Katalog Regina Marek, 2011-06-14 Kamienica Język polski, Konspekty KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI Temat: Kto jest osoba mówiącą w wierszu Juliana Tuwima „ Rwanie bzu”?KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE VI Temat: Kto jest osoba mówiącą w wierszu Juliana Tuwima „ Rwanie bzu”? Cele: Po zakończonych zajęciach uczeń potrafi: - wskazać podmiot liryczny, nazwać towarzyszące mu uczucia, - zdefiniować pojęcia: neologizm, dynamizm, - rozpoznać wybrane środki poetyckie (epitety, metafory, uosobienia, neologizmy) i określić ich funkcję. Pomoce dydaktyczne: tekst wiersza J. Tuwima „ Rwanie bzu”, Słowniki wyrazów obcych, karty pracy indywidualnej. Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel podaje temat lekcji, następnie prosi uczniów o dwukrotne przeczytanie tekstu wiersza. 2. Próba udzielenia odpowiedzi na pytania: Jaki nastrój panuje w wierszu? Czego dotyczy sytuacja liryczna wiersza? Czy podmiot liryczny jest uczestnikiem opisywanego zdarzenia? 3. Na prośbę nauczyciela uczniowie podkreślają w tekście wiersza wszystkie czasowniki. Następnie odpowiadają na pytanie: Co powoduje nagromadzenie dużej ilości czasowników w tekście wiersza? 4. Wyjaśnienie pojęcia: dynamizm, neologizm przy pomocy Słowników wyrazów obcych. Zapisanie w zeszycie notatki. 5. Uzupełnienie karty pracy indywidualnej. Zadanie domowe Wyjaśnij w 10 zadaniach, jak rozumiesz słowa poety: „ pachnie kropliste po uszy…” Załącznik 1 Tuwim Julian ”Rwanie bzu” Narwali bzu, naszarpali, Nadarli go, natargali, Nanieśli świeżego, mokrego, Białego i tego bzowego. Liści tam - rwetes, olśnienie, Kwiecia - gąszcz, zatrzęsienie, Pachnie kropliste po uszy I ptak sie wśrod zawieruszył. Jak rwali zacietrzewieni W rozgardiaszu zieleni, To sie narwany więzień Wtrzepotał, wplątał w gałęzie. Śmiechem się bez zanosi: A kto cię tutaj prosił? A on, zieleń śpiewając, Zarośla ćwierkiem zrosił. Głowę w bzy - na stracenie, W szalejące więzienie, W zapach, w perły i dreszcze! Rwijcie, nieście mi jeszcze! Załącznik 2 Karta pracy indywidualnej 1. Podaj po jednym przykładzie wskazanych środków poetyckich. a) neologizm - ………………………………………………………………………… b) uosobienie - …………………………………………………………………………………. c) epitet - …………………………………………………………………………. d) przenośnia (metafora) - ……………………………………………………… …………………………………………………………………………………….. e) onomatopeja - ………………………………………………………………….. f) pytanie retoryczne - …………………………………………………………….. Wyświetleń: 2823
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |