przedstawia historię odkrycia grup krwi, prezentuje sylwetki Karla Landsteinera i Ludwika Hirszfelda, wyświetla zdjęcia tych naukowców. Nauczyciel pyta uczniów jakie znają grupy krwi. Uczniowie zapisuję główne grupy krwi, nauczyciel wyjaśnia pojęcie SEROLOGIA i AGLUTYNACJA, ANTYGEN, PRZECIWCIAŁO. Nauczyciel przedstawia w tabeli jakie antygeny i przeciwciała znajdują się w poszczególnych grupach krwi. Ćwiczenie: Uczniowie podają własną grupę krwi i wraz z nauczycielem analizują kto dla kogo może być dawcą i biorcą. Uczniowie wyciągają wnioski i podają definicje UNIWERSALNEGO DAWCY I UNIWERSALNEGO BIORCY. Nauczyciel tłumaczy czym jest czynnik Rh i na czym polega konflikt serologiczny. Nauczyciel zadaje pytanie: do czego można wykorzystać znajomość grup krwi? ( transfuzja krwi, ustalenie ojcostwa) Część podsumowująca: Uczniowie w parach układają rozsypankę z antygenami i przeciwciałami jakie występują w poszczególnych grupach krwi oraz wykonują ćwiczenie: Znając swoją grupę krwi podaj: ( jeśli nie znasz, wykonasz zadanie na grupie krwi B) Moja grupa krwi:…………………….. a) jakie antygeny i przeciwciała występują w twojej krwi:……………………………………………… b) dla jakich osób możesz być dawcą krwi? Opracowała : Justyna Wójcik Wyświetleń: 2035
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |