Katalog Izabela Płotka, 2012-03-29 Plewiska Biologia, Konspekty Konspekt lekcji biologii dla klasy I LO: "Choroby układu krążenia i ich profilaktyka"KONSPEKT LEKCJI BIOLOGII mgr Izabela Płotka 1. Temat: Choroby układu krążenia i ich profilaktyka. 2. Zakres treści: - Choroby układu krążenia: nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, nerwica serca, zawał serca, choroba wieńcowa, żylaki. - Przyczyny i skutki chorób układu krążenia. - Możliwości zapobiegania powstawaniu tych chorób. - Pomiar tętna i ciśnienia krwi. 3. Strategia: problemowa 4. Cel ogólny lekcji: poznanie przyczyn i zasad profilaktyki chorób układu krążenia. 5. Cele lekcji: a) w zakresie wiadomości uczeń potrafi: - wymienić najczęstsze choroby układu krążenia - podać przyczyny i skutki chorób układu krążenia - wymienić sposoby zapobiegania tego typu chorobom - wyjaśnić pojęcia: tętno, ciśnienie krwi - podać prawidłowe wartości ciśnienia skurczowego i rozkurczowego b) w zakresie umiejętności uczeń potrafi: - ocenić wpływ stylu życia na funkcjonowanie układu krążenia - wykonać pomiar ciśnienia krwi i tętna - uzasadnić zależność miedzy szybkością tętna, a wysiłkiem fizycznym - wyjaśnić związek między miażdżycą, chorobą nadciśnieniową i zawałem serca 6. Metody i techniki pracy: praktyczna – eksperyment, mapa mentalna, pogadanka. 7. Pomoce dydaktyczne: aparat do mierzenia ciśnienia, arkusze papieru, pisaki, magnesy. 8. Tok lekcji: - powtórzenie wiadomości z poprzedniej lekcji na temat budowy i funkcji serca, - podział klasy na grupy; każda grupa otrzymuje zadanie do wykonania, arkusz papieru, pisaki (zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się ze specyfiką określonej choroby układu krążenia, sporządzenie mapy mentalnej, w której będą uwzględnione przyczyny i skutki takiej choroby, ponadto członkowie grupy zastanawiają się i wypisują zasady profilaktyki chorób układu krążenia), - wybrani uczniowie prezentują choroby układu krążenia; pozostali członkowie grup uzupełniają wiadomości, - nauczyciel poprawia wypowiedzi uczniów i następnie dokonuje oceny pracy grupy, w porozumieniu z resztą lasy, - nauczyciel stawia problem: „wpływ ruchu na szybkość tętna”, - uczniowie stawiają hipotezę i wykonują eksperyment: mierzą tętno przed wykonaniem ćwiczenia i po jego wykonaniu (np. 30 przysiadów), - uczniowie zapisują dane i wyciągają wnioski, - nauczyciel mierzy ciśnienie krwi kilku uczniom i porównuje je z normą, - ewaluacja; seria krótkich pytań na temat profilaktyki chorób układu krążenia, - zadanie domowe: wypowiedz się pisemnie w zeszycie na temat: „Wpływ stylu żucia na funkcjonowanie układu krążenia”. Wyświetleń: 2377
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |