Katalog ANETA WIŚNIEWSKA - MICHALSKA, 2011-08-18 RUDA ŚLĄSKA Matematyka, Zadania ZADANIA Z MATEMATYKI, ROZKŁAD MATERIAŁU DO SZKOŁY PODSTAWOEJ, PYTANIA NA KONKURS PIERWSZEJ POMOCYZADANIA KONKURSOWE DLA KLASY V ZAD.1 Mamy trzy identyczne naczynia i wagę szalkową bez odważników. W jednym naczyniu znajduje się 2/3 litra wody, dwa pozostałe są puste. W jaki sposób odmierzyć dokładnie pół litra wody? ZAD. 2 Dany jest kwadratu LUBI. Jeden z jego boków wydłużono o 3 i1/4cm, zaś drugi o 7 i 3/4 cm. Powstały w ten sposób prostokąt ma obwód równy 46 cm. Jaką długość miał bok kwadratu LUBI? ZAD. 3 Janek szedł do szkoły przez 25 minut z prędkością 80 m/min. Z jaka prędkością musiałby iść do szkoły gdyby szedł 1/3 godziny? ZAD.4 Jeden z kątów przyległych jest jedenaście razy większy od drugiego. O ile stopni należy zmienić miary obu kątów, by nadal były one przyległe, ale miara mniejszego kąta była tylko 4 razy mniejsza od miary drugiego? ZAD. 5 Stara legenda głosi, że czeska królewna Libusza obiecała temu z trzech ubiegających się o nią rycerzy rękę, który pierwszy rozwiąże zadanie następującej treści: Ile śliwek mieści się w koszyku, którego połowę całej zawartości i jedną śliwkę odda pierwszemu, drugiemu połowę reszty i jedną śliwkę, wreszcie trzeciemu połowę pozostałych i 3 śliwki, po czym kosz będzie pusty? Rozwiąż zadanie i sprawdź czy mógłbyś/mogłabyś pomóc rycerzom starającym się o rękę Libuszy. ZAD. 6 Oblicz obwód prostokątnego ogródka, którego pole jest równe 36 m2, a długości jego boków różnią się o 5 m i wyrażają sie liczbami naturalnymi. ZAD. 7 Ile jest różnych liczb czterocyfrowych podzielnych przez 15, w których cyfrą tysięcy jest 1, a cyfrą dziesiątek jest 2. Wypisz te liczby. ZADANIA NA KONKURES W KLASIE IV ZAD.1 Zając biegnie 35 razy szybciej niż żółw, który na przebycie trasy wyścigu potrzebuje 2 godziny i 20 minut. Ile minut wcześniej musi wystartować żółw, aby obaj przybiegli do mety razem? ZAD.2 W dawnych czasach używano różnych jednostek długości. Na przykład sznur liczył 70 łokci, a pręt 14 stóp. Ponadto sznur liczył 140 stóp. Ile łokci liczył pręt. ZAD.3 Pojemnik napełniony woda po brzegi waży 3 kilogramy i 50 dekagramów, a napełniony do połowy 2 kilogramy. Ile waży pusty pojemnik? ZAD.4 Jeżeli sześciuset sześciu Szwajcarów zjada sześćset sześć kiełbasek, z czego sześćset kiełbasek z musztardą i sześć bez, to ile kiełbasek bez musztardy należy podać dla sześciuset sześciu tysięcy sześciuset sześciu Szwajcarów? ZAD.5 Siostra i brat mają łącznie 21 lat. Ile lat będą mieli łącznie za 5 lat? ZAD.6 W urnie znajdowało się 8 kulek czarnych i 10 białych. Jacek niektóre białe kulki przemalował na czarno, po czym okazało się, że czarnych kulek jest dwukrotnie więcej niż białych. Ile kulek Jacek przemalował? ZAD.7 Cztery ołówki i trzy długopisy kosztują łącznie 21 zł, natomiast dwa ołówki i jeden długopis kosztują łącznie 8 zł. Ile kosztuje jeden ołówek? Zestaw zadań na zakończenie klasy V na ocenę dopuszczającą Zestaw I 1.Podaj przykłady ułamków właściwych. 2. Jak nazywa się kąt, który ma 60? 3.Jak obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu? 4.W jaki sposób dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz: 562,9:10= 562,9:100= 562,9:1000= 5.Za pomocą znaków rzymskich zapisz liczby: 54, 87 i 92. 6.Jakie są rodzaje trójkątów? (ze względu na boki i ze względu na kąty). Rozpoznaj, jakim trójkątem jest pokazana ekierka. Zestaw II 1.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły? Rozszerz podane ułamki: 2.Wskaż w najbliższym otoczeniu przykład prostych równoległych. 3.Ile stopni ma kąt półpełny? Narysuj go. 4.Która liczba jest większa: MCX czy CMX? Odpowiedź uzasadnij. 5.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów? 6.Oblicz: 17 + 8 * 6 = - 24 : 3 = Zestaw III 1.Podaj pod jakim kątem przecinają się proste prostopadłe? Narysuj takie proste. 2.Co trzeba zrobić, aby skrócić ułamek zwykły? Skróć podane ułamki 3.Podaj przykłady ułamków niewłaściwych. 4.Ile stopni ma kąt pełny? Narysuj go. 5.W jaki sposób mnożymy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz: 27,36*10= 27,36*100= 27,36*1000= 6.Spośród modeli brył wybierz model sześcianu. Wskaż jego ściany, krawędzie i wierzchołki. Zestaw IV 1.Podaj pod jakim kątem przecinają się proste prostopadłe? Narysuj takie proste. 2.Co trzeba zrobić, aby skrócić ułamek zwykły? Skróć podane ułamki 3.Podaj przykłady ułamków niewłaściwych. 4.Ile stopni ma kąt prosty? Narysuj go. 5.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów? Oblicz: 17 + 8 * 6 = - 24 : 3 = 6. Spośród modeli brył wybierz model sześcianu. Wskaż jego ściany, krawędzie i wierzchołki. Zestaw V 1.Podaj przykłady ułamków właściwych. 2.Jak nazywa się kąt, który ma ? 3.Jak obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu? 4.W jaki sposób dzielimy ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000? Oblicz: 134,5:10= 134,5:100= 134,5:1000= 5. Za pomocą znaków rzymskich zapisz liczby: 56, 75, 43. 6. Jakie są rodzaje trójkątów? (ze względu na boki i na kąty). Rozpoznaj, jakim trójkątem jest pokazana ekierka. Zestaw VI 1.Czym różni się ułamek właściwy od ułamka niewłaściwego? 2.Ile stopni ma kąt ostry? Narysuj go. 3.Która liczba jest większa CMX czy MCX? Odpowiedź uzasadnij. 4.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły? 5.Co trzeba zrobić, aby rozszerzyć ułamek zwykły? Rozszerz podane ułamki: 6.Jaka jest kolejność działań w wyrażeniu, które nie ma nawiasów? Oblicz: 14 + 5 * 7 = - 32 : 4 = Test wiedzy o zdrowiu : „PIERWSZA POMOC” Imię i nazwisko............................................................................ Klasa ........................................ Ilość prawidłowych odpowiedzi........................................(wypełnia przedstawiciel Komisji) Prawidłową odpowiedź w teście podkreślamy 1. Jeżeli na miejscu wypadku są dwie osoby ratujące, to jedna z nich: a) udaje się po pomoc, np. dzwoni po pogotowie b) może sobie pójść, bo jest niepotrzebna c) trzyma osobę nieprzytomną za rękę 2. Dzwoniąc pod numer ratunkowy podajemy: a) informacje o wysokości temperatury ciała osoby poszkodowanej b) rodzaj wypadku, miejsce, liczbę rannych c) tylko miejsce wypadku 3. Alarmowy telefon pogotowia: a) 987 b) 919 c) 999 4. Jak nazywa się specjalna pozycja dla osoby poszkodowanej oddychającej z zachowanym krążeniem: a) boczna ustalona b) boczna w lewo c) skośna prosta 5. Podział głębokości oparzeń: a) głębokie i płytkie b) na centymetr i większe c) I, II, III stopień 6. Co należy zrobić po oparzeniu? a) polać miejsce oparzone zimną wodą b) zerwać ubranie, które przykleiło się do skóry c) polać ranę spirytusem salicylowym 7. Osoba udzielająca pierwszej pomocy, nie będąca lekarzem staje się: a) ratownikiem b) pomocnikiem c) poszkodowanym 8. Podczas reanimacji chory leży na: a) plecach b) brzuchu c) boku 9. Zamkniecie dróg oddechowych przez ciało obce, np. cukierek to: a) zadławienie b) zakneblowanie c) korek 10. Jak zatamować krwawienie? a) przykleić plaster b) zabandażować ranę c) przyłożyć bezpośrednio na ranę jałowy opatrunek i uciskać go 11. Jeśli w ranie widoczny jest np. nóż lub jakiś pręt – to: a) należy go szybko wyjąć b) należy go zgiąć c) nie wolno go wyjmować 12. Co zrobisz, gdy ugryzie cię jakieś dzikie zwierzę, np. lis? a) natychmiast zgłoszę się do lekarza b) przetrę ranę spirytusem c) przykleję plaster i po kłopocie 13. Co zrobisz, gdy kolegę użądli osa? a) wygonię osę b) przyłożę plaster cebuli c) natychmiast pobiegnę po pomoc do dorosłych opiekunów, np. rodziców – bo kolega może być uczulony na jej jad 14. Po upadku, gdy zdarłeś skórę: a) przemywasz ranę wodą utlenioną b) przemywasz ranę zwykłą wodą c) nic nie robisz, do wesela się zagoi 15. Gdy na przerwie, widzisz jak chłopak ze starszej klasy bije młodszego, to: a) pomagasz bitemu koledze, bijesz starszego chłopca b) nic nie robisz, tylko się przyglądasz c) zgłaszasz to szybko nauczycielowi 16. Co powinno znajdować się w apteczce? a) plastry, podstawowe leki, woda utleniona, itp. b) nożyczki, klej, plastelina c) słodycze, napoje, woda mineralna 17. Gdzie przechowujemy leki? a) w miejscu dostępnym dla wszystkich b) w miejscu niedostępnym dla małych dzieci c) w widocznym miejscu, np. na półce obok mąki 18. Właściwa temperatura ciała to? a) 39,6 b) 35,2 c) 36,6 19. Jak zachowasz się, gdy ciało obce boleśnie zrani oko twoje lub kolegi? a) przemyję oko wodą utlenioną b) natychmiast zgłoszę się do lekarza okulisty c) zrobię kompres z rumianku 20. Jeżeli lekarz okulista zaleci Ci nosić okulary to: a) udam się po nie do optyka b) kupię sobie w supermarkecie c) wystarczą mi okulary przeciwsłoneczne 21. O zdrowie oczu należy dbać, ponieważ: a) chore oczy utrudniają naukę, pracę i życie b) ich choroba grozi śmiercią c) oczy nie są takie ważne jak ręce 22. Aby nasz kręgosłup był prosty należy do szkoły: a)nosić książki w torbie na jedno ramię b) nosić książki w tornistrze lub plecaku c) nosić książki w podręcznej teczce 23. Lekarz leczący skrzywienia kręgosłupa to: a) kardiolog b) ekarz rodzinny c) ortopeda 24. Codzienna i systematyczna gwarantuje prawidłowy rozwój mięśni i dobrą kondycję fizyczną: a)gimnastyka b)palenie papierosów c) toaleta 25. Mycie zębów należy rozpocząć gdy: a) wyrosną zęby stałe b) wyrosną pierwsze zęby mleczne c) wcale nie trzeba ich myć 26. Gdy bolą zęby należy: a) nie trzeba nic robić b) wypłukać jamę ustną ciepłą wodą c) udać się do lekarza stomatologa 27. Zapobieganie chorobom szerzącym się przez przewód pokarmowy polega głównie na przestrzeganiu czystości i unikaniu nieświeżych, brudnych pokarmów: a) tak b) nie c) oraz na regularnym spożywaniu pożywienia bardzo bogatego w tłuszcz 28. Wstajesz rano, boli cię głowa, masz dreszcze to: a) zmierzę sobie temperaturę, pójdę do lekarza lub wezwę lekarza do domu, zastosuję się do jego zaleceń b) nie pójdę do szkoły, położę się do łóżka i obejrzę film w telewizji c) zmierzę temperaturę, wezmę ogólnodostępne leki i położę się do łóżka 29. Co trzeba zrobić gdy nie jest wyczówalne tętno? a) masaż klasyczny b) masaż serca c) masaż stóp 30. Co trzeba zrobić gdy poszkodowany nie oddycha? a) pocałować b) reanimację oddechową metodą usta – usta c) ułożyć w pozycji bocznej ustalonej DZIĘKUJEMY!!! 1. Pierwszą czynnością, poprzedzającą udzielenie pomocy ofiarom wypadku jest: a) wezwanie pogotowia ratunkowego b) wezwanie policji c) zadbanie o bezpieczeństwo ruchu w miejscu wypadku. 2. Dzwoniąc pod numer ratunkowy podajemy: a) informacje o wysokości temperatury ciała osoby poszkodowanej b) rodzaj wypadku, miejsce, liczbę rannych c) tylko miejsce wypadku. 3. Jeżeli ofiara wypadku po kilku minutach odzyska przytomność i chce iść do domu to należy: a) podać jej coś do picia i środki przeciwbólowe b) namawiać ją do pozostania, bacznie obserwować i wezwać pomoc medyczną c) pozwolić jej odejść do domu, zalecając wizytę u lekarza. 4. W czasie udzielania pierwszej pomocy tętno sprawdza się: a) po obu stronach szyi, używając kciuka i pozostałych palców b) po jednej stronie szyi, trzema środkowymi palcami c) kciukiem na przegubie ręki. 5.Jeżeli ofiara wypadku nie oddycha to należy: a) nie dotykać ofiary, wezwać pomoc b) natychmiast rozpocząć masaż serca i sztuczne oddychanie c) udrożnić drogi oddechowe, a gdy to nie da efektu rozpocząć sztuczne oddychanie metodą usta-usta. 6. Najskuteczniejszą metodą udrożnienia dróg oddechowych jest : a) wyciągnięcie i przytrzymanie języka b) odgięcie głowy do tyłu c) usunięcie ciał obcych z jamy ustnej i odgięcie głowy do tyłu. 7. Jeden ratownik prowadzi masaż serca i sztuczne oddychanie w rytmie: a) 2 wdmuchnięcia powietrza, potem 30 ucisków mostka b) 1 wdmuchnięcia powietrza, potem 20 ucisków mostka c) 3 wdmuchnięcia powietrza, potem 10 ucisków mostka. 8. W sprawdzeniu, czy osoba poszkodowana oddycha pomogą ci: a) wzrok, smak, węch b) dotyk, węch, słuch c) wzrok, słuch, dotyk. 9. Podczas reanimacji chory leży na: a) plecach b) brzuchu c) boku 10. Czynności reanimacyjne można zaprzestać w przypadku: a) złamania żebra b) przywrócenia czynności życiowych( tętno, oddech) lub przyjazdu fachowej służby medycznej c) gdy czynności te w krótkim czasie nie przyniosą efektów. 11. Nieprzytomną ofiarę wypadku, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej ustalonej, ponieważ: a) nieprzytomny szybciej odzyskuje świadomość b) pozycja ta umożliwia udrożnienie górnych dróg oddechowych c) w pozycji takiej najprościej ułożyć ofiarę wypadku 12. Alarmowy telefon pogotowia to: a) 919 b) 969 c) 999 13. Jeżeli ofiara wypadku ma złamaną nogę, jest przytomna i wezwano już pogotowie ratunkowe, to należy: a) chronić złamaną kończynę przed przemieszczeniem i dalszymi urazami b) jak najszybciej uruchomić złamaną kończynę c) zakazać wszystkim unieruchamiania 14. Telefon alarmowy policji to: a) 989 b) 997 c) 979 15. Najskuteczniejszą i najprostszą metodą udrożnienia dróg oddechowych jest: a) usunięcie ciał obcych z jamy ustnej i odgięcie głowy do tyłu b) przygięcie głowy do mostka c) przyłożenie chustki do ust 16. Jeżeli konieczne jest unieruchomienie złamanej kończyny, to należy unieruchomić: a) wyłącznie najbliższy złamaniu staw b) miejsce złamania i najbliższe stawy c) edynie samo miejsce złamania 17. Jako opatrunku nie można używać: a) zwiniętej chusty trójkątnej b) bandaża c) waty lub ligniny 18. Opaskę uciskową należy stosować: a) w przypadku zmiażdżenia kończyny. b)w przypadku nacięcia kończyny, c) w każdy przypadku krwawiącej rany, 19. Czy każdy ma obowiązek udzielania pierwszej pomocy ofiarom wypadku? a) nie, gdyż za ewentualnie popełnione błędy zawsze grozi odpowiedzialność karna, b) tak, gdyż udzielać pomocy mogą jedynie osoby z wykształceniem medycznym. c) tak, gdyż nawet w przypadku obecności zagrożeń można wykonać część działań ratunkowych, 20. Jeżeli ofiara wypadku jest nieprzytomna, oddycha i ma tętno na tętnicy szyjnej, ale zaczyna wymiotować, to należy: a) ułożyć ją na boku w pozycji bezpiecznej b) ułożyć ją na wznak i głowę odchylić do tyłu c) przygiąć jej głowę do klatki piersiowej ROZKŁAD MATERIAŁU Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. VI w SP Rok szkolny 2010/2011 Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”. Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo. Nr dop. DKOS-5002-02/08 Lp. Temat Realizacja Nr lekcji 1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy VI. Obliczanie prędkości, drogi i czasu. Wrzesień 1 2. Rozwiązywanie zadań tekstowych z prędkości, drogi i czasu. Wrzesień 2 3. Działania na liczbach naturalnych. Wrzesień 3 4. Rozwiązywanie zadań z treścią z działań na liczbach naturalnych. Wrzesień 4 5. Dzielniki i wielokrotności liczb. Wrzesień 5 6. Cechy podzielności liczb przez 2,5,10,3,9,100. Wrzesień 6 7. Obliczanie średnich arytmetycznych liczb. Wrzesień 7 8. Praca klasowa diagnozująca. Wrzesień 8 9. Omówienie i poprawa pracy klasowej diagnozującej. Wrzesień 9 10. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Wrzesień 10 11. Zadania utrwalające. Wrzesień 11 12. Praca klasowa 1: Liczby naturalne. Wrzesień 12 13. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Wrzesień 13 14. Prosta i kąty. Wrzesień 14 15. Figury wklęsłe i wypukłe. Wrzesień 15 16. Obliczanie obwodów wielokątów. Wrzesień 16 17. Rysowanie trójkątów. Wrzesień 17 18. Klasyfikacja trójkątów. Wrzesień 18 19. Rysowanie czworokątów. Wrzesień 19 20. Klasyfikacja czworokątów. Wrzesień 20 21. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Wrzesień 21 22. Zadania utrwalające. Październik 22 23. Praca klasowa 2: Własności figur płaskich. Październik 23 24. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej.. Październik 24 25. Dodawanie ułamków zwykłych. Październik 25 26. Odejmowanie ułamków zwykłych. Październik 26 27. Mnożenie ułamków zwykłych. Październik 27 28. Dzielenie ułamków zwykłych Październik 28 29. Dodawanie ułamków dziesiętnych. Październik 29 30. Odejmowanie ułamków dziesiętnych. Październik 30 31. Mnożenie ułamków dziesiętnych. Październik 31 32. Dzielenie ułamków dziesiętnych Październik 32 33. Przybliżenia dziesiętne. Październik 33 34. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Październik 34 35. Prędkość, droga, czas. Październik 35 36. Zamiana jednostki prędkości. Październik 36 37. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Październik 37 38. Zadania utrwalające. Październik 38 39. Praca klasowa 3: Ułamki zwykłe i dziesiętne. Październik 39 40. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Listopad 40 41. Pole czworokąta. Listopad 41 42. Jednostki pola. Listopad 42 43. Pole trójkąta. Listopad 43 44. Pole dowolnego wielokąta. Listopad 44 45. Obliczanie pola figury jako sumy lub różnicy pól trójkątów i czworokątów. Listopad 45 46. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Listopad 46 47. Zadania utrwalające. Listopad 47 48. Praca klasowa 4: Pola wielokątów. Listopad 48 49. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Listopad 49 50. Zamiana ułamków zwykłych i dziesiętnych na procenty. Listopad 50 51. Zapisywanie, jaki procent figury zamalowano. Listopad 51 52. Obliczanie procentu danej liczby. Listopad 52 53. Stosowanie obliczeń procentu danej liczby do rozwiązywania zadań tekstowych. Listopad 53 54. Odczytywanie danych z diagramu. Listopad 54 55. Rysowanie diagramu na podstawie danych. Listopad 55 56 Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Listopad 56 57. Zadania utrwalające. Grudzień 57 58. Praca klasowa 5: Procenty. Grudzień 58 59. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Grudzień 59 60. Graniastosłupy proste. Grudzień 60 61. Rysowanie siatek graniastosłupów. Grudzień 61 62. Pole powierzchni graniastosłupa. Grudzień 62 63. Objętość prostopadłościanu. Grudzień 63 64. Zamiana jednostki pola i objętości. Grudzień 64 65. Ostrosłupy. Grudzień 65 66. Rysowanie siatek ostrosłupów. Styczeń 66 67. Bryły obrotowe i ich własności. Styczeń 67 68. Rozpoznawanie brył obrotowych na podstawie ich siatek. Styczeń 68 69. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Styczeń 69 70. Zadania utrwalające. Styczeń 70 71. Praca klasowa 6: Figury przestrzenne. Styczeń 71 72. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Styczeń 72 73. Liczby ujemne i dodatnie. Styczeń 73 74. Wartość bezwzględna liczby całkowitej. Styczeń 74 75. Dodawanie liczb całkowitych. Styczeń 75 76. Odejmowanie liczb całkowitych. Styczeń 76 77. Mnożenie liczb całkowitych. Styczeń 77 78. Dzielenie liczb całkowitych. Styczeń 78 79. Działania na liczbach całkowitych. Styczeń 79 80. Wskazywanie zastosowania liczb całkowitych wokół nas. Styczeń 80 81. Powtórzenie i utrwalenie wiadomości. Styczeń 81. 82. Zadania utrwalające. Luty 82 83. Praca klasowa 7: Liczby całkowite. Luty 83 84. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Luty 84 85. Gra „Tęczowa matematyka” Luty 85 86. Powtórka z sową z tęczową matematyką. Luty 86 87. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Czy wierz, że…” Luty 87 88. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Kupowanie w promocji, w sezonie i po sezonie” Luty 88 89. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Matematyka w Słowniku frazeologicznym ” Luty 89 90. Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej. Marzec 90 91. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Przyroda wokół nas” Marzec 91 92. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Ogłoszenia w gazecie” Marzec 82 93. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „W gospodarstwie pana Grzegorza ” Marzec 93 94. Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej. Marzec 94 95. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Przyroda wokół nas” część II. Marzec 95 96. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Poznaję zakątki Polski” Marzec 96 97. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „W gospodarstwie ekologicznym Marzec 97 98. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Poznaję zakątki Polski” część II. Marzec 98 99. Sprawdzian z matematyki w szóstej klasie szkoły podstawowej. Marzec 99 100. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Polska w wieku XVI – XVIII ” Marzec 100 101. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „A to Polska właśnie” Marzec 101 102. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „Dom rodziny państwa Leśniewskich” Marzec 102 103. Powtórka przed sprawdzianem rozwiązywanie testu „ Pszczoły państwa Leśniewskich” Marzec 103 104. Sprawdzian z matematyki na zakończenie nauki w szóstej klasie szkoły podstawowej. Marzec 104 105. Omówienie i poprawa sprawdzianu na zakończenie szóstej klasy. Marzec 105 Po sprawdzianie 106. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Świat wokół nas”. Kwiecień 106 107. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Mistrzostwa świata w piłce nożnej”. Kwiecień 107 108. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Rekordy w świecie zwierząt”. Kwiecień 108 109. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Z wizytą w zoo”. Kwiecień 109 110. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Żyj zdrowo i trzymaj formę!”. Kwiecień 110 111. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Żyj zdrowo”. Kwiecień 111 112. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Turystyka”. Kwiecień 112 113. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Turystyka” część II. Kwiecień 113 114. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „W świecie starych pojazdów”. Maj 114 115. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Historia motoryzacji”. Maj 115 116. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „O mędrcu i jego uczniach”. Maj 116 117. Quiz matematyczny. Maj 117 118. Bingo matematyczne. Maj 118 119. Gra planszowa „Geometryczna podróż”. Maj 119 120. Geometryczny Piotruś. Maj 120 121. Powtórka po sprawdzianie rozwiązywanie testu „Dzień dziecka”. Czerwiec 121 122. Zagadki matematyczne. Czerwiec 122 123. Umiem szukać w różnych źródłach informacji. Czerwiec 123 ROZKŁAD MATERIAŁU Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. V w SP Rok szkolny 2010/2011 Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”. Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo. Nr dop. DKOS-5002-02/08 Lp. Temat Realizacja Nr lekcji 1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy V. Wrzesień 1 2. Jednostki długości, czasu i wagi. Wrzesień 2 3. Średnia prędkość pojazdów. Wrzesień 3 4. Dziesiątkowy system zapisu liczb. Wrzesień 4 5. Pamięciowe dodawanie liczb. Wrzesień 5 6. Mnożenie liczb naturalnych. Wrzesień 6 7. Sprawdzian diagnozujący. Wrzesień 7 8. Omówienie i poprawa sprawdzianu diagnozującego. Wrzesień 8 9. Pamięciowe odejmowanie liczb. Wrzesień 9 10. Dzielenie liczb w pamięci. Wrzesień 10 11. Kolejność wykonywania działań. Wrzesień 11 12. Zadania tekstowe na kolejność wykonywania działań. Wrzesień 12 13. Mnożenie liczb sposobem pisemnym. Wrzesień 13 14. Dzielenie liczb sposobem pisemnym. Wrzesień 14 15. Porównywanie ilorazowe w zadaniach. Wrzesień 15 16. Wielokrotności i dzielniki liczb naturalnych. Wrzesień 16 17. Cechy podzielności liczb. Październik 17 18. Zaokrąglanie liczb. Październik 18 19. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Październik 19 20. Zadania utrwalające. Październik 20 21. Praca klasowa1: Liczby naturalne. Październik 21 22. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Październik 22 23. Punkt, prosta, półprosta, odcinek. Październik 23 24. Rozpoznawanie kątów. Październik 24 25. Ćwiczenia w mierzeniu kątów. Październik 25 26. Kąty przyległe i wierzchołkowe. Październik 26 27. Symetria w otoczeniu człowieka. Październik 27 28. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Październik 28 29. Zadania utrwalające. Październik 29 30. Ułamek jako część całości. Październik 30 31. Liczby mieszane i ułamki niewłaściwe. Październik 31 32. Rozszerzanie i skracanie ułamków. Listopad 32 33. Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach. Listopad 33 34. Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach. Listopad 34 35. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. Listopad 35 36. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. Listopad 36 37. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach. Listopad 37 38. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach. Listopad 38 39. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu ułamków o różnych mianownikach. Listopad 39 40. Mnożenie ułamka zwykłych przez liczby naturalne. Listopad 40 41. Mnożenie ułamka przez ułamek. Listopad 41 42. Obliczanie ułamka danej liczby. Listopad 42 43. Ułamek danej liczby – zadania. Listopad 43 44. Odwrotności liczb. Listopad 44 45. Dzielenie ułamków zwykłych. Listopad 45 46. Dzielenie ułamków – zadania. Listopad 46 47. Działania na ułamkach. Listopad 47 48. Zadania tekstowe z wykorzystaniem działań na ułamkach. Listopad 48 49. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Grudzień 49 50. Zadania utrwalające. Grudzień 50 51. Praca klasowa 2: Działania na ułamkach zwykłych. Grudzień 51 52. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Grudzień 52 53. Wielokąty wypukłe i wklęsłe. Grudzień 53 54. Miary kątów w wielokątach. Grudzień 54 55. Obliczanie obwodu wielokąta. Grudzień 55 56. Rysowanie figur w skali. Grudzień 56 57. Odległości z rzeczywistości i na mapie. Grudzień 57 58. Zadania utrwalające. Grudzień 58 59. Praca klasowa 3: Wielokąty. Grudzień 59 60. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Grudzień 60 61. Rozpoznawanie wyrażeń algebraicznych. Styczeń 61 65. Zapisywanie wyrażeń algebraicznych. Styczeń 65 66. Obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych. Styczeń 66 67. Wartości wyrażeń algebraicznych – zadania. Styczeń 67 68. Rozwiązywanie równań. Styczeń 68 69. Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań. Styczeń 69 70. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Styczeń 70 71. Zadania utrwalające. Styczeń 71 72. Trójkąt różnoboczny. Styczeń 72 73. Trójkąt różnoboczny – zadania. Styczeń 73 74. Trójkąt równoramienny. Styczeń 74 75. Trójkąt równoramienny – zadania. Styczeń 75 76. Trójkąt równoboczny. Styczeń 76 77. Podział trójkątów ze względu na kąty lub boki. Luty 77 78. Wysokości trójkąta. Luty 78 79. Zadania o trójkątach. Luty 79 80. Klasyfikacja trójkątów. Luty 80 81. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Luty 81 82. Zadania utrwalające. Luty 82 83. Praca klasowa 4: Trójkąty. Luty 83 84. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Luty 84 85. Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie. Luty 85 86. Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych. Marzec 86 87. Zadania tekstowe z dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych. Marzec 87 88. Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000, … Marzec 88 89. Mnożenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym. Marzec 89 90. Mnożenie ułamków dziesiętnych – zadania. Marzec 90 91. Dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym. Marzec 91 92. Wykorzystanie dzielenia ułamków dziesiętnych w zadaniach. Marzec 92 93. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Marzec 93 94. Zadania utrwalające. Marzec 94 95. Praca klasowa 5: Działania na ułamkach dziesiętnych. Marzec 95 96. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Marzec 96 97. Prostokąt i kwadrat. Marzec 97 98. Zadania dotyczące prostokątów. Marzec 98 99. Równoległobok i jego własności. Marzec 99 100. Romb i jego własności. Marzec 100 101. Trapez i jego własności. Marzec 101 102. Czworokąty – zadania. Kwiecień 102 103. Klasyfikacja czworokątów. Kwiecień 103 104. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Kwiecień 104 105. Zadania utrwalające. Kwiecień 105 106. Praca klasowa 6: Czworokąty. Kwiecień 106 107. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Kwiecień 107 108. Liczby dodatnie i ujemne. Liczby przeciwne. Kwiecień 108 109. Dodawanie liczb całkowitych. Kwiecień 109 110. Dodawanie liczb całkowitych – zadania z treścią. Kwiecień 110 111. Odejmowanie liczb całkowitych. Kwiecień 111 112. Odejmowanie liczb całkowitych – zadania z treścią. Kwiecień 112 113. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Kwiecień 113 114. Pole prostokąta i kwadratu. Kwiecień 114 115. Jednostki pola. Kwiecień 115 116. Pole równoległoboku. Maj 116 117. Pole rombu. Maj 117 118. Pole trójkąta. Maj 118 119. Pole trapezu. Maj 119 120. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Maj 120 121. Zadania utrwalające. Maj 121 122. Praca klasowa 7: Pola figur płaskich. Maj 122 123. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Maj 123 124. Prostopadłościan i sześcian. Maj 124 125. Siatki prostopadlościanów. Maj 125 126. Pole powierzchni graniastosłupa. Maj 126 127. Objętość prostopadłościanu. Czerwiec 127 128. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Czerwiec 128 129. Ułamek jako procent. Czerwiec 129 130. Obliczanie procentu danej wielkości. Czerwiec 130 131. Diagramy procentowe. Czerwiec 131 132. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Czerwiec 132 ROZKŁAD MATERIAŁU Rozkład materiału nauczania z matematyki dla kl. IV w SP Rok szkolny 2010/2011 Kształcenie wg podręcznika H. Lewicka, M. Kowalczyk „Matematyka wokół nas”. Niniejszy rozkład materiału opracowany jest dla realizacji materiału w wymiarze 4 godzin tygodniowo. Nr dop. DKOS-5002-02/08 Lp. Temat Realizacja Nr lekcji 1. Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi i programem klasy IV. Wrzesień 1 2. Liczby naturalne. Oś liczbowa. Wrzesień 2 3. Dodawanie liczb. Wrzesień 3 4. Zadania tekstowe z dodawania liczb. Wrzesień 4 5. Odejmowanie liczb. Wrzesień 5 6. Zadania tekstowe z odejmowania liczb. Wrzesień 6 7. Praca klasowa diagnozująca. Wrzesień 7 8. Omówienie i poprawa pracy klasowej diagnozującej. Wrzesień 8 9. Mnożenie liczb. Wrzesień 9 10. Rozwiązywanie zadań tekstowych z mnożenia liczb. Wrzesień 10 11. Mnożenie liczb przez 10, 100, 1000. Wrzesień 11 12. Dzielenie liczb. Wrzesień 12 13. Rozwiązywanie zadań tekstowych z dzielenia liczb. Wrzesień 13 14. Dzielenie liczb przez 10, 100, 1000. Wrzesień 14 15. Porównywanie liczb. Wrzesień 15 16. Zadania tekstowe z porównywania liczb. Wrzesień 16 17. Potęgowanie liczb. Październik 17 18. Kolejność wykonywania działań. Październik 18 19. Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych. Październik 19 20. Szacowanie wyników. Październik 20 21. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Październik 21 22. Zadania utrwalające. Październik 22 23. Praca klasowa 1:Działania w zbiorze liczb naturalnych. Rachunek pamięciowy. Październik 23 24. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Październik 24 25. Punkt, prosta, półprosta, odcinek. Październik 25 26. Mierzenie i kreślenie odcinków. Październik 26 27. Jednostki długości. Październik 27 28. Kąty. Październik 28 29. Mierzenie kątów. Październik 29 30. Porównywanie kątów. Październik 30 31. Proste prostopadłe. Październik 31 32. Proste równoległe. Październik 32 33. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Listopad 33 34. Dziesiątkowy system pozycyjny. Listopad 34 35. Rzymski system zapisywania liczb. Listopad 35 36. Dodawanie liczb sposobem pisemnym. Listopad 36 37. Zadania z treścią z dodawania liczb sposobem pisemnym. Listopad 37 38. Odejmowanie liczb sposobem pisemnym. Listopad 38 39. Zadania z treścią z odejmowania liczb sposobem pisemnym. Listopad 39 40. Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe. Listopad 40 41. Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe – zadania tekstowe. Listopad 41 42. Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe. Listopad 42 43. Mnożenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe – zadania tekstowe. Listopad 43 44. Dzielenie z resztą. Listopad 44 45. Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe. Listopad 45 46. Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby jednocyfrowe – zadania tekstowe. Listopad 46 47. Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe. Listopad 47 48. Dzielenie liczb sposobem pisemnym przez liczby wielocyfrowe – zadania tekstowe. Listopad 48 49. Miary czasu. Grudzień 49 50. Jednostki miary czasu. Grudzień 50 51. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Grudzień 51 52. Zadania utrwalające. Grudzień 52 53. Praca klasowa 2: Działania sposobem pisemnym. Grudzień 53 54. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Grudzień 54 55. Prostokąty. Grudzień 55 56. Obwód prostokąta. Styczeń 56 57. Pole prostokąta. Styczeń 57 58. Jednostki pola. Styczeń 58 59. Zadania na obliczanie pola i obwodu prostokąta. Styczeń 59 60. Okrąg. Styczeń 60 61. Koło. Styczeń 61 62. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Styczeń 62 63. Zadania utrwalające. Styczeń 63 64. Praca klasowa 3: Wielokąty. Styczeń 64 65. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Styczeń 65 66. Powiększanie figur. Styczeń 66 67. Zmniejszanie figur. Styczeń 67 68. Odczytywanie odległości z planu. Styczeń 68 69. Odczytywanie odległości z mapy. Styczeń 69 70. Odczytywanie diagramów. Styczeń 70 71. Odczytywanie danych z diagramów. Styczeń 71 72. Prezentowanie danych na diagramach. Luty 72 73. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Luty 73 74. Dzielniki liczb. Luty 74 75. Wielokrotności liczb. Luty 75 76. Cechy podzielności liczb przez 2, 5, 10, 100 i 25. Luty 76 77. Cechy podzielności liczb przez 3 i 9. Luty 77 78. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Luty 78 79. Ułamek jako część całości. Luty 79 80. Zaznaczanie ułamków na osi liczbowej. Marzec 80 81. Porównywanie ułamków o jednakowych licznikach. Marzec 81 82. Porównywanie ułamków o jednakowych mianownikach. Marzec 82 83. Ułamek jako dzielenie. Marzec 83 84. Ułamki niewłaściwe. Marzec 84 85. Ułamki właściwe. Marzec 85 86. Rozszerzanie ułamków. Marzec 86 87. Skracanie ułamków. Marzec 87 88. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach. Marzec 88 89. Rozwiązywanie zadań tekstowych z dodawania ułamków o jednakowych mianownikach. Marzec 89 90. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach. Marzec 90 91. Rozwiązywanie zadań z odejmowania ułamków o jednakowych mianownikach. Marzec 91 92. Mnożenie ułamków przez liczbę naturalną. Marzec 92 93. Odczytywanie ułamka danej liczby. Marzec 93 94. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Marzec 94 95. Zadania utrwalające. Marzec 95 96. Praca klasowa 4: Ułamki zwykłe. Marzec 96 97. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Marzec 97 98. Opis prostopadłościanu. Kwiecień 98 99. Rysowanie prostopadłościanów. Kwiecień 99 100. Rysowanie siatek prostopadłościanów. Kwiecień 100 101. Modele i siatki prostopadłościanów. Kwiecień 101 102. Pole powierzchni prostopadłościanu. Kwiecień 102 103. Jednostki długości. Kwiecień 103 104. Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem własności prostopadłościanów. Kwiecień 104 106. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Kwiecień 106 108. Ułamki o mianowniku 10, 100, 1000. Maj 108 109. Rozszerzanie i ułamków dziesiętnych. Maj 109 110. Skracanie ułamków dziesiętnych. Maj 110 111. Porównywanie ułamków dziesiętnych. Maj 111 112. Wyrażenia dwumianowe. Maj 112 113. Zapisywanie ułamków dziesiętnych za pomocą wyrażeń dwumianowych. Maj 113 114. Dodawanie ułamków dziesiętnych. Maj 114 115. Zadania z treścią z dodawania ułamków dziesiętnych. Maj 115 116. Odejmowanie ułamków dziesiętnych. Maj 116 117. Rozwiązywanie zadań z treścią z odejmowania ułamków dziesiętnych. Maj 117 118. Mnożenie ułamków przez 10, 100, 1000. Maj 118 119. Dzielenie ułamków przez 10, 100, 1000. Czerwiec 119 120. Zadania z treścią z dzielenia ułamków przez 10, 100, 1000. Czerwiec 120 121. Kalkulator. Czerwiec 121 122. Powtórzenie wiadomości i utrwalenie umiejętności. Czerwiec 122 123. Zadania utrwalające. Czerwiec 123 124. Praca klasowa 5: Ułamki dziesiętne. Czerwiec 124 125. Omówienie wyników i poprawa pracy klasowej. Czerwiec 125 Wyświetleń: 4785
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |