Katalog

Anna Żmuda, 2011-09-22
Mielec

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz szkolnej uroczystości Dzień Europy

- n +

Scenariusz szkolnej uroczystości Dzień Europy


Program uroczystości

1. Wystawienie przez uczniów klasy III b sztuki teatralnej
pt. „Kot w butach” francuskiego bajkopisarza Ch. Perrault.


Scena I
Z prawej strony sceny na tle kwiatów znajduje się dom młynarza, przed nim stoi drewniany płotek, obok wije się rzeczka.

Nagranie „Bolero” M. Ravela
Młynarz wnosi na scenę worki i ustawia je przy płotku, ociera pot z czoła.

Narrator
Pewnego dnia młynarz wezwał do siebie trzech swoich synów i rzekł.

Młynarz
Jestem już stary i nie pożyje długo. Nie chcę, żebyście po mojej śmierci kłócili się o majątek. Dlatego już dziś rozdzielę pomiędzy was to, co po sobie zostawię. Ty najstarszy synu przejmiesz młyn. Ty średni dostaniesz osła. A dla ciebie najmłodszy synu zostawiam kota.

Janek
Co ja mam z tobą zrobić?

Kot
Każ mi uszyć parę butów, a ja zrobię z ciebie wielkiego pana.

Narrator
Janek uśmiechnął się na taką propozycję i poszedł do szewca. Szewc wziął miarę i po kilku dniach kot przechadzał się w eleganckich butach. Pewnego razu kot wziął garść ziarna, worek oraz sznurek i wybrał się do lasu.

Kot ukryty między drzewami patrzy na wbiegające na scenę kuropatwy.

Kuropatwy
Ale jesteśmy głodne, patrzcie ile tu ziarna, będziemy mogły najeść się do syta.

Scena II

Na środku sceny na tronie siedzi król.

Król
Kim jesteś i czego chcesz?



Kot
Wasza wysokość jestem wysłannikiem markiza de Karabasa. Na znak przyjaźni mój pan przysyła te kuropatwy.
Kuropatwy siadają obok tronu.

Król
Już od dawna miałem ochotę na te ptaki. Podziękuj swemu panu.

Kot
Podziękuję.

Taniec zajączków
Zające tańczą układ taneczny. W ostatnim takcie utworu Kot łapie zajączki i prowadzi je do króla.

Kot
Oto zające mego pana.

Król
Podziękuj, zatem swemu panu.

Narrator
Od tej pory Kot w butach często odwiedzał pałac, a prezenty, które dawał królowi sprawiały władcy wielką radość.

Przy rzece stoi Kot i Janek. Z prawej strony sceny wychodzi orszak królewski.

Kot
Słyszysz, jedzie król. Zdejmij szybko ubranie i wejdź do rzeki.
Ratunku, pomocy!
Wasza wysokość. Złodzieje ukradli mojemu panu ubranie, gdy się kąpał.

Król
Dajcie jedno z mych ubrań markizowi de Karabas.

Orszak królewski z Jankiem odchodzą, na scenie zostaje Kot, który podbiega do wieśniaków.

Kot
Wkrótce będzie jechał tędy król, kiedy zapyta was, do kogo należą te ziemie odpowiedzcie „do markiza de Karabasa”. Jeśli nie posłuchacie to powiem o was czarownikowi.

Wieśniacy
Dobrze, tak powiemy.

Scena III
Układ taneczny do muzyki „Upiór w operze”
W pierwszych taktach muzyki na tle zamku czarownika pojawiają się sylwety czarnych wron stwarzając nastrój grozy, następnie na scenę wychodzą dziewczynki w czarnych pelerynach
i czarnych maskach w rękach trzymają pochodnie, zaczyna się układ taneczny. W ostatnich taktach utworu na scenie ukazuje się Czarownik i tańczy z dziewczynkami. Muzyka cichnie do Czarownika podchodzi Kot w butach.

Kot
Słyszałem, że potrafisz zmienić się w każde zwierzę. Czy to prawda?

Czarownik
Cha, cha, cha, nic prostszego. Zaraz zobaczysz niesamowite czary.

Czarownik zamienia się w dzikiego zwierzaka – podaje pluszowego tygryska.

Kot
Rzeczywiście, niesamowite. Ale jeśli zmienisz się w mysz to przyznam, że jesteś najlepszym czarownikiem.

Czarownik
Śmiesz wątpić w moje umiejętności? Jestem największym czarownikiem na świecie, potrafię zmienić się nawet w malutką myszkę.

Układ taneczny do muzyki z filmu 2001: Odyseja kosmiczna
W ostatnich taktach utworu Czarownik zamienia się w myszkę, znika za parawanem, na scenie zostaje pluszowa myszka, którą bierze do ręki Kot, pokazuje publiczności i wybiega.
Na scenę wchodzi orszak królewski.

Król
Dobrzy ludzie, do kogo należą te pola, lasy i łąki?

Ludzie
Miłościwy królu, te pola, lasy i łąki należą do jaśnie pana markiza de Karabasa.

Królewna
Ma pan piękne posiadłości markizie.

Król
Doprawdy piękne.

Kot
Wasza królewska mość, zapraszam.

Janek
Powiedz mi przyjacielu, czyj to zamek i dlaczego król jest dla mnie tak łaskawy. Jestem przecież synem młynarza.

Narrator
Kot opowiedział Jankowi o podarunkach, jakie dawał królowi w imieniu markiza de Karabasa i oświadczył Jankowi, że zamek należy teraz do niego.

Janek
Dziękuję ci mój przyjacielu.


Narrator
Janek poprosił o rękę królewny. Król chętnie zgodził się na ich ślub. Wszyscy żyli długo
i szczęśliwie. Janek był bardzo mądrym i dobrym władcą, a Kota mianował ministrem. Przy każdej ważnej decyzji zasięgał jego rady.

Taniec – Polonez
Wszyscy aktorzy tańczą Poloneza.



2. Konkurs wiedzy dla uczniów klas I-III o krajach partnerskich szkolnego projektu Sokrates Comenius
pt. „ Uroczystości szkolne źródłem wiedzy i rozrywki”.


Zadanie I
Na przenośnych tablicach znajdują się prace plastyczne wykonane przez uczniów
klasy III b przedstawiające znane bajki francuskiego bajkopisarza Ch. Perrault.
Zadaniem wybranych dzieci jest właściwe dopasowanie tytułów bajek do ilustracji: Kopciuszek, Śpiąca Królewna, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Paluszek, Ośla skórka.

Zadanie II
Rozpoznawanie flagi francuskiej i włoskiej. Wybrani uczniowie przypinają flagi pod właściwą nazwą.

Zadanie III
Przyporządkowanie przez zawodników podpisanych ilustracji do odpowiedniego kraju - Francja, Włochy.
Ilustracje dotyczyły następujących dziedzin: zabytki, znane miejsca, potrawy.

Zawodnicy otrzymali słodkie upominki.

Prace plastyczne przedstawiające znane bajki francuskiego bajkopisarza Ch. Perrault. ozdobiły szkolny korytarz.




Opracowała: Anna Żmuda
Wyświetleń: 862


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.