Katalog Beata Suchogórska, 2012-02-06 Kielce Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego nauczyciela mianowanego - edukacja przedszkolnaPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO Imię i nazwisko nauczyciela Beata Suchogórska Aktualny status zawodowy Nauczyciel mianowany Nazwa i adres szkoły/placówki, w której zatrudniony jest nauczyciel odbywający staż Data rozpoczęcia stażu 1 września 2009 roku Data zakończenia stażu 31 maja 2012 roku Zatwierdzenie planu do realizacji przez dyrektora szkoły/placówki /pieczęć szkoły/placówki/ /data i pieczęć dyrektora/ Zgodnie z wymaganiami określonymi w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. oraz w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA EDUKACJI z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, jako nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, w okresie odbywania stażu: - podejmę działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy, w tym doskonalenie umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej, - będę realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy przedszkola, - będę pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy przedszkola, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego. Wymagania kwalifikacyjne określone w rozporządzeniu o awansie Zadania Formy realizacji Termin realizacji Planowane efekty Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydakty- cznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mają- cych na celu doskonalenie pracy własnej i podniesie- nie jakości pracy szkoły /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 1/ Poznanie procedury awansu zawodowego. Przegląd i analiza stosownych przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (ustawy, rozporządzenia). Opracowanie planu rozwoju zawodowego. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. VIII 2009 VIII 2009 Na bieżąco V 2011 Znajomość procedury awansu zawodowego. Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu. Napisanie planu rozwoju zawodowego. Zebranie potrzebnych dokumentów do postępowania kwalifikacyjnego. Napisanie sprawozdania. Podnoszenie własnych kwalifikacji i doskonalenie warsztatu pracy. Uczestniczenie w tworzeniu dokumentacji związanej z realizacją podstawowych funkcji przedszkola. Aktywna praca nad samokształceniem. Znajomość najnowszych pozycji wydawniczych z dziedziny psychologii, pedagogiki, metodyki wychowania przedszkolnego. Aktywne i systematyczne uczestnictwo w pracach rady pedagogicznej. Udział w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli. Udział w różnorodnych formach kształcenia i doskonalenia zawodowego: • studia podyplomowe • konferencje metodyczne • warsztaty • kursy • treningi • seminaria • WDN • zajęcia otwarte - zgodnie z potrzebami przedszkola i nauczyciela. Opracowywanie dokumentacji grupowej: • miesięczne plany pracy wych.- dydakt. • arkusze obserwacji dzieci. Opracowywanie wraz z zespołem nauczycieli scenariuszy uroczystości przedszkolnych. Okres stażu Na bieżąco Wzbogacenie swojej wiedzy pedagogicznej. Wzbogacenie warsztatu i metod pracy. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji. Realizowanie funkcji opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej. Osiąganie wysokiej jakości pracy. Zwiększenie efektywności i atrakcyjności prowadzonych zajęć. Stosowanie aktywizujących metod pracy umożliwiających rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków. Okres stażu Wszechstronny rozwój dziecka. Angażowanie rodziców w życie przedszkola oraz poznanie ich oczekiwań. Spotkania z rodzicami „nowych dzieci” w ramach pomocy przy przełamywaniu barier adaptacyjnych dzieci przebywających pierwszy rok w przedszkolu. Spotkania rodziców ze specjalistami (logopeda, pedagog, psycholog, ortopeda). Przygotowywanie materiałów informacyjnych dla rodziców. Włączanie rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych (wspólne konkursy i zabawy przy muzyce, elementy pedagogiki zabawy). Organizacja zebrań grupowych i zajęć otwartych dla rodziców. Warsztaty dla rodziców poświęcone rozwijaniu aktywności twórczej dziecka. IX Corocznie W miarę potrzeb Cyklicznie Wg harmono- gramu Udoskonalenie form współpracy z rodzicami. Nabycie umiejętności podejmowania kreatywnych działań w ramach pedagogizacji rodziców. Integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego. Nawiązywanie miłych kontaktów. Organizacja konkursów grupowych, międzygrupowych i międzyprzedszkolnych. Opracowanie scenariuszy i regulaminów. Przeprowadzenie konkursów. Okres stażu Uzyskiwanie informacji o efektach pracy. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 2/ Stosowanie technologii komputerowej. Wykorzystywanie programu Microsoft Word do sporządzania dokumentacji i narzędzi badawczych oraz do przygotowywania pomocy dydaktycznych (np. graficznych) do bezpośredniego wykorzystywania w pracy z dziećmi. Tworzenie gazetki przedszkolnej, dyplomów, zaproszeń, podziękowań, kart okolicznościowych, ogłoszeń itp. za pomocą programu Microsoft Publisher. Przygotowywanie prezentacji multimedialnych w programie Power Point. Wykorzystywanie w pracy magnetofonu, DVD, aparatu cyfrowego. Okres stażu Dokumentacja obowiązująca nauczyciela (plany pracy, karty obserwacji itp.), pomoce do zajęć, materiały dla rodziców, gazetka. Zapis potrzebnych materiałów w formie elektronicznej. Rozpowszechnienie wiadomości o przedszkolu. Wzbogacony warsztat i metody pracy. Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej. Pozyskiwanie z Internetu potrzebnych nauczycielowi informacji i materiałów (korzystanie z portali edukacyjnych, stron internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej, kuratoriów itp.). Okres stażu Wykorzystywanie zdobytych informacji w swojej pracy pedagogicznej. Komunikowanie się przez Internet. Przesyłanie materiałów i informacji drogą elektroniczną. Wymiana informacji na forach internetowych. Okres stażu Umiejętność korzystania z poczty elektronicznej. Współtworzenie strony internetowej przedszkola. Założenie strony we współpracy z innym nauczycielem i jej aktualizacja. Na bieżąco Dostarczanie odbiorcom informacji na temat funkcjonowania przedszkola. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontrakto- wych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego dosko- nalenia zawodowego lub innych zajęć /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 3/ Pełnienie funkcji opiekuna stażu nauczyciela kontraktowego. Ustalenie zasad współpracy. Pomoc w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela. Prowadzenie i obserwowanie zajęć. Doradztwo w prowadzeniu dokumentacji. Prowadzenie konsultacji. Opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. IX 2009 IX 2009 Cyklicznie Na bieżąco Na bieżąco V 2011 Zawarty kontrakt. Prawidłowo prowadzona dokumentacja. Wzbogacenie warsztatu pracy nauczyciela. Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami. Konsultacje i rozmowy na temat realizacji programów wychowania przedszkolnego, sposobów rozwiązywania problemów dydaktyczno-wychowawczych, współpracy z rodzicami, organizacji imprez i uroczystości przedszkolnych i środowiskowych, integrujących dzieci z poszczególnych oddziałów, itp. Okres stażu Poprawa jakości pracy. Wspólne rozwiązywanie problemów. Prowadzenie zajęć koleżeńskich. Prowadzenie zajęć koleżeńskich dla zainteresowanych nauczycielek przedszkola. Wg potrzeb Prezentowanie ciekawych rozwiązań metodycznych, zastosowanie różnorodnych, nietypowych pomocy dydaktycznych. Przekazywanie wiedzy i umiejętności z zakresu obsługi komputera zdobytych na studiach podyplomowych. Zorganizowanie cyklu spotkań poświęconych kształtowaniu umiejętności wykorzystania w pracy nauczyciela wybranych programów komputerowych. Pomoc w przygotowywaniu zajęć z wykorzystaniem technologii komputerowej. Wg potrzeb Zdobywanie nowych umiejętności. Aktywny udział w procesie wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia zawodowego. Przygotowywanie materiałów dla Rady Pedagogicznej i ich prezentacja. Udział w konferencjach i szkoleniach. Okres stażu Spójność działań Rady Pedagogicznej. Wspólne poszerzanie wiedzy i umiejętności. Publikowanie własnych opracowań. Przygotowywanie i udostępnianie innym nauczycielom własnych opracowań (scenariusze zajęć, uroczystości przedszkolnych, konkursów itp., zabawy ruchowe, zabawy i gry dydaktyczne, artykuły) poprzez umieszczenie ich w bibliotece przedszkolnej bądź na stronie internetowej przedszkola. Okres stażu Wzbogacanie warsztatu pracy innych nauczycieli. Wzbogacenie warsztatu informacyjnego. Sporządzenie wykazu adresowego stron internetowych pomocnych w pracy nauczyciela przedszkola. Utworzenie i uaktualnianie teczki zagadnieniowej „Prawo Oświatowe”. Na bieżąco Bezpośredni dostęp do aktualnie obowiązujących przepisów, regulaminów, rozporządzeń itp. (wydruki komputerowe, kserokopie). Opracowanie i wdrożenie programu działań eduka- cyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społecz- ną lub postępowaniem w sprawach nieletnich /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 4a/ Opracowanie i wdrożenie programu własnego „Kolorowy świat przedszkolaka”. Opracowanie programu. Wdrożenie. Realizacja zaplanowanych działań. Ewaluacja programu. VIII 2010 IX 2010 2010-2011 V 2011 Zachęcanie do podejmowania działalności plastycznej. Rozwijanie talentów plastycznych dzieci. Opracowanie i wdrożenie programu wychowawczego grupy. Opracowanie programu. Wdrożenie. Realizacja zaplanowanych działań. Ewaluacja programu. XII 2009 I 2010 2010- 2011 V 2011 Wyposażenie dziecka w uniwersalny system wartości. Opracowanie i wdrożenie programu własnego „Gimnastyka na wesoło”. Opracowanie programu. Wdrożenie. Realizacja zaplanowanych działań. Ewaluacja programu. VIII 2011 IX 2011 X 20011 – V 2012 Promowanie aktywności ruchowej. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczegól- ności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowa- wczych lub opiekuńczych /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 4c/ Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji zawodowych. Studia podyplomowe w zakresie pedagogicznego wspierania rozwoju dzieci z trudnościami edukacyjnymi. 