Katalog Edyta Ruta, 2011-11-24 Zduńska Wola Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- zabawy dydaktyczne w oparciu o opowiadanie H. BechlerowejSCENARIUSZ ZAJĘCIA PROWADZONY DLA OPIEKUNA STAŻU Z ZAKRESU EDUKACJI JĘZYKOWEJ W GRUPIE VII 6 LATKI Prowadząca zajęcie: Edyta Ruta Data: 7.11.2011r. Grupa wiekowa: 6-latki Temat: „Jak Kolczatek szukał mieszkania”- zabawy dydaktyczne w oparciu o opowiadanie H. Bechlerowej Cele ogólne: - kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się, - ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej; - kształcenie słuchu fonematycznego; - wdrażanie do przestrzegania zabaw zespołowych Cele szczegółowe: dziecko: - wciela się w rolę, - poprawnie rozwiązuje zagadki, - wie, jak wygląda i czym się charakteryzuje jeż, - uważnie słucha opowiadania, - potrafi udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu, - estetycznie wykonuje prace plastyczną - wzbogacają słownictwo o nowe wyrazy: gawra, nora, chochoł, kotlinka; - rozpoznaje w wyrazie wybrane sylaby i określa ich miejsce. Metody: - oparte na aktywności dziecka: swobodna wypowiedź, odpowiedzi na pytania, aktywność ruchowa oraz plastyczna, słuchanie opowiadania, ćw. oddechowe oraz wzorkowe. - oparte na aktywności nauczyciela: pogadanka, zadawanie pytań, kierowanie samodzielną aktywnością dziecka, czytanie opowiadania, zadawanie zagadek, instruktaż, pokaz, pochwała. Formy organizacji: indywidualna, zbiorowa Środki dydaktyczne: opowiadania „Jak Kolczatek szuka mieszkania” wraz z ilustracjami do tekstu, kolczaste przedmioty (szczotka do włosów, do zębów, do butów, kaktus, kasztan w łupinie itp.)gazety, szablon jeża, liście, piosenka „A to jeż”, kartki, kredki świecowe, czarna farba plakatowa, wykałaczki. Przebieg zajęć: 1. Wprowadzenie w tematykę zajęć „Lustro” Zagadka: „Wszyscy na mnie spoglądają Gdy o schludny wygląd dbają” (lustro) Nauczyciel pokazuje dzieciom „lustro”- hula Hoop okręcone folią aluminiową, które ma czarodziejska moc, tak jak lustro z „Alicji w Krainie Czarów”, i można przez nie przejść tam, gdzie się chce. Wszystkie dzieci przechodzą na druga stronę ”lustra” do wielkiego lasu. 2. Rozwiązanie zagadki „Kto mieszka w lesie?” Prezentujemy dzieciom kolczaste przedmioty (różnego rodzaju szczotki, kasztan w łupinie, kaktus). Pytamy, które ze zwierząt się kojarzy z tymi rzeczami? (jeż) Dz. dzielą podane wyrazy na głoski. 3. Słuchanie opowiadania H. Bechlerowej „Jak Kolczatek szukał mieszkania” Dz. udzielają odpowiedzi na pytania dotyczące treści utworu. - Dlaczego Kolczatek szukał mieszkania? -Gdzie Kolczatek chciał zamieszkać? - Jakie zwierzątka ukryły się pod wierzbą, pod kamieniem, chochołem, pod liśćmi? 4. Nauczycielka układa przed dziećmi obrazki i ustala, jakiej sylaby będą szukały. Dzieci dzielą obrazki na sylaby i określają położenie wskazanej sylaby np. na początku, na końcu, w środku wyrazu. Sylaba „cho”, „ka”, „li”. Nazywają obrazki, oraz określają pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazach „Chochoł, kamień, liście”. 5. Prezentacja jeża Pokazujemy szablon jeża. Pytamy: - ile ma łapek? - jak wygląda jego ryjek? - czym pokryte jest ciało jeża? 6. Zabawa gazetowa „Jeż” (wg „Papierowe czary ...”) Każde dziecko otrzymuje gazetę i wykonuje z nią następujące czynności: Idzie jeżyk: tup, tup, tup - 3-krotnie uderzają palcami o gazetę Je jabłuszko: chrup, chrup, chrup - 3-krotne zgniatają gazety w rękach Cicho drzwiami trzasnął - rzucają o podłogę gazetową kulą Po obiadku zasnął - rozkładają gazetę i układają na niej głowę do snu 7. Zabawa przy muzyce z elem. czworakowania „Jeż szuka mieszkania” Dzieci chodzą po sali na czworakach, na sygnał (dźwięk dzwonka) kładą się na boku i odpoczywają. Naśladują fukanie jeża- fu, fu… 8. Ćwiczenie oddechowe „Jeżyk i liście” Kładziemy szablon jeża na dywanie. Zadaniem dzieci jest go przykryć liściastą kołderką, by nie zmarzł podczas zimowego snu. Robią to dmuchając w liście rozłożone na podłodze. 9. Praca plastyczna Każdy musi stworzyć własną ilustrację do wybranego fragmentu opowieści o Kolczatku. Dzieci kolorują kartkę świecowymi kredkami na różne kolory, nast. zamalowują ją czarną farbą plakatową. Po wyschnięciu kartki, wykałaczkami wyskrobują obrazek. Wyświetleń: 1892
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |