Katalog

Renata Walczak, 2011-11-24
Wrocław

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt lekcji wychowawczej

- n +

KONTRAKT KLASOWY


Temat:
Kontrakt klasowy – formułowanie i podpisanie kontraktu
Cel zajęć:
- doskonalenie pracy w grupie;
- uświadomienie własnych możliwości i ograniczeń;
- aktywność, kreatywność;
- pomoc w zrozumieniu ważności relacji z innymi;
- korzyści płynące z respektowania ustalonych zasad na płaszczyźnie szkolnej i prywatnej

Czas trwania: l godzina lekcyjna
Materiały dydaktyczne:
arkusze papieru,
flamastry (dla ucznia),
„Gdy nauczyciel jest wychowawcą” J. Szuty ( informacje o założeniach kontraktu dla nauczyciela)

Metody pracy:
grupowa,
burza mózgów,

Przebieg zajęć:
1. wyjaśnienie celu lekcji: „Kontrakt to umowa spisana w punktach, która obowiązywać będzie między wami samymi oraz między wami a mną. Umowa ta jest potrzebna aby współpraca nasza układała się harmonijnie, abyśmy się lepiej rozumieli.
Ta forma umowy może nauczyć uczestników sposobów rozwiązywania konfliktów, werbalnej i niewerbalnej komunikacji, aktywnego słuchania, a także innych potrzebnych człowiekowi umiejętności.”
2. Nauczyciel proponuje całej klasie opracowanie zasad bycia w grupie w obrębie swojego zespołu klasowego metodą burzy mózgów, wyjaśniając uprzednio, na czym polega ten sposób pracy i jakie są jego zalety.
3. Nauczyciel dzieli klasę na sześć zespołów pięcioosobowych, odliczając kolejno. Uczestnicy dostają duże arkusze papieru, na których wyłoniony przez nich samych sekretarz będzie zapisywał propozycje. Następnie każdy członek grupy podaje pomysły na to, jakie zasady będą obowiązywały w jego klasie, przy czym sam zobowiązuje się do ich przestrzegania.
4. Nauczyciel przedstawicieli grup o odczytanie i omówienie wyników pracy. Na tablicy zapisuje propozycje, dokonując ich selekcji, wybiera różne warianty tych samych przemyśleń.
5. Poszczególne punkty zostają przedyskutowane. Uczniowie wybierają 3 osoby, które spisują na dużej planszy zasady współpracy klasy. W tym czasie nauczyciel wyjaśnia, że ustalenia te dotyczą także relacji z nim, co może przynieść wymierne korzyści nie tylko na lekcjach wychowawczych, lecz także na zajęciach przedmiotowych i w kontaktach pozaszkolnych.
6. Po przygotowaniu kontraktu nauczyciel jeszcze raz odczytuje głośno jego postanowienia.
7. Po sporządzeniu planszy z gotowym kontraktem uczniowie na znak akceptacji składają swoje podpisy. Nauczyciel również podpisuje się na kontrakcie.
8. Lekcja kończy się przypięciem kontraktu w sali w centralnym miejscu.

Wyświetleń: 1723


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.