Katalog Alina Krzanowska, 2011-06-13 Jarosław Inne języki obce, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO mgr Alina Krzanowska Nauczyciel stażysta ubiegający się o stopień nauczyciela kontraktowego Nauczyciel języka łacińskiego w Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Św. Kr. Jadwigi w Jarosławiu Data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2010 r. Opiekun stażu: mgr Anna Szczygieł Posiadane wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 1 grudnia 2004 r., nauczyciel stażysta ubiegający się o stopień nauczyciela kontraktowego, zobowiązany jest do sporządzenia Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenia go dyrektorowi szkoły. Niniejszy plan został opracowany na podstawie : 1. Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239 – tekst jednolity (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli) 2. Ustawa z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw. (Dz.U. z 2000r. Nr 19, poz.239) 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 roku. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Wstęp Opracowany plan uwzględnia moją dotychczasową wiedzę, umiejętności i doświadczenie, wynikające z wykształcenia oraz z rocznej pracy pedagogicznej. Oprócz zadań związanych z ciągłym doskonaleniem procesu dydaktycznego (rozwój w obszarze dydaktycznym) języka łacińskiego, ważnym elementem mojego rozwoju będzie doskonalenie kompetencji wychowawczych, niezbędnych w pracy pedagogicznej poprzez uczestnictwo w formach doskonalenia wewnątrzszkolnych i organizowanych przez instytucje zajmujące się wspieraniem systemu oświaty. Zaplanowane działania i zadania uwzględniają specyfikę i potrzeby Gimnazjum Nr 1 im. Św. Kr. Jadwigi w Jarosławiu. Opracowany plan rozwoju może być zmodyfikowany w związku z ustawicznym procesem zmian zachodzących w szkolnictwie. Po zakończeniu stażu przygotuję sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego zawierające m.in. analizę działań oraz wnioski. A. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. B. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zasad funkcjonowania i zadań szkoły 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole oraz sposobów jej prowadzenia. 3. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i wypoczynku. 4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych wychowawców i nauczycieli, a także omawianie tych zajęć z prowadzącym. 5. Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora szkoły, opiekuna stażu i omawianie ich. 6. Zdobywanie nowych umiejętności poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: a. wewnątrzszkolnych b. pozaszkolnych c. samokształcenia 7. Wspieranie aktywności twórczej dzieci i młodzieży, a także rozwijanie artystycznych uzdolnień uczniów. C. Zaplanowanie działań w związku z awansem zawodowym:: L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji 1. Poznanie procedury awansu zawodowego - Poznanie i analiza przepisów oświatowych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli - Analiza znowelizowanej Karty Nauczycieli (szczególnie rozdział 3a) oraz rozporządzenie o awansie zawodowym nauczycieli - Zapoznanie się z literaturą na powyższy temat. wrzesień/ październik/ listopad 2010r. Poprawne opracowanie planu rozwoju zawodowego 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Zawarcie kontraktu z opiekunem poprzez ustalenie: - kryteriów oceny stażu, - zakresu obowiązków nauczyciela, - zakresów obowiązków opiekuna, - zasad komunikowania się i współpracy. Konsultacje dotyczące przygotowanych konspektów, realizacji programu nauczania, prowadzenia dokumentacji szkolnej. Wrzesień 2010 r. 3. Ustalenie z opiekunem stażu zadań i celów realizowanych podczas stażu Napisanie planu rozwoju zawodowego Wrzesień 2010 r. Wnioski i plan rozwoju zawodowego 4. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego - Regularne prowadzenie dziennika stażu. - Systematyczne gromadzenie dokumentów np.: zaświadczeń, świadectw, programów, konspektów lekcyjnych, rozkładów materiału. - Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - Złożenie wniosku o wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego. W czasie trwania stażu. Maj 2011 Maj 2011 Teczka stażu zawodowego. Dokumenty. Sprawozdanie z realizacji planu zawodowego. Kopia wniosku 5. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - Autorefleksja, autoanaliza, opis realizacji planu rozwoju zawodowego Maj 2011 Sprawozdanie z realizacji stażu D. Powinności określone w rozporządzeniu MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego. § 6.2.1 Zapoznanie się z organizacją, zadaniami i zasadami funkcjonowania szkoły. L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji 1. Zapoznanie się z duchem i celem istnienia systemu oświaty w Polsce (preambuła oraz Art. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty – Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm), oraz misją nauczyciela (Art. 4 Ustawy o systemie oświaty i Art. 6 Ustawy Karta Nauczyciela) - Autorefleksja, notatki własne Wrzesień 2010 r. 2. Zapoznanie się z oświatowymi aktami prawnymi: Ustawa o systemie oświaty, Karta Nauczyciela, Rozporządzenia MENiS - Analiza dokumentacji wrzesień/ październik/ listopad 2010 r. Notatki własne 3. Zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi pracę szkoły - Analiza dokumentacji: statutu szkoły, programu wychowawczego, szkolnego zestawu programów nauczania, wewnątrzszkolnego systemu oceniania i klasyfikowania, programu profilaktycznego, itd. wrzesień/ październik/ listopad 2010 r. Konsultacje z opiekunem stażu 4. Zapoznanie się z dokumentacją oraz zasadami jej prowadzenia: dziennikiem lekcyjnym, arkuszem organizacyjnym, księgą zarządzeń, księgą protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej, arkuszem ocen itp. - Prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej - Konsultacje z opiekunem stażu Wrzesień 2010r. -maj 2011 r. Zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu 5. Zapoznanie się z reformą programową, procedurami przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, nowymi rozporządzeniami MEN dotyczącymi oceniania, nadzoru pedagogicznego - Lektura obowiązujących przepisów (strony internetowe MEN, KO Rzeszów, OKE Kraków itp.) Na bieżąco Notatki własne 6. Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami - Obserwacja, udział w spotkaniach zespołów przedmiotowych, udział w radach pedagogicznych Na bieżąco Organizacja zajęć własnych 7. Poznanie zasad funkcjonowania szkoły - Udział w radach pedagogicznych, zespole przedmiotowym Wrzesień 2010r. -maj 2011 r. Listy obecności na radach, zespołach przedmiotowych 8. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami p. poż. - Kurs BHP, lektura obowiązujących przepisów w tym zakresie. Wrzesień 2010 r. Zaświadczenie § 6.2.2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły. L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji 1. Zapoznanie się z podstawą programową - Konsultacje z opiekunem stażu, analiza własna Wrzesień 2010 Zaświadczenie wystawione przez opiekuna stażu 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna (innych nauczycieli) - Hospitacja według wcześniej przygotowanych i opracowanych narzędzi Raz w miesiącu Wnioski z obserwacji i hospitacji 3. Opracowanie konspektów i scenariuszy lekcji - Konsultacja i analiza z opiekunem stażu Wrzesień 2010 – maj 2011 Konspekty i scenariusze lekcji Zaświadczenie wydane przez opiekuna stażu 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna lub dyrektora - Opracowanie konspektów lekcji, konsultacja analiza Raz w miesiącu Konspekty lekcji, wnioski i uwagi do realizacji 5. Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację zadań szkoły. - Opracowanie planu wynikowego programu nauczania języka łacińskiego. - Opracowanie kryteriów oceny z języka łacińskiego. W czasie trwania stażu. Plany wynikowy. Kryteria oceny na lekcjach języka łacińskiego. 6. Tworzenie własnego warsztatu pracy (podręczniki, czasopisma, słowniki itp.) - Przegląd oferty wydawniczej w katalogach lub Internecie, analiza wybranych zestawów podręczników, modyfikacje planów wynikowych W trakcie trwania stażu Plany wynikowe 7. Opracowanie kryteriów ocen dla poszczególnych klas z uwzględnieniem uczniów z dysfunkcjami i trudnościami w nauce - Samodzielne opracowanie i modyfikacja istniejących kryteriów ocen w programie nauczania dla wybranych podręczników Wrzesień 2010 Ujęcie oczekiwanych od ucznia umiejętności w planach wynikowych oraz przedstawienie kryteriów ocen dyrekcji 8. Tworzenie i organizowanie pomocy naukowych niezbędnych do prowadzenia zajęć językowych - Współpraca z wydawnictwami Na bieżąco Stopniowo organizowana biblioteczka przedmiotu 9. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz ich wykorzystywanie na lekcjach - Studiowanie literatury metodycznej hospitacje Na bieżąco Konspekty, arkusze obserwacji lekcji 10. Dokumentacja własnych działań pedagogicznych - Gromadzenie dokumentacji, jej analiza i korzystanie z wniosków Na bieżąco Scenariusze zajęć, programy, plany wynikowe, ankiety, testy 11. Ocena własnych umiejętności, analiza, określenie mocnych i słabych stron własnej działalności - Uwzględnienie opinii opiekuna w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem. wrzesień 2010 – maj 2011 Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. 12. Doskonalenie warsztatu i metod pracy Udział w różnych formach adekwatnych do potrzeb nauczyciela i szkoły Na bieżąco Zaświadczenia, świadectwa, dyplomy 13. Doskonalenie multimedialnych technik pracy przez publikację w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego - Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej - Zachęcanie uczniów do zdobywanie wiadomości i informacji za pośrednictwem Internetu wrzesień 2010 – maj 2011 Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym, spis stron WWW 14. Zdobywanie wiedzy w zakresie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ucznia - Studiowanie literatury psychologicznej i pedagogicznej Na bieżąco Wykaz literatury Wyniki we współpracy z uczniem 15. Propagowanie zasad dobrego wychowania i kultury osobistej oraz tolerancji i odpowiedniej postawy społecznej wobec innych ludzi, również obcokrajowców - Lekcje wychowawcze wrzesień 2010 – maj 2011 Konspekty 16. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce - Badanie i diagnozowanie sytuacji każdego ucznia wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce, rozmowy z uczniem, współpraca z pedagogiem szkolnym oraz rodzicami, udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą uczniów tego wymagających Na bieżąco Wyniki w nauce uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 17. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. Uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, szkoleniach, warsztatach, kursach – zgodnie z potrzebami wynikającymi z realizacji planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły; Na bieżąco Zaświadczenia § 6.2.3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji 1. Zapoznanie się z Programem Wychowawczym Szkoły Analiza Programu Wychowawczego Wrzesień 2010 Notatki własne 2. Realizowanie zadań wychowawczych w pracy z uczniami zgodnie ze szkolnym programem wychowawczym Kontakt z pedagogiem szkolonym, realizacja zadań szkolnego Programu Wychowawczego, współpraca z doświadczonymi nauczycielami będącymi wychowawcami wrzesień 2010 – maj 2011 Potwierdzenie nauczycieli, pedagoga oraz opiekuna stażu 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokajania potrzeb podopiecznych Lektura pedagogiczna i psychologiczna Na bieżąco Wykaz literatury psychologicznej i pedagogicznej 4. Pełnienie funkcji wychowawcy klasy Zebrania z rodzicami, godziny wychowawcze, zeszyt obserwacji ucznia, wycieczki klasowe wrzesień 2010 – maj 2011 Dziennik lekcyjny, zeszyt wychowawcy klasy, notatki własne 5. Integrowanie się ze środowiskiem szkolnym Rozmowa, wywiad, organizowanie i udział w organizacji szkolnych imprez i uroczystości, przedstawienia, konkursy wrzesień 2010 – maj 2011 Notatki własne, scenariusze przedstawień 6. Rozpoznanie problemów środowiska uczniów. Zapoznanie się z dokumentami zgromadzonymi w szkole: - wywiady środowiskowe, - opinie o orzeczenia poradni pedagogiczno-psychologicznej, - zapisy w protokołach, Bieżące kontakty z rodzicami uczniów: - rozmowy indywidualne, - klasowe narady rodziców. W czasie trwania stażu Dzienniki lekcyjne. Notatki własne. 7. Obserwacja i analiza możliwości uczniów. - Zbieranie informacji wg przygotowanych narzędzi: - Analiza wyników. W czasie trwania stażu Dzienniki lekcyjne. 8. Rozwijanie umiejętności współpracy z innymi pracownikami szkoły. Współpraca z pedagogiem szkolnym: - konsultacje dotyczące uczniów nadpobudliwych - konsultacje dotyczące zachowań agresywnych - kształtowanie atmosfery sprzyjającej przełamywaniu barier emocjonalnych. Współpraca z pielęgniarką szkolną . W czasie trwania stażu W czasie trwania stażu Potwierdzenie pedagoga szkolnego. Współpraca z pielęgniarką szkolną. 9. Określenie dalszej drogi rozwoju - wnioski do dalszej pracy - plan rozwoju zawodowego w celu uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego. Wrzesień 2010 r. Plan rozwoju zawodowego § 6.2.4 Umiejętność omawiania prowadzonych zajęć. L.p. Cel, zadania Formy realizacji termin Uwagi o realizacji 1. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności - Działanie autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badawczych. wrzesień 2010 – maj 2011 Wyniki badań przeprowadzonych podczas lekcji oraz wyniki uzyskane na zajęciach pozalekcyjnych 2. Analiza własnej działalności dydaktyczno-wychowawczej. - Omówienie lekcji prowadzonych w obecności opiekuna stażu oraz lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu. - Autorefleksja, samoocena. W czasie trwania stażu. W czasie trwania stażu Notatki własne. Arkusz oceny nauczyciela. Data zatwierdzenia Podpis dyrektora ............................................. ............................................. Wyświetleń: 1415
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |