Katalog

Alina Krzanowska, 2011-06-13
Jarosław

Inne języki obce, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego

- n +






PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO







mgr Alina Krzanowska



Nauczyciel stażysta
ubiegający się o stopień nauczyciela kontraktowego











Nauczyciel języka łacińskiego w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Św. Kr. Jadwigi
w Jarosławiu

Data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2010 r.

Opiekun stażu: mgr Anna Szczygieł

Posiadane wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym








Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004 r., nauczyciel stażysta ubiegający się o stopień nauczyciela kontraktowego, zobowiązany jest do sporządzenia Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenia go dyrektorowi szkoły.
Niniejszy plan został opracowany na podstawie :
1. Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239 – tekst jednolity (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli)
2. Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw. (Dz.U. z 2000r. Nr 19, poz.239)
3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 roku. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
























Wstęp

Opracowany plan uwzględnia moją dotychczasową wiedzę, umiejętności i doświadczenie, wynikające z wykształcenia oraz z rocznej pracy pedagogicznej. Oprócz zadań związanych z ciągłym doskonaleniem procesu dydaktycznego (rozwój w obszarze dydaktycznym) języka łacińskiego, ważnym elementem mojego rozwoju będzie doskonalenie kompetencji wychowawczych, niezbędnych w pracy pedagogicznej poprzez uczestnictwo w formach doskonalenia wewnątrzszkolnych i organizowanych przez instytucje zajmujące się wspieraniem systemu oświaty.
Zaplanowane działania i zadania uwzględniają specyfikę i potrzeby Gimnazjum Nr 1 im. Św. Kr. Jadwigi w Jarosławiu. Opracowany plan rozwoju może być zmodyfikowany w związku z ustawicznym procesem zmian zachodzących w szkolnictwie. Po zakończeniu stażu przygotuję sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego zawierające m.in. analizę działań oraz wnioski.



























A. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego.
B. Cele szczegółowe:
1. Poznanie organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły
2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole oraz sposobów jej prowadzenia.
3. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku.
4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych wychowawców i nauczycieli, a także omawianie tych zajęć z prowadzącym.
5. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły, opiekuna stażu i omawianie ich.
6. Zdobywanie nowych umiejętności poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego:
a. wewnątrzszkolnych
b. pozaszkolnych
c. samokształcenia
7. Wspieranie aktywności twórczej dzieci i młodzieży, a także rozwijanie artystycznych uzdolnień uczniów.


C. Zaplanowanie działań w związku z awansem zawodowym::


L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji
1. Poznanie procedury awansu zawodowego - Poznanie i analiza przepisów oświatowych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli

- Analiza znowelizowanej Karty Nauczycieli (szczególnie rozdział 3a) oraz rozporządzenie o awansie zawodowym nauczycieli

- Zapoznanie się z literaturą na powyższy temat.
wrzesień/
październik/
listopad 2010r.
Poprawne opracowanie planu rozwoju zawodowego
2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Zawarcie kontraktu z opiekunem poprzez ustalenie:
- kryteriów oceny stażu,
- zakresu obowiązków nauczyciela,
- zakresów obowiązków opiekuna,
- zasad komunikowania się i współpracy.

Konsultacje dotyczące przygotowanych konspektów, realizacji programu nauczania, prowadzenia dokumentacji szkolnej.
Wrzesień
2010 r.
3. Ustalenie z
opiekunem stażu
zadań i celów realizowanych podczas stażu
Napisanie planu rozwoju
zawodowego
Wrzesień
2010 r. Wnioski i plan
rozwoju
zawodowego

4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego - Regularne prowadzenie dziennika stażu.
- Systematyczne gromadzenie dokumentów np.: zaświadczeń, świadectw, programów, konspektów lekcyjnych, rozkładów materiału.
- Przygotowanie sprawozdania
z realizacji planu rozwoju zawodowego.
- Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego.
W czasie trwania stażu.



Maj 2011


Maj 2011 Teczka stażu zawodowego.
Dokumenty.


Sprawozdanie z realizacji planu zawodowego.
Kopia wniosku
5. Przygotowanie
projektu
sprawozdania z
realizacji planu
rozwoju
zawodowego
- Autorefleksja, autoanaliza,
opis realizacji planu
rozwoju zawodowego
Maj 2011 Sprawozdanie z
realizacji stażu



D. Powinności określone w rozporządzeniu MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego.


§ 6.2.1 Zapoznanie się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły.

L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji
1. Zapoznanie się z duchem i celem istnienia systemu oświaty w Polsce (preambuła oraz Art. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm), oraz misją nauczyciela (Art. 4 Ustawy o systemie oświaty i Art. 6 Ustawy Karta Nauczyciela) - Autorefleksja, notatki własne Wrzesień 2010 r.
2. Zapoznanie się z oświatowymi aktami prawnymi: Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MENiS - Analiza dokumentacji wrzesień/
październik/
listopad 2010 r.
Notatki własne
3. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły - Analiza dokumentacji:
statutu szkoły,
programu wychowawczego,
szkolnego zestawu programów nauczania,
wewnątrzszkolnego systemu oceniania i klasyfikowania,
programu profilaktycznego, itd.
wrzesień/
październik/
listopad 2010 r.
Konsultacje z opiekunem stażu
4. Zapoznanie się z dokumentacją oraz zasadami jej prowadzenia: dziennikiem lekcyjnym, arkuszem organizacyjnym, księgą zarządzeń, księgą protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej, arkuszem ocen itp.
- Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej
- Konsultacje z opiekunem stażu Wrzesień 2010r. -maj 2011 r. Zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu
5. Zapoznanie się z reformą programową, procedurami przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, nowymi rozporządzeniami MEN dotyczącymi oceniania, nadzoru pedagogicznego
- Lektura obowiązujących przepisów (strony internetowe MEN, KO Rzeszów, OKE Kraków itp.) Na bieżąco Notatki własne
6. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami
- Obserwacja, udział w spotkaniach zespołów przedmiotowych, udział w radach pedagogicznych Na bieżąco Organizacja zajęć własnych
7. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły - Udział w radach pedagogicznych, zespole przedmiotowym Wrzesień 2010r. -maj 2011 r. Listy obecności na radach, zespołach przedmiotowych
8. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami
p. poż.
- Kurs BHP, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie. Wrzesień
2010 r. Zaświadczenie








§ 6.2.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły.



L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji
1. Zapoznanie się z podstawą programową - Konsultacje z opiekunem stażu, analiza własna Wrzesień 2010 Zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu
2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna (innych nauczycieli)
- Hospitacja według wcześniej przygotowanych i opracowanych narzędzi Raz w miesiącu Wnioski z obserwacji i hospitacji
3. Opracowanie konspektów i scenariuszy lekcji - Konsultacja i analiza z opiekunem stażu Wrzesień 2010 – maj 2011 Konspekty i scenariusze lekcji
Zaświadczenie wydane przez opiekuna stażu
4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna lub dyrektora
- Opracowanie konspektów lekcji, konsultacja analiza Raz w miesiącu Konspekty lekcji, wnioski i uwagi do realizacji
5. Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły. - Opracowanie planu wynikowego
programu nauczania języka łacińskiego.

- Opracowanie kryteriów oceny
z języka łacińskiego.
W czasie trwania stażu. Plany wynikowy.


Kryteria oceny
na lekcjach języka łacińskiego.
6. Tworzenie własnego warsztatu pracy (podręczniki, czasopisma, słowniki itp.) - Przegląd oferty wydawniczej w katalogach lub Internecie, analiza wybranych zestawów podręczników, modyfikacje planów wynikowych
W trakcie trwania stażu Plany wynikowe
7. Opracowanie kryteriów ocen dla poszczególnych klas z uwzględnieniem uczniów z dysfunkcjami i trudnościami w nauce - Samodzielne opracowanie i modyfikacja istniejących kryteriów ocen w programie nauczania dla wybranych podręczników Wrzesień 2010 Ujęcie oczekiwanych od ucznia umiejętności w planach wynikowych oraz przedstawienie kryteriów ocen dyrekcji

8. Tworzenie i organizowanie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych
- Współpraca z wydawnictwami Na bieżąco Stopniowo organizowana biblioteczka przedmiotu
9. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz ich wykorzystywanie na lekcjach
- Studiowanie literatury metodycznej
hospitacje Na bieżąco Konspekty, arkusze obserwacji lekcji
10. Dokumentacja własnych działań pedagogicznych - Gromadzenie dokumentacji, jej analiza i korzystanie z wniosków Na bieżąco Scenariusze zajęć, programy, plany wynikowe, ankiety, testy

11. Ocena własnych umiejętności, analiza, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności
- Uwzględnienie opinii
opiekuna w sposobie
prowadzenia zajęć oraz
pracy z uczniem.
wrzesień 2010
– maj 2011 Wprowadzenie
udoskonaleń w prowadzeniu
zajęć.

12. Doskonalenie warsztatu i metod pracy
Udział w różnych formach adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły
Na bieżąco Zaświadczenia, świadectwa, dyplomy
13. Doskonalenie multimedialnych technik pracy przez publikację w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego - Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej
- Zachęcanie uczniów do zdobywanie wiadomości i informacji za pośrednictwem Internetu wrzesień 2010
– maj 2011 Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym, spis stron WWW
14. Zdobywanie wiedzy w zakresie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ucznia - Studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej Na bieżąco Wykaz literatury
Wyniki we współpracy z uczniem
15. Propagowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej oraz tolerancji i odpowiedniej postawy społecznej wobec innych ludzi, również obcokrajowców - Lekcje wychowawcze wrzesień 2010
– maj 2011 Konspekty
16. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce - Badanie i diagnozowanie sytuacji każdego ucznia wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce, rozmowy z uczniem, współpraca z pedagogiem szkolnym oraz rodzicami, udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających
Na bieżąco Wyniki w nauce uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
17. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, warsztatach, kursach – zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizacji planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły;
Na bieżąco Zaświadczenia









§ 6.2.3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów

L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji
1. Zapoznanie się z Programem Wychowawczym Szkoły
Analiza Programu Wychowawczego Wrzesień 2010 Notatki własne
2. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym Kontakt z pedagogiem szkolonym, realizacja zadań szkolnego Programu Wychowawczego, współpraca z doświadczonymi nauczycielami będącymi wychowawcami
wrzesień 2010
– maj 2011 Potwierdzenie nauczycieli, pedagoga oraz opiekuna stażu
3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych
Lektura pedagogiczna i psychologiczna Na bieżąco Wykaz literatury psychologicznej i pedagogicznej
4. Pełnienie funkcji wychowawcy klasy Zebrania z rodzicami, godziny wychowawcze, zeszyt obserwacji ucznia, wycieczki klasowe wrzesień 2010
– maj 2011 Dziennik lekcyjny, zeszyt wychowawcy klasy, notatki własne

5. Integrowanie się ze środowiskiem szkolnym Rozmowa, wywiad, organizowanie i udział w organizacji szkolnych imprez i uroczystości, przedstawienia, konkursy
wrzesień 2010
– maj 2011 Notatki własne, scenariusze przedstawień
6. Rozpoznanie problemów środowiska uczniów.
Zapoznanie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole:
- wywiady środowiskowe,
- opinie o orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej,
- zapisy w protokołach,
Bieżące kontakty z rodzicami uczniów:
- rozmowy indywidualne,
- klasowe narady rodziców. W czasie trwania stażu






Dzienniki lekcyjne.





Notatki własne.



7. Obserwacja i analiza możliwości uczniów. - Zbieranie informacji wg przygotowanych narzędzi:
- Analiza wyników. W czasie trwania stażu Dzienniki lekcyjne.
8. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi pracownikami szkoły. Współpraca z pedagogiem szkolnym:
- konsultacje dotyczące uczniów nadpobudliwych
- konsultacje dotyczące zachowań agresywnych
- kształtowanie atmosfery sprzyjającej przełamywaniu barier emocjonalnych.
Współpraca z pielęgniarką szkolną . W czasie trwania stażu






W czasie trwania stażu Potwierdzenie pedagoga szkolnego.





Współpraca z pielęgniarką szkolną.
9. Określenie dalszej drogi rozwoju - wnioski do dalszej pracy
- plan rozwoju zawodowego w celu uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego. Wrzesień
2010 r. Plan rozwoju zawodowego



§ 6.2.4 Umiejętność omawiania prowadzonych zajęć.


L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji
1. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności - Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badawczych. wrzesień 2010 – maj 2011 Wyniki badań przeprowadzonych podczas lekcji oraz wyniki uzyskane na zajęciach pozalekcyjnych

2. Analiza własnej działalności dydaktyczno-wychowawczej. - Omówienie lekcji prowadzonych w obecności opiekuna stażu oraz lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu.
- Autorefleksja, samoocena. W czasie trwania stażu.


W czasie trwania stażu
Notatki własne.



Arkusz oceny nauczyciela.




Data zatwierdzenia Podpis dyrektora

............................................. .............................................


Wyświetleń: 1415


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.