Katalog

Edyta Ruta, 2011-11-24
Zduńska Wola

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Jak Kolczatek szukał mieszkania”- zabawy dydaktyczne w oparciu o opowiadanie H. Bechlerowej

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA
PROWADZONY DLA OPIEKUNA STAŻU
Z ZAKRESU EDUKACJI JĘZYKOWEJ
W GRUPIE VII 6 LATKI

Prowadząca zajęcie: Edyta Ruta
Data: 7.11.2011r.
Grupa wiekowa: 6-latki
Temat: „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- zabawy dydaktyczne w oparciu o opowiadanie H. Bechlerowej

Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się,
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej;
- kształcenie słuchu fonematycznego;
- wdrażanie do przestrzegania zabaw zespołowych

Cele szczegółowe: dziecko:
- wciela się w rolę,
- poprawnie rozwiązuje zagadki,
- wie, jak wygląda i czym się charakteryzuje jeż,
- uważnie słucha opowiadania,
- potrafi udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu,
- estetycznie wykonuje prace plastyczną
- wzbogacają słownictwo o nowe wyrazy: gawra, nora, chochoł, kotlinka;

- rozpoznaje w wyrazie wybrane sylaby i określa ich miejsce.

Metody:
- oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowa oraz plastyczna, słuchanie opowiadania, ćw. oddechowe oraz wzorkowe.
- oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka, zadawanie pytań, kierowanie samodzielną aktywnością dziecka, czytanie opowiadania, zadawanie zagadek, instruktaż, pokaz, pochwała.

Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne: opowiadania „Jak Kolczatek szuka mieszkania” wraz z ilustracjami do tekstu, kolczaste przedmioty (szczotka do włosów, do zębów, do butów, kaktus, kasztan w łupinie itp.)gazety, szablon jeża, liście, piosenka
„A to jeż”, kartki, kredki świecowe, czarna farba plakatowa, wykałaczki.

Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie w tematykę zajęć „Lustro”
Zagadka: „Wszyscy na mnie spoglądają
Gdy o schludny wygląd dbają” (lustro)
Nauczyciel pokazuje dzieciom „lustro”- hula Hoop okręcone folią aluminiową, które ma czarodziejska moc, tak jak lustro z „Alicji w Krainie Czarów”, i można przez nie przejść tam, gdzie się chce. Wszystkie dzieci przechodzą na druga stronę ”lustra” do wielkiego lasu.

2. Rozwiązanie zagadki „Kto mieszka w lesie?”
Prezentujemy dzieciom kolczaste przedmioty (różnego rodzaju szczotki, kasztan w łupinie, kaktus). Pytamy, które ze zwierząt się kojarzy z tymi rzeczami? (jeż)
Dz. dzielą podane wyrazy na głoski.


3. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „Jak Kolczatek szukał mieszkania”
Dz. udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu.
- Dlaczego Kolczatek szukał mieszkania?
-Gdzie Kolczatek chciał zamieszkać?
- Jakie zwierzątka ukryły się pod wierzbą, pod kamieniem, chochołem, pod liśćmi?

4. Nauczycielka układa przed dziećmi obrazki i ustala, jakiej sylaby będą szukały. Dzieci dzielą obrazki na sylaby i określają położenie wskazanej sylaby np. na początku, na końcu, w środku wyrazu. Sylaba „cho”, „ka”, „li”. Nazywają obrazki, oraz określają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach „Chochoł, kamień, liście”.

5. Prezentacja jeża
Pokazujemy szablon jeża. Pytamy:
- ile ma łapek?
- jak wygląda jego ryjek?
- czym pokryte jest ciało jeża?

6. Zabawa gazetowa „Jeż” (wg „Papierowe czary ...”)
Każde dziecko otrzymuje gazetę i wykonuje z nią następujące czynności:
Idzie jeżyk: tup, tup, tup - 3-krotnie uderzają palcami o gazetę
Je jabłuszko: chrup, chrup, chrup - 3-krotne zgniatają gazety w rękach
Cicho drzwiami trzasnął - rzucają o podłogę gazetową kulą
Po obiadku zasnął - rozkładają gazetę i układają na niej głowę do snu

7. Zabawa przy muzyce z elem. czworakowania „Jeż szuka mieszkania”
Dzieci chodzą po sali na czworakach, na sygnał (dźwięk dzwonka) kładą się na boku i odpoczywają. Naśladują fukanie jeża- fu, fu…


8. Ćwiczenie oddechowe „Jeżyk i liście”
Kładziemy szablon jeża na dywanie. Zadaniem dzieci jest go przykryć liściastą kołderką, by nie zmarzł podczas zimowego snu. Robią to dmuchając w liście rozłożone na podłodze.

9. Praca plastyczna
Każdy musi stworzyć własną ilustrację do wybranego fragmentu opowieści o Kolczatku. Dzieci kolorują kartkę świecowymi kredkami na różne kolory, nast. zamalowują ją czarną farbą plakatową. Po wyschnięciu kartki, wykałaczkami wyskrobują obrazek.
Wyświetleń: 1892


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.