Katalog Janusz Maćkowiak, 2011-09-27 Kościan Historia, Konspekty "Narodziny początkiem mojej historii" - konspekt lekcji historii dla klasy IVPRZEDMIOT: historia KLASA: IV TEMAT: Narodziny początkiem mojej historii. CELE GŁÓWNE: - Przedstawienie historii jako nauki badającej przeszłość. - Ukazanie podziału źródeł historycznych. - Ukazanie istoty i znaczenia narodzin dziecka jako ważnego wydarzenia w życiu rodziny i społeczeństwa. - Wskazanie przynależności dziecka do różnych grup społecznych. - Rozwój zainteresowań działaniem służącym doskonaleniu wiedzy i umiejętności. - Zaprezentowanie wzorów pozytywnych zachowań i postaw. CELE OPERACYJNE: Uczeń potrafi: - wyjaśnić pojęcie „historia”, - wyjaśnić pojęcie „ źródła historyczne” i posługiwać się nim, - przedstawić w formie krótkiej wypowiedzi podział źródeł historycznych, - przedstawić i zrozumieć znaczenie narodzin dziecka dla każdej rodziny i społeczeństwa, - określić swoją przynależność do grup społecznych i dokonać samoidentyfikacji, - poprawnie formułować wypowiedzi ustne. METODY NAUCZANIA: - słowna – rozmowa, praca z tekstem, zeszyt ćwiczeń - oglądowa – pokaz, obserwacja. FORMY PRACY: - praca zbiorowa jednolita, - praca indywidualna jednolita ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - podręcznik, - zeszyt ćwiczeń, - słownik szkolny – „Terminy i pojęcia historyczne”. TOK LEKCJI: 1. Sprawy organizacyjne. • Powitanie uczniów. • Sprawdzenie obecności. 2. Wprowadzenie do lekcji. • Podanie tematu i uświadomienie celu lekcji. 3. Lekcja właściwa. A. Wyjaśnienie pojęć: • Historia – jest to nauka, która bada przeszłość, • Archeologia - jest nauką za pomocą, której odkrywane są ślady życia dawnych ludzi (siedliska, osady), • Źródła historyczne – są to wszystkie ślady po życiu i działalności człowieka z przeszłości, • Grupa – wspólnota, którą łączą wspólne ideały, • Przodkowie – najstarsi przedstawiciele rodziny. Archeolodzy i historycy uzupełniają się wiedzą, prowadzą badania nad przeszłością. - historyk – opisuje (zastanawia się nad przyczyną, przebiegiem i skutkiem wydarzenia - archeolog – szuka śladów przeszłości w ziemi (wykopaliska). B. Podział źródeł: • Źródła pisane: dokumenty, kroniki, roczniki, listy, pamiątki, świadectwa szkolne, zeszyty, gazety, zdjęcia, obrazy. • Źródła materialne: ruiny starych budowli, narzędzia, naczynia ceramiczne, kościoły, ratusze, meble, przedmioty codziennego użytku C. Narodziny dziecka: • Przyjście na świat dziecka – początek rodziny, • Wybór imienia dla dziecka, rodzice kierują się tradycją, • Narodziny człowieka – początek historii każdego z nas. D. Rozwój dziecka: • dziecko wychowuje się i dorasta w kręgu najbliższej rodziny, • powiększa się krąg przyjaciół, • człowiek żyjąc wśród innych ludzi zakład wspólnoty (grupy) E. Zachowania i postawy: • Wybór grup - świadomy wpływ na nasze zachowanie i postawy, • Kształtowanie postaw, • Rozwój zainteresowań, • Godne postawy: przestrzegać zasad ogólnie przyjętych, odpowiedzialność, pomoc innym. F. Zainteresowania: • poznanie świata i innych ludzi, • ciekawość, • wpływ na wybór zawodu. 4. Podsumowanie. Wyświetleń: 1411
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |