Katalog Agata Olsińska, 2012-03-15 Puławy Przyroda, Konspekty Konspekt Poznajemy składniki pogodyAgata Olsińska nauczyciel przyrody Dział: Przed wyprawą w teren Temat: Poznajemy składniki pogody. Cele : - uczeń podaje definicję pogody i ją rozumie - uczeń wymienia składniki pogody - uczeń rozróżnia przyrządy meteorologiczne - uczeń rozróżnia jednostki , w których mierzymy dany składnik - uczeń prawidłowo potrafi odczytać temperaturę Uczniowie wchodząc do sali losują karteczkę z numerkiem, co przyporządkowuje ich do danej grupy ( 5 grup) Uczniowie zasiadają w odpowiednich grupach, wyjmują książki, zeszyty itp. (3 min) faza wstępna (nakierowanie uczniów na temat) Czy dzisiaj jest pogoda, czy nie ? prawidłowa odpowiedź : - pogoda jest zawsze !!! , może być ładna , brzydka, słoneczna , deszczowa itp. Zapisanie tematu na tablicy (uczniowie do zeszytu) Temat: Poznajemy składniki pogody. ( zapisać na bocznej tablicy) Wywieszenie i odczytanie celów lekcji na szarym papierze ( uczniowie zapisują do zeszytu) - 5 min (w tym czasie gdy uczniowie przepisują cele ) sprawy organizacyjne: -sprawdzenie obecności -zapisanie tematu w dzienniku faza realizacyjna Co to jest pogoda ? Zadanie dla uczniów W tym celu uczniowie otrzymują rozsypankę (w kopertach) i układają definicję pogody POGODA JEST TO STAN ATMOSFERY W DANYM MIEJSCU I CZASIE Zapisują definicję do zeszytu ( 5min) Pogadanka : co to znaczy , że w danym miejscu i czasie ? ( na +) Praca z tekstem ( jedna osoba na + wymieni korzystając z tekstu wszystkie składniki pogody (przynajmniej 5 składników) - temperatura - wilgotność powietrza - opady - ciśnienie atmosferyczne ( co to jest na +) – poprzednia lekcja - kierunek i siła wiatru ( co jest wiatr ? na + ) – poprzednia lekcja - zachmurzenie nauczyciel przyczepia magnesami nazwy składników w rzędzie na tablicy Zadanie dla uczniów w grupach Każda grupa pracując z tekstem ma za zadanie podać nazwę przyrządu meteorologicznego, którym mierzy się dany składnik, dopasować rysunek tego przyrządu i podać jednostkę , w jakiej podaje się wartość danego składnika. (czas 5 min) Polecenia do pracy w grupach : grupa I - Podajcie nazwę przyrządu, którym mierzymy temperaturę - zapisać nazwę na kartce jak największymi literami - 1 osoba z grupy podchodzi do stolika z pomocami i wybiera rysunek tego przyrządu - Podajcie wszystkie możliwe jednostki, w jakich podajemy temperaturę - zapisać na kartce jak największymi literami skorzystajcie z podręcznika i tekstu xero(czas 5 min) grupa II - Podajcie nazwę przyrządu , którym mierzymy ciśnienie atmosferyczne - zapisać na kartce jak największymi literami - 1 osoba z grupy podchodzi do stolika z pomocami i wybiera rysunek tego przyrządu - Podajcie wszystkie możliwe jednostki , w jakich podajemy ciśnienie atmosferyczne - zapisać na kartce jak największymi literami skorzystajcie z podręcznika i tekstu xero(czas 5 min) grupa III - Podajcie nazwę przyrządu , którym mierzymy opady - zapisać na kartce jak największymi literami - 1 osoba z grupy podchodzi do stolika z pomocami i wybiera rysunek tego przyrządu - Podajcie jednostkę, w jakiej podajemy opady - zapisać na kartce jak największymi literami skorzystajcie z podręcznika i tekstu xero(czas 5 min) grupa IV - Podajcie nazwę przyrządu , którym mierzymy wilgotność powietrza - zapisać na kartce jak największymi literami - 1 osoba z grupy podchodzi do stolika z pomocami i wybiera rysunek tego przyrządu - Podajcie jednostkę, w jakiej podajemy wilgotność powietrza - zapisać na kartce jak największymi literami skorzystajcie z podręcznika i tekstu xero(czas 5 min) grupa V - Podajcie nazwę przyrządu , którym mierzymy kierunek i prędkość wiatru – zapiać na kartce jak największymi literami - 1 osoba z grupy podchodzi do stolika z pomocami i wybiera rysunek tego przyrządu - Podajcie jednostkę, w jakiej podajemy prędkość wiatru – zapisać na kartce jak największymi literami skorzystajcie z podręcznika i tekstu xero(czas 5 min) Po wyznaczonym czasie, podchodzi 1 osoba z grupy do tablicy i przedstawia pracę grupy Po wykonaniu zadania jedna osoba z grupy podchodzi do tablicy i przyczepia w odpowiednim miejscu kartkę z nazwą przyrządu, kartkę z jednostką i rysunek przyrządu ( 10 min) Po sprawdzeniu poprawności zadania uczniowie zapisują notatkę do tabeli i wklejają do zeszytu Składnik Przyrząd meteoro- jednostka pogody logiczny Tempe- termometr Co,K,F ratura Ciśnienie barometr hPa atmosfer- ryczne Opady deszczomierz mm Kierunek i wiatromierz km/h lub m/s prędkość wiatru Wilgotność higrometr % Zachmurzenie/ nasłonecznienie heliograf brak reprezentacja (grupa uczniów z kółka , która była na wycieczce ) przestawi czym mierzymy topień zachmurzenia (10 min) HELIOGRAF Zadanie dla uczniów w grupach ( w tym czasie ściągam kartki z tablicy) Każda z grup otrzymuje po 2 kartki z narysowanymi termometrami Zadaniem grup jest odpowiednie zamalowanie słupka rtęci tak aby termometr wskazywał podaną w zadaniu temperaturę - następie wybrany uczeń z grupy prezentuje wyniki pracy ( 7 min) - nauczyciel mówi czy dobrze czy źle faza podsumowująca co to jest pogoda i składniki pogody ( na +) przyrządy , jednostki ( na +) (2 min) - uczniowie otrzymują rozsypankę – dopasowują rysunek przyrządu do nazwy przyrządu ( niekoniecznie) praca domowa ( 2 min) 1.Wklej do zeszytu karteczki a) odczytaj wskazania termometru b) podpisz przyrządy Pomoce: -karteczki przydzielające do grupy -kartki z numerem grupy na stolik -szary papier z wypisanymi celami -markery -xero A4 – przyrządy -koperty- przyrządy meteorologiczne dopasowywanie ilustracji do nazwy przyrządu -tabele dla uczniów x25 -tekst xero dla uczniów x5 - rozsypanka –definicja pogody x5 - nazwy 6 składników pogody na A4 - kartki z termometrami - instrukcje dla grup - czyste kartki - magnesy - karteczki do prac domowej metody pracy : - pogadanka - praca w grupach - praca z tekstem - praca indywidualna Wyświetleń: 3040
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |