Katalog

jadwiga Bryza, 2011-07-13
Poznań

Zajęcia pozaszkolne, Artykuły

Jak realizowałam mój autorski program: " Edukacja teatralna dla czterolatków " dla

- n +

Jak realizowałam mój autorski program: " Edukacja teatralna dla czterolatków ".

Najmłodszy wiek dziecka, to najważniejszy okres w życiu człowieka.
Wtedy można różnymi sposobami pobudzić rozwój dzieci. Świetnym sposobem
Rozbudzania, ukierunkowywania aktywności i kreatywności dziecka są zabawy w teatr. Dlatego napisałam w tym roku szkolnym : „Autorski program edukacji teatralnej dla czterolatków ”.W tym okresie dziecko ma naturalną potrzebę wyrażania swoich emocji w różnych formach: poprzez ruch, mowę, gest, śpiew, taniec. W teatrze tworzy się nową rzeczywistość i wszystko się może zdarzyć. Wystarczy to wymyślić i pokazać. Marzenia mogą się urzeczywistnić. Tutaj można się stać kimś innym niż w świecie realnym. Po zatwierdzeniu programu przez Radę Pedagogiczną, zapoznałam rodziców z jego celami. Rodzice pomogli mi w skompletowaniu różnych części garderoby (rękawiczki, chusty, szale itp.), które umieściłam w kąciku teatralnym. Dzieci korzystały z niego
z wielką radością nie tylko podczas zajęć teatralnych, ale także podczas swobodnych zabaw tematycznych, gdy odgrywały wymyślone przez siebie role. Niezbędne do zintegrowania grupy i nauczenia dzieci współpracy okazały się zabawy integrujące grupę. Systematycznie stosowałam ćwiczenia oddechowe,
dykcyjne oraz ćwiczenia w kreowaniu powierzonych ról - pokazywanie ruchem postaci, elementów przyrody ( wiatru, góry, wilka itp.) po grę z wykorzystaniem tekstu ( wcielanie się w postać ). Na samym końcu wspólnie z dziećmi wybrałam interesujący ich temat. Wybrały postać wilka i zająca. Zapoznałam dzieci z postacią wilka w baśniach („Czerwony Kapturek ” i pokazałam im teatrzyk „ Wilk i siedem kózek ”). Na ich podstawie dzieci zrozumiały przesłania : „ Nie otwieraj obcym! Nie rozmawiaj z nieznajomym! Wilk to obraz stworzony przez ludzi, który ma pokazać zło, strach, obcego. Stało się tak, bo bano się wilków i nie znano ich zwyczajów. Następnie zaznajomiłam dzieci z książkami ukazującymi wilka i zająca w ich naturalnym środowisku, żeby poznawały nie tylko ich wygląd , ale tryb życia. W dalszej kolejności zapoznawałam czterolatki z fragmentami wstępnego scenariusza; „ Wilki
i Zające ”. Na bieżąco ulegał on zmianom, ponieważ musiałam go dostosować
do możliwości rozwojowych dzieci. Owocem naszych działań stał się występ przygotowany dla społeczności przedszkolnej i dzieci z oddziału przedszkolnego ze Szkoły Podstawowej nr 62 dnia 16. maja 2011 roku.
Z radością mogę powiedzieć, że dzieci rozbudziły swoją wyobraźnię twórczą, nauczyły się operować głosem, rozbudziły zdolności aktorskie, rozwinęły pamięć, uwagę, ale przede wszystkim nauczyły się współpracy,
przyjaznego nastawienia do innych, wyrażania swoich emocji. Poczuły radość, że mają moc sprawczą w kreacji nowego świata, do którego zaprosiły innych.

Napisała: mgr Jadwiga Bryza

Wyświetleń: 573


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.