Katalog Anna Jabłońska, 2011-06-16 Lublin Religia, Konspekty Bóg dzieli się mocą stwórczą - lekcja otwarta dla nauczycieli religiiKonspekt lekcji otwartej w klasie IV dla nauczycieli religii Prowadząca: mgr Anna Jabłońska Temat: Bóg dzieli się mocą stwórczą Cele: Uczeń: - wie, że Bóg powierzył nam przetwarzanie świata i uzdolnił nas do tego zadania, - rozumie, że dar współtworzenia świata musi być mądrze wykorzystany, - potrafi w oparciu teksty biblijne określić możliwości twórcze człowieka i w odpowiedzialny sposób korzystać z darów Boga. Pomoce: karty pracy, kartki z zapisem tekstu z lukami, prace dzieci przedstawiające wygląd świata i warunki życia ludzi na przestrzeni wieków, podręcznik. Metody: rozmowa kierowana, pokaz, analiza tekstu – alternatywne tytuły, uzupełnianie tekstu, praca z podręcznikiem. PRZEBIEG KATECHEZY: - powitanie z dziećmi i gośćmi; - modlitwa rozpoczynająca katechezę ( Dekalog ) 1.Wprowadzenie do tematu Rozmowa na temat rozwoju człowieka i cywilizacji z wykorzystaniem ekspozycji prac (wykonanych przez klasy piąte) pokazujących jak zmieniał się świat na przestrzeni wieków. Wskazanie na ingerencję człowieka w przyrodę, przetwarzanie, ulepszanie świata. - Świat jest taki piękny, dlaczego człowiek coś w nim zmieniał i zmienia i skąd wie, że może to robić? Dzisiaj poszukamy na to pytanie odpowiedzi. 2. To mówi Pan - Podział klasy na grupy ( grupy czteroosobowe powstałe z połączenia osób siedzących w dwóch sąsiadujących ławkach). - W grupach dzieci pracują nad tekstem biblijnym, który otrzymały na kartach Rzekł Bóg: „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam. Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad całą ziemią i nad wszelkim zwierzątkiem naziemnym (…) Po czym Bóg im błogosławił, mówiąc do nich: "Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną.(…) Ulepiwszy z gleby wszelkie zwierzęta ziemne i wszelkie ptaki powietrzne, Pan Bóg przyprowadził je do mężczyzny, aby przekonać się jaką on da im nazwę. Każde jednak zwierzę, które określił mężczyzna, otrzymało nazwę "istota żywa". I tak mężczyzna dał nazwy wszelkiemu bydłu, ptakom powietrznym i wszelkiemu zwierzęciu polnemu” a) wymyślają jak największej tytułów do tekstu, b) wybierają jeden tytuł – ten, który najbardziej się im spodobał, c) prezentacja na forum – każda grupa czyta wszystkie „wymyślone” tytuły, a na koniec wskazuje wybrany za najlepszy. 3. Zapis do zeszytu: - temat dzisiejszej katechezy - tytuł danej perykopy jaki został uzgodniony w danej grupie ( kolorowym długopisem) 4. Moja odpowiedź Po wysłuchaniu odpowiedzi i zapisie w zeszycie, wspólna modlitwa słowami psalmu, który znajduje się w podręczniku (Jedno z dzieci odczytuje z podręcznika - str.71 po jednym zdaniu psalm, pozostali uczniowie odpowiadają w zależności od sensu wypowiedzianego zdania: - „ przepraszamy Cię Boże”, a następnie „ prosimy Cię Boże” ). Katecheta uwrażliwia uczniów na to, że Bóg w swej dobroci dzieli się światem z ludźmi, ucząc nas przez to dzielenia się z innymi, tym co mamy. Przypominamy sobie o tym w każdą niedzielę w czasie Mszy świętej, kiedy spotykamy przy jednym stole, do którego zaprasza Jezus Chrystus. Przecież nie wszystkich znamy z imienia i nazwiska, ale pamiętamy, że to nasi bracia. Dzisiaj już wiemy, że człowiek powinien panować nad światem w sposób odpowiedzialny. W jaki sposób powinniśmy wypełniać to zadanie? Poszukamy podpowiedzi w podręczniku, str. 70 – 71; w czasie kiedy dzieci czytają katecheta rozdaje kartki z tekstem, który należy uzupełnić: Bóg powołał człowieka do…………………… . Człowiek zmienia świat: rozwija naukę, kulturę,………………………………, aby ułatwić sobie……………… i …………………….. Postęp nie może jednak niszczyć………… i …………………… ludzi. Ja również jestem odpowiedzialny za świat. W szkole na lekcjach z różnych ………………… przygotowuję się do …………………. ……………. Uczę się pilnie i systematycznie, aby…………………………… . ( kartki z uzupełnionym tekstem uczniowie wklejają do zeszytów) 5. Modlitwa Przypomnienie uczniom, że nie zawsze musimy modlić się słowami modlitw, których kiedyś uczyliśmy się na pamięć, modlitwa „ swoimi słowami” jest również bardzo ważna. Taką modlitwę dzieci pisały jako pracę domową ( modlitwę do Anioła Stróża), dzisiaj poprosimy właśnie Anioła Stróża, aby pomagał nam wypełniać zadanie o którym mówiliśmy. ( wybrane chętne dziecko odczytuje swoją modlitwę ) Za aktywność na katechezie uczniowie otrzymują kolorowe kwadraciki „plusy” 6. Praca domowa Każdy uczeń otrzymuje zaadresowaną kopertę z pracą domową i niespodzianką. Koperta zawiera kartę z krótką pochwałą oraz polecenie pracy domowej: Napisz opowiadanie o tym, czym Bóg obdarza cię każdego dnia. (jeżeli wystarczy czasu dzieci otwierają koperty będąc jeszcze w sali) Pożegnanie gości: „ Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus” Wyjście na przerwę. Wyświetleń: 1752
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |