Katalog

Małgorzata Krom, 2011-06-01
Drygały

Ogólne, Harmonogramy

Harmonogram działań doskonalących z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych w gimnazjum 2010-2011

- n +






HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH

PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W ........

NA ROK SZKOLNY 2010/2011

Z CZĘŚCI MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZEJ








II. PLAN DZIAŁAŃ DOSKONALĄCYCH Z PRZEDMIOTÓW MATEMATYCZNO – PRZYRODNICZYCH
NA ROK SZKOLNY 2010/2011



Umiejętność wymagająca doskonalenia

Działania, formy realizacji
Osoby
odpow.
za realizację

Termin

Monitoro-
wanie

Uwagi
BIOLOGIA :
Wyszukiwanie i stosowanie informacji Analiza schematów ilustrujących przebieg fotosyntezy,
oddychania; Wg rozkładu Zeszyty uczniowskie
Wskazywanie i opisywanie faktów i zależności Doświadczenia biologiczne :
- Formułowanie wniosków,
- Analiza obserwacji,
Analiza układów,
Praca z atlasem anatomicznym i tekstem,
Analiza rysunków i schematów ilustrujących łańcuchy pokarmowe, jw jw
CHEMIA:
Wyszukiwanie i stosowanie informacji Analiza układu okresowego pierwiastków,
Ćwiczenia z układem okresowym jw jw
Wskazywanie i opisywanie faktów i zależności Pisanie równań reakcji chemicznych.
Analiza budowy atomu (wykonanie i wywieszenie tablicy)
Analiza doświadczeń chemicznych: obserwacja i redagowanie wniosków,
Ćwiczenia dotyczące określania właściwości pierwiastków, jw Tablica ścienna,
Zeszyty uczniowskie
BIBLIOTEKA: -Wszystkie powyższe umiejętności doskonalone są na bieżąco, ale sporadycznie tj. wówczas gdy uczniowie proszą o pomoc w odrobieniu pracy domowej . Na bieżąco
WYCHOWANIE FIZYCZNE:
-Wnioskowanie na podstawie faktów i wyników doświadczeń
-Przewidywanie wyników doświadczenia , stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów
-Wyjaśnianie zjawisk
-Przetwarzanie, odczytywanie informacji z wykresu słupkowego, kołowego
-Operowanie informacją -pomiar ręczny tętna spoczynkowego oraz tętna wysiłkowego, analiza wyniku i wysnucie wniosków,
-kontrola ruchomości i elastyczności stawów i mięśni podczas ćwiczeń gibkościowych,
-analiza zmian
-indywidualny dobór ćwiczeń ,
-kontrola wydolności organizmu podczas biegu – analiza wyniku,
-przedstawianie wyników konkursów sportowych w formie tabel, wykresów słupkowych i kołowych,
-przetwarzanie informacji,
- przetwarzanie informacji,
- -odczytywanie informacji, czyli umiejętności rozumienia wyników, Na bieżąco

Kontrola podczas ćwiczeń,
Kontrola umiejętności
wykonywania pomiarów
Tworzenie tabel
i wykresów

GEOGRAFIA, FIZYKA
i ASTRONOMIA

- Przetwarzanie informacji przedstawionych na rysunku(mapie) , -praca z mapą polityczną Europy i Polski,
-praca z mapami hipsometrycznymi,
-praca z mapami tematycznymi (wykorzystanie map ściennych oraz map do ćwiczeń jako kart pracy),
-wykonywanie kartodiagramów, diagramów prostokątnych i kołowych , ćwiczenie prawidłowości oznaczeń i odczytywania, Cały rok Prace uczniów,
ćwiczenia,
-Porównywanie informacji zawartych na schematach -analiza schematów znajdujących się w podręczniku ucznia,
-karty pracy przygotowane przez nauczyciela,
-analiza i przetwarzanie informacji zawartych w postaci :
wykresu, tabeli. Formułowanie wniosków;
-stosowanie zadań zamkniętych dotyczących analizy danych zawartych w tabeli, Cały rok Karty pracy,
zeszyty przedmiotowe,
-Wykonywanie obliczeń
w różnych sytuacjach praktycznych; twórcze rozwiązywanie problemów,
-rozwiązywanie zadań tekstowych, których treść zawiera konkretne przykłady z życia codziennego,
-analiza wyników oparta na przykładach z życia codziennego Cały rok Zeszyty
przedmiotowe
MATEMATYKA

-Układanie i rozwiązywanie równania odpowiadającego sytuacji opisanej warunkami zadania -dobieranie do treści zadania właściwego równania
w zadaniach testowych i zadaniach na dobieranie,
-rozwiązywanie dodatkowych zadań tekstowych za pomocą równania i układu równań,
-prezentowanie na ogólnodostępnej tablicy na korytarzu zadań rozwiązanych kilkoma metodami jednocześnie,
-stworzenie teczki „Jak rozwiązać zadanie za pomocą równania?” zawierającej m.in. wzorcowe prace uczniów,
Zgodnie z rozkładem materiału -Prace uczniów,
-wzorcowe rozwiązania,
-teczka


-Stosowanie cech podobieństwa trójkątów
-rozwiązywanie zadań na stosowanie cech podobieństwa trójkątów na lekcjach i na zajęciach dodatkowych,
-wykonanie planszy „Cechy podobieństwa trójkątów”, ....jw -plansza
„Cechy pod..
trójkątów,
-zeszyty uczn.
Obliczanie pól powierzchni
i objętości brył:
-Obliczanie pól powierzchni dachów i zinterpretowanie wyników -utrwalenie wzorów na pola figur płaskich,
-przeliczanie jednostek pola,
-ćwiczenia we właściwym odczytywaniu informacji
z rysunku i treści zadania,
- odnoszenie sytuacji z zadania do życia codziennego,
-rozwiązywanie zadań nietypowych z odniesieniem do życia codziennego, również egzaminacyjnych,
....jw -plansza,
- karty pracy,
-testy,
-zeszyty przedmiotowe,
-Posługiwanie się własnościami figur - stworzenie przez chętnych uczniów portfolio „ Własności figur płaskich,

-obliczanie objętości brył w zadaniach nietypowych
....jw -podręczniki,
-ćwiczenia,
-zeszyty,
-plansza -wzory
Posługiwanie się funkcjami - ćwiczenia w odczytywaniu informacji z wykresów funkcji i przetwarzaniu tych informacji, JW
- Rozwiązywanie problemów -Przeprowadzenie konkursu międzyklasowego
i indywidualnego „ Mistrzowie rozwiązywania zadań problemowych” i „ Mistrzowie rozwiązywania zadań
z treścią”,
- przygotowanie dla chętnych uczniów prac długoterminowych o tematyce problemowej,
- prezentowanie zadań problemowych na tablicy ściennej przy sali 42 w kąciku - Zadania z ARCHIWUM „X”
- przeprowadzenie lekcji za pomocą metod aktywizujących na rozwiązywanie zadań problemowych ,
- zachęcanie uczniów do rozwiązywania zadań problemowych,






Wg możliwości
Pomoce dydaktyczne,
- Ćwiczenie umiejętności rachunkowych. -wyrobienie w uczniach wytrwałości w poprawnym wykonywaniu obliczeń,
-monitorowanie sprawności rachunkowych uczniów poprzez krótkie sprawdziany,
-Zorganizowanie konkursu międzyklasowego „Mistrzowie rachunków gimnazjum 2010” ” i indywidualnego „Rachmistrz gimnazjum 2010”,
-pełnienie roli „ekspertów” przez najlepszych uczniów.


Cały rok -zeszyty,
-sprawdziany,
-testy,
-wyniki konkursu,
Posługiwanie się własnościami figur Rozwiązywanie zadań praktycznych z wykorzystaniem własności figur płaskich i brył przestrzennych. Zgodnie
z planem pracy Zeszyty przedmiotowe
Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych Rozwiązywanie równań i układów równań oraz zadań z danymi literowymi. jw jw
Przewidywanie wyniku,
Stosowanie technik twórczego rozwiązywania problemów Rozwiązywanie zadań zagadek oraz zadań problemowych rozwijających twórcze myślenie. jw jw.
ZAJĘCIA TECHNICZNE:
- Posługiwanie się językiem symboli,
-Operowanie informacją,
-wskazywanie prawidłowości w funkcjonowaniu układów
i systemów,
-wnioskowanie na podstawie faktów,
-przewidywanie wyników doświadczenia , stosowanie techniki twórczego rozwiązywania problemów,

Analiza schematów sytuacji drogowych i skrzyżowań.
Interpretacja znaków drogowych,
Zeszyty uczniowskie,
Testy sprawdzające,
Sprawdziany. Wg rozkładu
INFORMATYKA:
-Przetwarzanie informacji
z diagramu kołowego.
-Odczytywanie informacji
z wykresu słupkowego.


-przedstawianie informacji
w postaci diagramu kołowego. - wykorzystanie programu „Excel” na zajęciach
w kl. I-III PG,
- wykonywanie arkusza kalkulacyjnego do tworzenia różnych wykresów kołowych
i słupkowych,
- odczytywanie danych z wykresu i ich interpretacja,

-Wykorzystanie pakietu Microsoft Office


Kl. I-III PG Wg planu pracy




Wg rozkładu
-posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych, -wykorzystanie języka HTML do tworzenia stron www
(poznanie kluczowych znaczników, atrybutów i wartości) Koło inform.
Kl. II PG I sem. kl.II PG



Opracowała: M. J. Krom






Wyświetleń: 900


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.