Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Agnieszka Owczarek, 2012-02-03
Pabianice

Matematyka, Scenariusze

Bryły wokół nas - architektura. Metoda projektu w klasie VI szkoły podstawowej

- n +

Temat: Bryły wokół nas-architektura.

I. CELE OGÓLNE:
Uczeń wykorzystuje w praktyce wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach geometrii, wzbogaca swą wiedzę o rodzinnym mieście i ojczyźnie.

II. CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
rozpoznaje bryły geometryczne na podstawie ich własności,
rozróżnia elementy brył,
oblicza pole powierzchni całkowitej oraz objętość graniastosłupa, ostrosłupa, brył obrotowych
przelicza jednostki pola i objętości,
wykonuje siatki i modele graniastosłupów i ostrosłupów,
korzysta z różnorodnych źródeł informacji,
dokonuje właściwej selekcji zgromadzonego materiału,
pracuje w grupie, dyskutuje i słucha innych,
ciekawie prezentuje wyniki swojej pracy,
ocenia swoją pracę i pracę kolegów.

III. KONTRAKT
Realizatorzy projektu: klasa VI szkoły podstawowej
Czas trwania projektu: trzy tygodnie
Czas prezentacji: 10 minut
Terminy konsultacji:
I konsultacja 1 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35)
II konsultacja 7 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35)
III konsultacja 14 czerwca 2011 r. (godz. 13.40-14.35)
Termin prezentacji: 21 czerwca 2011 r.

Źródła informacji:
encyklopedia szkolna: Matematyka,
Helena Lewicka „Graniastosłupy z wycinanek”
Helena Lewicka „Ostrosłupy z wycinanek”
albumy z zabytkami Łodzi, Polski i Świata
podręczniki do matematyki „Matematyka z plusem” kl.4, 5, 6
Internet

Narzędzia:
wyszukiwarki internetowe,
program komputerowy Power Point - prezentacja multimedialna,
program komputerowy Gimp - obróbka zdjęć,
program komputerowy Excel- obliczanie pól i objętości brył,
anaglify GWO
program komputerowy Poly – bryły platońskie i ich siatki,
aparat fotograficzny
skaner

Formy prezentacji: makiety, plakaty, prezentacja komputerowa, album, gazetka itp.-zależnie od inwencji grup

IV. OPIS ZADAŃ:
Uczniowie podzieleni na grupy 5 - 6 osobowe pokazują związek geometrii z otaczającym światem- w architekturze Łodzi, Polski i Świata.
Zadania dla grup:
Dobierzcie się w 5-6 osobowe grupy tak, aby wśród Was byli uczniowie mocniejsi i słabsi z matematyki. Podajcie składy osobowe grup i wybierzcie lidera grupy. Lider losuje zadanie do wykonania. Podzielcie się pracą i odpowiedzialnością za nią. Wyznaczcie terminy i miejsca waszych spotkań (musicie uwzględnić terminy konsultacji z nauczycielem). Przygotujcie prezentację uwzględniając zagadnienia tematyczne zawarte w zadaniach.
Grupa I - "Bryły wokół nas - architektura - graniastosłupy".
Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania graniastosłupów w architekturze (Polska / Świat).
Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.).
Podajcie wymiary tych budowli.
Obliczcie objętość i pole powierzchni każdej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar).
Wykonajcie ich siatki w wybranej skali.
Wykonajcie model 1 wybranego obiektu w odpowiednio dobranej skali.
Grupa II - "Bryły wokół nas - architektura - ostrosłupy".
Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania ostrosłupów w architekturze (Polska / Świat).
Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.).
Podajcie wymiary tych budowli.
Dowiedzcie się, jak obliczyć ich pole i objętość.
Obliczcie objętość i pole powierzchni co najmniej jednej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar).
Wykonajcie model 1 wybranego obiektu w odpowiednio dobranej skali.
Grupa III - "Bryły wokół nas - architektura – bryły obrotowe".
Podajcie co najmniej 6 przykładów wykorzystania brył obrotowych w architekturze (Polska / Świat).
Zilustrujcie te budowle (rysunki, zdjęcia, rzuty, przekroje itp.).
Podajcie wymiary tych budowli.
Dowiedzcie się, jak obliczyć ich pole i objętość.
Obliczcie objętość i pole powierzchni co najmniej jednej z nich (z uwzględnieniem różnych jednostek miar).
Opiszcie, w jaki sposób powstają bryły obrotowe.

V. KRYTERIA OCENY:
Przygotowanie projektu
zgodność przygotowanego materiału z zadanym tematem – 1 pkt
zawartość merytoryczna (wybór budowli, różnorodność brył, bogactwo informacji) – 7 pkt
korzystanie z różnych źródeł informacji, selekcja informacji – 2 pkt
pomysłowość projektu – 2 pkt
estetyka wykonania projektu – 2 pkt
terminowość – 1 pkt
Prezentacja (10 minut)
pomysłowość prezentacji – 2 pkt
wykorzystanie czasu prezentacji – 1 pkt
zaciekawienie widzów (ciekawa historyjka, legenda...) – 2pkt
udział wszystkich członków grupy w prezentacji – 1pkt
zawarcie w prezentacji istotnych informacji – 1 pkt
Praca w grupie (dodatkowo) – 4 pkt

Suma - 26 pkt

Ocena
8 – 11 pkt - dop
12 – 17 pkt - dst
18 – 21 pkt - db
22 – 24 pkt - bdb
25 – 26 pkt - cel
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1853
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014