2009 - 2011 Kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych. Współorganizowanie imprez okolicznościowych według kalendarza imprez: • Andrzejki • Mikołaj • Jasełka • Wigilia • Dzień Babci i Dziadka • Zabawa Noworoczna • Dzień Matki i Ojca • Dzień Dziecka • Zakończenie roku. Opracowanie scenariuszy imprez. Przygotowanie montażu słowno-muzycznego, choreografii, strojów, dekoracji. Włączenie rodziców do przygotowań. Wg kalendarza imprez Integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego. Dostrzeżenie ogromnej roli rodziny w wychowaniu młodego pokolenia. Wyzwolenie u dzieci artystycznych emocji. Aktywne wspieranie dzieci w konkursach organizowanych na terenie przedszkola i poza nim. Przygotowanie dzieci do udziału w konkursach. Okres stażu Rozwijanie uzdolnień wychowanków i wyzwolenie w nich twórczych inspiracji. Osiąganie sukcesów. Kształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola. Przygotowywanie materiałów informacyjnych z życia placówki i publikowanie ich na stronie internetowej. Opracowanie ulotki promującej i opisującej działalność przedszkola. Redagowanie gazetki „Przedszkolne Wieści”. Prezentacja różnorodnej twórczości dziecięcej w środowisku lokalnym poprzez czynne uczestnictwo w przedsięwzięciach artystyczno-kulturalnych organizowanych przez przedszkole oraz inne placówki i instytucje. Prezentacja osiągnięć artystycznych wszystkich dzieci w zorganizowanej Galerii Prac Dziecięcych. Na bieżąco I 2010 Cyklicznie Okres stażu Okres stażu Promocja przedszkola (ekspozycja prac plastycznych dzieci w filii Miejskiej Biblioteki Publicznej, fotogazetka „Teraz my – cała prawda o Przedszkolu Samorządowym Nr 39” – prezentacja w Szkole Podstawowej Nr 32, itp.) Współorganizowanie wycieczek przedszkolnych. Wycieczki do ciekawych miejsc. Okres stażu Rozbudzanie zainteresowania poznawaniem dalszego otoczenia. Przybliżenie pięknych zakątków regionu świętokrzyskiego. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowa- nia w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami , instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 4e/ Troska o doposażenie sali zajęć. Drobne naprawy bieżące we współpracy z rodzicami dzieci. Pozyskiwanie środków finansowych z aukcji prac plastycznych dzieci na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych itp. Okres stażu Zadbana i dobrze wyposażona sala. Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Spotkania, rozmowy z psychologiem, pedagogiem, zapraszanie specjalistów w ramach pedagogizacji rodziców, pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych. Wg potrzeb Szybka diagnoza. Prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami. Nawiązanie współpracy z logopedą. Przebadanie dzieci pod względem rozwoju mowy. Wg potrzeb Wyłonienie grupy dzieci posiadających nieprawidłowości w mowie. Prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami. Współpraca ze Szkołą Podstawową nr 32 i sąsiadującą z nią filią Miejskiej Biblioteki Publicznej. Wizyty dzieci w szkole: zwiedzanie budynku, obserwowanie lekcji. Założenie karty bibliotecznej i wypożyczanie książek. Udział w konkursach organizowanych przez bibliotekę. Włączenie się do akcji „Cała Polska czyta dzieciom” Okres stażu Ułatwienie startu w szkole. Wyrobienie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa. Właściwe zachowanie się w bibliotece. Rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych. Współpraca z Muzeum Zabawek i Zabawy. Oglądanie ekspozycji. Okres stażu Zapoznanie dzieci z historią zabawki. Budzenie wrażliwości estetycznej. Współpraca z Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś”. Uczestniczenie w spektaklach teatralnych i konkursach plastycznych. Okres stażu Właściwe odbieranie sztuki. Rozwijanie wyobraźni dziecka i zainteresowania żywym słowem. Wdrożenie do kulturalnego zachowania się w teatrze. Poznanie teatru od strony kulis. Nabycie orientacji w działalności wybranych instytucji publicznych. Spacery i wycieczki: przychodnia, sklepy, punkty usługowe, poczta, Straż Pożarna, Policja itp. Okres stażu Poznanie specyfiki zawodów. Włączenie się w różne akcje charytatywne; „Sprzątanie świata”, „Góra grosza”, „Zbiórka karmy dla zwierząt” itp. Wykonywanie prac porządkowych w sąsiedztwie przedszkola, zbiórka monet groszowych, zakup karmy ze środków uzyskanych z aukcji prac plastycznych przedszkolaków. Okres stażu Wyzwalanie u dzieci wrażliwości na potrzeby innych. Umiejętność rozpoznawa- nia i rozwiązywania proble- mów edukacyjnych, wychowawczych lub innych z uwzględnieniem specyfiku, typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony /zgodnie z § 8 ust. 2 pkt 5/ Opis i analiza dwóch przypadków rozpoznawania i rozwiązywania problemów. Identyfikacja problemu, geneza i dynamika zjawiska, znaczenie problemu, prognoza i propozycja rozwiązania, wdrażanie i ewaluacja. Okres stażu Podjęte działania przynoszą oczekiwane skutki. Plan rozwoju zawodowego może ulegać modyfikacji w okresie odbywania stażu. opracowanie planu: Beata Suchogórska Wyświetleń: 923
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |