AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Regina Marek, 2011-06-14
Kamienica

Język polski, Konspekty

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI Temat: Kto jest osoba mówiącą w wierszu Juliana Tuwima „ Rwanie bzu”?

- n +

KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI

Temat: Kto jest osoba mówiącą w wierszu Juliana Tuwima
„ Rwanie bzu”?


Cele:
Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi:
- wskazać podmiot liryczny, nazwać towarzyszące mu uczucia,
- zdefiniować pojęcia: neologizm, dynamizm,
- rozpoznać wybrane środki poetyckie (epitety, metafory, uosobienia, neologizmy) i określić ich funkcję.

Pomoce dydaktyczne:
tekst wiersza J. Tuwima „ Rwanie bzu”, Słowniki wyrazów obcych, karty pracy indywidualnej.

Przebieg lekcji:

1. Nauczyciel podaje temat lekcji, następnie prosi uczniów o dwukrotne przeczytanie tekstu wiersza.
2. Próba udzielenia odpowiedzi na pytania:

 Jaki nastrój panuje w wierszu?
 Czego dotyczy sytuacja liryczna wiersza?
 Czy podmiot liryczny jest uczestnikiem opisywanego zdarzenia?

3. Na prośbę nauczyciela uczniowie podkreślają w tekście wiersza wszystkie czasowniki.
Następnie odpowiadają na pytanie: Co powoduje nagromadzenie dużej ilości czasowników w tekście wiersza?

4. Wyjaśnienie pojęcia: dynamizm, neologizm przy pomocy Słowników wyrazów obcych.
Zapisanie w zeszycie notatki.
5. Uzupełnienie karty pracy indywidualnej.

Zadanie domowe

Wyjaśnij w 10 zadaniach, jak rozumiesz słowa poety: „ pachnie kropliste po uszy…”









Załącznik 1

Tuwim Julian


”Rwanie bzu”

Narwali bzu, naszarpali,
Nadarli go, natargali,
Nanieśli świeżego, mokrego,
Białego i tego bzowego.

Liści tam - rwetes, olśnienie,
Kwiecia - gąszcz, zatrzęsienie,
Pachnie kropliste po uszy
I ptak sie wśrod zawieruszył.

Jak rwali zacietrzewieni
W rozgardiaszu zieleni,
To sie narwany więzień
Wtrzepotał, wplątał w gałęzie.

Śmiechem się bez zanosi:
A kto cię tutaj prosił?
A on, zieleń śpiewając,
Zarośla ćwierkiem zrosił.

Głowę w bzy - na stracenie,
W szalejące więzienie,
W zapach, w perły i dreszcze!
Rwijcie, nieście mi jeszcze!


















Załącznik 2


Karta pracy indywidualnej

1. Podaj po jednym przykładzie wskazanych środków poetyckich.

a) neologizm - …………………………………………………………………………

b) uosobienie - ………………………………………………………………………………….

c) epitet - ………………………………………………………………………….

d) przenośnia (metafora) - ………………………………………………………

……………………………………………………………………………………..

e) onomatopeja - …………………………………………………………………..


f) pytanie retoryczne - ……………………………………………………………..
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2823


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.