Katalog

Agata Olsińska, 2012-03-19
Puławy

Przyroda, Konspekty

Poznajemy ssaki

- n +

Temat : Poznajemy ssaki.

Cele lekcji :
- charakterystyczne cechy ssaków
- przykłady ssaków żyjących w różnych środowiskach
- przykłady ssaków chronionych w Polsce
- wytwory skóry ssaków
- porównanie budowy i przykłady torbaczy , stekowców i łożyskowców

Metody pracy : słowna-pogadanka, praca z książką i tekstem (od nauczyciela) , tworzenie mapy mentalnej (plakatu)

Forma pracy : indywidualna , grupowa

Środki dydaktyczne : ilustracje wybranych gatunków ssaków, tablica ssaki chronione w Polsce, literatura uzupełniająca (fragment książki wyd. WSiP kl 6) , duże arkusze szarego papieru , podręcznik , małe karteczki , flamastry , magnesy, klej , karteczki z numerem grupy na stół dla uczniów , zadania w kopertach , wypisane cele na szarym papierze , kartki białe A4 , nożyczki , wypisane na szarym papierze kryteria oceniania pracy w grupie , atlasy


Przebieg lekcji :
FAZA WSTĘPNA
Po wejściu do klasy uczniowie są proszeni aby dobrali się w grupy koleżeńskie (5 grup), ponieważ taki układ daje uczniom poczucie bezpieczeństwa. Dzieci w grupach przyjaznych pracują lepiej mimo różnic zdolności.

Czynności organizacyjno porządkowe ( zapisanie tematu do dziennika , sprawdzenie obecności)

Pytania naprowadzające na temat / przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji

- kto wymieni wszystkie gromady kręgowców ?
- do której gromady kręgowców należy człowiek ?
Na dzisiejszej lekcji poznamy ssaki

Zapisanie tematu na tablicy(przez nauczyciela ) i w zeszytach ( przez uczniów)
Zapoznanie uczniów z celami lekcji ( wywieszenie zapisanych celi na szarym papierze) – uczniowie przepisują do zeszytu

FAZA REALIZACYJNA
Nauczyciel prosi aby w grupach uczniowie wybrali lidera grupy , lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, a nie przewodzi, zwłaszcza nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów, dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć, ale nie naraz, ustala więc kto w danej chwili mówi. Lider dba również o to, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania, pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem – tematem, a nie poświęcała uwagi kwestiom ubocznym, nieistotnym

Każdy członek zespołu – stara się pracować intensywnie, w miarę swoich możliwości,
ale z dbałością o wspólny udział w osiąganiu celu; uważnie słucha, co mają inni
do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu
pomysłów i spostrzeżeń.

Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały.
Każda grupa otrzymuje kopertę z określonym zadaniem , szary papier , flamastry , klej , kartki , na których uczestnicy zajęć będą zapisywali swoje skojarzenia związane z otrzymanym zadaniem i które po odpowiednim pogrupowaniu będą przyklejać na arkusz papieru , tworząc rodzaj plakatu (mapę mentalną)

W ocenie grupy będą brane pod uwagę (wywiesić):
- pomysłowość
- poprawność wykonania zadania i dobór materiałów
- staranność wykonania i estetyka
- czynny udział wszystkich członków grupy

Grupy otrzymują następujące zadania do wykonania:

GRUPA I - „Środowisko życia ssaków”
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystko , co kojarzy się wam ze środowiskiem życia ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI

Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, a nie przewodzi, zwłaszcza nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów, dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć, ale nie naraz, ustala więc kto w danej chwili mówi. Lider dba również o to, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania, pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem – tematem, a nie poświęcała uwagi kwestiom ubocznym, nieistotnym
Każdy członek zespołu – stara się pracować intensywnie, w miarę swoich możliwości, ale z dbałością o wspólny udział w osiąganiu celu; uważnie słucha, co mają inni do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń.

Grupa II - „Wśród ssaków są 3 grupy zwierząt różniących się rozwojem”
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące podziału ssaków na trzy grupy , scharakteryzujcie krótko te grupy . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały.
PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI


Grupa III- „Sposoby odżywiania się ssaków”
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące sposobów odżywiania się ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały.
PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI


Grupa IV- „Skóra ssaków i jej wytwory”
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące skóry ssaków i jej wytworów . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały.
PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI


Grupa V - „Cechy charakterystyczne ssaków”
Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące cech wspólnych , charakterystycznych dla wszystkich ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały.
PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI

Po wykonaniu zadań liderzy prezentują prace poszczególnych grup na forum klasy. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi liderów i ewentualnie uzupełnia brakujące istotne informacje.


FAZA PODSUMOWUJĄCA
Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują krótkiego podsumowania i powtórzenia poznanego materiału.
Następuje samoocena pracy uczniów w grupie , nauczyciel ocenia na podstawie swoich obserwacji i na podstawie opinii pozostałych członków grupy , według wcześniej podanych kryteriów.

Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi na temat , co wykonano bez problemów a co sprawiło im najwięcej trudności i dlaczego.



Zadania rezerwowe

Uczniowie otrzymują przewodniki , atlasy o ssakach .
Mają za zadanie wybrać ssaki chronione w Polsce.
Po wykonaniu zadania liderzy prezentują wybrane ssaki chronione w Polsce





Wyświetleń: 3194


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.