AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Susłowicz, 2011-06-06
Lubrza

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego - klasa 6

- n +

KONSPEKT

Temat zajęć: „Zdobywam wiedzę o prasie”

Klasa – 6c
Czas – 45 min.

Cele lekcji – uczeń:
• czyta ze zrozumieniem dany tekst (list);
• zna i stosuje zasady pisowni tytułów gazet i czasopism;
• ze „Słownika języka polskiego” wyjaśnia pojęcia: gazeta, czasopismo, dziennik, tygodnik;
• dokonuje podziału czasopism ze względu na częstotliwość ukazywania się i treść;
• wymienia elementy prawidłowo zapisanego listu;
• podaje przykłady tytułów gazet i czasopism;

Metody i formy pracy – pogadanka, praca ze słownikiem, praca z tekstem, mapa myśli, praca w grupie.


TOK LEKCJI

Wprowadzenie:

1. Sprawy organizacyjne – przywitanie, sprawdzenie obecności.

2. Sprawdzenie zadania domowego – uczniowie mieli przynieść ze sobą różne tytuły czasopism i gazet. Odczytują je i nauczyciel zbiera je, po czym wrzuca zwinięte do wiklinowego koszyczka (będą przydatne w trakcie podsumowania lekcji).

3. Pogadanka – Jakie mamy rodzaje mediów? (prasa, telewizja, radio)
Do czego one nam służą? (nauka, informacja, rozrywka)

4. N. prosi, by uczniowie zostawili w zeszytach miejsce na temat lekcji i wydaje polecenie – Pracując w parach wypiszcie elementy artykułu prasowego (data, dział, tytuł, śródtytuł, treść – łamy, informacje o autorze artykułu).

5. Mapa myśli – wypisanie na tablicy elementów artykułu prasowego.


Rozwiniecie tematu:

6. N. mówi : Dziś skupimy się na jednym elemencie, mianowicie na tytułach, ale rozszerzymy to zagadnienie na całą prasę w ogóle – czyli chodzi nie o tytuły samych artykułów, ale o tytuły gazet i czasopism.

7. Zapisanie tematu na tablicy: „Zdobywam wiedzę o prasie”.
8. Praca ze słownikiem: uczniowie odszukują w „Słowniku języka polskiego” pojęć – gazeta, czasopismo, dziennik, tygodnik; na tej podstawie samodzielnie wyjaśniają pojęcia - dwutygodnik, miesięcznik, dwumiesięcznik, kwartalnik, rocznik.

9. Praca z tekstem: przed odczytaniem tekstu z podręcznika na str. 48 ( „Słowa na start!” - Gazety i czasopisma), nauczyciel wydaje polecenia:
• Proszę wymienić elementy listu (odpowiedzi udzielane są od razu).
• W trakcie czytania tekstu proszę zaznaczyć ołówkiem wszystkie znane Wam tytuły czasopism, które ukryte są w treści.

10. N. wyznacza osobę, która głośno odczytuje tekst. Uczniowie podają zaznaczone tytuły – Cztery Kąty, , Claudia, Oliwia, Kino, Fakt, Sukces, Piękny Ogród, Dobre Rady, Dbaj o zdrowie.

11. Nauczyciel zadaje pytanie: W jaki sposób zapisać te tytuły - wielkimi czy małymi literami?
Następuje zapisanie w zeszytach notatki:

Pisownia tytułów czasopism:
• Jeśli tytuł jest odmienny, wszystkie wyrazy z wyjątkiem spójników i przyimków piszemy wielkimi literami, np. „Gazeta Wyborcza”;
• Jeśli tytuł jest nieodmienny, wielką literą piszemy tylko pierwszy wyraz, np. „Żyjmy dłużej”.

12. Polecenie – Proszę wypisać tytuły czasopism ukryte w liście (na tablicy).

13. Praca w grupach: Nauczyciel dzieli klasę na pięcioosobowe grupy, każdej rozdaje wcześniej przygotowane polecenia oraz kartkę z tytułami czasopism zapisanymi drukowanymi literami:

* Kartka z tytułami

WPROST,
GAZETA LUBUSKA,
PRZEGLĄD SPORTOWY,
MAMA I JA,
BRAVO,
ŚWIAT NAUKI,
OLIVIA,
PANI DOMU,
DOM I WNĘTRZE,
AUTO ŚWIAT,
MOTORYZACJA,
FAKT,
POLITYKA,
MUZYKA,
MÓJ KOMPUTER,
EKOŚWIAT,
CZAS KULTURY,
ATLAS BUDOWLANY,
ENTER,
ODKRYWCA,
SZTUKA
PRZEGLĄD DZIAŁKOWCA


** Polecenia: 1. Podzielcie czasopisma i gazety ze względu na treść (wpisujcie je po kolei):

OGÓLNE:
a. społeczno-polityczne: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
b. kulturalne: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
c. popularnonaukowe: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
d. rozrywkowe: ________________________________________________________________________________________________________________________________________

SPECJALISTYCZNE:
e. muzyczne: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
f. sportowe: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
g. motoryzacyjne: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
h. komputerowe: ________________________________________________________________________________________________________________________________________
i. inne: _______________________________________________________________


2. Prawidłowo zapiszcie te tytuły – mała czy wielka litera?



14. Odczytanie zadania przez przedstawicieli grup.

15. (Jeśli starczy czasu, uczniowie zapisują na tablicy wybrane tytuły).

Podsumowanie tematu:
16. Uczniowie po kolei losują z koszyczka wcześniej przygotowane karteczki z zapisanymi tytułami czasopism. Zapisują je na tablicy, a reszta klasy wyjaśnia zasady ich pisowni (lub – jeśli jest mało czasu – nie zapisują ich, lecz tylko odczytują).

17. Zadanie domowe: Zaproponuj tytuł pisma dla nastolatków oraz tematykę artykułów, które się w nim znajdą.

Opracowała
mgr Alicja Susłowicz
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4809


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.