Katalog Katarzyna Skolimowska, 2012-02-06 Bielsko-Biała Język polski, Konspekty Konspekt zajęć z języka polskieg o - W KRÓLESTWIE SYNONIMÓW, ANTONIMÓW I HOMONIMÓWKonspekt z języka polskiego TEMAT: W KRÓLESTWIE SYNONIMÓW,ANTONIMÓW I HOMONIMÓW. CEL GŁÓWNY: * Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o synonimach, antonimach i homonimach . CELE OPERACYJNE: Uczeń: * potrafi wskazać zasadność stosowania synonimów, * wskazuje różnicę pomiędzy synonimem, antonimem, homonimem i homofonem, * wzbogaca swój zasób leksykalny. FORMY PRACY: * indywidualna, * zbiorowa. METODY: * problemowa, * ćwiczeń praktycznych. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: * słowa „worki”: DOBRY, ZŁY, FAJNY –do przyczepienia na tablicę, magnesy, * ćwiczenia wprowadzające – zał. nr 1, * karta pracy – zał. nr 2. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Sprawy organizacyjne: - przywitanie się z uczniami - sprawdzenie obecności. 2. Uzupełnianie przez uczniów (w parach) wcześniej rozdanych kart pracy (zał. nr 1), jako wprowadzenie do tematyki zajęć. Hasła poszczególnych ćwiczeń: SYNONIMY, HOMONIMY I ANTONIMY. 3. Podanie tematu lekcji: W KRÓLESTWIE SYNONIMÓW, ANTONIMÓW I HOMONIMÓW. 4. Krótka pogadanka na temat synonimów: - Co to są synonimy? - Do czego są nam potrzebne? - W jakich sytuacjach są nam pomocne? 5. Nauczyciel na tablicy przyczepia SŁOWA „WORKI”: DOBRY: dobry obiad – smaczny, dobry kolega – przyjacielski, dobre buty – wygodne, dobra książka – ciekawa, FAJNY: fajny film – interesujący, fajna wystawa – wartościowa, ekskluzywna, fajne wakacje – ekscytujące, fajna wypowiedź – mądra, ZŁY: zły film – okrutny, zła diagnoza – nietrafna, zła książka – kiepska, marna, zła ocena – niska, słaba. 6. Wspólne sporządzenie notatki: SYNONIMY- to wyrazy o podobnym znaczeniu, bliskoznaczne. Podział nr 1: SYNONIMY: - wyrazy równoznaczne (jednoznaczne): maja dokładnie to samo znaczenie, np. kartofel – ziemniak, blisko – niedaleko, - dublety: odmiana wyrazów jednoznacznych, z których jeden to wyraz obcy, a odpowiednik w języku polskim, np. auto – samochód, lingwistyka –językoznawstwo, - wyrazy bliskoznaczne: mają podobne, ale nie takie samo znaczenia, np. koń – rumak – szkapa; pojawia się tutaj element wartościujący. Podział nr 2: SYNONIMY: - EMOCJONALNE: lekarz (w. neutralny) – konował (w. emocjonalny), nauczyciel – belfer, - REGIONALNE: ziemniak (Śląsk), kartofel (Warszawa), pyry (Poznań), grule (Podhale), - STYLISTYCZNE: student – żak; kolacja – wieczerza. ANTONIMY- to wyrazy o znaczeniu przeciwnym. Podział: ANTONIMY: - SŁOWOTWÓRCZE: bezpieczny – niebezpieczny; pośredni – bezpośredni, - FRAZEOLOGICZNE: idzie jak po maśle – idzie jak po gruzie; być w szampańskim humorze – być nie w sosie, - SŁOWNIKOWE: stary – młody; dobry – zły. Przymiotnik lekki ma kilka antonimów, które są zależne od kontekstu: LEKKI – CIĘŻKI, POWAŻNY, CIEPŁY, SILNY, np. lekki bagaż – ciężki bagaż; lekka praca – ciężka praca, muzyka lekka – muzyka poważna; lekka choroba – poważna choroba, lekka kurtka – ciężka kurtka, gruba kurtka, lekki wiatr – silny wiatr. HOMONIMY- to wyrazy o identycznym brzmieniu, ale całkowicie odmiennym znaczeniu, np.: KLUCZ: - do drzwi - o posiadłości ziemskiej - wiolinowy BEZ: - krzew - przyimek RÓŻA: - kwiat - choroba (różyczka) - w zwrocie róża wiatrów ZAMEK: - od spodni - w drzwiach - budowla z piasku - budowla obronna. HOMOFONY- to wyrazy jednakowo brzmiące, różniące się jednak pisownią, znaczeniem i pochodzeniem, np.: krzyk – kszyk (ptak), bród (mało wody) – brud, lud – lód, może – morze. 7. Wspólne rozszyfrowywanie żartu językowego (dotyczącego homofonów): Płynął buk przez Bug i dał Bóg, że buk wpadł w Bug. 8. Rozwiązywanie ćwiczeń z karty pracy – zał. nr 2 (wspólna analiza). 9. Pożegnanie się z uczniami. Wyświetleń: 9592
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |