Katalog

KATARZYNA KRUK-ADAMSKA, 2011-06-02
głogów

KAMILA ŻUBER
Różne, Scenariusze

Mój przyjaciel pies – Mein Freund – der Hund

- n +

Temat: Mój przyjaciel pies – Mein Freund – der Hund.

Prowadzący: Katarzyna Kruk – Adamska
Kamila Żuber
Cele ogólne:
- poznanie naturalnych zachowań psa,
- wyrobienie nawyku nie podchodzenia do nieznanego psa,
- nauka przyjmowania postaw obronnych wobec agresywnego psa,
- kształtowanie humanitarnej postawy wobec zwierząt
- uświadamianie dzieciom praw i swobód zwierząt
- kształtowanie wrażliwości i empatii oraz odpowiedzialności
- zapoznanie się ze słownictwem na temat rasy psów i związanym z
tematem o psie (zalecenia prawidłowego zachowania się wobec psa i
słówka: obroża, smycz, miska, szczotka dla psa, kość, zabawka)

Cele operacyjne:
Uczeń:
- wie jak zachować się w obecności psa,
- wie skąd wywodzi się pies domowy ( zna historię powstania rasy),
- wie jak należy się opiekować psem,
- wie jak przyjmować prawidłową postawę w obecności agresywnego psa,
- zdaje sobie sprawę, że zwierzę nie jest zabawką i ma swoje prawa
- potrafi wskazać właściwe i naganne zachowania względem zwierząt,
- wykazuje opiekuńczy stosunek do zwierząt,
- potrafi pracować w grupie,
- kształci umiejętność efektywnej współpracy w grupie.
- zna w języku niemieckim niektóre nazwy ras psów
- posługuje się słownictwem w języku niemieckim dotyczącym tematu o
psie (obroża, smycz, miska, szczotka dla psa, kość, zabawka)
- zna podstawowe zalecenia w języku niemieckim dotyczącym
prawidłowego zachowania się wobec psa

Cele terapeutyczne:
- skupienie uwagi na wykonywanym ćwiczeniu,
- rozwijanie pamięci, spontaniczności i wyobraźni,
- stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji, integracja grupy.

Metoda: poszukująca z elementami metody problemowej, burza mózgów, dyskusja.

Forma: zbiorowa, jednostkowa, praca w grupach.
Pomoce dydaktyczne: duże kolorowe pudełko, chustki do zawiązania oczu, rzeczy związane z psem – miska, szczotka, obroża, smycz itp., duże arkusze papieru, markery, kart pracy przygotowane przez nauczyciela.

Tok lekcji:
1. Zajęcia rozpoczynamy od postawienia na stole dużego, kolorowego pudełka. Uczniowie mają wyobrazić sobie, co może się znajdować w pudełku. Ich wyobrażenia mogą być jak najbardziej niezwykłe i nieprawdopodobne. Wypowiadają na głos swoje wyobrażenia.

2. Informujemy uczniów, że za chwilę dowiedzą się, co jest ukryte w tym pudełku. Prosimy ich, żeby zasłonili sobie oczy przepaskami – chustkami. Chętnych uczniowie losują z pudełka jeden przedmiot. Zadanie polega na odgadnięciu przy pomocy dotyku – Co to jest? Do czego może służyć?

( W PUDEŁKU ZNAJDUJĄ SIĘ RZECZY ZWIĄZANE Z PSEM: OBROŻA, SMYCZ, MISKA, SZCZOTKA DLA PSA, ZABAWKA, KOŚĆ)

3. Uczniowie dobierają do wylosowanych przedmiotów etykietę z nazwą tego przedmiotu w języku niemieckim.

4. Nauczyciel informuje uczniów, że na dzisiejszych zajęciach będą rozmawiać o psach, zastanowią się dlaczego pies jest przyjacielem człowieka i porozmawiają o tym jak zachować się w obecności psa.

5. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat przodków psa – wilków oraz historii powstania rasy psa domowego. Wyjaśnia związek między naturalnymi zachowaniami stada wilków a zachowaniami psów domowych. Swobodna rozmowa z uczniami na temat zachowań ich znajomych psów.
6. Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilkę będą mieć gościa i muszą go przywitać piosenką.
Puszysty pies, puszysty pies, odwiedza dzisiaj nas! x 2
Witamy psa, witamy psa, co czarne oczy ma! x 2

7. Nauczyciel przedstawia psa i przewodnika.

8. Przywitanie z psem.
Uczniowie podchodzą do psa, a on podaje im łapkę. Mogą go pogłaskać, mogą podawać psu smakołyk na powitanie z jednoczesnym przywoływaniem psa do siebie.
9. Praca w grupach. Przedstawiciele grup losują zadania.
Karta pracy nr 1:
Ułóż z rozsypanki wyrazowej zdania w języku polskim, następnie w języku niemieckim. Ułożone zdania w dwóch językach naklej na kartkę.
NIE ZBLIŻAJ SIĘ DO SUKI KTÓRA MA SZCZENIĘTA
NIE DRAŻNIJ PSA
NIE PODCHODŹ DO OBCEGO PSA
Karta pracy nr 2 :
Ułóż piosenkę o psie w języku niemieckim do melodii „Panie Janie”. Pracuj ze słownikiem.
Karta pracy nr 3:
Dopasuj rasę psa w niemieckim z odpowiednim obrazkiem:
 W tym czasie pies podchodzi do każdej z grup i obserwuje pracę dzieci.
10. Prezentacja prac poszczególnych grup. Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Arkusze papieru przyczepiamy do tablicy.
W czasie prezentacji powinny pojawić się takie hasła jak:
- nie podchodzimy do obcego psa,
Du sollst zu einem unbekanntem Hund nicht kommen.
- nie zabieramy przedmiotów, które są pilnowane przez psa,
Du sollst keine Sachen nehmen, die von einem Hund bewacht sind.
- nie wchodzimy na teren, którego pilnuje pies,
Du sollst auf keinem Gebiet eintreten, das von einem Hund bewacht ist.
- nie przeszkadzamy psu, gdy je posiłek,
Du sollst einem Hund, der grade isst oder trinkt, nicht stören.
- nie zbliżamy się do suki ze szczeniaczkami,
Du sollst zu einer Hündin mit ihren Welpen nicht kommen.
- nie drażnimy psów,
Du sollst einen Hund nicht ärgern.
- nie przeszkadzamy mu, gdy śpi lub odpoczywa.
Du sollst einem Hund, der sich erholt oder schläft, nicht stören.
Dyskusja między nauczycielem a uczniami na temat podchodzenia do nieznajomych psów, szukanie właściciela, podanie ręki do powąchania, głaskanie psa pod pyskiem. Próby prawidłowych kontaktów uczniów z psem pod okiem nauczyciela.
11 . Rozmowa – gdy już się zdarzy, że pies zaatakuje – jak powinniśmy się zachować? Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela.
(NIE BIEC, NIE UCIEKAĆ, NIE PATrzEĆ PSU W OCZY, NIE OKAZYWAĆ STRACHU, NIE ODWRACAĆ SIĘ TYŁEM DO PSA, PRZYJĄĆ POZYCJĘ ,, ŻÓŁWIKA” – CHĘTNI UCZNIOWIE PREZENTUJA POZYCJĘ).
12. Pożegnanie z czworonożnym przyjacielem - Pies prowadzony przez przewodnika – nauczyciela siada na komendę przed dzieckiem i podaje łapę na pożegnanie. Po wykonaniu polecenia pies dostaje nagrodę – suchą karmę z wyprostowanej dłoni.





Wyświetleń: 1387


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.