Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Kinga Dziemianko, 2012-03-12
Choszczno

Renata Witkowska
Zajęcia pozaszkolne, Projekty edukacyjne

PROJEKT EDUKACYJNY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO GEOGRAFICZNYCH

- n +

PROJEKT EDUKACYJNY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO GEOGRAFICZNYCH,” OPRACOWAŁY:
Kinga Dziemianko
Renata Witkowska
nauczyciele mianowani
Gimnazjum Publicznego w Bierzwniku



Zespół Szkolno-Przedszkolny w Bierzwniku
73-240 Bierzwnik ,ul. Sienkiewicza 17
woj. Zachodniopomorskie

„(…) ludzie tęsknią dzisiaj do ojczyzny,
a zamiast niej przyznaje się im tylko państwo.
Ojczyzna jest ograniczona, wrośnięta w przeszłość,
zawsze nieduża, grzejąca serce, bliska jak własne ciało.”
( Czesław Miłosz )

WSTĘP
Dzisiejsza szkoła odchodzi od przekazywania encyklopedycznych często oderwanych od życia wiadomości. Zatem niezmiernie ważne staje się przygotowanie do samodzielnego podejmowania decyzji, rozumnego korzystania z rozmaitych źródeł wiedzy. Szkolna ławka nie jest już jedynym miejscem, w którym można posiąść wiedzę i poznać świat- szczególnie świat wartości. Dzisiejsza szkoła daje możliwość uczniom poznania świata wszystkimi zmysłami, a w szczególności poprzez wzrok, słuch dotyk. Świat fikcji ukazywany w filmach
i grach komputerowych daje złudzenie realności. Młodzież w wieku dorastania w dobie epoki wirtualnej szczególnie narażona jest na tego typu działania. W myśleniu ucznia na etapie gimnazjum pojawiają się już pierwsze pytania: „ po co żyję- jaki sens ma życie – po co i dla kogo się uczę?”. Dlatego głównym zadaniem tego programu jest ukazanie uczniom integralnej wizji osoby oraz wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Zatem niniejszy program łączy w sobie zagadnienia kulturoznawcze, historyczne, jak również turystyczne.
PROGRAM ZAWIERA:
 Wstęp
 Cele zajęć
 Założenia zajęć
 Plan pracy
 Efekt końcowy
 Dokumentację projektu
CELE ZAJĘĆ:
 rozwijanie zainteresowania własną miejscowością, regionem, województwem;
 doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji;
 rozbudzanie refleksyjności w opisywaniu wybranych miejsc;
 pogłębianie wiedzy krajoznawczej, historycznej, topograficznej o własnym regionie;
 inspirowanie do samodzielnych poszukiwań i poszerzania wiedzy przez uczniów;
 kultura życia bycia w różnych środowiskach i sytuacjach;
 selekcjonowanie faktów ważnych i istotnych, oddzielając je od błahych;
 umiejętność współżycia w grupie.
ZAŁOŻENIA ZAJĘĆ:
 uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy;
 każda grupa otrzymuje 2-3 miejscowości do opracowania;
 uczniowie przedkładają opiekunom swój plan działania;
 uczestnicy zajęć zobowiązani są realizować swoje plany-zamierzenia systematycznie;
 uczniowie uczestniczą w zaplanowanych wycieczkach po regionie;
 uczniowie realizują projekt przez dwa lata;
 opiekunowie na bieżąco monitorują pracę uczniów, pomagają w wyszukiwaniu informacji, opracowywaniu zebranych materiałów.
WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU:
Projekt edukacyjny „zajęcia turystyczno- geograficzne” przyczynia się do wszechstronnego rozwoju i kształtowania aktywności intelektualno- poznawczej uczniów. Istotne znaczenie podczas nauki ma dobór odpowiednich treści, metod, sposobów ich realizacji. Obok wiedzy uczeń powinien zdobyć pewne umiejętności, nabyć postawy, które będą owocowały w dorosłym życiu.
Ważnym czynnikiem stymulującym aktywność intelektualno-poznawczą uczniów będą wycieczki przyrodnicze i krajoznawcze. Wycieczka wytwarza wśród uczestników atmosferę podniecenia, oczekiwania na przygodę, spotkania z czymś nowym. Jest formą dodatkowego źródła wiadomości dostarczającego przeżyć i wzruszeń, a także konfrontacją informacji podręcznikowych z rzeczywistością bezpośrednio obserwowaną. Każdy uczeń uczestniczący w projekcie poddawany jest procesowi kształtowania aktywności intelektualno-poznawczej na który składają się:
 kontakt z otaczającą przyrodą;
 szacunek i ochrona wobec obiektów kulturowych;
 wzbogacenie wiedzy i słownictwa;
 własna aktywność poznawcza i twórcza.
 Zatem zaplanowane zajęcia, które w znacznej części będą się odbywały poprzez wycieczki, wdrożą młodzież do kulturalnego i racjonalnego spędzania czasu wolnego. Rozwiną u uczniów zdolności obserwacyjne, nauczą dostrzegania zmian, odkrywania związków między zjawiskami i procesami. Stworzą okazję do kształcenia uwagi i jej podzielności. Pozwolą zatem na rozwój krytycyzmu, samodzielności myślenia
i kształtowania poglądu na świat. A osobom odpowiedzialnym za projekt, również możliwość obserwacji zachowań i postaw uczniów w różnych sytuacjach pozaszkolnych.
EWALUACJA:
 stworzenie galerii prac, zdjęć z ciekawych miejsc;
 zebranie prac w postaci albumów, folderów , które będą dostępne w bibliotece szkolnej;
 umieszczenie informacji na stronie internetowej naszej szkoły.
www.zspbierzwnik.edupage.org
PLAN PRACY ZAJĘĆ TURYSTYCZNO – GEOGRAFICZNYCH:
I ROK
1. Tworzenie programu zajęć; harmonogram działań.
2. Spotkanie organizacyjne- przydział zadań do realizacji.
3. Zbieranie informacji o wybranej miejscowości
a) ogólne informacje o wybranej miejscowości (charakterystyka miejscowości);
 położenie geograficzne
 przyroda
 zabytki
 ciekawe miejsca
 legenda
 mapa, itp.
b) korzystanie z różnych źródeł informacji (słowniki, encyklopedie, Internet, odwiedziny
w Urzędzie Gminy, analiza map, folderów itp.);
c) przetwarzanie informacji; opracowanie danych potrzebnych do stworzenia folderów poszczególnych miejscowości.
4. Praca nad mapą „Obiekty zabytkowe w gminie Bierzwnik”.
a) wycieczka po najbliższej okolicy-fotografowanie obiektów zabytkowych w naszej gminie.
II ROK
1. Dziedzictwo pocysterskie w Bierzwniku.
2. Powiat-Bierzwnik, Recz, Pełczyce, Krzęcin-wspólne dziedzictwo
a) wyszukiwanie w Internecie i literaturze wzmianek o pocysterskim dziedzictwie tych miejsc.
b) zajęcia w terenie- posługiwanie się aparatem, wykonywanie zdjęć zabytków, ciekawych fragmentów przyrody
c) wycieczka rowerowa wybraną trasą turystyczną
d) projektowanie folderów, albumów, map z zebranych materiałów
3. Szlakiem „wielkich bitew”.
a) wyszukiwanie informacji na temat bitwy pod Cedynią i pod Siekierkami;
4. Przyroda Drawieńskiego Parku Narodowego.
a) opracowanie graficzne
b) wycieczka do wybranego miejsca w parku
DOKUMENTACJA PROJEKTU:
 notatki,
 mapy,
 foldery,
 zdjęcia,
 rysunki.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 763
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014