Katalog Agata Olsińska, 2012-03-19 Puławy Przyroda, Konspekty Rodzaje owocówTemat lekcji : Rodzaje owoców Cele lekcji : Wymagania podstawowe: - uczeń omawia budowę owocu (wiadomości) - podaje przykłady owoców suchych i mięsistych (wiadomości) - rozpoznaje pospolite drzewa i krzewy owocowe (umiejętności) - wyjaśnia dlaczego nie należy spożywać nieznanych owoców (postawy) - podaje przykłady roślin o owocach trujących (wiadomości) - omawia znaczenie owocu w przyrodzie i dla człowieka (wiadomości) - aktywnie pracuje na lekcji (postawy) Wymagania ponadpodstawowe : - uczeń wyjaśnia w jaki sposób powstaje owoc (wiadomości) - wyjaśnia pojęcia : zapłodnienie , rośliny okrytonasienne (wiadomości) - rozpoznaje różne typy owoców pojedynczych , zbiorowych i owocostanów (umiejętności) - charakteryzuje przystosowania owoców do różnych sposobów rozsiewania. (wiadomości) Metoda nauczania : - pogadanka - obserwacja - praca z tekstem - metody aktywizujące - uzupełnianie karty pracy Formy pracy : - grupowa - zbiorowa - indywidualna Środki dydaktyczne i materiały pomocnicze : - teksty na grupę : „Rodzaje owoców” i „Sposoby rozsiewania owoców i nasion” - okazy naturalne dostępnych owoców - plansze : rodzaje owoców - karteczki do ewaluacji - szary papier, flamastry, klej , marker - karty pracy dla uczniów - podręcznik , ćwiczenia , zeszyt - taśma skórka - blok techniczny A3 i kartki A3i A4 - prezentacja multimedialna - instrukcje dla grup na karteczkach do konkretnych zadań - magnesy - karta pracy - schemat : rodzaje owoców Przebieg zajęć : Faza wprowadzająca (10 min) 1. podział na 5 grup (w trakcie wejścia do sali uczniowie otrzymują losowo karteczki z numerkami od 1 do 5 po wejściu siadają przy właściwym stoliku) , wybór lidera. 2. sprawdzenie listy obecności zapisanie tematu w dzienniku 3. Pogadanka wstępna (przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji : jak powstaje owoc , definicje zapylenia i zapłodnienia , wyjaśnienie pochodzenia nazwy okrytonasienne) 4. Nakierowanie uczniów na temat lekcji (np. nauczyciel trzymając w ręku pomidor pyta uczniów : „Jakiego typu owoc trzymam w ręku ?”- owoc typu jagoda , a roślina z której pochodzi ten owoc to pomidor Ktoś z klasy przypomni budowę owocu (miąższ , nasiona skórka ) 5. Zapisanie tematu na tablicy, podanie i zapisanie przez uczniów do zeszytów celów (zagadnień) lekcji. Faza realizacyjna Nauczyciel najpierw rozdaje grupom tekst „Rodzaje owoców”(3 egz. na grupę) oraz karty pracy. Następnie mówi , że na podstawie wstępu tego tekstu uczniowie mają za zadanie poprawnie uzupełnić schemat klasyfikacji owoców roślin okrytonasiennych na karcie pracy. Uczniowie grupy , która jako pierwsza poprawnie uzupełni schemat , dostają plusa . Następnie uzupełnia wyraźnie i czytelnie ten sam schemat na szarym papierze zawieszonym na tablicy . Następnie wszyscy uczniowie wpisują na kartach pracy , w puste komórki właściwe słowa. (5 min) Zadanie dla grup: Poszczególne grupy mają za zadanie wypisać z tekstu na kartki A3 czarnym flamastrem czytelnie typy owoców z danej grupy i podać przykłady roślin je wytwarzających. Następnie z dostępnych kartek xero powycinać konkretne schematy danego typu owoców i dokleić je na kartkę przy odpowiednim typie owocu (nie wszystkie typy owoców są na schemacie) Następnie lider grupy dokleja kartkę na schemat na szarym papierze na tablicy i po zakończonej pracy przez grupy prezentuje . W trakcie prezentacji uczniowie uzupełniają swoje schematy w kartach pracy i wklejają je do zeszytu. ( 10 min) Następnie nauczyciel zadaje pytanie uczniom , żeby podali przykłady polskich drzew i krzewów owocowych. Uczniowie odpowiedzą na pytanie : Dlaczego nie wolno spożywać nieznanych owoców? Nauczyciel krótko przedstawia statystyki zatruć owocami przez dzieci. Prezentacja multimedialna „rośliny o owocach trujących” W trakcie prezentacji uczniowie zapisują do zeszytu przykłady roślin o owocach trujących ( co najmniej 5 przykładów) . Po prezentacji 1 uczeń dowolny podaje swoje zapisane przykłady. (5 min) Następnie nauczyciel zapowiada kolejne zagadnienie lekcji „SPOSOBY ROZSIWANIA SIĘ NASION I OWOCÓW” Prosi ucznia o przeczytanie wstępu z tekstu „SPOSOBY ROZSIWANIA SIĘ NASION I OWOCÓW”, tekst rozdany na grupę. Następnie nauczyciel pyta uczniów , odnośnie przeczytanego fragmentu, o sposoby rozsiewania się nasion i owoców Kolejne zadanie dla uczniów : Uczniowie mają w grupach za zadanie wypisać na kartkach A3 przykłady roślin , które rozsiewają się przez : wodę , wiatr, zwierzęta, człowieka i same. Następnie lider grupy przykleja kartkę na schemacie na tablicy na szarym papierze i prezentuje ją .( 8 min) W trakcie prezentacji uczniowie przerysowują schemat do zeszytu z podanymi przez grupy przykładami. Faza podsumowująca Nauczyciel rozdaje uczniom tabelki do uzupełnienia ( zadanie na plusa) pierwsze trzy osoby , które poprawnie i czytelnie zrobią zadanie otrzymują plusa (można korzystać z zeszytu) Na zakończenie nauczyciel prezentuje pospolite owoce i prosi uczniów o podanie jakiego typu jest prezentowany owoc (5 min) , w tym czasie uczniowie poprawnie uzupełniają tabelkę Ewaluacja – nauczyciel rozdaje karteczki do ewaluacji Wyświetleń: 2412
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |