Katalog

Alicja Susłowicz, 2011-06-06
Lubrza

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego - klasa 4

- n +

KONSPEKT LEKCJI


TEMAT: Powtórzenie wiadomości przed sprawdzianem – czasownik.

Klasa: 4c

Czas: 45 min.


Cele lekcji – uczeń:

- rozpoznaje czasownik w zdaniu;
- tworzy bezokolicznik od podanych form osobowych;
- określa formy gramatyczne czasowników;
- odmienia trudne czasowniki w czasie przeszłym;
- tworzy czasowniki w czasie przyszłym prostym i złożonym;
- wypisuje z tekstu czasowniki w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym.

Metody i formy pracy: praca z tekstem, pytania heurystyczne, grupowa i samodzielna.

Pomoce dydaktyczne: kartki z poleceniami do zadań.


TOK LEKCJI
1. Sprawy organizacyjne.

WPROWADZENIE:

2. N. zadaje pytania:
• Czym jest czasownik?
• Jakie wyróżniamy formy czasownika?
• Przez co się on odmienia?
• Przez jakie – dokładnie – osoby, liczby, czasy i rodzaje odmienia się ta część mowy?
3. Zapisanie tematu na tablicy.


REALIZACJA TEMATU:

4. Praca samodzielna: N. zapisuje na tablicy polecenia i przykłady:

• Podkreśl czasowniki: gość, liść, iść, biec, koń, myśleć, szarość, kość.
• Utwórz bezokoliczniki od podanych form osobowych: niosą, wiozą, jemy, idziemy, wlazło, przywiozła, odnalazło, zawiozą.

P danym czasie uczniowie odczytują podkreślone czasowniki i zapisują na tablicy utworzone bezokoliczniki (w celu uniknięcia błędu w zapisie).

5. Praca w parach: N. rozdaje karteczki ze zdaniami i poleceniami zadań.


I
a. Podkreślcie w zdaniach czasowniki i wypiszcie je do zeszytów (każdy osobno).
b. Określcie ich formy gramatyczne: osobę, liczbę i – jeśli można – rodzaj.

Małe kotki piją mleko.
Dostałem piątkę z matematyki.
Odeszłyśmy z drużyny.
Będą jedli lody truskawkowe.

Po danym czasie następuje odczytanie zadania.

II
W puste miejsca wpiszcie prawidłowo odmienione czasowniki w czasie przeszłym.

Marta (wziąć) …………………… dwa jabłka.
Darek (stanąć)……………………na własnych nogach.
Jacek (wrzasnąć)…………………….bardzo głośno.
Chłopcy (zdjąć)…………………….obraz ze ściany.
Dziewczyny (zacząć)………………………….się śmiać.
My (kopnąć)……………………….. piłkę.
Dzieci (usunąć się) ……………………..z drogi.

Po danym czasie dzieci wypisują na tablicy odmienione czasowniki i przepisują je do zeszytów.

6. Praca samodzielna: N. powoli odczytuje zdania. Zadanie uczniów polega na wypisaniu czasowników występujących w czasie teraźniejszym.

Od kilku dni jestem na obozie harcerskim. Mamy sporo zajęć. Wstajemy z samego rana. Po obiedzie chodzimy do lasu. Zbieramy suche gałęzie. Wczoraj poszliśmy do miasta. Kupiliśmy mnóstwo pamiątek. Zjedliśmy wielką pizzę. Dzisiaj rozpalimy ognisko. Zawsze to robimy wieczorami. Śpiewamy przy nim piosenki. Późno kładziemy się spać. Do domów wrócimy za tydzień.

Uczniowie wymieniają wypisane wyrazy.

7. Praca grupowa: N. dzieli klasę na grupy i każdej daje karteczkę z poleceniami.

• Utwórzcie odpowiednie formy czasowników w czasie przyszłym:

zrobić (1.os. l.mn. r.-) -
robić (1.os. l.mn. r.nm.-os.) –
sprzątać (1.os. l.poj. r.ż.) –
posprzątać (1.os. l.mn. r.-)
narysować (3.os. l.mn. r.m.-os.) –
rysować (2.os. l.mn. r.-)
zginać (3.os. l.poj. r. n.)
zgiąć (1.os. l.poj. r.-)

• Odpowiedzcie na pytanie: Jakie mamy formy czasu przyszłego?......................
• W podanym tekście podkreślcie czasowniki. Wypiszcie je odpowiednio w tabelę.

Basia wstała rano lewą nogą. Po drodze potknęła się – jak zwykle – o wystający próg i pomyślała, że chyba już nigdy nie nauczy się wyżej podnosić nogi. „Jaka ze mnie gapa! – myślała uparcie. – Czy jutro znowu będę miała takiego pecha? Ostatnio mam same problemy – wczoraj rano stłukłam szklankę, zapomniałam o drugim śniadaniu, a wieczorem, gdy spacerowałam z Reksem, lunął deszcz i cała zmokłam. Nie wiem, kiedy to się skończy. I jeszcze te święta… Gdy wrócę do domu, na pewno mama powie, że jeszcze dziś zrobimy porządki i upieczemy ciasta. No i ja sama potem będę sprzątała cały dom. Ach, zawsze gdy jej mówię, że jestem zmęczona, ona tylko dziwnie się uśmiecha.”

Czas przeszły.............................................
Czas teraźniejszy.........................................
Czas przyszły:
forma prosta......................................
forma złożona.....................................












Po wyznaczonym czasie następuje prezentacja pracy (odczytanie).

PODSUMOWANIE LEKCJI

8. N. zadaje dzieciom pytania utrwalające dotyczące czasownika (forma osobowa a bezokolicznik, rodzaje czasów, liczby i osoby).

9. Ocena pracy grup.

10. Zadanie domowe: Odmień w czasie przeszłym czasownik lubić, krzyknąć.





Opracowała
mgr Alicja Susłowicz


Wyświetleń: 7620


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.