Katalog Agata Olsińska, 2012-03-19 Puławy Przyroda, Konspekty Poznajemy ssakiTemat : Poznajemy ssaki. Cele lekcji : - charakterystyczne cechy ssaków - przykłady ssaków żyjących w różnych środowiskach - przykłady ssaków chronionych w Polsce - wytwory skóry ssaków - porównanie budowy i przykłady torbaczy , stekowców i łożyskowców Metody pracy : słowna-pogadanka, praca z książką i tekstem (od nauczyciela) , tworzenie mapy mentalnej (plakatu) Forma pracy : indywidualna , grupowa Środki dydaktyczne : ilustracje wybranych gatunków ssaków, tablica ssaki chronione w Polsce, literatura uzupełniająca (fragment książki wyd. WSiP kl 6) , duże arkusze szarego papieru , podręcznik , małe karteczki , flamastry , magnesy, klej , karteczki z numerem grupy na stół dla uczniów , zadania w kopertach , wypisane cele na szarym papierze , kartki białe A4 , nożyczki , wypisane na szarym papierze kryteria oceniania pracy w grupie , atlasy Przebieg lekcji : FAZA WSTĘPNA Po wejściu do klasy uczniowie są proszeni aby dobrali się w grupy koleżeńskie (5 grup), ponieważ taki układ daje uczniom poczucie bezpieczeństwa. Dzieci w grupach przyjaznych pracują lepiej mimo różnic zdolności. Czynności organizacyjno porządkowe ( zapisanie tematu do dziennika , sprawdzenie obecności) Pytania naprowadzające na temat / przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji - kto wymieni wszystkie gromady kręgowców ? - do której gromady kręgowców należy człowiek ? Na dzisiejszej lekcji poznamy ssaki Zapisanie tematu na tablicy(przez nauczyciela ) i w zeszytach ( przez uczniów) Zapoznanie uczniów z celami lekcji ( wywieszenie zapisanych celi na szarym papierze) – uczniowie przepisują do zeszytu FAZA REALIZACYJNA Nauczyciel prosi aby w grupach uczniowie wybrali lidera grupy , lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, a nie przewodzi, zwłaszcza nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów, dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć, ale nie naraz, ustala więc kto w danej chwili mówi. Lider dba również o to, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania, pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem – tematem, a nie poświęcała uwagi kwestiom ubocznym, nieistotnym Każdy członek zespołu – stara się pracować intensywnie, w miarę swoich możliwości, ale z dbałością o wspólny udział w osiąganiu celu; uważnie słucha, co mają inni do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń. Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. Każda grupa otrzymuje kopertę z określonym zadaniem , szary papier , flamastry , klej , kartki , na których uczestnicy zajęć będą zapisywali swoje skojarzenia związane z otrzymanym zadaniem i które po odpowiednim pogrupowaniu będą przyklejać na arkusz papieru , tworząc rodzaj plakatu (mapę mentalną) W ocenie grupy będą brane pod uwagę (wywiesić): - pomysłowość - poprawność wykonania zadania i dobór materiałów - staranność wykonania i estetyka - czynny udział wszystkich członków grupy Grupy otrzymują następujące zadania do wykonania: GRUPA I - „Środowisko życia ssaków” Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystko , co kojarzy się wam ze środowiskiem życia ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI Lider kieruje pracą grupy, organizuje ją, a nie przewodzi, zwłaszcza nie dominuje, nie narzuca swoich poglądów, dba, by wszyscy mogli się wypowiedzieć, ale nie naraz, ustala więc kto w danej chwili mówi. Lider dba również o to, by wszyscy pracowali, by każdy miał udział w rozwiązywaniu zadania, pilnuje, aby grupa pracowała nad zadaniem – tematem, a nie poświęcała uwagi kwestiom ubocznym, nieistotnym Każdy członek zespołu – stara się pracować intensywnie, w miarę swoich możliwości, ale z dbałością o wspólny udział w osiąganiu celu; uważnie słucha, co mają inni do powiedzenia, nie przerywa wypowiedzi kolegów, czeka na swoją kolej w zgłaszaniu pomysłów i spostrzeżeń. Grupa II - „Wśród ssaków są 3 grupy zwierząt różniących się rozwojem” Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące podziału ssaków na trzy grupy , scharakteryzujcie krótko te grupy . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI Grupa III- „Sposoby odżywiania się ssaków” Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące sposobów odżywiania się ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI Grupa IV- „Skóra ssaków i jej wytwory” Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące skóry ssaków i jej wytworów . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI Grupa V - „Cechy charakterystyczne ssaków” Korzystając z dostępnych źródeł informacji (podręcznik i załączone teksty) , zapiszcie na kartkach wszystkie informacje dotyczące cech wspólnych , charakterystycznych dla wszystkich ssaków . Po wypełnieniu kartek naklejcie je na arkusz papieru w taki sposób , aby utworzyć rodzaj plakatu. Aby wasz plakat wyglądał interesująco możecie wykorzystać odpowiednie zdjęcia ( leżące na wyznaczonym stole) , wykonać strzałki oraz rysunki , których treść jest związana z tematem . Jedna wyznaczona osoba z grupy podchodzi do stolika i wybiera potrzebne materiały. PISZCIE WYRAŹNIE , DRUKOWANYMI LITERAMI Po wykonaniu zadań liderzy prezentują prace poszczególnych grup na forum klasy. Nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi liderów i ewentualnie uzupełnia brakujące istotne informacje. FAZA PODSUMOWUJĄCA Uczniowie wraz z nauczycielem dokonują krótkiego podsumowania i powtórzenia poznanego materiału. Następuje samoocena pracy uczniów w grupie , nauczyciel ocenia na podstawie swoich obserwacji i na podstawie opinii pozostałych członków grupy , według wcześniej podanych kryteriów. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi na temat , co wykonano bez problemów a co sprawiło im najwięcej trudności i dlaczego. Zadania rezerwowe Uczniowie otrzymują przewodniki , atlasy o ssakach . Mają za zadanie wybrać ssaki chronione w Polsce. Po wykonaniu zadania liderzy prezentują wybrane ssaki chronione w Polsce Wyświetleń: 3194
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |