Katalog Agnieszka Opyt, 2011-08-02 Wrocław Język polski, Konspekty Lekcja z filmemSCENARIUSZ (zajęcia pozalekcyjne; język polski, etyka, filozofia, wiedza o kulturze) WIĘCEJ MATERIAŁÓW NA STRONIE: www.empiriafilm.com Motyw rodziny w kulturze i relacje międzyludzkie. Materiały dydaktyczne: FILM: Sala samobójców, reż. Jan Komasa LITERATURA: Fragmenty Ferdydurke W. Gombrowicza (rodzina Młodziaków) i (lub) Tango S. Mrożka. Celem zajęć jest ukazanie współczesnego modelu rodziny. Analiza porównawcza obrazu filmowego z literackim pozwala na wyciągnięcie wniosków na temat współczesnej rodziny i panujących w niej relacji. Uczeń opisze i oceni zaprezentowane modele, uwzględniając struktury społeczno-psychologiczne bohaterów. Skonfrontuje i wyciągnie tez wnioski na temat struktury filmu, powieści i dramatu (oceni filmowy i literacki sposób mówienia o rodzinie), a także wypowie się na temat wykorzystania w filmie muzyki. Metody pracy: - dyskusja; burza mózgów; praca z tekstem; praca w parach; Po projekcji filmu uczniowie powinni: - opisać i scharakteryzować poszczególnych członków rodziny, uwzględniając ich sytuację społeczną (proponowany kontekst filozoficzno-etyczny: szczęście i materializm); - wyciągnąć wnioski na temat kreacji przedstawionego świata (ideały bohatera w konfrontacji z rzeczywistością; problem wkraczania w dorosłe życie; relacje z rówieśnikami) – jaka rzeczywistość wyłania się z filmu? - ocenić funkcjonalność złożonej struktury filmu (połączenie animacji i filmu fabularnego); - nazwać i ocenić rolę muzyki; Analiza fragmentu utworu: - powinna przebiegać w bezpośredniej konfrontacji z obrazem filmowym: należy skoncentrować się na charakterystyce postawy rodziców i omówić panujące w rodzinie relacje; - musi odnosić się do zaprezentowanego w tekście/tekstach świata (należy tu poruszyć problem człowieka uwikłanego w schematy społeczne, bezwolnie poddającego się narzucanej przez społeczeństwo formie – można nawiązać tu do filmu, w którym główny bohater zrywa wszelkie prawdziwe relacje międzyludzkie i ucieka w wirtualny świat; problem manipulacji w relacjach z wirtualną dziewczyną); kontekst filozoficzny: wprowadzenie zagadnień z filozofii dialogu (JA – INNI, człowiek w relacjach międzyludzkich; społeczeństwo – jednostka); kontekst etyczny: etyka w relacjach międzyludzkich); - porównać formę i kompozycję tekstów (Ferdydurke jako antypowieść; Tango – teatr absurdu) ze strukturą filmu Komasy – praca w parach (wniosek powinien zmierzać w kierunku poszukiwania w świecie sztuki nowych form wyrazu); Praca domowa: Przypomnij sobie model komunikacyjny R. Jakobsona, powtórz cechy umiejętnego dialogu i oceń swoje umiejętności komunikacyjne. Zadanie dodatkowe (długoterminowe): Napisz szkic krytyczny na temat poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze współczesnego języka filmu WIĘCEJ MATERIAŁÓW NA STRONIE: www.empiriafilm.com Wyświetleń: 1866
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |