Katalog

ANETA WIŚNIEWSKA - MICHALSKA, 2011-08-18
RUDA ŚLĄSKA

Matematyka, Zadania

ZADANIA Z MATEMATYKI, ROZKŁAD MATERIAŁU DO SZKOŁY PODSTAWOEJ, PYTANIA NA KONKURS PIERWSZEJ POMOCY

- n +

ZADANIA KONKURSOWE DLA KLASY V


ZAD.1
Mamy trzy identyczne naczynia i wagę szalkową bez odważników. W jednym naczyniu
znajduje się 2/3 litra wody, dwa pozostałe są puste. W jaki sposób odmierzyć dokładnie
pół litra wody?


ZAD. 2
Dany jest kwadratu LUBI. Jeden z jego boków wydłużono o 3 i1/4cm, zaś drugi o 7 i 3/4 cm.
Powstały w ten sposób prostokąt ma obwód równy 46 cm. Jaką długość miał bok kwadratu LUBI?



ZAD. 3
Janek szedł do szkoły przez 25 minut z prędkością 80 m/min. Z jaka prędkością musiałby iść do
szkoły gdyby szedł 1/3 godziny?


ZAD.4
Jeden z kątów przyległych jest jedenaście razy większy od drugiego. O ile stopni należy zmienić
miary obu kątów, by nadal były one przyległe, ale miara mniejszego kąta była tylko 4 razy mniejsza
od miary drugiego?


ZAD. 5
Stara legenda głosi, że czeska królewna Libusza obiecała temu z trzech ubiegających się o nią
rycerzy rękę, który pierwszy rozwiąże zadanie następującej treści:
Ile śliwek mieści się w koszyku, którego połowę całej zawartości i jedną śliwkę odda pierwszemu,
drugiemu połowę reszty i jedną śliwkę, wreszcie trzeciemu połowę pozostałych i 3 śliwki,
po czym kosz będzie pusty?
Rozwiąż zadanie i sprawdź czy mógłbyś/mogłabyś pomóc rycerzom starającym się o rękę Libuszy.



ZAD. 6
Oblicz obwód prostokątnego ogródka, którego pole jest równe 36 m2, a długości jego boków
różnią się o 5 m i wyrażają sie liczbami naturalnymi.


ZAD. 7
Ile jest różnych liczb czterocyfrowych podzielnych przez 15, w których cyfrą tysięcy jest 1,
a cyfrą dziesiątek jest 2. Wypisz te liczby.




ZADANIA NA KONKURES W KLASIE IV
ZAD.1
Zając biegnie 35 razy szybciej niż żółw, który na przebycie trasy wyścigu potrzebuje 2 godziny
i 20 minut. Ile minut wcześniej musi wystartować żółw, aby obaj przybiegli do mety razem?


ZAD.2
W dawnych czasach używano różnych jednostek długości. Na przykład sznur liczył 70 łokci,
a pręt 14 stóp. Ponadto sznur liczył 140 stóp. Ile łokci liczył pręt.


ZAD.3
Pojemnik napełniony woda po brzegi waży 3 kilogramy i 50 dekagramów, a napełniony
do połowy 2 kilogramy. Ile waży pusty pojemnik?


ZAD.4
Jeżeli sześciuset sześciu Szwajcarów zjada sześćset sześć kiełbasek, z czego sześćset kiełbasek
z musztardą i sześć bez, to ile kiełbasek bez musztardy należy podać dla sześciuset sześciu tysięcy
sześciuset sześciu Szwajcarów?


ZAD.5
Siostra i brat mają łącznie 21 lat. Ile lat będą mieli łącznie za 5 lat?


ZAD.6
W urnie znajdowało się 8 kulek czarnych i 10 białych. Jacek niektóre białe kulki przemalował na
czarno, po czym okazało się, że czarnych kulek jest dwukrotnie więcej niż białych.
Ile kulek Jacek przemalował?


ZAD.7
Cztery ołówki i trzy długopisy kosztują łącznie 21 zł, natomiast dwa ołówki i jeden długopis
kosztują łącznie 8 zł. Ile kosztuje jeden ołówek?




Zestaw zadań na zakończenie klasy V na ocenę dopuszczającą

Zestaw I
1.Podaj przykłady ułamków właściwych.
2. Jak nazywa się kąt, który ma 60?
3.Jak obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu?
4.W jaki sposób dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz:
562,9:10= 562,9:100= 562,9:1000=
5.Za pomocą znaków rzymskich zapisz liczby: 54, 87 i 92.
6.Jakie są rodzaje trójkątów? (ze względu na boki i ze względu na kąty). Rozpoznaj, jakim trójkątem jest pokazana ekierka.

Zestaw II
1.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły? Rozszerz podane ułamki:
2.Wskaż w najbliższym otoczeniu przykład prostych równoległych.
3.Ile stopni ma kąt półpełny? Narysuj go.
4.Która liczba jest większa: MCX czy CMX? Odpowiedź uzasadnij.
5.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów?
6.Oblicz: 17 + 8 * 6 =
- 24 : 3 =

Zestaw III
1.Podaj pod jakim kątem przecinają się proste prostopadłe? Narysuj takie proste.
2.Co trzeba zrobić, aby skrócić ułamek zwykły? Skróć podane ułamki
3.Podaj przykłady ułamków niewłaściwych.
4.Ile stopni ma kąt pełny? Narysuj go.
5.W jaki sposób mnożymy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz:
27,36*10= 27,36*100= 27,36*1000=
6.Spośród modeli brył wybierz model sześcianu. Wskaż jego ściany, krawędzie i wierzchołki.

Zestaw IV
1.Podaj pod jakim kątem przecinają się proste prostopadłe? Narysuj takie proste.
2.Co trzeba zrobić, aby skrócić ułamek zwykły? Skróć podane ułamki
3.Podaj przykłady ułamków niewłaściwych.
4.Ile stopni ma kąt prosty? Narysuj go.
5.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów?
Oblicz: 17 + 8 * 6 =
- 24 : 3 =
6. Spośród modeli brył wybierz model sześcianu. Wskaż jego ściany, krawędzie i wierzchołki.



Zestaw V
1.Podaj przykłady ułamków właściwych.
2.Jak nazywa się kąt, który ma ?
3.Jak obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu?
4.W jaki sposób dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz:
134,5:10= 134,5:100= 134,5:1000=
5. Za pomocą znaków rzymskich zapisz liczby: 56, 75, 43.
6. Jakie są rodzaje trójkątów? (ze względu na boki i na kąty). Rozpoznaj, jakim trójkątem jest pokazana ekierka.

Zestaw VI
1.Czym różni się ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego?
2.Ile stopni ma kąt ostry? Narysuj go.
3.Która liczba jest większa CMX czy MCX? Odpowiedź uzasadnij.
4.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły?
5.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły? Rozszerz podane ułamki:

6.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów? Oblicz:
14 + 5 * 7 =
- 32 : 4 =





Test wiedzy o zdrowiu : „PIERWSZA POMOC”
 
Imię i nazwisko............................................................................
Klasa ........................................
Ilość prawidłowych odpowiedzi........................................(wypełnia przedstawiciel Komisji)
Prawidłową odpowiedź w teście podkreślamy
 
1. Jeżeli na miejscu wypadku są dwie osoby ratujące, to jedna z nich:
a) udaje się po pomoc, np. dzwoni po pogotowie
b) może sobie pójść, bo jest niepotrzebna
c) trzyma osobę nieprzytomną za rękę
2. Dzwoniąc pod numer ratunkowy podajemy:
a) informacje o wysokości temperatury ciała osoby poszkodowanej
b) rodzaj wypadku, miejsce, liczbę rannych
c) tylko miejsce wypadku
3. Alarmowy telefon pogotowia:
a) 987
b) 919
c) 999
4. Jak nazywa się specjalna pozycja dla osoby poszkodowanej oddychającej z zachowanym krążeniem:
a) boczna ustalona
b) boczna w lewo
c) skośna prosta
5. Podział głębokości oparzeń:
a) głębokie i płytkie
b) na centymetr i większe
c) I, II, III stopień
6. Co należy zrobić po oparzeniu?
a) polać miejsce oparzone zimną wodą
b) zerwać ubranie, które przykleiło się do skóry
c) polać ranę spirytusem salicylowym
7. Osoba udzielająca pierwszej pomocy, nie będąca lekarzem staje się:
a) ratownikiem
b) pomocnikiem
c) poszkodowanym
8. Podczas reanimacji chory leży na:
a) plecach
b) brzuchu
c) boku
9. Zamkniecie dróg oddechowych przez ciało obce, np. cukierek to:
a) zadławienie
b) zakneblowanie
c) korek
10. Jak zatamować krwawienie?
a) przykleić plaster
b) zabandażować ranę
c) przyłożyć bezpośrednio na ranę jałowy opatrunek i uciskać go
11. Jeśli w ranie widoczny jest np. nóż lub jakiś pręt – to:
a) należy go szybko wyjąć
b) należy go zgiąć
c) nie wolno go wyjmować
 12. Co zrobisz, gdy ugryzie cię jakieś dzikie zwierzę, np. lis?
a) natychmiast zgłoszę się do lekarza
b) przetrę ranę spirytusem
c) przykleję plaster i po kłopocie
13. Co zrobisz, gdy kolegę użądli osa?
a) wygonię osę
b) przyłożę plaster cebuli
c) natychmiast pobiegnę po pomoc do dorosłych opiekunów, np. rodziców – bo kolega może być uczulony na jej jad
14. Po upadku, gdy zdarłeś skórę:
a) przemywasz ranę wodą utlenioną
b) przemywasz ranę zwykłą wodą
c) nic nie robisz, do wesela się zagoi
15. Gdy na przerwie, widzisz jak chłopak ze starszej klasy bije młodszego, to:
a) pomagasz bitemu koledze, bijesz starszego chłopca
b) nic nie robisz, tylko się przyglądasz
c) zgłaszasz to szybko nauczycielowi
16. Co powinno znajdować się w apteczce?
a) plastry, podstawowe leki, woda utleniona, itp.
b) nożyczki, klej, plastelina
c) słodycze, napoje, woda mineralna
17. Gdzie przechowujemy leki?
a) w miejscu dostępnym dla wszystkich
b) w miejscu niedostępnym dla małych dzieci
c) w widocznym miejscu, np. na półce obok mąki
18. Właściwa temperatura ciała to?
a) 39,6
b) 35,2
c) 36,6
 19. Jak zachowasz się, gdy ciało obce boleśnie zrani oko twoje lub kolegi?
a) przemyję oko wodą utlenioną
b) natychmiast zgłoszę się do lekarza okulisty
c) zrobię kompres z rumianku
20. Jeżeli lekarz okulista zaleci Ci nosić okulary to:
a) udam się po nie do optyka
b) kupię sobie w supermarkecie
c) wystarczą mi okulary przeciwsłoneczne
21. O zdrowie oczu należy dbać, ponieważ:
a) chore oczy utrudniają naukę, pracę i życie
b) ich choroba grozi śmiercią
c) oczy nie są takie ważne jak ręce
22. Aby nasz kręgosłup był prosty należy do szkoły:
a)nosić książki w torbie na jedno ramię
b) nosić książki w tornistrze lub plecaku
c) nosić książki w podręcznej teczce
23. Lekarz leczący skrzywienia kręgosłupa to:
a) kardiolog
b) ekarz rodzinny
c) ortopeda
24. Codzienna i systematyczna gwarantuje prawidłowy rozwój mięśni i dobrą kondycję fizyczną:
a)gimnastyka
b)palenie papierosów
c) toaleta
25. Mycie zębów należy rozpocząć gdy:
a) wyrosną zęby stałe
b) wyrosną pierwsze zęby mleczne
c) wcale nie trzeba ich myć
26. Gdy bolą zęby należy:
a) nie trzeba nic robić
b) wypłukać jamę ustną ciepłą wodą
c) udać się do lekarza stomatologa
27. Zapobieganie chorobom szerzącym się przez przewód pokarmowy polega głównie na przestrzeganiu czystości i unikaniu nieświeżych, brudnych pokarmów:
a) tak
b) nie
c) oraz na regularnym spożywaniu pożywienia bardzo bogatego w tłuszcz
28. Wstajesz rano, boli cię głowa, masz dreszcze to:
a) zmierzę sobie temperaturę, pójdę do lekarza lub wezwę lekarza do domu, zastosuję się do jego zaleceń
b) nie pójdę do szkoły, położę się do łóżka i obejrzę film w telewizji
c) zmierzę temperaturę, wezmę ogólnodostępne leki i położę się do łóżka
29. Co trzeba zrobić gdy nie jest wyczówalne tętno?
a) masaż klasyczny
b) masaż serca
c) masaż stóp
30. Co trzeba zrobić gdy poszkodowany nie oddycha?
a) pocałować
b) reanimację oddechową metodą usta – usta
c) ułożyć w pozycji bocznej ustalonej
DZIĘKUJEMY!!!
















1. Pierwszą czynnością, poprzedzającą udzielenie pomocy ofiarom wypadku jest:
a) wezwanie pogotowia ratunkowego
b) wezwanie policji
c) zadbanie o bezpieczeństwo ruchu w miejscu wypadku.

2. Dzwoniąc pod numer ratunkowy podajemy:
a) informacje o wysokości temperatury ciała osoby poszkodowanej
b) rodzaj wypadku, miejsce, liczbę rannych
c) tylko miejsce wypadku.

3. Jeżeli ofiara wypadku po kilku minutach odzyska przytomność i chce iść do domu to należy:
a) podać jej coś do picia i środki przeciwbólowe
b) namawiać ją do pozostania, bacznie obserwować i wezwać pomoc medyczną
c) pozwolić jej odejść do domu, zalecając wizytę u lekarza.

4. W czasie udzielania pierwszej pomocy tętno sprawdza się:
a) po obu stronach szyi, używając kciuka i pozostałych palców
b) po jednej stronie szyi, trzema środkowymi palcami
c) kciukiem na przegubie ręki.

5.Jeżeli ofiara wypadku nie oddycha to należy:
a) nie dotykać ofiary, wezwać pomoc
b) natychmiast rozpocząć masaż serca i sztuczne oddychanie
c) udrożnić drogi oddechowe, a gdy to nie da efektu rozpocząć sztuczne oddychanie metodą usta-usta.

6. Najskuteczniejszą metodą udrożnienia dróg oddechowych jest :
a) wyciągnięcie i przytrzymanie języka
b) odgięcie głowy do tyłu
c) usunięcie ciał obcych z jamy ustnej i odgięcie głowy do tyłu.

7. Jeden ratownik prowadzi masaż serca i sztuczne oddychanie w rytmie:
a) 2 wdmuchnięcia powietrza, potem 30 ucisków mostka
b) 1 wdmuchnięcia powietrza, potem 20 ucisków mostka
c) 3 wdmuchnięcia powietrza, potem 10 ucisków mostka.

8. W sprawdzeniu, czy osoba poszkodowana oddycha pomogą ci:
a) wzrok, smak, węch
b) dotyk, węch, słuch
c) wzrok, słuch, dotyk.

9. Podczas reanimacji chory leży na:
a) plecach
b) brzuchu
c) boku

10. Czynności reanimacyjne można zaprzestać w przypadku:
a) złamania żebra
b) przywrócenia czynności życiowych( tętno, oddech) lub przyjazdu fachowej służby medycznej
c) gdy czynności te w krótkim czasie nie przyniosą efektów.

11. Nieprzytomną ofiarę wypadku, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej ustalonej, ponieważ:
a) nieprzytomny szybciej odzyskuje świadomość
b) pozycja ta umożliwia udrożnienie górnych dróg oddechowych
c) w pozycji takiej najprościej ułożyć ofiarę wypadku

12. Alarmowy telefon pogotowia to:
a) 919
b) 969
c) 999



13. Jeżeli ofiara wypadku ma złamaną nogę, jest przytomna i wezwano już pogotowie ratunkowe, to należy:
a) chronić złamaną kończynę przed przemieszczeniem i dalszymi urazami
b) jak najszybciej uruchomić złamaną kończynę
c) zakazać wszystkim unieruchamiania

14. Telefon alarmowy policji to:
a) 989
b) 997
c) 979

15. Najskuteczniejszą i najprostszą metodą udrożnienia dróg oddechowych jest:
a) usunięcie ciał obcych z jamy ustnej i odgięcie głowy do tyłu
b) przygięcie głowy do mostka
c) przyłożenie chustki do ust

16. Jeżeli konieczne jest unieruchomienie złamanej kończyny, to należy unieruchomić:
a) wyłącznie najbliższy złamaniu staw
b) miejsce złamania i najbliższe stawy
c) edynie samo miejsce złamania

17. Jako opatrunku nie można używać:
a) zwiniętej chusty trójkątnej
b) bandaża
c) waty lub ligniny

18. Opaskę uciskową należy stosować:
a) w przypadku zmiażdżenia kończyny.
b)w przypadku nacięcia kończyny,
c) w każdy przypadku krwawiącej rany,

19. Czy każdy ma obowiązek udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku?
a) nie, gdyż za ewentualnie popełnione błędy zawsze grozi odpowiedzialność karna,
b) tak, gdyż udzielać pomocy mogą jedynie osoby z wykształceniem medycznym.
c) tak, gdyż nawet w przypadku obecności zagrożeń można wykonać część działań
ratunkowych,

20. Jeżeli ofiara wypadku jest nieprzytomna, oddycha i ma tętno na tętnicy szyjnej, ale zaczyna wymiotować, to należy:
a) ułożyć ją na boku w pozycji bezpiecznej
b) ułożyć ją na wznak i głowę odchylić do tyłu
c) przygiąć jej głowę do klatki piersiowej


ROZKŁAD MATERIAŁU
Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. VI w SP
Rok szkolny 2010/2011

Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”.
Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo.
Nr dop. DKOS-5002-02/08

Lp.
Temat
Realizacja
Nr lekcji
1.
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy VI. Obliczanie prędkości, drogi i czasu.
Wrzesień
1
2.
Rozwiązywanie zadań tekstowych z prędkości, drogi i czasu.
Wrzesień
2
3.
Działania na liczbach naturalnych.
Wrzesień
3
4.
Rozwiązywanie zadań z treścią z działań na liczbach naturalnych.
Wrzesień
4
5.
Dzielniki i wielokrotności liczb.
Wrzesień
5
6.
Cechy podzielności liczb przez 2,5,10,3,9,100.
Wrzesień
6
7.
Obliczanie średnich arytmetycznych liczb.
Wrzesień
7
8.
Praca klasowa diagnozująca.
Wrzesień
8
9.
Omówienie i poprawa pracy klasowej diagnozującej.
Wrzesień
9
10.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Wrzesień
10
11.
Zadania utrwalające.
Wrzesień
11
12.
Praca klasowa 1: Liczby naturalne.
Wrzesień
12
13.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Wrzesień
13
14.
Prosta i kąty.
Wrzesień
14
15.
Figury wklęsłe i wypukłe.
Wrzesień
15
16.
Obliczanie obwodów wielokątów.
Wrzesień
16
17.
Rysowanie trójkątów.
Wrzesień
17
18.
Klasyfikacja trójkątów.
Wrzesień
18
19.
Rysowanie czworokątów.
Wrzesień
19
20.
Klasyfikacja czworokątów.
Wrzesień
20
21.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Wrzesień
21
22.
Zadania utrwalające.
Październik
22
23.
Praca klasowa 2: Własności figur płaskich.
Październik
23
24.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej..
Październik
24
25.
Dodawanie ułamków zwykłych.
Październik
25
26.
Odejmowanie ułamków zwykłych.
Październik
26
27.
Mnożenie ułamków zwykłych.
Październik
27
28.
Dzielenie ułamków zwykłych
Październik
28
29.
Dodawanie ułamków dziesiętnych.
Październik
29
30.
Odejmowanie ułamków dziesiętnych.
Październik
30
31.
Mnożenie ułamków dziesiętnych.
Październik
31
32.
Dzielenie ułamków dziesiętnych
Październik
32
33.
Przybliżenia dziesiętne.
Październik
33
34.
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
Październik
34
35.
Prędkość, droga, czas.
Październik
35
36.
Zamiana jednostki prędkości.
Październik
36
37.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Październik
37
38.
Zadania utrwalające.
Październik
38
39.
Praca klasowa 3: Ułamki zwykłe i dziesiętne.
Październik
39
40.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Listopad
40
41.
Pole czworokąta.
Listopad
41
42.
Jednostki pola.
Listopad
42
43.
Pole trójkąta.
Listopad
43
44.
Pole dowolnego wielokąta.
Listopad
44
45.
Obliczanie pola figury jako sumy lub różnicy pól trójkątów i czworokątów.
Listopad
45
46.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Listopad
46
47.
Zadania utrwalające.
Listopad
47
48.
Praca klasowa 4: Pola wielokątów.
Listopad
48
49.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Listopad
49
50.
Zamiana ułamków zwykłych i dziesiętnych na procenty.
Listopad
50
51.
Zapisywanie, jaki procent figury zamalowano.
Listopad
51
52.
Obliczanie procentu danej liczby.
Listopad
52
53.
Stosowanie obliczeń procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych.
Listopad
53
54.
Odczytywanie danych z diagramu.
Listopad
54
55.
Rysowanie diagramu na podstawie danych.
Listopad
55
56
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Listopad
56
57.
Zadania utrwalające.
Grudzień
57
58.
Praca klasowa 5: Procenty.
Grudzień
58
59.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Grudzień
59
60.
Graniastosłupy proste.
Grudzień
60
61.
Rysowanie siatek graniastosłupów.
Grudzień
61
62.
Pole powierzchni graniastosłupa.
Grudzień
62
63.
Objętość prostopadłościanu.
Grudzień
63
64.
Zamiana jednostki pola i objętości.
Grudzień
64
65.
Ostrosłupy.
Grudzień
65
66.
Rysowanie siatek ostrosłupów.
Styczeń
66
67.
Bryły obrotowe i ich własności.
Styczeń
67
68.
Rozpoznawanie brył obrotowych na podstawie ich siatek.
Styczeń
68
69.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Styczeń
69
70.
Zadania utrwalające.
Styczeń
70
71.
Praca klasowa 6: Figury przestrzenne.
Styczeń
71
72.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Styczeń
72
73.
Liczby ujemne i dodatnie.
Styczeń
73
74.
Wartość bezwzględna liczby całkowitej.
Styczeń
74
75.
Dodawanie liczb całkowitych.
Styczeń
75
76.
Odejmowanie liczb całkowitych.
Styczeń
76
77.
Mnożenie liczb całkowitych.
Styczeń
77
78.
Dzielenie liczb całkowitych.
Styczeń
78
79.
Działania na liczbach całkowitych.
Styczeń
79
80.
Wskazywanie zastosowania liczb całkowitych wokół nas.
Styczeń
80
81.
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Styczeń
81.
82.
Zadania utrwalające.
Luty
82
83.
Praca klasowa 7: Liczby całkowite.
Luty
83
84.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Luty
84
85.
Gra „Tęczowa matematyka”
Luty
85
86.
Powtórka z sową z tęczową matematyką.
Luty
86
87.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Czy wierz, że…”
Luty
87
88.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Kupowanie w promocji, w sezonie i po sezonie”
Luty
88
89.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Matematyka w Słowniku frazeologicznym ”
Luty
89
90.
Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej.
Marzec
90
91.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Przyroda wokół nas”
Marzec
91
92.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Ogłoszenia w gazecie”
Marzec
82
93.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „W gospodarstwie pana Grzegorza ”
Marzec
93
94.
Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej.
Marzec
94
95.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Przyroda wokół nas” część II.
Marzec
95
96.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Poznaję zakątki Polski”
Marzec
96
97.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „W gospodarstwie ekologicznym
Marzec
97
98.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Poznaję zakątki Polski” część II.
Marzec
98
99.
Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej.
Marzec
99
100.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Polska w wieku XVI – XVIII ”
Marzec
100
101.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „A to Polska właśnie”
Marzec
101
102.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Dom rodziny państwa Leśniewskich”
Marzec
102
103.
Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Pszczoły państwa Leśniewskich”
Marzec
103
104.
Sprawdzian z matematyki na zakończenie nauki w szóstej klasie szkoły podstawowej.
Marzec
104
105.
Omówienie i poprawa sprawdzianu na zakończenie szóstej klasy.
Marzec
105

Po sprawdzianie


106.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Świat wokół nas”.
Kwiecień
106
107.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Mistrzostwa świata w piłce nożnej”.
Kwiecień
107
108.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Rekordy w świecie zwierząt”.
Kwiecień
108
109.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Z wizytą w zoo”.
Kwiecień
109
110.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Żyj zdrowo i trzymaj formę!”.
Kwiecień
110
111.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Żyj zdrowo”.
Kwiecień
111
112.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Turystyka”.
Kwiecień
112
113.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Turystyka” część II.
Kwiecień
113
114.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „W świecie starych pojazdów”.
Maj
114
115.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Historia motoryzacji”.
Maj
115
116.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „O mędrcu i jego uczniach”.
Maj
116
117.
Quiz matematyczny.
Maj
117
118.
Bingo matematyczne.
Maj
118
119.
Gra planszowa „Geometryczna podróż”.
Maj
119
120.
Geometryczny Piotruś.
Maj
120
121.
Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Dzień dziecka”.
Czerwiec
121
122.
Zagadki matematyczne.
Czerwiec
122
123.
Umiem szukać w różnych źródłach informacji.
Czerwiec
123




ROZKŁAD MATERIAŁU
Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. V w SP
Rok szkolny 2010/2011
Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”.
Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo.
Nr dop. DKOS-5002-02/08
Lp.
Temat
Realizacja
Nr lekcji
1.
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy V.
Wrzesień
1
2.
Jednostki długości, czasu i wagi.
Wrzesień
2
3.
Średnia prędkość pojazdów.
Wrzesień
3
4.
Dziesiątkowy system zapisu liczb.
Wrzesień
4
5.
Pamięciowe dodawanie liczb.
Wrzesień
5
6.
Mnożenie liczb naturalnych.
Wrzesień
6
7.
Sprawdzian diagnozujący.
Wrzesień
7
8.
Omówienie i poprawa sprawdzianu diagnozującego.
Wrzesień
8
9.
Pamięciowe odejmowanie liczb.
Wrzesień
9
10.
Dzielenie liczb w pamięci.
Wrzesień
10
11.
Kolejność wykonywania działań.
Wrzesień
11
12.
Zadania tekstowe na kolejność wykonywania działań.
Wrzesień
12
13.
Mnożenie liczb sposobem pisemnym.
Wrzesień
13
14.
Dzielenie liczb sposobem pisemnym.
Wrzesień
14
15.
Porównywanie ilorazowe w zadaniach.
Wrzesień
15
16.
Wielokrotności i dzielniki liczb naturalnych.
Wrzesień
16
17.
Cechy podzielności liczb.
Październik
17
18.
Zaokrąglanie liczb.
Październik
18
19.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Październik
19
20.
Zadania utrwalające.
Październik
20
21.
Praca klasowa1: Liczby naturalne.
Październik
21
22.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Październik
22
23.
Punkt, prosta, półprosta, odcinek.
Październik
23
24.
Rozpoznawanie kątów.
Październik
24
25.
Ćwiczenia w mierzeniu kątów.
Październik
25
26.
Kąty przyległe i wierzchołkowe.
Październik
26
27.
Symetria w otoczeniu człowieka.
Październik
27
28.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Październik
28
29.
Zadania utrwalające.
Październik
29
30.
Ułamek jako część całości.
Październik
30
31.
Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe.
Październik
31
32.
Rozszerzanie i skracanie ułamków.
Listopad
32
33.
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach.
Listopad
33
34.
Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Listopad
34
35.
Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Listopad
35
36.
Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Listopad
36
37.
Dodawanie ułamków o różnych mianownikach.
Listopad
37
38.
Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach.
Listopad
38
39.
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu ułamków o różnych mianownikach.
Listopad
39
40.
Mnożenie ułamka zwykłych przez liczby naturalne.
Listopad
40
41.
Mnożenie ułamka przez ułamek.
Listopad
41
42.
Obliczanie ułamka danej liczby.
Listopad
42
43.
Ułamek danej liczby – zadania.
Listopad
43
44.
Odwrotności liczb.
Listopad
44
45.
Dzielenie ułamków zwykłych.
Listopad
45
46.
Dzielenie ułamków – zadania.
Listopad
46
47.
Działania na ułamkach.
Listopad
47
48.
Zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach.
Listopad
48
49.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Grudzień
49
50.
Zadania utrwalające.
Grudzień
50
51.
Praca klasowa 2: Działania na ułamkach zwykłych.
Grudzień
51
52.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Grudzień
52
53.
Wielokąty wypukłe i wklęsłe.
Grudzień
53
54.
Miary kątów w wielokątach.
Grudzień
54
55.
Obliczanie obwodu wielokąta.
Grudzień
55
56.
Rysowanie figur w skali.
Grudzień
56
57.
Odległości z rzeczywistości i na mapie.
Grudzień
57
58.
Zadania utrwalające.
Grudzień
58
59.
Praca klasowa 3: Wielokąty.
Grudzień
59
60.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Grudzień
60
61.
Rozpoznawanie wyrażeń algebraicznych.
Styczeń
61
65.
Zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
Styczeń
65
66.
Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
Styczeń
66
67.
Wartości wyrażeń algebraicznych – zadania.
Styczeń
67
68.
Rozwiązywanie równań.
Styczeń
68
69.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań.
Styczeń
69
70.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Styczeń
70
71.
Zadania utrwalające.
Styczeń
71
72.
Trójkąt różnoboczny.
Styczeń
72
73.
Trójkąt różnoboczny – zadania.
Styczeń
73
74.
Trójkąt równoramienny.
Styczeń
74
75.
Trójkąt równoramienny – zadania.
Styczeń
75
76.
Trójkąt równoboczny.
Styczeń
76
77.
Podział trójkątów ze względu na kąty lub boki.
Luty
77
78.
Wysokości trójkąta.
Luty
78
79.
Zadania o trójkątach.
Luty
79
80.
Klasyfikacja trójkątów.
Luty
80
81.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Luty
81
82.
Zadania utrwalające.
Luty
82
83.
Praca klasowa 4: Trójkąty.
Luty
83
84.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Luty
84
85.
Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie.
Luty
85
86.
Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych.
Marzec
86
87.
Zadania tekstowe z dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych.
Marzec
87
88.
Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000, …
Marzec
88
89.
Mnożenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
Marzec
89
90.
Mnożenie ułamków dziesiętnych – zadania.
Marzec
90
91.
Dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
Marzec
91
92.
Wykorzystanie dzielenia ułamków dziesiętnych w zadaniach.
Marzec
92
93.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Marzec
93
94.
Zadania utrwalające.
Marzec
94
95.
Praca klasowa 5: Działania na ułamkach dziesiętnych.
Marzec
95
96.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Marzec
96
97.
Prostokąt i kwadrat.
Marzec
97
98.
Zadania dotyczące prostokątów.
Marzec
98
99.
Równoległobok i jego własności.
Marzec
99
100.
Romb i jego własności.
Marzec
100
101.
Trapez i jego własności.
Marzec
101
102.
Czworokąty – zadania.
Kwiecień
102

103.
Klasyfikacja czworokątów.
Kwiecień
103
104.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Kwiecień
104
105.
Zadania utrwalające.
Kwiecień
105
106.
Praca klasowa 6: Czworokąty.
Kwiecień
106
107.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Kwiecień
107
108.
Liczby dodatnie i ujemne. Liczby przeciwne.
Kwiecień
108
109.
Dodawanie liczb całkowitych.
Kwiecień
109
110.
Dodawanie liczb całkowitych – zadania z treścią.
Kwiecień
110
111.
Odejmowanie liczb całkowitych.
Kwiecień
111
112.
Odejmowanie liczb całkowitych – zadania z treścią.
Kwiecień
112
113.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Kwiecień
113
114.
Pole prostokąta i kwadratu.
Kwiecień
114
115.
Jednostki pola.
Kwiecień
115
116.
Pole równoległoboku.
Maj
116
117.
Pole rombu.
Maj
117
118.
Pole trójkąta.
Maj
118
119.
Pole trapezu.
Maj
119
120.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Maj
120
121.
Zadania utrwalające.
Maj
121
122.
Praca klasowa 7: Pola figur płaskich.
Maj
122
123.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Maj
123
124.
Prostopadłościan i sześcian.
Maj
124
125.
Siatki prostopadlościanów.
Maj
125
126.
Pole powierzchni graniastosłupa.
Maj
126
127.
Objętość prostopadłościanu.
Czerwiec
127
128.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Czerwiec
128
129.
Ułamek jako procent.
Czerwiec
129
130.
Obliczanie procentu danej wielkości.
Czerwiec
130
131.
Diagramy procentowe.
Czerwiec
131
132.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Czerwiec
132


ROZKŁAD MATERIAŁU
Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. IV w SP
Rok szkolny 2010/2011

Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”.
Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo.
Nr dop. DKOS-5002-02/08

Lp.
Temat
Realizacja
Nr lekcji
1.
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy IV.
Wrzesień
1
2.
Liczby naturalne. Oś liczbowa.
Wrzesień
2
3.
Dodawanie liczb.
Wrzesień
3
4.
Zadania tekstowe z dodawania liczb.
Wrzesień
4
5.
Odejmowanie liczb.
Wrzesień
5
6.
Zadania tekstowe z odejmowania liczb.
Wrzesień
6
7.
Praca klasowa diagnozująca.
Wrzesień
7
8.
Omówienie i poprawa pracy klasowej diagnozującej.
Wrzesień
8
9.
Mnożenie liczb.
Wrzesień
9
10.
Rozwiązywanie zadań tekstowych z mnożenia liczb.
Wrzesień
10
11.
Mnożenie liczb przez 10, 100, 1000.
Wrzesień
11
12.
Dzielenie liczb.
Wrzesień
12
13.
Rozwiązywanie zadań tekstowych z dzielenia liczb.
Wrzesień
13
14.
Dzielenie liczb przez 10, 100, 1000.
Wrzesień
14
15.
Porównywanie liczb.
Wrzesień
15
16.
Zadania tekstowe z porównywania liczb.
Wrzesień
16
17.
Potęgowanie liczb.
Październik
17
18.
Kolejność wykonywania działań.
Październik
18
19.
Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.
Październik
19
20.
Szacowanie wyników.
Październik
20
21.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Październik
21
22.
Zadania utrwalające.
Październik
22
23.
Praca klasowa 1:Działania w zbiorze liczb naturalnych. Rachunek pamięciowy.
Październik
23
24.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Październik
24
25.
Punkt, prosta, półprosta, odcinek.
Październik
25
26.
Mierzenie i kreślenie odcinków.
Październik
26
27.
Jednostki długości.
Październik
27
28.
Kąty.
Październik
28
29.
Mierzenie kątów.
Październik
29
30.
Porównywanie kątów.
Październik
30
31.
Proste prostopadłe.
Październik
31
32.
Proste równoległe.
Październik
32
33.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Listopad
33
34.
Dziesiątkowy system pozycyjny.
Listopad
34
35.
Rzymski system zapisywania liczb.
Listopad
35
36.
Dodawanie liczb sposobem pisemnym.
Listopad
36
37.
Zadania z treścią z dodawania liczb sposobem pisemnym.
Listopad
37
38.
Odejmowanie liczb sposobem pisemnym.
Listopad
38
39.
Zadania z treścią z odejmowania liczb sposobem pisemnym.
Listopad
39
40.
Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe.
Listopad
40
41.
Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe – zadania tekstowe.
Listopad
41
42.
Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe.
Listopad
42
43.
Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe – zadania tekstowe.
Listopad
43
44.
Dzielenie z resztą.
Listopad
44
45.
Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe.
Listopad
45
46.
Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe – zadania tekstowe.
Listopad
46
47.
Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe.
Listopad
47
48.
Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe – zadania tekstowe.
Listopad
48
49.
Miary czasu.
Grudzień
49
50.
Jednostki miary czasu.
Grudzień
50
51.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Grudzień
51
52.
Zadania utrwalające.
Grudzień
52
53.
Praca klasowa 2: Działania sposobem pisemnym.
Grudzień
53
54.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Grudzień
54
55.
Prostokąty.
Grudzień
55
56.
Obwód prostokąta.
Styczeń
56
57.
Pole prostokąta.
Styczeń
57
58.
Jednostki pola.
Styczeń
58
59.
Zadania na obliczanie pola i obwodu prostokąta.
Styczeń
59
60.
Okrąg.
Styczeń
60
61.
Koło.
Styczeń
61
62.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Styczeń
62
63.
Zadania utrwalające.
Styczeń
63
64.
Praca klasowa 3: Wielokąty.
Styczeń
64
65.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Styczeń
65
66.
Powiększanie figur.
Styczeń
66
67.
Zmniejszanie figur.
Styczeń
67
68.
Odczytywanie odległości z planu.
Styczeń
68
69.
Odczytywanie odległości z mapy.
Styczeń
69
70.
Odczytywanie diagramów.
Styczeń
70
71.
Odczytywanie danych z diagramów.
Styczeń
71
72.
Prezentowanie danych na diagramach.
Luty
72
73.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Luty
73
74.
Dzielniki liczb.
Luty
74
75.
Wielokrotności liczb.
Luty
75
76.
Cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100 i 25.
Luty
76
77.
Cechy podzielności liczb przez 3 i 9.
Luty
77
78.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Luty
78
79.
Ułamek jako część całości.
Luty
79
80.
Zaznaczanie ułamków na osi liczbowej.
Marzec
80
81.
Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach.
Marzec
81
82.
Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Marzec
82
83.
Ułamek jako dzielenie.
Marzec
83
84.
Ułamki niewłaściwe.
Marzec
84
85.
Ułamki właściwe.
Marzec
85
86.
Rozszerzanie ułamków.
Marzec
86
87.
Skracanie ułamków.
Marzec
87
88.
Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Marzec
88
89.
Rozwiązywanie zadań tekstowych z dodawania ułamków o jednakowych mianownikach.
Marzec
89
90.
Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.
Marzec
90
91.
Rozwiązywanie zadań z odejmowania ułamków o jednakowych mianownikach.
Marzec
91
92.
Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną.
Marzec
92
93.
Odczytywanie ułamka danej liczby.
Marzec
93
94.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Marzec
94
95.
Zadania utrwalające.
Marzec
95
96.
Praca klasowa 4: Ułamki zwykłe.
Marzec
96
97.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Marzec
97
98.
Opis prostopadłościanu.
Kwiecień
98
99.
Rysowanie prostopadłościanów.
Kwiecień
99
100.
Rysowanie siatek prostopadłościanów.
Kwiecień
100
101.
Modele i siatki prostopadłościanów.
Kwiecień
101
102.
Pole powierzchni prostopadłościanu.
Kwiecień
102

103.
Jednostki długości.
Kwiecień
103
104.
Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem własności prostopadłościanów.
Kwiecień
104
106.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Kwiecień
106
108.
Ułamki o mianowniku 10, 100, 1000.
Maj
108
109.
Rozszerzanie i ułamków dziesiętnych.
Maj
109
110.
Skracanie ułamków dziesiętnych.
Maj
110
111.
Porównywanie ułamków dziesiętnych.
Maj
111
112.
Wyrażenia dwumianowe.
Maj
112
113.
Zapisywanie ułamków dziesiętnych za pomocą wyrażeń dwumianowych.
Maj
113
114.
Dodawanie ułamków dziesiętnych.
Maj
114
115.
Zadania z treścią z dodawania ułamków dziesiętnych.
Maj
115
116.
Odejmowanie ułamków dziesiętnych.
Maj
116
117.
Rozwiązywanie zadań z treścią z odejmowania ułamków dziesiętnych.
Maj
117
118.
Mnożenie ułamków przez 10, 100, 1000.
Maj
118
119.
Dzielenie ułamków przez 10, 100, 1000.
Czerwiec
119
120.
Zadania z treścią z dzielenia ułamków przez 10, 100, 1000.
Czerwiec
120
121.
Kalkulator.
Czerwiec
121
122.
Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności.
Czerwiec
122
123.
Zadania utrwalające.
Czerwiec
123
124.
Praca klasowa 5: Ułamki dziesiętne.
Czerwiec
124
125.
Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.
Czerwiec
125

Wyświetleń: 4785


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.