Katalog Magdalena Raj-Wróblewska, 2011-10-20 Łęczyca Zawodowe, Plany rozwoju zawodowego PROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGOPROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO Imię i nazwisko: mgr Magdalena Raj – Wróblewska Placówka: Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Łęczycy Specjalność: psycholog Stopień awansu zawodowego: nauczyciel mianowany Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2011 r. Okres trwania stażu: 2 lata 9 miesięcy I. Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły (§ 8 ust. 2 pkt 1). Zadanie szczegółowe do realizacji 1. Poszerzenie wiedzy z zakresu prawa oświatowego. Formy realizacji : • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli ( Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Karta Nauczyciela rozdział 3a, Rozporządzenie MENiS z dnia 14 listopada 2007 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli); • analiza nowych rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej; • konsultowanie kierunków własnej pracy z Dyrektorem poradni; wymiana informacji na temat awansu z innymi nauczycielami. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Poprawne sformułowanie wniosku o otwarcie stażu, wszczęcie postępowania, wypisy z aktów prawnych. 2. Poszerzenie wiedzy dotyczącej aktów prawnych regulujących pracę poradni psychologiczno – pedagogicznej. Formy realizacji : • Zapoznanie się z aktami prawnymi regulującymi pracę poradni psychologiczno – pedagogicznej (statut, regulamin rady pedagogicznej, harmonogram, plan pracy); • udział w radach pedagogicznych poradni. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Sprawozdania, protokolarz. 2. Przeprowadzenie analizy własnej pracy. Formy realizacji : • Hospitacje zajęć przez dyrektora; • ewaluacja i samoocena hospitowanych zajęć; analiza własnych osiągnięć. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Konspekty zajęć, arkusz hospitacji. 4. Odbycie stażu dotyczącego awansu zawodowego. Formy realizacji : • Opracowanie planu rozwoju zawodowego; • realizacja zadań ujętych w planie rozwoju zawodowego; • dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Termin realizacji: W ciągu stażu Dowody realizacji: Plan rozwoju zawodowego, świadectwa, potwierdzenia, sprawozdania. 5. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Formy realizacji : • Autorefleksja; • Autoanaliza. Termin realizacji: Maj 2014r. Dowody realizacji: Sprawozdanie. 6. Poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności poprzez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. Formy realizacji : • Uczestnictwo w szkoleniach, kursach, warsztatach dotyczących metod wspomagania rozwoju dziecka z problemami rozwojowymi oraz wspomagających funkcjonowanie dziecka w środowisku szkolnym i pozaszkolnym; • udział w szkoleniach pozwalających na zdobycie kwalifikacji do stosowania nowych narzędzi do badań psychologicznych; • uczestnictwo w szkoleniach dotyczących metody krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu, upoważniających do samodzielnego posługiwania się tą metodą w pracy terapeutycznej - uzyskanie certyfikatu terapeuty krótkoterminowego; • udział w szkoleniach dotyczących nowych zadań poradni psychologiczno – pedagogicznych oraz form pomocy psychologiczno – pedagogicznej w świetle znowelizowanego prawa oświatowego; • udział w innych kursach, konferencjach, szkoleniach tematycznie zgodnych z bieżącymi potrzebami placówki. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Zaświadczenia, certyfikat, materiały szkoleniowe. 7. Samodzielne pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, wymiana doświadczeń. Formy realizacji : • Studiowanie czasopism i specjalistycznej literatury psychologicznej; • przeglądanie stron internetowych; • wykorzystanie materiałów i zdobytej wiedzy do wykonywanej pracy; • dzielenie się swoją wiedzą z innymi nauczycielami, rodzicami, uczniami. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Wykaz przeczytanej literatury. 8. Opracowanie i wdrażanie przedsięwzięć i programów na rzecz doskonalenia swojej pracy i podnoszenia jakości pracy poradni. Formy realizacji : • Współtworzenie dokumentacji poradni; • udział w posiedzeniach szkoleniowej rady pedagogicznej; • udział w pracy komisji socjalnej; • udział w pracach zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej; • analiza wyników ewaluacji i uwzględnianie ich przy planowaniu dalszych działań; • współtworzenie cyklów zajęć warsztatowych i programów profilaktyczno – edukacyjnych adekwatnie do możliwości organizacyjnych poradni • przekazywanie Dyrektorowi poradni i innym nauczycielom posiadanych informacji na temat reformy oświaty, awansu zawodowego • skonstruowanie kwestionariusza wywiadu dla rodziców • opracowanie druku przebiegu terapii psychologicznej • współudział w planowaniu działań innowacyjnych Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Protokolarz, scenariusze zajęć, potwierdzenia dyrektora, potwierdzenia nauczycieli, kwestionariusz wywiadu, druk przebiegu terapii. II. Wykorzystanie w pracy technologii komputerowej ( § 8 ust.2 pkt 2). Zadanie szczegółowe do realizacji 1. Zastosowanie technologii komputeroweji informacyjnej w pracy. Formy realizacji: • Wykorzystywanie komputera do przygotowywania opinii psychologicznych, orzeczeń, kart z przebiegu terapii, informacji do szkół; • posługiwanie się komputerem w celu przygotowania scenariuszy zajęć, ankiet ewaluacyjnych, potrzebnych materiałów oraz pomocy dydaktycznych; • przygotowywanie materiałów na spotkania z rodzicami, nauczycielami, narzędzi do diagnozy, zaleceń, itp. • sporządzanie sprawozdań oraz innych dokumentów wynikających z bieżących potrzeb placówki; • wykorzystanie programu do prezentacji multimedialnych; • korzystanie z urządzeń audio – video podczas prowadzenia warsztatów z uczniami. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Opinie psychologiczne, orzeczenia, informacje, karty indywidualne, scenariusze zajęć, pomoce dydaktyczne, sprawozdania, dokumenty,wydruki, posiadane materiały. 2. Korzystanie z programów komputerowych w działalności diagnostycznej. Formy realizacji: • Wykorzystanie komputera jako narzędzia w pracy diagnostycznej z uczniami; • zapoznanie się z komputerowymi programami dla dyslektyków; • zachęcanie rodziców do prowadzenia z dziećmi pracy samokształceniowej z wykorzystaniem programów komputerowych dla dyslektyków. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Opinie, notatki w kartach indywidualnych. 3. Wykorzystanie stron internetowych do zamieszczania publikacji. Formy realizacji: • Opublikowanie w Internecie planu rozwoju zawodowego; tworzenie i zamieszczanie artykułów o tematyce psychologicznej na stronie poradni; Termin realizacji: Pierwszy rok stażu ,w ciągu stażu. Dowody realizacji: Wydruki. 4. Wykorzystanie Internetu jako źródła informacji. Formy realizacji: • wyszukiwanie informacji mających na celu poszerzenie, uzupełnienie i aktualizowanie posiadanej wiedzy psychologicznej; • analiza materiałów dotyczących awansu zawodowego nauczyciela publikowanych w Internecie i innych źródłach ; Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Wydruki, notatki. 5. Kompleksowe opracowanie dokumentacji awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego. Formy realizacji: • Bieżące opracowywanie materiałów i dokumentacji związanych z awansem zawodowym. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Teczka z dokumentami. 6. Ukończenie kursu komputerowego Formy realizacji: Udział w kursie doskonalącym umiejętność posługiwania się komputerem. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Zaświadczenie. 7. Współtworzenie i bieżące modyfikowanie strony internetowej poradni. Formy realizacji: • Umieszczanie na stronie internetowej treści dokumentów regulujących pracę poradni; • współtworzenie i umieszczanie na stronie internetowej bieżącego rozkładu godzin pracy poszczególnych pracowników; • wyszukiwanie i umieszczanie na stronie internetowej ciekawych artykułów i publikacji specjalistycznych; bieżące modyfikowanie strony internetowej w zależności od potrzeb placówki i jej odbiorców. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Strona internetowa, wydruki. III. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć ( § 8 ust.2 pkt 3). Zadanie szczegółowe do realizacji 1. Prowadzenie w ramach działalności informacyjno – szkoleniowej różnych form pomocy dla nauczycieli. Formy realizacji: • Prowadzenie rad szkoleniowych dla pracowników poradni oraz nauczycieli szkół powiatu łęczyckiego; • konsultacje indywidualne z nauczycielami, pedagogami szkolnymi zgodne z bieżącymi potrzebami, sygnalizowanym problemem; • wsparcie merytoryczne dla nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno –pedagogicznej w szkołach. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Scenariusze, prezentacje, sprawozdania, notatki, potwierdzenie dyrektora. 2. Prowadzenie zajęć otwartych dla praktykantów, nauczycieli. Formy realizacji: • Prowadzenie na terenie szkół zajęć otwartych dla studentów, nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych; • prowadzenie na terenie poradni zajęć otwartych dla praktykantów. Termin realizacji: W ciągu stażu Dowody realizacji: Potwierdzenia studentów i nauczycieli. 3. Pełnienie funkcji opiekuna praktyk. Formy realizacji: • Nawiązanie współpracy ze studentem – praktykantem; • opracowanie i zapoznanie praktykanta z programem praktyk; • opracowanie i zawarcie kontraktu; dokonanie oceny. Termin realizacji: W zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Umowa, program praktyk, kontrakt, ocena. 4. Udział w tworzonych na terenie szkół zespołach ds. planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Formy realizacji: • Współpraca ze szkołami przy opracowywaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych i planów działań wspierających; • Pomoc w realizowaniu form i sposobów udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Termin realizacji: W zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Protokół z posiedzenia zespołu, karta indywidualnych potrzeb ucznia, IPET. 5. Współpraca z nauczycielami w ramach zespołów orzekających działających na terenie poradni. Formy realizacji: • Uczestniczenie w pracach zespołów orzekających; • opracowywanie interdyscyplinarnych orzeczeń oraz opinii w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju; • wspólne rozwiązywanie problemów. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Protokoły z posiedzeń zespołów orzekających, orzeczenia i opinie. 6. Dzielenie się z innymi nauczycielami zdobytym doświadczeniem oraz zgromadzonym warsztatem pracy. Formy realizacji: • Opracowywanie i przekazywanie innym nauczycielom scenariuszy zajęć, materiałów i pomocy dydaktycznych • dzielenie się doświadczeniami uzyskanymi w czasie kursów oraz materiałami szkoleniowymi z innymi pracownikami poradni; • umieszczanie w Internecie materiałów pochodzących z własnego warsztatu pracy; prowadzenie konsultacji doradczych z innymi specjalistami poradni w zakresie diagnozy, terapii, opiniowania, orzecznictwa i innych sygnalizowanych problemów. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie nauczycieli o korzystaniu z materiałów, wydruki, notatki. IV. Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich ( § 8 ust.2 pkt 4a). Zadanie szczegółowe do realizacji: 1. Podejmowanie na terenie szkół działań z zakresu profilaktyki uzależnień, promowania prozdrowotnego trybu życia. Formy realizacji: • Opracowanie programów profilaktyczno – edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych; • prowadzenie warsztatów profilaktyczno – edukacyjnych tematycznie korelujących z problematyką uzależnień oraz bieżącymi potrzebami uczniów. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Scenariusze, potwierdzenie dyrektora. 2. Prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Formy realizacji: • Przygotowanie cyklów zajęć warsztatowych ukierunkowanych na kształtowanie wśród uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, rozwijanie konstruktywnych sposobów zmagania się z własnymi emocjami oraz rozwiązywanie konfliktów; • prowadzenie na terenie szkół warsztatów sprzyjających kształtowaniu i wydobywaniu zasobów pomocnych w utrzymaniu równowagi psychicznej uczniów. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Programy, scenariusze, potwierdzenie dyrektora. 3. Prowadzenie terapii psychologicznej dzieci i młodzieży w zależności od rozpoznanych potrzeb. Formy realizacji: • Opracowanie i wdrożenie planów pracy terapeutycznej; • prowadzenie na terenie poradni indywidualnych zajęć terapeutycznych z uczniami. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Plany pracy terapeutycznej, scenariusze zajęć. V. Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych ( § 8 ust.2 pkt 4c ). Zadanie szczegółowe do realizacji 1. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny. Formy realizacji: • Opracowanie materiałów informacyjno – szkoleniowych dla rodziców; • prowadzenie na terenie szkół prelekcji dla rodziców tematycznie adekwatnych do bieżących potrzeb; • pedagogizacja rodziców. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Scenariusze spotkań, prezentacje multimedialne, potwierdzenie dyrektora. 2. Prowadzenie grupy wsparcia dla rodziców dzieci z niepełnosprawnością. Formy realizacji: • Opracowanie programu dla rodziców dzieci przewlekle chorych lub niepełnosprawnych; • prowadzenie z rodzicami zajęć warsztatowych o charakterze psychoedukacyjnym, wspierającym. Termin realizacji: W zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Program, ankiety ewaluacyjne uczestników warsztatów. 3. Poznanie sytuacji środowiskowej, rodzinnej i zdrowotnej uczniów objętych różnymi formami pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Formy realizacji: • Rozmowy z rodzicami, prawnymi opiekunami uczniów; • kontakty z pedagogami szkolnymi; • kontakty z nauczycielami; • konsultacje ze innymi specjalistami. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Notatki w kartach indywidualnych. 4. Prowadzenie punktu konsultacyjnego w szkole ponadgimnazjlanej. Formy realizacji: • Nawiązanie współpracy z dyrektorem i kadrą pedagogiczną Zespołu Szkół Mechanizacji Rolnictwa w Piątku; • systematyczne pełnienie dyżuru w szkole; • udzielanie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniom; • udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno – wychowawczych; • prowadzenie konsultacji i porad dla rodziców Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Sprawozdania, potwierdzenie dyrektora. 5. Uczestnictwo w cyklicznych działaniach na rzecz edukacji prozdrowotnej, profilaktyki, doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu oraz pomocy we wspieraniu dzieci i młodzieży. Formy realizacji: • Współorganizowanie i udział w Targach Edukacyjnych; • promocja działalności poradni oraz prowadzenie porad psychologicznych w środowisku lokalnym poprzez udział w Majówce Zdrowia Termin realizacji: Zgodnie z harmonogramem. Dowody realizacji: Potwierdzenia. VI. Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami ( § 8 ust.2 pkt 4e). 1. Członkostwo w Zespole Interdyscyplinarnym ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Formy realizacji: • Systematyczne uczestniczenie w posiedzeniach Zespołu; • podejmowanie skoordynowanych działań skoncentrowanych na minimalizowaniu zjawiska przemocy w środowisku lokalnym. Termin realizacji: W ciągu stażu,w zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Zarządzenie w sprawie powołania zespołu, protokoły ze spotkań zespołu. 2. Współpraca z Bursą Szkolną w Łęczycy. Formy realizacji: • Nawiązanie kontaktu i systematyczna współpraca z nauczycielami Bursy Szkolnej w Łęczycy; • Prowadzenie zajęć warsztatowych, konsultacji indywidualnych i spotkań o charakterze terapeutycznych z wychowankami bursy. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy. 3. Współpraca z nauczycielem Przedszkola Specjalnego w Łęczycy. Formy realizacji: • Nawiązanie kontaktu i systematyczna współpraca z nauczycielem; • dzielenie się wiedzą dotyczącą pracy z dziećmi niepełnosprawnymi; • pomoc w interpretowaniu opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnię. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy. 4. Współpraca z kuratorami dla nieletnich Sądu Rejonowego w Łęczycy. Formy realizacji: • Systematyczna współpraca ukierunkowana na podejmowanie działań diagnostycznych i terapeutycznych wobec uczniów zagrożonych niedostosowaniem i niedostosowanych społecznie oraz ich rodzin. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Potwierdzenie współpracy, orzeczenia, karty indywidualne. 5. Współpraca ze specjalistami z Zespołu Opieki Zdrowotnej w Łęczycy. Formy realizacji: • Kierowanie dzieci i młodzieży na dodatkowe badania i konsultacje; • wymiana informacji zwrotnych ze specjalistami; • wskazywanie interdyscyplinarnych form pomocy dla uczniów oraz ich rodzin. Termin realizacji: W zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Karty indywidualne, potwierdzenie współpracy. 6. Współpraca z innymi specjalistami poradni psychologiczno - pedagogicznej Formy realizacji: • Prowadzenie interdyscyplinarnej diagnozy uczniów; • opracowywanie interdyscyplinarnych opinii wraz zaleceniam; • i kierowanie uczniów w zależności od potrzeb na dodatkowe konsultacje pedagogiczne i logopedyczne Termin realizacji: W zależności od potrzeb. Dowody realizacji: Karty indywidualne, Opinie. VII. Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony ( § 8 ust. 2 pkt.5 ). 1. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka. Formy realizacji: • wczesna diagnoza zaburzeń i odchyleń rozwojowych dzieci zgłaszanych do poradni; • udzielanie porad, konsultacji i wsparcia rodzicom dzieci; • udzielanie wskazówek terapeutycznych i zaleceń do pracy z dzieckiem w domu. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Karty indywidualne, opinie, orzeczenia, opis i analiza przypadku. 2. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych dzieci i młodzieży. Formy realizacji: • Badania diagnostyczne; • indywidualne konsultacje; • formułowanie zaleceń do pracy z dzieckiem w domu , przedszkolu, szkole. Termin realizacji: W ciągu stażu. Dowody realizacji: Karty indywidualne, opinie, opis i analiza przypadku. Projekt planu rozwoju jest otwarty i może ulec zmianom. Opracowała: mgr Magdalena Raj – Wróblewska Zatwierdzam do realizacji dnia……………………………… ………………………………………………………………… podpis i pieczęć dyrektora Wyświetleń: 1722
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |