Katalog Małgorzata Krom, 2011-06-01 Drygały Ogólne, Różne WNIOSKI Z ANALIZY WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO OKEWNIOSKI Z ANALIZY WYNIKÓW EGZAMINU GIMNAZJALNEGO OKE CZĘŚCI MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZEJ przeprowadzonego 28 kwietnia 2010 roku w ............................ Opracowała : Małgorzata J. Krom I. Wprowadzenie Do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło 39 uczniów klas trzecich, z czego 38 uczniów pisało zestaw standardowy A1- GMP, a 1 osoba zestaw dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim. Opracowanie zawiera analizę wyników uczniów piszących zestaw standardowy. II. Ogólne wyniki sprawdzianu Trzecioklasiści uzyskali średni wynik 22,8 pkt, co stanowi 46% punktów możliwych do zdobycia. Jest to wynik niższy od wyniku województwa warmińsko-mazurskiego- 23,2 pkt i niższy od wyniku krajowego- 23,9 pkt. Wyniki w poszczególnych oddziałach są zróżnicowane: -Średni wynik uczniów klasy III a - to 24,4 pkt (49% punktów możliwych do uzyskania). Jest to wynik wyższy od wyniku krajowego i wyższy od wyniku województwa). -Średni wynik uczniów klasy III ab - to 20,8 pkt (42% punktów możliwych do uzyskania). Jest to wynik niższy od wyniku krajowego i niższy od wyniku województwa). Wynik uczniów naszej szkoły w 9.stopniowej skali staninowej ustalonej na podstawie średnich wyników wszystkich szkół w kraju- wynik ŚREDNI, STANIN 5. III. Osiągnięcia uczniów według standardów wymagań Obszar umiejętności (standard ) Max. liczba pkt. do zdobycia Procent uzyskanych punktów Średnia liczba punktów Klasa IIIa Klasa IIIb Szkoła Woj. w-m Kraj I- Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur... 15 49% 7,3pkt 40% 6,0pkt 45% 6,7 41% 42% II- Wyszukiwanie i stosowanie informacji 12 65% 7,8pkt 67% 8,1pkt 66% 7,9pkt 69% 70% III- Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności.... 15 39% 5,8pkt 29% 4,4pkt 35% 5,2pkt 40% 42% IV- Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności... 8 44% 3,5pkt 29% 2,3pkt 37% 3,0 34% 36% III.1 Osiągnięcia uczniów w obszarze I – „Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur...” Nr zad. Standard I Sprawdzana czynność Max. liczba punktów Łatwość zadań Porówn. wyn. szkoły z wyn. woj. W-m Woj. w-m Kl. IIIa Kl. IIIb Szko- ła 6 Określanie pochodzenia węgla(I.1) 1 0,72 0,81 0,71 0,76 +0,04 7 Rozróżniania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii(I.1) 1 0,72 0,76 0,71 0,74 +0,02 23 Obliczenie pola powierzchni figury przestrzennej(I.3) 1 0,59 0,43 0,47 0,45 -0,14 24 Posługiwanie się własnościami figur-porównanie obwodów figur(I.3) 1 0,38 0,24 0,24 0,24 -0,14 26 Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych(I.2) 3 0,32 0,54 0,37 0,46 +0,14 27 Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych(I.2) 3 0,28 0,45 0,27 0,37 +0,09 29 Posługiwanie się własnościami figur(I.3) 2 0,56 0,665 0,59 0,63 +0,07 30 Posługiwanie się własnościami figur(I.3) 3 0,27 0,27 0,257 0,26 -0,01 Najłatwiejsze dla piszących okazało się określenie pochodzenia węgla i rozróżnienie odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii (zad.6 i 7). Najtrudniejsze - posługiwanie się własnościami figur, porównanie obwodów figur (zad.24 i 30). III.2. Osiągnięcia uczniów w obszarze II – „Wyszukiwanie i stosowanie informacji” Nr zad. Standard II Sprawdzana czynność Max. liczba punktów Łatwość zadań Porówn. wyn. szkoły z wyn. woj. W-m Woj. w-m Kl. IIIa Kl. IIIb Szko- ła 1 Przetwarzanie informacji z diagramu kołowego(II.2) 1 0,75 0,71 0,76 0,74 -0,01 2 Porównanie informacji przedstawionych na diagramach kołowych (II.2) 1 0,82 0,81 0,82 0,82 0,0 4 Zinterpretowanie informacji z rysunku przekroju geologicznego (II.2) 1 0,50 0,33 0,41 0,37 -0,13 8 Oszacowanie długości i szerokości geograficznej na podstawie mapy (II.1) 1 0,69 0,62 0,76 0.68 -0,01 9 Przetworzenie informacji z mapy (II.2) 1 0,62 0,62 0,71 0,66 +0,04 10 Odczytanie informacji z wykresu słupkowego (II.1) 1 0,92 0,90 0,88 0,89 -0,03 11 Porównanie informacji przedstawionych w formie wykresu słupkowego (II.2) 1 0,87 0,95 0,94 0,95 +0,08 12 Wnioskowanie na podstawie wykresu słupkowego (II.2) 1 0,75 0,90 0,59 0,76 +0,01 16 Odczytanie informacji z układu okresowego (II.1) 1 0,54 0,29 0,29 0,29 -0,25 18 Odczytanie informacji z układu okresowego (II.1) 1 0,71 0,57 0,76 0,66 -0,05 25 Zinterpretowanie informacji przedstawionych w formie tekstu (II.2) 1 0,83 0,90 0,88 0,89 +0,06 36 Operowanie informacją (II.2) 1 0,28 0,14 0,24 0,18 -0,10 Uczniowie najlepiej poradzili sobie z porównaniem informacji przedstawionych w formie wykresu słupkowego (zad.11), odczytaniem informacji z wykresu słupkowego(zad.10), interpretacją informacji przedstawionych w formie tekstu (zad.25), porównaniem informacji przedstawionych na diagramach kołowych (zad.2), wnioskowaniem na podstawie wykresu słupkowego (zad.12), przetworzeniem informacji z diagramu kołowego (zad.1). Najtrudniejsze okazało się odczytywanie informacji z układu okresowego (zad.16). III.3 Osiągnięcia uczniów w obszarze III– „Wskazywanie i opisywanie faktów, związków i zależności...” Nr zad. Standard III Sprawdzana czynność Max. liczba punktów Łatwość zadań Porówn. wyn. szkoły z wyn. woj. W-m Woj. w-m Kl. IIIa Kl. IIIb Szko- ła 3 Wyjaśnienie przyczyny zahamowania wzrostu rośliny(III.1) 1 0,42 0,33 0,12 0,24 -0,18 5 Ustalenie kolejności powstawania węgli kopalnych(III.1) 1 0,54 0,52 0,35 0,45 -0,09 17 Ustalenie nazwy pierwiastka na podstawie budowy jądra atomowego(III.1) 1 0,08 0,10 0,12 0,11 +0,03 19 Wybranie właściwego równania reakcji(III.2) 1 0,62 0,57 0,47 0,53 -0,09 20 Wskazanie substancji powstających podczas spalania(III.1) 1 0,83 0,95 0,82 0,89 +0,06 21 Wykorzystanie zależności między wielkościami fizycznymi(III.1) 1 0,50 0,52 0,41 0,47 -0,03 28 Wskazywanie prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów(III.1) 3 0,14 0,15 0,06 0,11 -0,03 31 Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych(III.2) 2 0,37 0,38 0,24 0,32 -0,05 33 Posługiwanie się funkcjami na podstawie informacji zdobytych w wyniku analizy tekstu naukowego (III.3) 1 0,64 0,52 0,59 0,55 -0,09 34 Posługiwanie się funkcjami na podstawie informacji zdobytych w wyniku analizy tekstu naukowego (III.3) 1 0,29 0,29 0,06 0,18 -0,11 35 Wskazywanie prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów(III.1) 2 0,49 0,40 0,41 0,41 -0,08 W najwyższym stopniu uczniowie opanowali umiejętność wskazywania substancji powstających podczas spalania (zad.20). Pozostałe umiejętności okazały się trudne. III.4 Osiągnięcia uczniów w obszarze IV – „Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności ...” Nr zad. Standard IV Sprawdzana czynność Max. liczba punktów Łatwość zadań Porówn. wyn. szkoły z wyn. woj. W-m Woj. w-m Kl. IIIa Kl. IIIb Szko- ła 13 Wnioskowanie na podstawie faktów i wyników doświadczenia(IV.1) 1 0,47 0,43 0,29 0,37 -0,10 14 Wyjaśnienie opisanego zjawiska, stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów(IV.1) 1 0,33 0,38 0,24 0,32 -0,01 15 Zinterpretowanie wyniku obserwacji, opracowanie wyniku(IV.5) 1 0,41 0,52 0,53 0,53 +0,12 22 Przewidzenie wyniku doświadczenia, stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów(IV.1) 1 0,21 0,14 0,12 0,13 -0,08 32 Tworzenie i realizowanie planu rozwiązania (IV.4) oraz opracowanie wyników(IV.5) 4 0,33 0,51 0,28 0,41 +0,08 Najlepiej uczniowie poradzili sobie z interpretacją wyniku obserwacji i opracowaniem wyniku (zad.15). Najtrudniejsze okazało się przewidywanie wyniku doświadczenia (zad.22). IV. WNIOSKI Z analizy wynika, że uczniowie w najwyższym stopniu opanowali następujące umiejętności: STANDARD I - określanie pochodzenia węgla (0,76), - rozróżnianie odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii (0,74), - posługiwanie się własnościami figur (0,63) STANDARD II - przetwarzanie informacji z diagramu kołowego (0,74), - porównanie informacji przedstawionych na diagramach kołowych (0,82), - odczytanie informacji z wykresu słupkowego (0,89), - porównanie informacji przedstawionych w formie wykresu słupkowego (0,95), - wnioskowanie na podstawie wykresu słupkowego (0,76), - zinterpretowanie informacji przedstawionej w formie tekstu (0,89). STANDARD III - wskazanie substancji powstającej podczas spalania (0,89) W słabym stopniu uczniowie opanowali umiejętności: STANDARD I - posługiwanie się własnościami figur (0,24; 0,26) STANDARD II - operowanie informacją (0, 18) - odczytywanie informacji z układu okresowego (0,29) STANDARD III - wskazywanie prawidłowości w procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów (0,11) - posługiwanie się funkcjami na podstawie informacji zdobytych w wyniku analizy treści tekstu naukowego (0,18) - ustalenie nazwy pierwiastka na podstawie budowy jądra atomowego (0,11) - wyjaśnienie przyczyny zahamowania wzrostu rośliny (0,24) STANDARD IV - przewidzenie wyniku doświadczenia, stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów (0,13). Pozostałe czynności badanych standardów opanowane zostały w stopniu zadowalającym. Uczniowie najlepiej opanowali umiejętności z obszaru II – „ wyszukiwanie i stosowanie informacji”. Najsłabiej poradzili sobie z umiejętnościami obszaru III –„ wskazywaniem i opisywaniem faktów, związków i zależności...” Wyświetleń: 2557
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |