Katalog Joanna Hetnar, 2011-12-02 Kobyłka Matematyka, Konspekty Określanie dziedziny wyrażeń wymiernych – ćwiczeniaKonspekt lekcji matematyki Temat: Określanie dziedziny wyrażeń wymiernych – ćwiczenia (1 godzina lekcyjna) Data: 30 listopada 2011 r. Klasa: III toh Cele lekcji: I. Wiadomości: Wiadomości ogólne: • kształcenie logicznego myślenia • rozwijanie wyobraźni matematycznej • pokazywanie sensu uczenia się matematyki • sprawdzenie stanu wiedzy • utrwalenie zdobytych wcześniej wiadomości • wyrabianie umiejętności pracy zespołowej (kultura dyskusji, dzielenie się wiedzą) Wiadomości szczegółowe: Uczeń przypomina znaczenie pojęć: wyrażenie wymierne, dziedzina wyrażenia wymiernego oraz potrafi określić warunki dla których wyrażenie wymierne ma sens, potrafi obliczyć wartość wyrażenia dla podanej wartości. II. Umiejętności: Uczeń potrafi obliczyć wartość wyrażenia wymiernego, wyznaczyć dziedzinę wyrażenia wymiernego, skutecznie komunikować się podczas pracy w grupie. III. Metody i techniki pracy: praca indywidualna, praca w grupach. IV. Środki dydaktyczne: - kolorowe kartki z zadaniami dla każdej z grup - odpowiedzi na kartkach w odpowiednich kolorach, na drugiej stronie części sentencji - dodatkowe ćwiczenia na karteczkach Przebieg lekcji: I. Część wstępna: - Sprawdzenie obecności. - Podanie tematu lekcji. II. Część główna lekcji: 1. Powtórzenie wiadomości z ostatniej lekcji, potrzebnych do realizacji dzisiejszej. - Co nazywamy wyrażeniem wymiernym? Def: Wyrażenie zmiennej x postaci f(x)/g(x), gdzie f(x) i g(x) są wielomianami dowolnego stopnia i wielomian g(x) nie jest wielomianem zerowym, nazywamy wyrażeniem wymiernym. - Kiedy wyrażenie wymierne ma sens? Def: Dziedziną wyrażenia wymiernego jednej zmiennej f(x)/g(x) jest zbiór tych x, dla których g(x) jest różne od zera. - Oblicz dziedzinę wyrażenia: (x+4)/(-3x^2-2x+8) - Oblicz wartość wyrażenia: (m^4+3m^3+m-2)/(6m^2+4m-2), dla m=2 2. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy – każdej grupie przyporządkowuje inny kolor. Rozdaje kolorowe karty z zadaniami. Na każdej karcie jest 6 ćwiczeń. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia. Po poznaniu odpowiedzi poszczególnych ćwiczeń przedstawiciel grupy podchodzi do tablicy, następnie z wielu odpowiedzi wybiera właściwą kartę. Na jednej stronie karty jest poprawna odpowiedź do ćwiczenia, na drugiej stronie część sentencji. Przypina ją do tablicy – słowami sentencji. Zadaniem grup jest poprawnie rozwiązać ćwiczenia, a przez to poprawnie ułożyć sentencję. Ocena pracy grup: Warunek: wszystkie osoby w grupie wkładają maksymalny wysiłek w osiągnięcie celu! I miejsce: ocena bardzo dobra II miejsce: ocena dobra III miejsce: ocena dostateczna Ćwiczenia na kolorowych kartach: Określ warunki dla których wyrażenie wymierne ma sens liczbowy: 1. (2x+3)/(x^3-10x^2+25x) 2. (12x^2*y)/(6xy^2-18x^3*y) 3. (3a^2-15ab)/(6a^2+36ab) 4. (8x^2-8xy+2y^2)/(3x^2+6xy+3y^2) 5. (x^2-4xy-5y^2)/(x^2+6xy+5y^2) Oblicz wartość poniższego wyrażenia dla x=2sqrt(3), y=sqrt(2) 6. (2x^2+3xy-y^2)/(x^2+y) Otrzymane sentencje: - Sukces nigdy nie przychodzi sam, tylko poprzez wytrwałą pracę. - Sukces to tylko kwestia prób – trzeba być skłonnym do wytrwałości i trudu. - Poddający się nigdy nie wygrywa, a wygrywający nigdy się nie poddaje. Z życzeniami owocnej pracy przygotowującej do matury 3. Dodatkowe zadania dołączam na karteczkach. III. Czynności końcowe: - ocena pracy grup - zadanie i wyjaśnienie pracy domowej Wyświetleń: 2282
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |